Autocarul românesc care s-a prăbuşit duminică după-amiază în canionul Moraţa din Muntenegru a plecat din Bucureşti sâmbătă dimineaţă, la ora 5.30, pe ruta Piteşti, Sibiu – Arad –Timişoara.
Cei 44 de turişti, doi şoferi şi un ghid au înnoptat, sâmbătă seară, la Belgrad, iar a doua zi dimineaţă şi-au continuat traseul spre Budva, în Muntenegru, unde au intrat prin Vama Dobrakovo, în jurul orei 15.00. Turiştii plecaseră într-o excursie de şase zile în Muntenegru şi Croaţia.
Din primele informaţii reiese că, la ieşirea dintr-un tunel, între localităţile Kolašin şi Podgoriţa, în apropiere de Mănăstirea Moraţa, şoferul autocarului a intrat în depăşire, pe pod, pe linie continuă, şi a pierdut controlul volanului. Autocarul a rupt balustrada podului de pe Drumul European 65 şi s-a prăbuşit circa 40 de metri într-o prăpastie. Tragedia s-a petrecut duminică, în jurul orei 17.00 (18.00, ora României – n.r.).

Click pentru a mări infografia

Cifre în schimbare
Bilanţul morţilor şi al răniţilor din accidentul de duminică, din Muntenegru, s-a schimbat ieri de la o oră la alta. Ultimele statistici de aseară arătau un tablou înspăimântător: 18 morţi şi 29 de răniţi, din care 7 se află la terapie intensivă.
„Eu mă simt relativ bine, ceilalţi sunt mult mai rău. Am lovituri destul de puternice pe corp, dar nu cu efecte majore. Am doar câteva zgârieturi, eu am căzut din autocar în timp ce se rostogolea. Şoferul a încercat să depăşească la intrarea într-un viaduct, accelerând. Am început să strigăm la el să încetinească. A accelerat, a încercat să evite maşina din faţă şi a sărit peste parapet. Limita de viteză a fost de 50km/h, iar el avea undeva pe la 90km/h. Nu ne grăbeam, aveam timp să ajungem. Au apărut 30 - 40 de oameni cu corzi care ne-au salvat. A fost o organizare impecabilă. Cei care n-aveau centuri de siguranţă au fost cei care au scăpat pentru că au fost aruncaţi din autocar“, a declarat pentru Pro TV unul dintre supravieţuitori.
Spusele turistului au fost confirmate şi de o altă pasageră, Carmen Dorobăţ din Bucureşti, internată la secţia de ortopedie din centrul clinic din capitala muntenegreană, care a declarat pentru ziarul „Vijesti“ din Podgoriţa, că, în momentul în care s-a petrecut tragedia, „şoferul conducea prea repede“.
„Grabă şi pasiunea vitezei“
Marius Usturoiu, directorul Mareea Travel, agenţia de turism din Capitală care a organizat excursia, a declarat că autocarul groazei aparţine companiei Gregory Tour, din Bucureşti, care răspunde de pagubele produse în accident, conform contractului încheiat între cele două părţi. În opinia reprezentanţilor Federaţiei Patronatelor din Turism şi Servicii (FPTS), cauzele care au dus la tragicul eveniment din Muntenegru sunt „graba şi pasiunea vitezei“.
Nici reacţiile oficialilor din ţară nu au întârziat să apară. Astfel, premierul Victor Ponta a fost cel care a condus Celula de criză convocată, luni, de urgenţă de Ministerul Afacerilor Externe (MAE). „Guvernul va întreprinde rapid toate verificările necesare pentru a se constata dacă firma implicată în organizarea transportului a respectat toate prevederile legale de siguranţă“, au explicat reprezentanţii Executivului.
Zi de doliu naţional
Premierul Victor Ponta a declarat doliu naţional în ziua de miercuri, 26 iunie, în memoria morţilor din Muntenegru. La rândul său, preşedintele Traian Băsescu a transmis condoleanţe familiilor îndoliate, mulţumind autorităţilor din Muntenegru pentru promptitudine şi pentru sprijinul acordate statului român.
