19 romani au murit si alti 28 au fost raniti in Muntenegru dupa ce autocarul care ii transporta s-a rasturnat intr-o prapastie, a anuntat televiziunea publica din Muntenegru RTCG.
La ieşirea dintr-un tunel, autocarul a rupt un parapet şi s-a prăbuşit 40 de metri într-o prăpastie. 28 de persoane, între care şi un copil de şapte ani, au scăpat cu viaţă şi au fost transportate la un spital din capitala Podgorica. Imaginile de la locul accidentului sunt terifiante.
Actualizare 11:00 – Conform Ministerului de Interne din Muntenegru, numărul persoanelor decedate a ajuns la 19.
Actualizare: 03:00 – Numărul decedaților a ajuns la 18. Numărul persoanelor rănite a ajuns la 29.
Actualizare 01:40 – Potrivit Secretarului de stat în Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat, 17 români au murit şi alţi 30 au fost răniţi, dintre care 8 se află la terapie intensivă.
Actualizare 00:30 -Potrivit ultimului bilant, dat publicitatii de televiziunea RTCG, care citeaza politia, numarul victimelor a ajuns la 16 morti si 31 de raniti.
Un bilant precedent, furnizat de ministrul muntenegrean de Interne, Rasko Konjevici, aflat la locul accidentului anunta moartea a 13 persoane si ranirea altor aproximativ 30.
Din câte se pare, şoferul a pierdut controlul volanului la ieşirea dintr-un tunel, a rupt balustrada de la marginea şoselei şi s-a prăbuşit în gol 30 de metri. Accidentul s-a produs în jurul orei 18:00, ora României, la Grlo, pe o şosea dintr-o regiune montană la 30 de kilometri nord de Podgorița, capitala Muntenegru.
Ambasadorul Romaniei in Muntenegru, Mihail Florovici, a precizat ca autocarul apartine companiei de transport Gregory Tour, iar turistii participau la un sejur organziat de agentia de turism Mareea, care are sediul in Deva.
In autobuz se aflau 46 de pasageri, majoritatea persoane in varsta. Noua persoane sunt si acum in stare critica. Accidentul s-a petrecut la doar cateva sute de metri de o manastire.
Un numar mare de persoane din Podgorica au mers din proprie initiativa la spital, dupa ce au aflat de accident, ca sa doneze sange pentru romanii raniti in accident.
După accidentul de autocar din Muntenegru, soldat cu moartea a 18 români şi rănirea altor 29, supravieţuitorii retrăiesc clipele de coşmar, în timp ce autorităţile române încă nu au reuşit să identifice toate victimele. „Adevărul” prezintă o reconstituire a tragicului eveniment de duminică după-amiază, cu poveşti, cauze, efecte şi statistici incomplete din partea oficialilor.
Autocarul românesc care s-a prăbuşit duminică după-amiază în canionul Moraţa din Muntenegru a plecat din Bucureşti sâmbătă dimineaţă, la ora 5.30, pe ruta Piteşti, Sibiu – Arad –Timişoara.
Cei 44 de turişti, doi şoferi şi un ghid au înnoptat, sâmbătă seară, la Belgrad, iar a doua zi dimineaţă şi-au continuat traseul spre Budva, în Muntenegru, unde au intrat prin Vama Dobrakovo, în jurul orei 15.00. Turiştii plecaseră într-o excursie de şase zile în Muntenegru şi Croaţia.
Din primele informaţii reiese că, la ieşirea dintr-un tunel, între localităţile Kolašin şi Podgoriţa, în apropiere de Mănăstirea Moraţa, şoferul autocarului a intrat în depăşire, pe pod, pe linie continuă, şi a pierdut controlul volanului. Autocarul a rupt balustrada podului de pe Drumul European 65 şi s-a prăbuşit circa 40 de metri într-o prăpastie. Tragedia s-a petrecut duminică, în jurul orei 17.00 (18.00, ora României – n.r.).
Click pentru a mări infografia
Cifre în schimbare
Bilanţul morţilor şi al răniţilor din accidentul de duminică, din Muntenegru, s-a schimbat ieri de la o oră la alta. Ultimele statistici de aseară arătau un tablou înspăimântător: 18 morţi şi 29 de răniţi, din care 7 se află la terapie intensivă.
„Eu mă simt relativ bine, ceilalţi sunt mult mai rău. Am lovituri destul de puternice pe corp, dar nu cu efecte majore. Am doar câteva zgârieturi, eu am căzut din autocar în timp ce se rostogolea. Şoferul a încercat să depăşească la intrarea într-un viaduct, accelerând. Am început să strigăm la el să încetinească. A accelerat, a încercat să evite maşina din faţă şi a sărit peste parapet. Limita de viteză a fost de 50km/h, iar el avea undeva pe la 90km/h. Nu ne grăbeam, aveam timp să ajungem. Au apărut 30 - 40 de oameni cu corzi care ne-au salvat. A fost o organizare impecabilă. Cei care n-aveau centuri de siguranţă au fost cei care au scăpat pentru că au fost aruncaţi din autocar“, a declarat pentru Pro TV unul dintre supravieţuitori.
