Persoane interesate

sâmbătă, 8 decembrie 2012

Mersul cu steaua




Printre traditiile de Craciun este si mersul cu steaua. In general baietii sunt cei care merg cu acest colind. In functie de regiunea tarii, zilele in care se practica aceasta traditie variaza, fie in zilele de Ajun si Craciun, fie doar in zilele de Craciun. Copiii merg cu acest colind folosind o stea confectionata de ei insisi sau de parinti.
In continuare voi descrie un mod in care se poate confectiona o astfel de stea.

Materiale:

- suportul de lemn de la un ciur (sita) de malai sau de faina a carei sita s-a rupt si nu mai foloseste;
- coala alba mare;
- doua bete de 75 si 30 de centrimetri;
- beteala (de preferat argintie)
- doua icoane decupate dintr-o revista sau din calendare din anii anteriori;
- lipici;
- staniol.

Modalitatea de realizare:

- se fac patru gauri pentru a se introduce cele doua bete in suportul de lemn in forma de cruce (batul mai lung va fi cel de care se tine steaua);
- se imbraca cele doua fete ale suportului de lemn si apoi marginea cu coala alba;
- se da cu lipici pe spatele iconitelor si se lipesc pe cele doua fete;
- se pot face stelute din staniol pe care le lipim pe margine;
- imbracam betele in staniol si prindem beteala de capetele acestora;

Steaua este gata si asteapta copiii sa mearga cu ea vestind tuturor Nasterea Mantuitorului!

D

We wish you a Merry Christmas!




We wish you a Merry Christmas



We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas
And a happy New Year.
Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas
And a happy New Year!

We want some figgy pudding
We want some figgy pudding
We want some figgy pudding
Please bring it right here!
Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas
And a happy New Year!

We won't go until we get some
We won't go until we get some
We won't go until we get some
So bring it out here!
Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Christmas
And a happy New Year!

We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
And a happy New Year.
Glad tidings we bring
To you and your kin;
Glad tidings for Chrïstmas
And a happy New Year!









Datini si obiceiuri din Moldova - Jocul Ursului

  1.  Dintre toate aceste datini, cele mai spectaculoase sunt jocurile cu masti, cel mai interesant si inedit fiind « Jocul Ursului ». La originea acestui obicei sta lupta ancestrala dintre om si fiarele naturii, indeosebi ursul care cobora in gospodarii cauzand pagube si uneori atacand omul. De aici se trag unele strigaturi ale jocului.Un alt filon al « Jocului Ursului » este reprezentat de ursarii care colindau satele cu ursii « tamaduitori » care ii calcau pe cei ce sufereau de dureri de spate si astfel ii vindecau.




    Personajele

    Ursul
    Masca si corpul acestuia se confectioneaza specific zonei in unele zone din blana de oaie



    iar in altele sunt piei de urs originale, tabacite. Pe cap sunt aplicate diferite podoabe ca: oglinzi, beteala,tinte, atc. Ursul are un ciomag. El este legat cu un lant pe care il duce ursarul. Ursul sare pe doua picioare si joaca dupa strigaturile ursarului mormaind mereu.

    Ursarul
    Poarta haine de culoare inchisa,. In picioare are cizme. Pe cap are caciula neagra. Foloseste o toba pe care o bate in ritm sacadat, dupa care joaca ursul.

    Fluierarul
    Are haine tiganesti obisnuite. Fluierarul cantao melodie in ritm vioi, specifica pentru jocul ursului


    Versuri

    Ursarul:

    Buna seara gospodari!
    Venim cu ursul din deal,
    Daca bine si voiti
    Ursul nostru sa-l primiti!

    Na! Na! Na! Martine, na!
    Nu te da, nu te muia,
    Ca pun mana pe nuia,
    Si nuiaua-i de rachita,

    Hai, Martine, la pamant,
    Si asculta-ma ce-ti cant!
    Cand erai mai mititel
    Erai tare frumusel,

    Dar de cand ai crescut mare,
    Ma dai jos de pe picioare!
    Na! Na! Na! Martine na!
    Mai intoarce-te asa!

    Joaca, joaca, Mos Martine,
    Ca-ti dau miere de albine
    Joaca, joaca tropotit
    Ca tiganul la prasit!

    Ursul meu din Spania
    L-am adus cu sania!
    Joaca, joaca, urs nebun,
    Ca de nu-ti fac pielea scrum!