Pentru persoanele rănite care vor fi aduse în ţară, echipajele SMURD vor asigura transportul acestora la unităţile medicale indicate de către reprezentanţii Ministerului Sănătăţii. O echipă medicală condusă de secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, doctorul Raed Arafat, împreună cu echipa consulară a Ministerului Afacerilor Externe (MAE), i-au vizitat deja pe toţi pacienţii internaţi la clinica din Podgoriţa, pentru a face o evaluare amănunţită a stării de sănătate a acestora.
„În două cazuri grave nu a fost posibilă încă identificarea cetăţenilor români. În prezent, echipa MAE, împreună cu Ambasada României întreprind demersuri pe lângă autorităţile muntenegrene pentru ca acestea să finalizeze procedurile de identificare, urmând ca ulterior să fie încheiate formalităţile pentru transportul răniţilor şi repatrierea trupurilor neînsufleţite“, au precizat oficialii MAE.


Mai mulţi pasageri au murit striviţi de stânci Foto: Reuters

Cadavrele românilor, împrăştiate prin pădurea din defileul râului Moraţa Foto: AFP
Lecţia de omenie a muntenegrenilor
Localnicii au fost primii care au sărit în ajutorul românilor care se aflau captivi în autocarul ce s-a prăbuşit în prăpastia din defileul Moraţa. Mai întâi au coborât în râpă încercând să acorde primul ajutor. Apoi, au venit la spital pentru a dona sânge. Alături de salvatorii militari, localnicii au coborât în prăpastie pe frânghii pentru a ajuta victimele.
Autocarul românesc traversa defileul Moraţa, undeva la 30 de kilometri depărtare de Podgoriţa. Tocmai ieşise dintr-un tunel, când martorii spun că şoferul a pierdut controlul volanului, a trecut de parapetul de protecţie şi a plonjat aproape 40 de metri în gol, într-o prăpastie.
Victimele au primit primul ajutor din partea şoferilor care treceau prin zonă. Martorii şi-au riscat şi ei viaţa şi au coborât în prăpastie pentru a încerca să salveze cât mai multe persoane. Pentru că şoseaua este foarte circulată şi totodată foarte îngustă, ambulanţele au ajuns cu greu la faţa locului din cauza blocajului în trafic.
„Treceam pe aici şi am venit să-i ajutăm. Pasagerii erau oameni în vârstă şi ne-a fost foarte greu să-i ajutăm. Terenul era greu accesibil. Am făcut tot ce am putut pentru ei. Poliţia a intervenit imediat, dar a durat mai mult până la sosirea ambulanţelor. Drumul era foarte aglomerat şi de aceea au ajuns mai greu. În mare parte, noi le-am oferit primul ajutor“, a declarat un martor ocular.
Însuşi premierul Muntenegrului, Milo Djukanovici, s-a deplasat la spital să verifice starea pacienţilor.
În plus, zeci de locuitori ai capitalei muntenegrene, Podgoriţa, care au auzit de tragicul accident, s-au dus la spitale să doneze sânge pentru supravieţuitori. Zeci de oameni au stat la coadă să doneze sânge pentru salvarea răniţilor.
Centrul pentru donarea sângelui a fost deschis la spitalul din Podgoriţa, acolo unde sunt internate victimele. Fotografii
cu donatorii care aşteptau să ofere sânge au fost postate pe reţelele de socializare.
Voluntarii şi salvatorii muntenegreni au intervenit rapid Foto: Reuters

Bâlbâielile MAE, ţinta criticilor
Tragedia din Muntenegru, în care 18 români au murit într-un accident de circulaţie, aduce din nou în atenţia opiniei publice gestionarea crizelor de către statul român. Rudele călătorilor care se aflau în autobuzul groazei au reclamat probleme în relaţia cu funcţionarii Ministerului de Externe în momentul în care au vrut să afle detalii despre starea de sănătate a apropiaţilor.
După ce duminică seară a înfiinţat o celulă de criză, ministrul român de Externe, Titus Corlăţean, şi-a anulat, ieri, participarea la reuniunile CAE şi CAG din Luxemburg, urmând să plece la Podgoriţa pentru a coordona la faţa locului activităţile echipei operative din România, în cooperare cu autorităţile locale, pentru asistenţa victimelor accidentului.
