***
Ce trebuie ştiut despre prezentările în Power
Point
Școala Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara
coord. Prof.
Valentina Donner
Power
Point (PPT) este o componentă a pachetului OFFICE produs de compania Microsoft.
Prezentările în Power Point reprezintă modalitatea cea mai des întâlnită de a
îmbina elemente grafice cu text, pentru a fi transpuse cu uşurinţă în cadrul
unei comunicări publice sau ştiinţifice. Astfel de prezentări pot să conţină
puncte de vedere, teorii, proiecte de cercetare, structurate într-o formă
atractivă şi prescurtată.
Este
recomandat ca la diverse activităţi şi manifestări cu caracter
instructiv-educativ, ştiinţific, comercial sau organizatoric să fie prezentate
informaţii cu ajutorul tehnicilor moderne. Prezentările Power Point au fost
percepute ca fiind un mijloc de a-i facilita individului o exprimare mai clară a
ideilor sale, a punctelor sale de vedere în faţa unui auditor, captându-i
atenţia şi interesul pentru informaţia
din prezentare, dar pe parcursul evoluţiei informaţionale a căpătat altă
conotaţie, nu chiar pozitivă.
Prezentările
PowerPoint pot fi utilizate la orice activităţi didactice, atât la cele de
predare a unor noţiuni de limbă, cat şi la literatură. De asemenea, se pot
utiliza la realizarea unor evaluări interactive. Elevii sunt foarte deschişi la
aceste metode si se implica activ, noţiunile fiind mai bine receptate.
Unul
dintre creatorii programului Power Point, Robert Gaskins, răspunzând unor
întrebări-acuzaţii conform cărora PPT ar transformat oamenii în prezentatori nu
tocmai buni, a replicat: “Dacă nu pot să facă o treabă bună cu PPT, înseamnă că
nu vor reuşi nici utilizând un alt instrument.”. Un studiu realizat pe 688 de
subiecţi arată că cele mai mari greşeli în utilizarea PPT sunt:
-
faptul că vorbitorul citeşte de pe slide-uri - 62%;
-
textul este prea mic, aproape ilizibil - 46,9%;
-
slide-urile sunt greu de citit din cauza culorilor folosite - 42,6%;
-
folosirea de fraze întregi în loc de liste marcate -39,1%;
-
animaţii ale textului sau ale elementelor grafice - 24,8%;
-
diagrame sau grafice mult prea complexe - 22,2%.
Power
Point-ul reprezintă un instrument de punere în valoare a prezentatorului şi
acest lucru a fost dovedit în timp. Cel care citeşte de pe slide-uri nu îşi
aduce propria sa valoare în cadrul prezentării, nu arată cu nimic că are o
contribuţie utilă pentru ceilalţi. Folosirea prezentărilor de tip PPT în cadrul
unor comunicării presupune să fii bine pregătit, slide-urile îţi oferă
posibilitatea să îţi stabileşti nişte repere, câteva puncte de sprijin de care
ai nevoie în timpul prezentării. Slide-urile îţi oferă posibilitea să
completezi logic şi/sau emoţional ideile pe care le expui.
Structura unei prezentări
Prima
pagină a unei prezentări trebuie să conţină următoarele informaţii: titlul
lucrării, numele şi prenumele
celui/celor care au conceput lucrarea, instituţia pe care o reprezintă şi eventual datele de contact al autorului,
autorilor.
În
cazul în care prima pagină nu este urmată de o pagină introductivă în
problematica temei, se poate recurge la o prezentare orală a introduceri, în momentul
în care este proiectată pagina titlu.
Conţinutul
informaţional al unei prezentări Power Point trebuie să se încadreze în
recomandările anterioare. Dacă pe parcursul prezentări doriţi să prezentaţi şi
filme, asiguraţi-vă înainte că dispuneţi de suport audio pe parcursul
prezentării; în caz contrat utilizaţi un film care să cuprindă informaţii
concrete şi uşor de observat în lipsa
suportului auditiv. În acest caz, sunt acceptate comentariile pe marginea filmului.
Prezentarea este construită pe baza unei lucrării tipărite, este recomandat ca
firul ştiinţific şi logic din lucrare să se reflecte şi în prezentarea Power
Point.
Încărcarea slide-urilor cu text, nu face
altceva decât să abată atenţia audienţei de la cel
care vorbeşte, plictisindu-i şi
astfel arătând o lipsă de respect. Dar citirea textului de pe slide-uri
dovedeşte lipsa de implicare şi de interes pentru audienţă.
Contrastele
greşit alese (precum galben pe alb sau gri pe negru) doar de dragul de a ne
satisface o preferinţă personală,
imaginile neclare, nuanţele de pastel folosite “ca să nu fie strident” şi alte
alegeri care ignora audienţa aduc mari deservicii prezentării Power Point, ca
mijloc de facilitate a informaţiei, dar mai ales prezentatorului.
Contrastele
trebuiesc să fie puternice, iar culorile
tari, astfel încât ochiul să nu fie supus unui efort suplimentar pentru
a urmării informaţia de pe slide-uri. Trebuie să captăm atenţia audienţei la
ceea ce spunem, aceştia nu trebuiesc solicitaţi în plus, să descifreze de pe
slide-uri informaţia expusă sub o formă multicoloră şi multidimensională de
dragul artei.