    Merge roata pravalita.
    Na! Na! Na! Martine Na!
    Joaca, joaca, nu mai sta!

    Foaie verde de bradut,
    Ursul meu cu doi puiuti,
    Foaie verde de dudau,
    Ursul meu de la Bacau

    A venit la dumneavoastra
    Ca sa joace-o ursareasca
    Na! Na! Na! Martine, na!
    Nu te da nu te muia!

    Joaca, joaca, ursule,
    Ca s-or coace murele,
    Mai tare te-i ingrasa
    Si prin case vei juca.

    Salta, salta tot mai sus,
    Ca si anul care-i dus!
    Ia apleaca-te in jos,
    Sa saluti gazda frumos!

    Foaie verde de secara,
    Sa iesi ursule afara!
    Foaie verde de stejar
    Sanatate, gospodari!

    La anu’ si “La multi ani!”


Colinde



023240274 (532x313, 402Kb)

Colindele sunt cele mai importante obiceiuri care se practica si azi incepand din ajunul Craciunului, si pana in ziua de Anul Nou. Din categoria acestora amintim: colindele de Mos Ajun, colindele de Craciun, Steaua, Irozii, Brezaia, Plugusorul, Sorcova, Seara Sfantului Vasile. Colindele amintite, sunt specifice aproape intregului areal romanesc.

Colindele, insotesc unele jocuri mimice (brezaie, capra, calutul) sau sunt comunicate direct de grupurile de colindatori. Tematica acestor colinde imbina aspectele laice cu cele religioase si abordeaza principalele domenii ale vietii satului. 

Din punct de vedere al modului de desfasurare, obiceiul de "a colinda" inseamna de fapt a merge din casa in casa cu diferite urari. La colindat participa tot satul traditional, desi efectiv colinda doar copiii si flacaii in cete, barbatii, pana la o anumita varsta, mai nou si fetele, rar de tot femeile si uneori si fete si flacaii impreuna. Gazda casei colindate era intrebata intodeauna daca primeste colinde. Celor care nu primeau colinda li se strigau strigaturi batjocoritoare. Se canta intai colinda la usa sau la fereastra, iar apoi, la cererea gospodarului se intra in casa, unde se canta "colinda cea mare" . Steaua, Irozii si Vasilca se cantau totdeauna numai in casa.

Colindatorii erau rasplatiti cu daruri traditionale.




" Trei pastori " :

Trei pastori se intalnira
Si asa se sfatuira
Raza soarelui
Floarea Soarelui

Haideti fratilor, sa mergem
Floricele sa culegem
Raza soarelui
Floarea Soarelui

Se le culegem cu vita
Sa-mpletim o cununita
Raza soarelui
Floarea Soarelui

Si sa facem o cununa
S-o impletim cu voie buna
Raza soarelui
Floarea Soarelui

Sa o ducem lui Hristos
Sa ne fie de folos
Raza soarelui
Floarea Soareluï



Aseara pe-nserate

Aseara pe-nserate
Fecioara Maria
In Viflaim cetate
Calatorind sosea.

Si fiind obosita
Salas isi cauta,
Si-n Viflaimul mare
Nimenea n-o primea.

Atunci Sfanta Fecioara
Din Viflaim iesea,
Si-n camp intr-o poiata,
Acolo s-aseza.

Si intre dobitoace
Pe fanul cel uscat
Nascut-a Preacurata
Un mare Imparat.

Fiul incepe-a plange
Maria-l mangaia
O, nu plage Iisuse
Ca tu cunosti lumea

Ca lumea asta mare
Prin tine s-a zidit
Prin tine si prin Tatal
Si Dumnezeu cel Sfant.

S-aude glas spre seara,
Al clopotelor cant,
Ca vine,vine iara
Iisus pe-acest pamant.

El vine-n haina alba
De ingerasi purtat
Sa spele lumea-ntreaga
De rau si de pacat.