Cu toate acestea, există nemulţumiri la nivelul opiniei publice pentru faptul că cele mai multe informaţii care s-au aflat despre accident au venit din presă şi de la spitalul unde răniţii au fost internaţi în Podgoriţa, şi mai puţin de la autorităţile române.
MAE s-a cam bâlbâit, duminică, în primul comunicat de presă, acesta neprecizând dacă au fost victime, dar a revenit la doar câteva minute de la primul comunicat, în care zicea că „se pare“ că sunt victime din România, iar la 23.30 Titus Corlăţean convocase deja celula de criză.
„Autorităţile sunt prinse în offside”
„Avem o problema majoră legată de somnolenţa autorităţilor în astfel de situaţii. Era nevoie să meargă cineva de la Ministerul de Externe chiar de ieri. Autorităţile sunt prinse în offside, ulterior încearcă să rezolve problemele de acest gen într-un mod pripit“, a declarat Grigore Cartianu la emisiunea Live de la „Adevărul“.
„Cele mai multe informaţii legate de acest accident au venit nu de la autorităţile române, ci ele au provenit de la autorităţile din Muntenegru. Practic, familiile care sunau la autorităţile române nu au primit informaţii la timp, dimpotrivă, li s-a transmis că vor fi sunate înapoi. Noi plătim Ministerul de Externe ca să vorbim sâmbăta şi duminica cu un robot. Ar fi trebuit să îşi facă treaba cei de la Consulat, pentru că avem cel puţin un consulat în Muntenegru. O problemă la ambasade e faptul că nu avem o permenenţă“, a constatat Grigore Cartianu.
Alţi analişti şi comentatori români s-au arătat revoltaţi de faptul că autorităţile de la Bucureşti au reacţionat doar după mai bine de 8 ore de la producerea teribilului accident din Muntenegru, iar MAE a dat un comunicat de presă după două ore şi ceva din momentul producerii tragediei în care anunţa că s-a încheiat campionatul de fotbal dintre angajaţii din Centrala MAE şi reprezentanţi ai ambasadelor.
„Indolenţă şi prostie”
Reacţia întârziată a autorităţilor de la Bucureşti a fost comentată în termeni extrem de critici de analistul politic Cozmin Guşă, care a acuzat autorităţile române de indolenţă şi prostie.
„Subliniez extraordinara solidaritate de tip iugoslav pe care atât guvernul muntenegrean, cât şi sârb au dat dovadă, nefiind implicaţi cetăţeni de-ai lor. În contrapartidă cu această solidaritate, miniştrii şi premierul muntenegrean mergând la spital, încercând să facă tot ce se poate, până la comunicate în limbi de circulaţie internaţională emise – în contrapartidă avem această reacţie indolentă, dublată de prostie de la MAE prin persoana lui Titus Corlăţean, a dovedit cât de slab e statul şi cât de preocupaţi sunt miniştrii doar de imagine. Nu cred că n-a fost informat Corlăţean, în loc de asta a dat comunicate, la câteva ore, legate de cupele la care participă angajaţii săi“, a declarat Cozmin Guşă la Realitatea TV.

Titus Corlăţean, ministrul de Externe
Cum s-au organizat autorităţile
  • Încă din noaptea de duminică, Ministerul Afacerilor Externe (MAE), condus de Titus Corlăţean, a instituit o celulă de criză şi a pus la dispoziţia cetăţenilor două linii telefonice, în regim de permanenţă: un tel-verde gratuit 0800.800.407, apelabil doar din România, şi un număr apelabil şi din străinătate – 021/431.12.59.
  • Tot duminică seară, secretarul de stat al Ministerului Sănătăţii, Raed Arafat, s-a deplasat de urgenţă la spitalul la care au fost internaţi cetăţenii români, solicitând autorităţilor muntenegrene informaţii cu privire la starea şi identitatea victimelor.
  • Mircea Duşa, ministrul Apărării Naţionale (MApN), şi Raed Arafat au organizat deplasarea unei echipe mobile mixte, în Muntenegru. Din aceasta fac parte şi doi consuli din cadrul MAE, membri ai Celulei de criză.