Spusele turistului au fost confirmate şi de o altă pasageră, Carmen Dorobăţ din Bucureşti, internată la secţia de ortopedie din centrul clinic din capitala muntenegreană, care a declarat pentru ziarul „Vijesti“ din Podgoriţa, că, în momentul în care s-a petrecut tragedia, „şoferul conducea prea repede“.
„Grabă şi pasiunea vitezei“
Marius Usturoiu, directorul Mareea Travel, agenţia de turism din Capitală care a organizat excursia, a declarat că autocarul groazei aparţine companiei Gregory Tour, din Bucureşti, care răspunde de pagubele produse în accident, conform contractului încheiat între cele două părţi. În opinia reprezentanţilor Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS), cauzele care au dus la tragicul eveniment din Muntenegru sunt „graba şi pasiunea vitezei“.
Nici reacţiile oficialilor din ţară nu au întârziat să apară. Astfel, premierul Victor Ponta a fost cel care a condus Celula de criză convocată, luni, de urgenţă de Ministerul Afacerilor Externe (MAE). „Guvernul va întreprinde rapid toate verificările necesare pentru a se constata dacă firma implicată în organizarea transportului a respectat toate prevederile legale de siguranţă“, au explicat reprezentanţii Executivului.
Zi de doliu naţional
Premierul Victor Ponta a declarat doliu naţional în ziua de miercuri, 26 iunie, în memoria morţilor din Muntenegru. La rândul său, preşedintele Traian Băsescu a transmis condoleanţe familiilor îndoliate, mulţumind autorităţilor din Muntenegru pentru promptitudine şi pentru sprijinul acordate statului român.
Pentru persoanele rănite care vor fi aduse în ţară, echipajele SMURD vor asigura transportul acestora la unităţile medicale indicate de către reprezentanţii Ministerului Sănătăţii. O echipă medicală condusă de secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, doctorul Raed Arafat, împreună cu echipa consulară a Ministerului Afacerilor Externe (MAE), i-au vizitat deja pe toţi pacienţii internaţi la clinica din Podgoriţa, pentru a face o evaluare amănunţită a stării de sănătate a acestora.
„În două cazuri grave nu a fost posibilă încă identificarea cetăţenilor români. În prezent, echipa MAE, împreună cu Ambasada României întreprind demersuri pe lângă autorităţile muntenegrene pentru ca acestea să finalizeze procedurile de identificare, urmând ca ulterior să fie încheiate formalităţile pentru transportul răniţilor şi repatrierea trupurilor neînsufleţite“, au precizat oficialii MAE.
Mai mulţi pasageri au murit striviţi de stânci Foto: Reuters
Cadavrele românilor, împrăştiate prin pădurea din defileul râului Moraţa Foto: AFP
Lecţia de omenie a muntenegrenilor
Localnicii au fost primii care au sărit în ajutorul românilor care se aflau captivi în autocarul ce s-a prăbuşit în prăpastia din defileul Moraţa. Mai întâi au coborât în râpă încercând să acorde primul ajutor. Apoi, au venit la spital pentru a dona sânge. Alături de salvatorii militari, localnicii au coborât în prăpastie pe frânghii pentru a ajuta victimele.
Autocarul românesc traversa defileul Moraţa, undeva la 30 de kilometri depărtare de Podgoriţa. Tocmai ieşise dintr-un tunel, când martorii spun că şoferul a pierdut controlul volanului, a trecut de parapetul de protecţie şi a plonjat aproape 40 de metri în gol, într-o prăpastie.
Victimele au primit primul ajutor din partea şoferilor care treceau prin zonă. Martorii şi-au riscat şi ei viaţa şi au coborât în prăpastie pentru a încerca să salveze cât mai multe persoane. Pentru că şoseaua este foarte circulată şi totodată foarte îngustă, ambulanţele au ajuns cu greu la faţa locului din cauza blocajului în trafic.
„Treceam pe aici şi am venit să-i ajutăm. Pasagerii erau oameni în vârstă şi ne-a fost foarte greu să-i ajutăm. Terenul era greu accesibil. Am făcut tot ce am putut pentru ei. Poliţia a intervenit imediat, dar a durat mai mult până la sosirea ambulanţelor. Drumul era foarte aglomerat şi de aceea au ajuns mai greu. În mare parte, noi le-am oferit primul ajutor“, a declarat un martor ocular.