De-atunci in orice casa
S-aud colindatori,
Colinda lor duioasa }
Rasuna pana-n zori }bïs


Cerul si pamantul


Cerul si pamantul X2
In cantec rasuna
Ingeri si oameni X2
Canta impreuna
Refren:
Hristos se naste,
Domnul coboara
Ingerii-i canta,
Magii-l adoara
Pastori alearga, |
Ieslea-nconjoara, |- X2
mari minuni se intamplara |
In Viflaim azi X2
E mare minune
vergura curata X2
Fiu nascut in lume
Refren...
Din cer cuvantul X2
In trup se arata
Noaptea din lumea X2
Zi se face indata
Refren...
Din rasarit vin X2
Magi cu bucurie
Cu dar de smirna X2
Aur si tamaie
Refren...
Hristos se naste X2
Venitï la-nchïnare
Cu vesel cantec X2
Vesela cantare
Refren...





Florile dalbe


Scoală gazdă din pătuţ
Florile dalbe,
Şi ne dă un colăcuţ
Florile, florile dalbe

Că mămuca n-o făcut
Florile dalbe
Sită deasă n-o avut
Florile, florile dalbe

Pe cand sită-o căpătat
Florile dalbe
Covata i s-o crăpat
Florile, florile dalbe

Când covata o lipit
Florile dalbe
Cuptorul nu s-o urnit
Florile, florile dalbe

Când cuptorul o pornit
Florile dalbe
Anul Nou o şi zânit
Florile, florile dalbe
Florile, florïle dalbe.





Galbena gutuie


Refren:
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viata noastra
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viatza noastra

Cand eram copil acasa
Si craciunu`l asteptam
Era bucuria mare
Noi copii ne adunam x2

Refren:
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viata noastra
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viatza noastra

Mi`a pus mama la fereastra
In odaia de la drum
O gutuie`ngalbenita
S`o pastraz ptr Ajun x2

Refren:
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viata noastra
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viatza noastra

Luxul mamei cel mai mare
Cand copii ne adunam
Era painea dp masa
Si gutuia de la geam x2

Refren:
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata viata noastra
Galbena gutuie dulce,amaruie
Lampa la fereastra toata vïatza noastra


Jingle bells



Dashing through the snow
In a one horse open sleigh
O'er the fields we go
Laughing all the way
Bells on bob tails ring
Making spirits bright
What fun it is to laugh and sing
A sleighing song tonight

Oh, jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh

A day or two ago
I thought I'd take a ride
And soon Miss Fanny Bright
Was seated by my side
The horse was lean and lank
Misfortune seemed his lot
We got into a drifted bank
And then we got upsot

Oh, jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh yeah

Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleigh
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh, what fun it is to ride
In a one horse open sleïgh

Ninge iar


Ninge iar,ninge iar,
Pe un mos milenar
Si in alba seara de ajun
Toti copii din lume ii spun
Intr-o mie de glasuri:
Bine-ai venit Mos Craciun!

Ninge iar,ninge iar,
Pe un brad de Ianuar
Ingerii din cer ne-au adus
Veste de la cel de sus
S-a nascut Mesia
Domnul nostru Iisus.

Ninge iar,ninge iar,
Pe un batran calendar,
Pleaca anul,pleaca grabit,
La-s sa plece,nu-i de oprit
Poate vine altul
Mai bun si mai fericït.





C2







































Traditii si obiceiuri de iarna in Bucovina




 




Datinile si obiceiurile populare reprezinta o componenta importanta a resurselor turistice; etnografice de care dispune Romania, constituindu-se si pastrandu-se cu predilectie in zonele rurale ale tarii. Ele se integreaza elementelor deosebit de valoroase ale culturii spirituale populare, fiind cele de definesc, alaturi de multe altele, particularitatile etnice ale unui popor. De asemeni, ele imprima colectivitatii norme de conduita in viata sociala si in familie, ilustreaza profunzimea filozofiei populare si reflecta conceptia de viata din toate perioadele istorice. Traditiile si obiceiurile populare au o importanta deosebita pentru cunoasterea particularitatilor istorice ale etnogenezei poporului nostru, a istoriei filozofiei, esteticii si eticii populare romanesti. 

Costum popular din Bucovina

Se grupeaza in patru cicluri care concorda celor patru anotimpuri: obiceiuri de primavara, de vara, de toamna si de iarna, acestea din urma fiind insa cele mai bine conservate si cele mai spectaculoase.