  • Echipa mixtă organizată de Ministerul Sănătăţii şi MApN s-a deplasat la Podgoriţa, în cursul dimineţii de ieri, pentru a veni în sprijinul cetăţenilor români implicaţi în accident.
  • Consulul României la Tirana, Daniel Onişor, a plecat în Muntenegru, pentru a sprijini membrii misiunii diplomatice.
  • MAE a pregătit două aeronave, echipate medical, care vor aduce astăzi acasă toate victimele implicate.
  • Titus Corlăţean, ministrul Afacerilor Externe, a dispus operaţionalizarea Fondului pentru situaţii de urgenţă aflat la dispoziţia sa. Într-o primă fază, s-a decis că MAE va suporta costurile operării primei aeronave a Ministerului Apărării Naţionale, trimisă la Podgoriţa în scopul repatrierii victimelor.
  • Mai mulţi români, apropiaţi ai victimelor, s-au plâns presei că persoanele care răspund la numerele de urgenţă oferite de Celula de Criză a MAE nu le-au furnizat informaţii concludente cu privire la starea victimelor.

Parchetul a demarat o anchetă
În urma tragediei din Muntenegru, Simona Frolu, purtătoarea de cuvânt a Parchetului General, a anunţat că instituţia pe care o reprezintă s-a sesizat din oficiu şi a deschis dosar penal în acest caz, cerând autorităţilor de peste hotare sprijin în anchetă.
Marius Usturoiu, directorul agenţiei de turism Mareea, firmă cu sediul în Bucureşti care a organizat sejurul în Muntenegru, a declarat că tragedia a fost anunţată, duminică, chiar de unul dintre turiştii din autocar.
„Un bărbat a sunat la agenţie, în jurul orei 18.00, ora României. «Ne-am răsturnat. N-am văzut nimic!», a spus un bărbat. După asta, convorbirea s-a întrerupt. Operatoarea a încercat să reia legătura, însă nu a mai reuşit. Ulterior, am aflat ce s-a întâmplat şi că un localnic a început să ducă victimele la spital cu maşina lui“, a spus Marius Usturoiu.
Şoferul, de 20 de ori pe traseul groazei
Marius Usturoiu a mai explicat că firma sa a mai colaborat cu Gregory Tour Holiday, companie care operează pe numeroase circuite, şi că nu a existat nicio problemă până la acest incident.
Directorul Gregory Tour Holiday, Ştefan Grigore, care a precizat că nu poate oferi informaţii despre cauzele accidentului, a subliniat că firma sa are curse pe traseul din Muntenegru de şapte - opt ori, în fiecare an, iar unul dintre şoferii autocarului implicat în accident a parcurs traseul de 20 de ori.
Autocarul implicat în accident, un Neoplan Tourliner, era fabricat în 2005 şi avea făcute toate verificările tehnice, după cum a precizat Ştefan Grigore. Acesta a mai adăugat că şoferii au respectat timpii de oprire, mai exact au staţionat după fiecare trei ore.
Firma de transport, înfiinţată în 2011
Compania Gregory Tour Holiday, deţinută de Viorica Ioana Grigore (42 de ani), a fost înfiinţată în urmă cu mai puţin de doi ani, pe 15 noiembrie 2011. Potrivit datelor Registrului Comerţului, administratorul firmei este Mihaela Iuliana Grigore. În 2011, într-o lună şi jumătate de activitate, Gregory Tour Holiday a înregistrat un profit de 943 de lei şi o cifră de afaceri de 39.257 de lei, potrivit datelor de pe portalul Ministerului Finanţelor.
Pe site-ul companiei nu este menţionat numărul de persoane care sunt angajate la această firmă. Soţii Iuliana Mihaela şi Ştefan Grigore deţin şi firma Gregory Tour Serv, cu afaceri de 5,7 milioane de lei (1,3 milioane de euro) şi pierderi de 515.000 de lei (circa 119.000 de euro), în 2011, la un număr de opt angajaţi, potrivit datelor de pe portalul Finanţelor.