Însuşi premierul Muntenegrului, Milo Djukanovici, s-a deplasat la spital să verifice starea pacienţilor.
În plus, zeci de locuitori ai capitalei muntenegrene, Podgoriţa, care au auzit de tragicul accident, s-au dus la spitale să doneze sânge pentru supravieţuitori. Zeci de oameni au stat la coadă să doneze sânge pentru salvarea răniţilor.
Centrul pentru donarea sângelui a fost deschis la spitalul din Podgoriţa, acolo unde sunt internate victimele. Fotografii cu donatorii care aşteptau să ofere sânge au fost postate pe reţelele de socializare.
Centrul pentru donarea sângelui a fost deschis la spitalul din Podgoriţa, acolo unde sunt internate victimele. Fotografii cu donatorii care aşteptau să ofere sânge au fost postate pe reţelele de socializare.
Voluntarii şi salvatorii muntenegreni au intervenit rapid Foto: Reuters
Bâlbâielile MAE, ţinta criticilor
Bâlbâielile MAE, ţinta criticilor
Tragedia din Muntenegru, în care 18 români au murit într-un accident de circulaţie, aduce din nou în atenţia opiniei publice gestionarea crizelor de către statul român. Rudele călătorilor care se aflau în autobuzul groazei au reclamat probleme în relaţia cu funcţionarii Ministerului de Externe în momentul în care au vrut să afle detalii despre starea de sănătate a apropiaţilor.
După ce duminică seară a înfiinţat o celulă de criză, ministrul român de Externe, Titus Corlăţean, şi-a anulat, ieri, participarea la reuniunile CAE şi CAG din Luxemburg, urmând să plece la Podgoriţa pentru a coordona la faţa locului activităţile echipei operative din România, în cooperare cu autorităţile locale, pentru asistenţa victimelor accidentului.
Cu toate acestea, există nemulţumiri la nivelul opiniei publice pentru faptul că cele mai multe informaţii care s-au aflat despre accident au venit din presă şi de la spitalul unde răniţii au fost internaţi în Podgoriţa, şi mai puţin de la autorităţile române.
MAE s-a cam bâlbâit, duminică, în primul comunicat de presă, acesta neprecizând dacă au fost victime, dar a revenit la doar câteva minute de la primul comunicat, în care zicea că „se pare“ că sunt victime din România, iar la 23.30 Titus Corlăţean convocase deja celula de criză.
„Autorităţile sunt prinse în offside”
„Avem o problema majoră legată de somnolenţa autorităţilor în astfel de situaţii. Era nevoie să meargă cineva de la Ministerul de Externe chiar de ieri. Autorităţile sunt prinse în offside, ulterior încearcă să rezolve problemele de acest gen într-un mod pripit“, a declarat Grigore Cartianu la emisiunea Live de la „Adevărul“.
„Cele mai multe informaţii legate de acest accident au venit nu de la autorităţile române, ci ele au provenit de la autorităţile din Muntenegru. Practic, familiile care sunau la autorităţile române nu au primit informaţii la timp, dimpotrivă, li s-a transmis că vor fi sunate înapoi. Noi plătim Ministerul de Externe ca să vorbim sâmbăta şi duminica cu un robot. Ar fi trebuit să îşi facă treaba cei de la Consulat, pentru că avem cel puţin un consulat în Muntenegru. O problemă la ambasade e faptul că nu avem o permenenţă“, a constatat Grigore Cartianu.
Alţi analişti şi comentatori români s-au arătat revoltaţi de faptul că autorităţile de la Bucureşti au reacţionat doar după mai bine de 8 ore de la producerea teribilului accident din Muntenegru, iar MAE a dat un comunicat de presă după două ore şi ceva din momentul producerii tragediei în care anunţa că s-a încheiat campionatul de fotbal dintre angajaţii din Centrala MAE şi reprezentanţi ai ambasadelor.
„Indolenţă şi prostie”
Reacţia întârziată a autorităţilor de la Bucureşti a fost comentată în termeni extrem de critici de analistul politic Cozmin Guşă, care a acuzat autorităţile române de indolenţă şi prostie.
„Subliniez extraordinara solidaritate de tip iugoslav pe care atât guvernul muntenegrean, cât şi sârb au dat dovadă, nefiind implicaţi cetăţeni de-ai lor. În contrapartidă cu această solidaritate, miniştrii şi premierul muntenegrean mergând la spital, încercând să facă tot ce se poate, până la comunicate în limbi de circulaţie internaţională emise – în contrapartidă avem această reacţie indolentă, dublată de prostie de la MAE prin persoana lui Titus Corlăţean, a dovedit cât de slab e statul şi cât de preocupaţi sunt miniştrii doar de imagine. Nu cred că n-a fost informat Corlăţean, în loc de asta a dat comunicate, la câteva ore, legate de cupele la care participă angajaţii săi“, a declarat Cozmin Guşă la Realitatea TV.