 Datinile si practicile, obiceiurile ciclului sarbatorilor de iarna incep la Sfantul Nicolae (Sannicolae) si se termina in ianuarie, la Sf. Ioan, ele cuprinzand o gama variata, extrem de bogata in manifestari artistice, atat in ceea ce priveste folclorul literar, muzical si coregrafic cat si reprezentarile dramatice. Insa acestea exceleaza si prin bogatia si varietatea elementelor vestimentare, a recuzitei, a decorului si chiar a regiei, constituind un adevarat carnaval popular.

Sfantul Nicolae Sfantul Nicolae reprezinta, la inceput de iarna (6 decembrie), un prilej de bucurie atat pentru cei varstnici cat mai ales pentru copii, prin asteptarea si apoi sosirea Mosului cu daruri. Desi in hagiografia crestina el apare ca un personaj real, aparator al credintei in Isus, in calendarul popular se arata calare pe un cal alb, fiind uneori aducator de zapada si vestitorul iernii. Facand parte din categoria Mosilor (in credinta populara, divinitatile de la inceputul iernii apar sub aceasta titulatura), Nicolae este blajin, intelept si marinimos, ajuta vaduvele si orfanii, inlesneste maritisul fetelor sarace, dar cel mai mult este adorat de copii, carora le aduce daruri in noaptea de 5-6 decembrie. Desi atent si bun cu copiii cuminti, Mosul este destul de sever cu cei neascultatori si lenesi, carora le aduce in loc de daruri nuieluse de alun, pe care parintii le folosesc in aplicarea corectiilor de rigoare.
Cete, partii, turca, hurta
Ceata a fost si este inca o forma de asociere a tinerilor, o forma de manifestare a unui fapt social sau a unor obiceiuri populare. Adevarata institutie culturala, ceata pentru sarbatorile de iarna are un scenariu clar conturat scenic si coregrafic, cu o anumita incarcatura emotinala si care se repeta anual. Reprezentand si o fala a satului, de multe ori cetele din sate diferite intra in competitie unele cu altele, elementele de ierarhizare constand in recuzita si comportament.
Formele de asociere pentru sarbatorile de iarna poarta denumiri diferite de la o zona la alta: ceata, partie, turca, malanca. Acestea incep sa se constituie imediat dupa debutul Postului Craciunului. Tinerii care intra in ceata sunt selectati dupa anumite criterii: trebuie sa fi avut o tinuta si o conduita deosebita in anul respectiv, sa cunoasca la perfectie obiceiurile satului din care face parte, sa aiba o voce placuta, sa nu fie afoni etc. Se desemneaza apoi un sef de ceata, care are denumiri diferite de la un sat la altul, in functie de profilul cetei: calfa, vornic, capitan, turc sau simplu sef de ceata. Si acesta trebuie sa corespunda anumitor cerinte: sa fie fiul unui mare gospodar, sa exceleze prin tinuta si comportament, sa aiba un fizic placut si nu respingator. El raspunde de locul unde urmeaza sa aiba loc repetitiile, de recuzita necesara, de tocmirea muzicantilor, iar in timpul exercitarii programului este atent ca totul sa decurga conform asteptarilor.
Pregatirea costumatiilor si a recuzitelor pentru cetele de Anul Nou, in special a cetelor de irozi, imparati si bunghieri se face si cu sprijinul altor persoane din sat. De obicei, fetele sunt cele care contribuie cu margele, baticuri, saluturi si tot ele confectioneaza buchete din panglici multicolore cu care impodobesc costumele.
Tinerii fac repetitii pentru colinde sau pentru jocurile cu masti pe intreaga perioada a postului Craciunului si in mod special dupa Mos Nicolae.
Ignatul porcului
Ignatul porcului reprezinta o sarbatoare inchinata unei divinitati solare si vegetale care a preluat numele si data de celebrare de la un sfant crestin – Ignatie Teofanul. In ziua de 20 decembrie (la Ignat) are loc sacrificiul porcului, un substitut al unei zeitati precrestine a vegetatiei, divinitate care murea si invia la solstitiul de iarna. Desi se mai pastreaza si astazi cateva practici si obiceiuri din vechiul cult al porcului, foarte putini oameni mai sunt constienti de semnificatia acestora.
Traditii si obiceiuri de Ignat