Autocarul Neoplan care a fost distrus în accident Foto: GregoryTour.ro
Bilanţul victimelor: argeşenii, cei mai loviţi
Cele mai multe dintre victimele tragicului accident petrecut duminică seară în Muntenegru sunt din judeţul Argeş: 11 din Curtea de Argeş şi şase din Piteşti. Dintre acestea, şi-au pierdut viaţa şase persoane, una din Piteşti şi cinci din Curtea de Argeş.
În autocarul implicat în accidentul din Muntenegru se aflau şi părinţii fostului consilier judeţean şi actual lider al PNL Argeş, Mădălin Marinescu, Georgeta şi Nelu Marinescu, din Curtea de Argeş. Se ştie că Georgeta Marinescu a suferit o intervenţie chirurgicală la o mână, însă, din păcate, soţul acesteia nu a mai putut fi salvat.
„Băiatul lor, Mădălin Marinescu, a recunoscut autocarul în imaginile difuzate de televiziuni şi mi-a spus că acela este autocarul în care şi-a urcat părinţii. Am informaţii că două victime nu au probleme foarte mari. Sunt internate la Ortopedie şi la ORL, iar celelalte sunt la Terapie Intensivă sau decedate“, a afirmat primarul oraşului Curtea de Argeş, Nicolae Diaconu.
Ghidul excursiei, din Curtea de Argeş
Alte două persoane, soţii Mariana şi Toma Mateescu, se aflau în autocar, însă nu se ştiu foarte multe despre starea acestora. Femeia, fostă profesoară de matematică, era ghidul turistic şi prin intermediul ei s-a creat grupul din Curtea de Argeş şi din Piteşti. Soţul acesteia, Toma Mateescu, a fost director la Electroargeş.
„Am aflat de la televizor şi ne-am interesat. Aşteptăm acum să fie identificate persoanele, nu ştim nimic… Ştiam că pleacă, erau foarte bucuroşi. Pe noi de la minister nu ne-au anunţat nimic“, a declarat, pentru „Adevărul“, sora Marianei Mateescu.
Ctitor de biserică printre victime
Printre cei decedaţi se numără şi omul de afaceri din Curtea de Argeş Nicolae Derviş. Soţia sa, Maria Derviş, nu se regăseşte pe lista pasagerilor răniţi, astfel încât ar putea fi la Terapie Intensivă, în stare gravă, sau ar fi murit. Nicolae Derviş, fost consilier local la Curtea de Argeş, a construit o biserică în satul său natal, Valea Brazilor, şi deţinea mai multe firme din domeniul panificaţiei.
„Nimeni nu ne-a anunţat de nimic. Familia a plecat acolo în jurul orei 2.00. Altceva nu ştim. Toţi aşteptăm cu sufletul la gură veşti bune“, a declarat unul dintre angajaţii lui Nicolae Derviş.
„Biserica asta el a construit-o. Ne pare rău de el. Am auzit că a plecat într-o excursie şi că ar fi murit acolo. Îl ştiu de mic, avea casă aici. Ne pare rău de el“, a spus o bătrână din satul argeşean Valea Brazilor.
Patru persoane din grupul din Piteşti erau profesori la Şcoala nr. 4 din oraş. „Este vorba despre cadre didactice care au mai făcut un excursii împreună prin mai multe ţări europene. Este o nenorocire“, a declarat primarul municipiului Piteşti, Tudor Pendiuc.
Din grupul de profesori de la Şcoala numărul 4, există informaţii doar despre Olga Elena Hutchinson, profesoara de limba franceză. Aceasta este rănită, fiind internată la secţia Chirurgie Pectorală la Spitalul din Podgoriţa.
Pe lista celor declaraţi decedaţi se află şi Eugenia Nicolaescu, profesoară la Liceul „Vlaicu Vodă“ din Curtea
de Argeş. „O cunosc şi pe doamna profesoară. A fost un profesor deosebit, un om deosebit. Este o tragedie ce s-a întâmplat acolo“, a declarat Costel Gheorghe, fost director al Liceului „Vlaicu Vodă“ din Curtea de Argeş.
Am aflat de la televizor şi ne-am interesat. Aşteptăm acum să fie identificate persoanele, nu ştim nimic…
sora Marianei Mateescu


Victimele au fost recuperate de pe stânci de echipele de salvare Foto: AFP
Mătuşa unei avocate rănite, din Panciu, a aflat de tragedie de la ziarişti
Tamara Elena Dan, o avocată de 44 de ani din localitatea vrânceană Panciu, care lucrează în Bucureşti, se află pe lista pasagerilor răniţi în tragicul accident rutier din Muntenegru.