Titus Corlăţean, ministrul de Externe
Cum s-au organizat autorităţile
- Încă din noaptea de duminică, Ministerul Afacerilor Externe (MAE), condus de Titus Corlăţean, a instituit o celulă de criză şi a pus la dispoziţia cetăţenilor două linii telefonice, în regim de permanenţă: un tel-verde gratuit 0800.800.407, apelabil doar din România, şi un număr apelabil şi din străinătate – 021/431.12.59.
- Tot duminică seară, secretarul de stat al Ministerului Sănătăţii, Raed Arafat, s-a deplasat de urgenţă la spitalul la care au fost internaţi cetăţenii români, solicitând autorităţilor muntenegrene informaţii cu privire la starea şi identitatea victimelor.
- Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale (MApN), şi Raed Arafat au organizat deplasarea unei echipe mobile mixte, în Muntenegru. Din aceasta fac parte şi doi consuli din cadrul MAE, membri ai Celulei de criză.
- Echipa mixtă organizată de Ministerul Sănătăţii şi MApN s-a deplasat la Podgoriţa, în cursul dimineţii de ieri, pentru a veni în sprijinul cetăţenilor români implicaţi în accident.
- Consulul României la Tirana, Daniel Onişor, a plecat în Muntenegru, pentru a sprijini membrii misiunii diplomatice.
- MAE a pregătit două aeronave, echipate medical, care vor aduce astăzi acasă toate victimele implicate.
- Titus Corlăţean, ministrul Afacerilor Externe, a dispus operaţionalizarea Fondului pentru situaţii de urgenţă aflat la dispoziţia sa. Într-o primă fază, s-a decis că MAE va suporta costurile operării primei aeronave a Ministerului Apărării Naţionale, trimisă la Podgoriţa în scopul repatrierii victimelor.
- Mai mulţi români, apropiaţi ai victimelor, s-au plâns presei că persoanele care răspund la numerele de urgenţă oferite de Celula de Criză a MAE nu le-au furnizat informaţii concludente cu privire la starea victimelor.
Parchetul a demarat o anchetă
În urma tragediei din Muntenegru, Simona Frolu, purtătoarea de cuvânt a Parchetului General, a anunţat că instituţia pe care o reprezintă s-a sesizat din oficiu şi a deschis dosar penal în acest caz, cerând autorităţilor de peste hotare sprijin în anchetă.
Marius Usturoiu, directorul agenţiei de turism Mareea, firmă cu sediul în Bucureşti care a organizat sejurul în Muntenegru, a declarat că tragedia a fost anunţată, duminică, chiar de unul dintre turiştii din autocar.
„Un bărbat a sunat la agenţie, în jurul orei 18.00, ora României. «Ne-am răsturnat. N-am văzut nimic!», a spus un bărbat. După asta, convorbirea s-a întrerupt. Operatoarea a încercat să reia legătura, însă nu a mai reuşit. Ulterior, am aflat ce s-a întâmplat şi că un localnic a început să ducă victimele la spital cu maşina lui“, a spus Marius Usturoiu.
Şoferul, de 20 de ori pe traseul groazei
Marius Usturoiu a mai explicat că firma sa a mai colaborat cu Gregory Tour Holiday, companie care operează pe numeroase circuite, şi că nu a existat nicio problemă până la acest incident.
Directorul Gregory Tour Holiday, Ştefan Grigore, care a precizat că nu poate oferi informaţii despre cauzele accidentului, a subliniat că firma sa are curse pe traseul din Muntenegru de şapte - opt ori, în fiecare an, iar unul dintre şoferii autocarului implicat în accident a parcurs traseul de 20 de ori.
Autocarul implicat în accident, un Neoplan Tourliner, era fabricat în 2005 şi avea făcute toate verificările tehnice, după cum a precizat Ştefan Grigore. Acesta a mai adăugat că şoferii au respectat timpii de oprire, mai exact au staţionat după fiecare trei ore.
Firma de transport, înfiinţată în 2011
Compania Gregory Tour Holiday, deţinută de Viorica Ioana Grigore (42 de ani), a fost înfiinţată în urmă cu mai puţin de doi ani, pe 15 noiembrie 2011. Potrivit datelor Registrului Comerţului, administratorul firmei este Mihaela Iuliana Grigore. În 2011, într-o lună şi jumătate de activitate, Gregory Tour Holiday a înregistrat un profit de 943 de lei şi o cifră de afaceri de 39.257 de lei, potrivit datelor de pe portalul Ministerului Finanţelor.