Mai intai se parleste animalul, simbolizand prin aceasta moartea prin incinerare a divinitatii precrestine. Apoi, porcului i se taie coada si urechile care se consuma pe loc de catre copii, cei care incaleca animalul sacrificat, simbolizand prin aceasta dominarea Postului Craciunului care este pe sfarsite. Se taie apoi capul si picioarele din care se pregatesc raciturile (piftia), oferite la Craciun, Anul Nou si Boboteaza ca preparat ceremonial, dat si de sufletul mortilor. Urmeaza apoi transarea totala a corpului ramas si pomana porcului, un stravechi ritual inchinat mosilor si stramosilor.
Mai exista inca credinta populara conform careia in timpul sacrificarii porcului, „nu trebuie sa stea nimeni prin prejur dintre cei milosi la fire, caci se zice ca animalul moare greu iar carnea nu este gustoasa”.
Ajunul Craciunului
Ca data ce precede un mare eveniment calendaristic (Nasterea Mantuitorului), Ajunul Craciunului era presarat cu ani in urma de o multitudine de datini si obiceiuri grefate de arhetipuri si simboluri care isi aveau originea intr-o nebuloasa mitica, primordiala, mare parte dintre acestea fiind eliminate din ritualurile de mai apoi, dar unele fiind inca vii si astazi.
Inca din preajma Craciunului, casele sunt bine pregatite, facandu-se curatenie generala si impodobindu-se cu cele mai frumoase si valoroase tesaturi decorative de interior.
In dimineata de Ajun, dupa prima iesire din casa, gospodarul aducea la intoarcere surcele marunte pe care le impartea tuturor membrilor familiei sale, cu prima urare de bun augur pentru belsugul si sanatatea in familie. Gospodina iesea in pragul casei si arunca seminte de cereale catre rasarit, pentru ca pasarile salbatice sa nu dauneze cu nimic semanaturilor din primavara. Capul familiei iesea in curte si atingea cu mana toate uneltele din gospodarie pentru a avea spor si noroc la lucrarile agricole de primavara sau a celor de peste an. Totodata, gospodarul avea grija sa i se inapoieze tot ceea ce a imprumutat prin vecini, in special atelaje si utelte, pentru ca se credea ca nu e bine ca acestea sa nu fie in gospodarie in timpul sarbatorilor de iarna. Barbatii intrau in livezi, amenintand cu toporul pomii ce nu au rodit in anul respectiv, simuland chiar ca-i taie, iar femeile, cu mainile pline de aluat, ii implorau sa nu-i atinga, timp in care atingeau tulpinile cu preparatul de pe maini, practicand astfel un rit de fertilitate, in speranta unei recolte mai bune la anul.
Tot in dimineata Ajunului, batranii incepeau sa „pilduiasca” pe la colturilor vetrelor, in timp ce femeile pregateau alimentele ritualice, din care nu lipseau colacii rotunzi „ca soarele si luna”, precum si alte mancaruri ce se consumau in zilele urmatoare. Dis de dimineata, femeile practicau rituri de aparare, fecunditiv si fertilizator. Ascundeau furcile, fusele si fuioarele de tors sau introduceau cate o piatra in cuptorul de copt paine care tinea acolo pana la Boboteaza, in speranta indepararii serpilor din spatiul gospodaresc. Gunoiul strans in casa in aceasta zi se aduna intr-un colt si se arunca apoi in gradina cu scop fertilizator sau se ardea in a treia zi de Craciun, cand se afumau si vitele. Numai fetele de maritat, dupa ce maturau prin casa invers (de la usa spre fereastra), aveau voie sa duca in aceasta zi gunoiul la o raspantie, despletite si rugandu-se special cu voce tare.
In ajunul Craciunului se maturau cosurile sobelor, funinginea adunata fiind imprastiata prin livezi, cu scop fertilizator, iar apa rezultata de la spalarea vaselor se aduna intr-un recipient si si pastra pana in primavara, cand se stropeau cu ea stupii de albine pentru a nu fi deocheati si a nu li se fura mana. Tot in Ajunul Craciunului se facea un colac mare, impletit in forma cifrei opt, numit „Creciun”, care apoi se pastra pana anul viitor, la scoaterea plugului si se punea in coarnele acestuia.