Potrivit unor informaţii neoficiale, femeia a fost operată în cursul zilei de ieri într-un spital din Muntenegru şi se află în afara oricărui pericol. Tamara Dan este cumnata Ralucăi Dan, secretarul Consiliului Judeţean (CJ) Vrancea.
Jurnaliştii „Adevărul“ au luat legătura cu Vasilica Mândrilă, din Panciu, mătuşa rănitei, care a rămas şocată la auzul veştii. Până ieri la orele 15.30, la peste 20 de ore de la producerea accidentului, femeia nu aflase despre tragedia în care a fost implicată nepoata ei.
„Doamne fereşte! Nu ştiam, nu mi-a spus nimeni! Nici sora mea, care e mama Tamarei, nu cred că ştie. Ea e plecată în staţiune, la băi. Noi am avut o furtună azi-noapte, la Panciu, şi am scos totul din priză. Nici azi (luni – n.r.), n-am mai pornit televizoarele de teamă să nu se strice“, a declarat pentru „Adevărul“ Vasilica Mândrilă.
Mătuşa victimei mai spune că Tamara Dan este necăsătorită şi nu are copii, fiind mutată în Capitală de mai mulţi ani, însă şi-a păstrat şi casa din Panciu, unde vine frecvent. Femeia a început să plângă la aflarea veştii, dar a fost asigurată de jurnalişti că nepoata ei este bine. Vasilica Mândrilă a mai spus că ultima oară când şi-a văzut nepoata a fost la sfârşitul lunii trecute, când Tamara Dan a venit la Panciu.
„Nu ne-a spus că pleacă în vacanţă“
„Ne-am întâlnit la slujba de pomenire a tatălui ei, au trecut opt ani de când a murit. Era să nu o recunosc pe Tamara, se mai împlinise puţin şi arăta foarte bine. Nu ne-a zis nimic despre faptul că pleacă în vacanţă“, a mai spus mătuşa victimei.
Raluca Dan, cumnata rănitei din Panciu şi totodată unul dintre cei mai influenţi funcţionari din administraţia judeţeană condusă de Marian Oprişan, şi soţul acesteia, Adrian Dan, un cunoscut avocat vrâncean, n-au putut fi contactaţi telefonic.
Doamne fereşte! Nu ştiam, nu mi-a spus nimeni! Nici sora mea, care e mama Tamarei, nu cred că ştie. Ea e plecată în staţiune, la băi.
Vasilica Mândrilă, mătuşa Tamarei Dan
Vasilica Mândrilă, mătuşa victimei Foto: Ştefan Borcea

Români ucişi pe şoselele Europei
În ultimii ani, s-au ţinut lanţ tragediile rutiere care au făcut victime în rândul românilor pe şoselele din străinătate:
  • 30 octombrie 2011, Ungaria. 14 români care se întorceau de la muncă din Spania au murit, printre victime aflându-se şi un copil, după ce un autotren plin cu lemne, condus tot de un român, a izbit în plin microbuzul pe autostrada M43 din sudul Ungariei.
  • 22 iunie 2011, Ungaria. Un autocar al companiei Atlassib care se îndrepta spre Spania cu 38 de pasageri a lovit frontal un camion, în apropierea graniţei maghiare cu Slovenia. Cinci români şi şoferul camionului şi-au pierdut viaţa.
  • 2 septembrie 2012, Franţa. Un autocar care transporta cetăţeni români s-a răsturnat pe o autostradă din sud-estul Franţei. 40 de persoane au fost rănite, iar un copil a murit.
  • 16 decembrie 2012, Spania. Patru români, dintre care doi minori, au murit după ce maşina în care se aflau s-a ciocnit cu un camion la Montalban, în provincia spaniolă Cordoba.
  • 7 ianuarie 2013, Ungaria. Cinci români, printre care şi un bebeluş de şase luni, au pierit într-un groaznic accident rutier ce a avut loc în estul Ungariei.