Pe site-ul companiei nu este menţionat numărul de persoane care sunt angajate la această firmă. Soţii Iuliana Mihaela şi Ştefan Grigore deţin şi firma Gregory Tour Serv, cu afaceri de 5,7 milioane de lei (1,3 milioane de euro) şi pierderi de 515.000 de lei (circa 119.000 de euro), în 2011, la un număr de opt angajaţi, potrivit datelor de pe portalul Finanţelor.
Autocarul Neoplan care a fost distrus în accident Foto: GregoryTour.ro
Bilanţul victimelor: argeşenii, cei mai loviţi
Cele mai multe dintre victimele tragicului accident petrecut duminică seară în Muntenegru sunt din judeţul Argeş: 11 din Curtea de Argeş şi şase din Piteşti. Dintre acestea, şi-au pierdut viaţa şase persoane, una din Piteşti şi cinci din Curtea de Argeş.
În autocarul implicat în accidentul din Muntenegru se aflau şi părinţii fostului consilier judeţean şi actual lider al PNL Argeş, Mădălin Marinescu, Georgeta şi Nelu Marinescu, din Curtea de Argeş. Se ştie că Georgeta Marinescu a suferit o intervenţie chirurgicală la o mână, însă, din păcate, soţul acesteia nu a mai putut fi salvat.
„Băiatul lor, Mădălin Marinescu, a recunoscut autocarul în imaginile difuzate de televiziuni şi mi-a spus că acela este autocarul în care şi-a urcat părinţii. Am informaţii că două victime nu au probleme foarte mari. Sunt internate la Ortopedie şi la ORL, iar celelalte sunt la Terapie Intensivă sau decedate“, a afirmat primarul oraşului Curtea de Argeş, Nicolae Diaconu.
Ghidul excursiei, din Curtea de Argeş
Alte două persoane, soţii Mariana şi Toma Mateescu, se aflau în autocar, însă nu se ştiu foarte multe despre starea acestora. Femeia, fostă profesoară de matematică, era ghidul turistic şi prin intermediul ei s-a creat grupul din Curtea de Argeş şi din Piteşti. Soţul acesteia, Toma Mateescu, a fost director la Electroargeş.
„Am aflat de la televizor şi ne-am interesat. Aşteptăm acum să fie identificate persoanele, nu ştim nimic… Ştiam că pleacă, erau foarte bucuroşi. Pe noi de la minister nu ne-au anunţat nimic“, a declarat, pentru „Adevărul“, sora Marianei Mateescu.
Ctitor de biserică printre victime
Printre cei decedaţi se numără şi omul de afaceri din Curtea de Argeş Nicolae Derviş. Soţia sa, Maria Derviş, nu se regăseşte pe lista pasagerilor răniţi, astfel încât ar putea fi la Terapie Intensivă, în stare gravă, sau ar fi murit. Nicolae Derviş, fost consilier local la Curtea de Argeş, a construit o biserică în satul său natal, Valea Brazilor, şi deţinea mai multe firme din domeniul panificaţiei.
„Nimeni nu ne-a anunţat de nimic. Familia a plecat acolo în jurul orei 2.00. Altceva nu ştim. Toţi aşteptăm cu sufletul la gură veşti bune“, a declarat unul dintre angajaţii lui Nicolae Derviş.
„Biserica asta el a construit-o. Ne pare rău de el. Am auzit că a plecat într-o excursie şi că ar fi murit acolo. Îl ştiu de mic, avea casă aici. Ne pare rău de el“, a spus o bătrână din satul argeşean Valea Brazilor.
Patru persoane din grupul din Piteşti erau profesori la Şcoala nr. 4 din oraş. „Este vorba despre cadre didactice care au mai făcut un excursii împreună prin mai multe ţări europene. Este o nenorocire“, a declarat primarul municipiului Piteşti, Tudor Pendiuc.
Din grupul de profesori de la Şcoala numărul 4, există informaţii doar despre Olga Elena Hutchinson, profesoara de limba franceză. Aceasta este rănită, fiind internată la secţia Chirurgie Pectorală la Spitalul din Podgoriţa.
Pe lista celor declaraţi decedaţi se află şi Eugenia Nicolaescu, profesoară la Liceul „Vlaicu Vodă“ din Curtea
de Argeş. „O cunosc şi pe doamna profesoară. A fost un profesor deosebit, un om deosebit. Este o tragedie ce s-a întâmplat acolo“, a declarat Costel Gheorghe, fost director al Liceului „Vlaicu Vodă“ din Curtea de Argeş.
de Argeş. „O cunosc şi pe doamna profesoară. A fost un profesor deosebit, un om deosebit. Este o tragedie ce s-a întâmplat acolo“, a declarat Costel Gheorghe, fost director al Liceului „Vlaicu Vodă“ din Curtea de Argeş.
