Persoane interesate

duminică, 24 februarie 2013

arta din lemn











































































































































































































































Dragobetele - zeul dragostei şi al bunei dispoziţii.


4360286_VUEPuSMJSrkopiya (700x547, 476Kb)
4360286_80500986_3052666_separation (74x9, 0Kb)


Dragobetele, fiul Dochiei, era zeul dragostei şi al bunei dispoziţii. I se mai spunea Cap de Primăvară sau Cap de Vară şi era identificat cu Cupidon, zeul iubirii în mitologia romană, şi cu Eros, corespondentul acestuia în mitologia greacă. Un alt nume al său era Năvalnicul, fiind perceput ca un fecior frumos şi iubăreţ nevoie mare, care le face pe tinerele fete să-şi piardă minţile. O altă tradiţie spune că Dragobetele a fost transformat într-o buruiană numită Năvalnic, de Maica Precista, după ce nesăbuitul a îndrăznit să îi încurce şi ei cărările. În lumea satului românesc, pînă la jumătatea secolului al XX-lea, Dragobete era sărbătorit pe 24 şi 28 februarie sau pe 1 şi 25 martie, potrivit cercetătorului Ion Ghinoiu, autorul volumului "Zile şi mituri". 

        Probabil că, în vechime, 24 februarie marca începutul primăverii, ziua când natura se trezeşte, ursul iese din bârlog, păsările îşi fac cuiburi, iar omul trebuia să participe şi el la bucuria naturii. În ziua respectivă, semnalul era dat de păsările nemigratoare, care se strângeau în stoluri, ciripeau, se împerecheau şi începeau să-şi construiască cuiburile. Despre "păsările" neînsoţite la Dragobete ştia toată lumea că rămân singure şi fără pui pînă în aceeaşi zi a anului următor.

   
După modelul zburătoarelor, fetele şi băieţii se întâlneau să sărbătorească Dragobetele, pentru a rămâne îndrăgostiţi pe parcursul întregului an. Dacă timpul era favorabil, îmbrăcaţi de sărbătoare, fetele şi flăcăii se întâlneau în faţa bisericii şi plecau să caute prin păduri şi lunci flori de primăvară. În sudul României (Mehedinţi), fata se întorcea în sat alergând, obicei numit "zburătorit", urmărită de câte un băiat căruia îi căzuse dragă. Dacă băiatul era iute de picior şi o ajungea, iar fata îl plăcea, îl săruta în văzul tuturor. Sărutul acesta semnifica logodna celor doi pentru un an sau chiar pentru mai mult, Dragobetele fiind un prilej pentru comunitate pentru a afla ce nunţi se mai pregătesc pentru toamnă. Din zăpada netopită fetele strângeau de cu seara ultimile rămăşiţe - zăpada zânelor -, iar apa topită din omăt era folosită pe parcursul anului pentru înfrumuseţare şi pentru diferite descântece de dragoste. Nici oamenii mai în vârstă nu stăteau degeaba, ziua Dragobetelui fiind cea în care urmau să aibă grijă de toate orătăniile din ogradă, dar şi de păsările cerului. În această zi nu se sacrificau animale pentru că astfel s-ar fi stricat rostul împerecherilor. În această zi, satele româneşti răsunau de veselia tinerilor şi de zicala: "Dragobetele sărută fetele". Sunt multe credinţele populare cu referire la Dragobete. Astfel se spunea că cine participa la această sărbătoare avea să fie ferit de bolile anului, mai ales de febră, şi că Dragobetele îi ajută pe gospodari să aibă un an îmbelşugat. Steaua acestui flăcău, a cărui evocare acţiona direct asupra fibrelor erotice ale tinerilor, a început să apună în a doua jumătate a secolului al XX-lea.  

         După Revoluţie, locul lui a fost luat treptat de Sfântul Valentin, care a fost importat din lumea occidentală şi care este sărbătorit conştiincios pe 14 februarie. Entitate magică asemănătoare lui Eros sau Cupidon, Dragobetele se diferenţiază de blajinitatea Sfântului Valentin din tradiţia catolică, fiind un bărbat chipeş şi neastâmpărat.


4360286_80500986_3052666_separation_1_ (74x9, 0Kb)
4360286_0_8e2ac_803e8098_XL (639x480, 299Kb)

Magic armean duduk






1294939502_3b9c3f678c2d2c1cec7165765be5d0ee (400x400, 35KB)

Dudukul armean: ritmuri moderne. Kasparian





6fd5d71e438e9f91501eb2eea741a5d7 (500x490, 151Kb)

Duduk-ul armean: Instrument Magic



Duduk - un vechi   instrument de suflat 
armean făcut din cais. Sunetul este produs de vibrația celor două plachete de stuf care decurg din influența aerului suflat. Pe partea din față a instrumentului, există șapte găuri de sunet și o alta - în spate. 


1292711214_147923459_1-(460x345, 18Kb)Vă mulțumesc foarte mult pentru comentariile dumneavoastră:CARMEN

" Eden Garden "



 (400x311, 83Kb)
 (699x522, 379Kb)


 (620x465, 90KB)
 (620x465, 83Kb)
 (492x360, 55Kb)
 (400x297, 65KB)
 (500x375, 217Kb)
 (640x480, 141Kb)
 (560x420, 156kB)

Plante perene pentru gradina, borduri, alpin capac la sol


 


 


 


 

 


 


 


 


 


 


 

Totalul afișărilor de pagină