Cel mai important moment al acestei zile era pregatirea si impodobirea mesei imbelsugate, numita Masa de Ajun, aceasta masa continand 12 feluri de mancare. Pe cea mai frumoasa fata de masa din casa se asezau la colturi colacii (cate unul in fiecare colt), colacii simbolizand soarele si fata lui Iisus, totodata simbolizand si cele patru puncte cardinale, semn ca Mantuitorul vegheaza intreg pamantul, in mijlocul mesei punandu-se o sticla cu vin rosu. In strachini de lut erau puse si alte bucate de post: hribi fierti, bors de mazare sau urechiuse, bors de peste, fructe uscate sau afumate, grau pisat, fiert si indulcit cu miere avand si miez de nuca, sarmale din crupe, un preparat anume numit „pelincile lui Iisus” etc. Tot pe masa de Ajun se mai punea: usturoi la colturi, o coasa si dedesubt toporul, obiectele metalice simbolizand transferarea sanatatii si duritatii fierului catre om, iar usturoiul si macul fiind folosite apoi peste an pentru contracararea deochiului. Nimeni cu avea voie sa se atinga de bucatele de pe masa pana la venirea preotului cu icoana care, dupa intrarea in casa, rostea troparul Nasterii, binecuvanta casa, familia si masa, dupa care era invitat sa se aseze pe laita sau pe pat, pentru ca „sa stea clostile in primavara si sa vina petitori la fete”.
In afara preparatelor de post, cu ocazia acestei sarbatori se pregatesc si mancaruri aparte de frupt avand la baza carnea de porc, animal special sacrificat in preajma acestei zile (carnati, chisca, friptura, sarmale cu carne etc.) pentru ca omul, imbracand hainele sfinteniei, sa traiasca din plin momentul divin.
Un alt moment al zilei il constituie pregatirea Pomului de Craciun, un simbol al trainiciei, un ax al ancorarii omului in cosmos si al misterului universal. Conform traditiei romanesti, Mos Craciun a fost batranul in gospodaria caruia s-a nascut Isus, de fapt o zeitate populara autohtona care (in conceptia mitologica carpatica) murea si invia in preajma solstitiului de iarna. Pomul verde de Craciun este o substituire a acestui personaj, o varianta a butucului care ardea in noaptea acestei sarbatori si care simboliza zeitatea moarta prin incinerare. Bradul impodobit astazi cu globuri, beteala, dulciuri si lumini, precum si asteptarea Mosului care vine cu daruri reprezinta un obicei occidental care a patruns la noi prin filiera germana, raspandindu-se de la orase catre sate, de la curtile boieresti la casele taranesti. Aceasta patrundere a fost mai timpurie in Bucovina, ca urmare a faptului ca acest tinut a fost sub ocupatie austriaca inca din anul 1775.
Pe langa aceste rituri, inca de dimineata incepe colindatul, datina deschisa de copiii mici care merg pe la case cu Mos Ajun, urmati pe parcursul zilei de copiii de virsta mai mare, iar noaptea urmand tinerii. Colindatul face parte din complexul de practici dedicate resurectiei naturii si vegetatiei, unde intalnim daruri precum colaci si fructe ca simboluri solare si vegetale, menite sa asigure belsugul in gospodarie, astazi acestea fiind inlocuite cu bani sau cu dulciuri, mai putin fiind intalnite darurile traditionale.
Craciunul
Craciunul este sarbatoarea care se pastreaza in Bucovina, poate mai mult ca in alte parti, fara mari abateri fata de trecut, cel mai frumos si asteptat moment din an. El este pregatit cu mult inainte, odata cu inceputul Postului Craciunului, cand se hotarasc cetele de colindatori si colindele ce urmeaza a fi invatate si repetate. In Bucovina, colindatul de Craciun a fost si inca este nu numai o datina, ci, prin modul de organizare, devine o adevarata institutie, cu legi si reguli specifice, cu totul aparte.
Datina colindatului avea inca un farmec aparte acum 40 de ani, cand odata cu lasarea intunericului, casele erau animate si insufletite de colindele cetelor de flacai care, pe intreg timpul noptii si pana in jurul amiezii din ziua Craciunului strabateau ulitele satelor de la un capat la celalalt. Imbracati in sumane sau cojoace, cu caciulile impodobite cu mirt si muscate (calfa avand panglici multicolore ca insemn personal al functiei pe care o detinea), tinerii cantau cu sau fara de acompaniament colinde religioase, colinde pentru gospodari sau colinde pentru fete. La inceputul secolului al XX-lea si pana dupa cel de-al doilea razboi mondial, acompaniamentul instrumental al colindatorilor consta numai din fluier si ciur, pentru ca apoi sa se extinda acompaniamentul cu fanfara sau, mai recent, cu alte instrumente moderne. Astazi, datina colindatului s-a cam diluat, in sensul ca tinerii nu prea se mai intrunesc din timp pentru constituirea cetelor, iar portul popular traditional precum si alte „legi” ale colindatului de odinioara au mai fost uitate.