“Am aflat de la televizor şi ne-am interesat. Aşteptăm acum să fie identificate persoanele, nu ştim nimic…
sora Marianei Mateescu
Victimele au fost recuperate de pe stânci de echipele de salvare Foto: AFP
Mătuşa unei avocate rănite, din Panciu, a aflat de tragedie de la ziarişti
Tamara Elena Dan, o avocată de 44 de ani din localitatea vrânceană Panciu, care lucrează în Bucureşti, se află pe lista pasagerilor răniţi în tragicul accident rutier din Muntenegru.
Potrivit unor informaţii neoficiale, femeia a fost operată în cursul zilei de ieri într-un spital din Muntenegru şi se află în afara oricărui pericol. Tamara Dan este cumnata Ralucăi Dan, secretarul Consiliului Judeţean (CJ) Vrancea.
Jurnaliştii „Adevărul“ au luat legătura cu Vasilica Mândrilă, din Panciu, mătuşa rănitei, care a rămas şocată la auzul veştii. Până ieri la orele 15.30, la peste 20 de ore de la producerea accidentului, femeia nu aflase despre tragedia în care a fost implicată nepoata ei.
„Doamne fereşte! Nu ştiam, nu mi-a spus nimeni! Nici sora mea, care e mama Tamarei, nu cred că ştie. Ea e plecată în staţiune, la băi. Noi am avut o furtună azi-noapte, la Panciu, şi am scos totul din priză. Nici azi (luni – n.r.), n-am mai pornit televizoarele de teamă să nu se strice“, a declarat pentru „Adevărul“ Vasilica Mândrilă.
Mătuşa victimei mai spune că Tamara Dan este necăsătorită şi nu are copii, fiind mutată în Capitală de mai mulţi ani, însă şi-a păstrat şi casa din Panciu, unde vine frecvent. Femeia a început să plângă la aflarea veştii, dar a fost asigurată de jurnalişti că nepoata ei este bine. Vasilica Mândrilă a mai spus că ultima oară când şi-a văzut nepoata a fost la sfârşitul lunii trecute, când Tamara Dan a venit la Panciu.
„Nu ne-a spus că pleacă în vacanţă“
„Ne-am întâlnit la slujba de pomenire a tatălui ei, au trecut opt ani de când a murit. Era să nu o recunosc pe Tamara, se mai împlinise puţin şi arăta foarte bine. Nu ne-a zis nimic despre faptul că pleacă în vacanţă“, a mai spus mătuşa victimei.
Raluca Dan, cumnata rănitei din Panciu şi totodată unul dintre cei mai influenţi funcţionari din administraţia judeţeană condusă de Marian Oprişan, şi soţul acesteia, Adrian Dan, un cunoscut avocat vrâncean, n-au putut fi contactaţi telefonic.
Doamne fereşte! Nu ştiam, nu mi-a spus nimeni! Nici sora mea, care e mama Tamarei, nu cred că ştie. Ea e plecată în staţiune, la băi.
Vasilica Mândrilă, mătuşa Tamarei Dan
Vasilica Mândrilă, mătuşa victimei Foto: Ştefan Borcea
Români ucişi pe şoselele Europei
Români ucişi pe şoselele Europei
În ultimii ani, s-au ţinut lanţ tragediile rutiere care au făcut victime în rândul românilor pe şoselele din străinătate:
- 30 octombrie 2011, Ungaria. 14 români care se întorceau de la muncă din Spania au murit, printre victime aflându-se şi un copil, după ce un autotren plin cu lemne, condus tot de un român, a izbit în plin microbuzul pe autostrada M43 din sudul Ungariei.
- 22 iunie 2011, Ungaria. Un autocar al companiei Atlassib care se îndrepta spre Spania cu 38 de pasageri a lovit frontal un camion, în apropierea graniţei maghiare cu Slovenia. Cinci români şi şoferul camionului şi-au pierdut viaţa.
- 2 septembrie 2012, Franţa. Un autocar care transporta cetăţeni români s-a răsturnat pe o autostradă din sud-estul Franţei. 40 de persoane au fost rănite, iar un copil a murit.
- 16 decembrie 2012, Spania. Patru români, dintre care doi minori, au murit după ce maşina în care se aflau s-a ciocnit cu un camion la Montalban, în provincia spaniolă Cordoba.
- 7 ianuarie 2013, Ungaria. Cinci români, printre care şi un bebeluş de şase luni, au pierit într-un groaznic accident rutier ce a avut loc în estul Ungariei.
ACCIDENTUL DIN MUNTENEGRU. Reconstituirea tragediei de la Podgoriţa
Niciunul dintre cei 47 de turişti români n-a mai
ajuns să se roage la Biserica Adormirea Maicii Domnului din curtea Mânăstirii
Moraca. Dacă nu ar fi fost alpiniştii care se întorceau acasă de la o căţărare,
vieţile pierdute ar fi putut fi mai multe
O mulţime de întrebări cu privire la modul în care s-a petrecut
tragedia de la Podgoriţa – accident rutier în urma căruia 18 români şi-au
pierdut viaţa şi alţi 29 au fost răniţi - îşi aşteaptă răspunsul, mai ales că
unele dintre declaraţiile martorilor supravieţuitori sunt contradictorii.
Spre exemplu, nici până la ora actuală nu s-a stabilit cu
certitudine cine conducea „autocarul morţii”: şoferul-poliţist George Ciobanu,
sau Dan Mărgărit, celălalt conducător auto. Ce este sigur: în ziua de 23 iunie
2013, autocarul care rula pe coasta muntenegreană, pe drumul Podgorica-Kola,
(Drumul European 65), s-a prăbuşit în prăpastie imediat după ce a ieşit din
tunelul de pe Podul Grlo, construit peste râul Morava. S-a întâmplat în jurul
orelor 18.00, ora României.
Unii pasageri au scăpat cu viaţă, ca prin minune, alţii au
murit făcând scut din trupul lor pentru a proteja persoanele dragi. Soarta crudă
a făcut ca oameni „legaţi” cu centura de siguranţă să-şi piardă viaţa. Alţii au
scăpat tocmai pentru că „nu o purtau”. Bilanţul tragic: 18 morţi şi 29 de
răniţi. Fără îndoială că ancheta desfăşurată de autorităţile din Muntenegru şi
din România vor scoate la iveală adevărul. Până atunci, Evenimentul zilei face o
„reconstituire”, pe baza informaţiilor şi a declaraţiilor martorilor, din
ultimele trei zile.
36 DE ORE PE DRUMUL MORŢII
Un circuit turistic în Muntenegru şi Croaţia de şase zile. Asta
îşi doreau cei 45 de oameni plecaţi, sâmbătă, 22 06 pe drumul care le-a schimbat
cursul vieţii.
SÂMBĂTĂ 22.06
Bucureşti. Primii turişti au
plecat dimineaţa, la ora 6.30.
Piteşti. La circa o oră şi
jumătate după plecare, autocarul a ajuns în Autogara Piteşti. În grup se aflau
mulţi oameni din Curtea de Argeş. Printre ei, medici, profesori, dar şi
afaceristul Nicolae Derviş, alături de soţia sa, Maria.
Sibiu. Câţiva turişti s-au
alăturat grupului, în jurul orei 11.30, lângă Gara CFR. Aurora Morar, din Cluj,
era una dintre turistele care n-avea să supravieţuiască.
Arad. Autocarul oprit să mai ia
câţiva turişti, în jurul orei 15.30.
Timişoara. În jurul orei
16.15, „caravana morţii” a făcut ultima oprire pe teritoriul României. Pentru
soţii Mircea şi Doina Luminiţa Ardelean, aflaţi la primul lor voiaj fără maşina
personală, avea să fie şi ultimul.
Belgrad. Grupul de turişti a
ajuns în capitala Serbiei, seara, în jurul orei 19.30.
DUMINICĂ, 23.06
Dimineaţă, turiştii au făcut un
tur al oraşului şi au plecat spre o mânăstire din Muntenegru.
Graniţa dintre Serbia şi
Muntenegru. Unii martori spun că la volan a trecut Dan Mărgărit, celălalt
şofer. Era ora prânzului. Pe drum, au oprit la un popas. Grlo. Fascinantele
peisaje care mărginesc şoseaua ce şerpuieşte printre munţi, dinspre localitatea
Kola spre Podgoriţa, aveau să fie ultimele imagini surprinse de ochii a 18
dintre turişti.
Ora 18.00. Autocarul, spunea
un martor, ar fi oprit înainte de nenorocire. Apoi, a intrat în tunel. „Şoferul
mergea foarte repede, a încercat să depăşească un autoturism. A intrat în
balansare, era să se dea peste cap, după care s-a răsturnat peste parapetele
viaductului. Autobuzul a căzut peste o stâncă şi s-au spart geamurile, iar noi,
mulţi dintre cei care am supravieţuit, am fost aruncaţi prin aceste geamuri”, a
povesti, şocat, Florin Dorobăţ.