Fiecare ceata colinda in primul rand la primaria satului, de unde primea si o autorizatie de functionare, apoi la preot, invatator si la celelalte case din sat, dorinta tinerilor cea mai mare fiind sa colinde la fetele de maritat. De la hiperbolizarea casei, a curtii si a activitatii gospodarului, colindele abordeaza subiecte diferite, care surprind alegoric realitati bine cunoscute. Teama vanatului legendar si cea a blestemului matern, mult vehiculata in folclorul bucovinean, apare si in colindele locale, unde personajul legendar este transfigurat in cerb. Intotdeauna colindele nu folosesc versuri satirice, ci numai urari de bine si noroc. In cazul colindelor pentru fetele de maritat, textele au darul de a preamari orice fata chiar daca este urata sau lenesa, in noaptea Craciunului toate fiind tratate la modul superlativ.
Dupa ce tinerii colinda la casa unei fete, sunt invitati in casa de catre fata respectiva si, dupa formulele de amabilitate, muzica incepe sa cante iar tinerii pornesc jocul. Rasplata lor pentru colindat consta in bani, ospat si bautura, iar calfa nu uita, inainte de plecare, sa invite fata din casa a doua zi la hora satului impreuna cu parintii.
In credinta bucovineana, colindele se rostesc pentru a disparea diavolii, pentru a se purifica atmosfera satului in noaptea in care s-a nascut Isus, de aceea se zice si acum ca este mare pacat sa stea cineva in noaptea de Craciun cu poarta inchisa.
Daca in ziua si noaptea Ajunului de Craciun umbla cu colinda numai copiii si flacaii, incepand din ziua sarbatoriri si pana la Boboteaza, cei care colinda sunt tinerii casatoriti, varstnicii si batranii, ei mergand numai pe la vecini, rude sau prieteni.
Prin tot ceea ce presupune si reprezinta, Craciunul este si ramane incununarea tuturor sarbatorilor de peste an, cand divinitatea suprema este mai toleranta si mai ingaduitoare, iar omul percepe o stare de binefacere si de ocrotire, de bine in general.
In perioada cuprinsa intre sarbatorile de iarna, colindatul cu steaua reprezinta o datina comuna unui larg spatiu european, prin stea colindatorii imortalizand marele eveniment crestin. Din timp, copiii se asociau in grupuri de cate trei si aveau ca recuzita o stea confectionata dintr-o vesca de sita, pe care se montau „razele” din lemn, totul fiind imbracat in hartie multicolora si beteala. Pe fundul de vesca era lipita o imagine (icoana) ce reprezenta scena religioasa a Nasterii lui Iisus, sub vesca fiind agatat un clopotel. Cei care umblau cu steaua se numeau crai sau stelari, amintind de personajele biblice Gaspar, Baltazar si Melchior, steaua simbolizand astrul care i-a calauzit in plina noapte pe cei trei crai catre locul in care s-a nascut Isus. Pe cap stelarii purtau coifuri confectionate din hartie colorata, unii avand o costumatie, parte care imita pe cea de epoca, aspect ce nu se mai pastreaza in zilele noastre. Incepand de prin anii ‘70 ai secolului trecut, obiceiul mersului cu steaua a inceput sa isi piarda din importanta, el fiind practicat o buna bucata de timp numai de catre copiii mai saraci din sate, pentru ca in cele din urma sa fie cu totul banalizat de catre populatia de etnie rroma, care-l practica chiar si cu multe zile inaintea Craciunului.
Pe langa umblatul cu steaua, bisericuta si al irozilor, gospodarii obisnuiesc inca sa mearga cu colinda in fiecare noapte, „de la unul la altul”, realizandu-se astfel o comunicare perfecta in sanul colectivitatilor umane.
Texte preluate din Programul Craciun in Bucovina, proiect initiat de CJ Suceava







Totalul afișărilor de pagină