CAUZELE
Florin Dorobăţ, unul dintre
supravieţuitori, a mai povestit, la Realitatea TV:„Mulţi cetăţeni obişnuiţi
au participat la operaţiunea de salvare, după care ne-au dus 50 de kilometri, cu
propriile maşini, până la spital. Ambasadorul României în Muntenegru a venit
imediat la faţa accidentului, a organizat lucrurile exemplar, a făcut o
mobilizare de forţe pe care n-am mai văzut-o de pe vremea lui Ceauşescu. Am
ajuns în spital după circa 20 de minute de la accident”. Dorobăţ a mai spus că
i-a zis şoferului să încetinească: „Limita de viteză fost de 50km/h, iar el avea
undeva pe la 90km/h”.
Mihail Florovici, ambasadorul
României la Podgoriţa, a declarat că pe viaductul de pe care s-a prăbuşit
autocarul cu turişti români se aflau copii pe ambele sensuri, iar şoferul a
încercat să evite lovirea lor. „Nu este posibil ca şoferul să nu fi fost atent.
Cunosc bine zona, e muntoasă, pe o parte este prăpastie, pe alta versantul. Era
o vreme ploioasă, era mâzgă pe jos”.
Boian Popovici, un băiat de 8 ani
din Muntenegru, care se afla împreună cu tatăl său pe şosea, a fost lovit de
autocarul românesc. El relatează: „Tata a strigat, m-a tras, eu am căzut,
autobuzul a trecut peste mine, nu mai ţin minte cum. Autobuzul m-a lovit şi apoi
a căzut în prăpastie. Mă simt bine, dar mă dor capul, şoldul şi piciorul. Merg
mai greu şi nu pot dormi”.
Salvatorii: alpinişti
muntenegreni
Ora 18.20. Se ştie că pentru
salvarea de vieţi sunt foarte importante primele minute după un accident.
Dumnezeu a făcut ca nişte pasionaţi de alpinism, printre care era şi un medic,
să se afle în zonă, la nici 20 de kilometri. Ei renunţaseră să se caţere, din
cauza ploii, şi se întorceau acasă. Aşa au ajuns la locul tragediei, după doar
7-10 minute de la prăbuşirea autocarului în prăpastie. Au scos echipamentele şi
au coborât în hău.
„În acel moment nici nu ai timp să te gândeşti, trebuie doar
să-ţi faci treaba. E doar instinct. Te duci acolo şi găseşti soluţii să ajuţi
oameni. Din fericire aveam echipamentul de căţărat cu noi, frânghii, şi am făcut
ce am putut”. „Erau în stare de şoc, trecuseră 15 minute de la accident. Erau
plini de sânge, răniţi grav, unii erau morţi”. „Ca doctor, am decis ce persoană
să fie scoasă prima şi pe care o scoatem mai târziu. Nu am putut decât să-i
mobilizăm foarte puţin şi cam atât. Am agăţat oamenii de frânghii şi i-am scos
de acolo”, a povestit medicul-alpinist.
Potrivit datelor oficiale, autobuzul românesc era condus de
Ciobanu la trecerea punctului de frontieră de la Dobrakovo, în nord-est, la
frontiera cu Serbia, însă un supravieţuitor al accidentului a declarat că
şoferii s-ar fi schimbat în timpul călătoriei în Muntenegru, după o oprire între
localităţile Bijelo Polje (nord-est) şi Mojkovca (nord), unde turiştii au
cumpărat alimente, apă şi răcoritoare, relatează ziarul Vijesti în pagina
electronică.
Ora 23.30. La Bucureşti s-a
anunţat formarea unei celule de criză de către ministrul de Externe, Titus
Corlăţean.
Tahograful: viteza şi şoferul
Autocarul era dotat cu tahograf electronic - un fel de „cutie
neagră” pentru accidentele rutiere. Parţial distrus, dispozitivul a fost găsit
în epava autocarului din prăpastia de la Platija. Într-o săptămână, cât durează
recuperarea datelor, am putea afla viteza autocarului şi dacă s-a respectat
timpul de odihnă.
Plăcuţa de înmatriculare a autocarului şi actele şoferului
FOTO: AGERPRES
FOTO: AGERPRES
„Concidenţe” care au salvat
vieţi
Supravieţuitorii accidentului au avut parte de „coincidenţe”
salvatoare, de parcă Dumnezeu - pe care turiştii se pregăteau „să-l întâlnească”
la mânăstirea spre care se îndreptau - le-ar fi întins o mână pentru a-i salva
din prăpastia de la Platija. Au scăpat cu viaţă, în principal, cei care nu aveau
puse centurile de siguranţă. Un alt mare noroc - grupul de alpinişti care a
ajuns lângă victime după 15 minute de la accident. Şi mai şi: printre ei era un
medic - chestiune foarte importantă în trierea victimelor, cine este scos
primul, al doilea, al treilea.