Cât
priveşte animaţiile aplicate textului, utilizarea unor slide-uri zgomotoase,
inutil de dinamice, îi pot impresiona
doar pe necunoscători, dar pentru scurt timp. Conceperea unei prezentări
„spectaculoase” poate obosi audienţa şi o poate îndepărta de la axa
prezentării, existând riscul să fie afectate transmiterea şi receptarea corectă
a mesajului.
Prezentarea trebuie să arate cât de utile le-ar putea
fi audienţei informaţiile respective. Graficele
şi diagramele trebuie simplificate atât cât este necesar pentru a fi
eficiente în contextul timp/audienţă. Mai eficient ar fi ca textul să fie
înlocuit cu o imagine, cu condiţia ca imaginea respectivă să fie sugestivă, dar
acest lucru nu trebuie repetat pe fiecare slide.
Regula de bază, pe care se poate baza fiecare
prezentator este înţelegerea faptului că, prezentările Power Point ajută,
atunci când sunt folosite cum trebuie. Steven Pinker, profesor de psihologie la
MIT (Massachusetts Institute of Technology), este de părere că, prezentările cu
ajutorul PowerPoint pot da o formă vizuală unui argument: “Limbajul este un
mediu linear: curge cuvânt după cuvânt. Însă ideile sunt multidimensionale...
Atunci când este folosit corect, PowerPoint clarifică mult mai bine structura
logică a unui argument.
Aplicaţia Microsoft Power Point este folosită la prezentări de planşe,
materiale didactice, pagini scrise
în Microsoft Word
etc. În situaţii
deosebite, se poate
utiliza împreună cu videoproiectorul. Metoda
este preferată în
special în cadrul
susţinerii lucrărilor de sfârşit de semestru, de ciclu, atestate,
lucrări de diplomă etc.
Power
Point este specializat pe realizarea
grafică a prezentărilor în format electronic şi se foloseşte pentru a
crea prezentări electronice, ce pot rula fie pe monitorului unui PC, fie cu
ajutorul unor dispozitive ataşate calculatorului, pe un ecran mărit.
PPT ce poate să
conţină:
- pagini (Slide-uri)
de prezentare;
- efectuarea, pe
paginile de prezentare, de adnotări invizibile pentru public;
- modificarea
paginilor unei prezentări existente;
- adăugarea de pagini
noi sau introducerea de texte, imagini Clipart, diagrame Excel, tabele Word sau
alte obiecte;
- inserarea de
imagini artistice, utilizând
o gamă largă
de instrumente de
desenare din Power Point;
- efecte sonore şi
animaţie, efecte speciale (tranziţii de la o pagină la alta, texte ce apar din
toate direcţiile, etc.).
- se poate utiliza
împreună cu videoproiectorul.
O imagine
face cât o mie
de cuvinte spune un proverb. În mod
similar, o prezentare de calitate
poate transmite foarte multe informaţii
utile unui auditoriu într-un timp foarte scurt. Cu toate acestea sunt
foarte frecvente situaţiile în care suntem nevoiţi să urmărim prezentări
jalnice, cu text de dimensiuni mici şi culori neinspirat alese, cu
slide-uri prea încărcate,
cu grafice prea detaliate, cu
animaţii care obosesc atenţia şi deseori lipsite de conţinut.
PowerPoint
a schimbat felul în care ţinem prezentări. Să ne aducem aminte de vremea când
prezentările se făceau
cu folii transparente pe
retroproiector. Regulile
prezentării însă au
rămas aceleaşi. Tehnologia
ne poate fi
de ajutor cu
condiţia să respectăm regulile
de bază.
Realizarea unei
prezentări presupune parcurgerea
acestor etape. Mai
întâi trebuie stabilit conţinutul
apoi se construieşte structura
prezentării şi în
sfârşit se face susţinerea acesteia.
Etape obligatorii
- stabilirea conţinutului
- strângerea materialelor şi
informaţiilor
- utilizarea de elemente grafice
şi multimedia
- finalizarea structurii
prezentării
- susţinerea acesteia
Prin
folosirea acestui soft, elevul învaţă ce înseamnă o prezentare, cât contează
aspectul estetic al
unui material, cum
să concentreze în
câteva pagini conţinutul
unei lucrări mai ample, să însoţească prezentarea de explicaţii corespunzătoare.
Exemplu: Să se
realizeze o prezentare
în Power Point
care să conţină
o perspectivă monografică asupra
vieţii şi operei
unui scriitor (viaţa,
activitatea literară, opera,
repere critice).
Înainte
de a pregăti o prezentare, trebuie
stabilit mai întâi scopul,
răspunzând la întrebări precum : ,,Ce
vrem să prezentăm ?’’, ,,Cu
ce scop prezentăm ?’’, ,,Cui
prezentăm ?’’, ,,Care este durata prezentării ?’’ Prezentarea trebuie să fie accesibilă, să nu plictisească, să se
încadreze în 10-15 minute.
Componentele şi ideile exprimate sunt înlănţuite logic. Părţile prezentării pot
avea, la rândul lor, secvenţe diferite. Structura unei prezentări trebuie să
fie asemănătoare unui scenariu care să atragă atenţia, să sintetizeze
esenţialul şi să prezinte concluziile finale.
Structura unei
prezentări în Power Point
- introducerea – are drept scop
captarea atenţiei, prezentarea subiectului expunerii şi a ideilor principale;
- cuprinsul – dezvoltarea ideilor
principale cu argumente şi exemple ;
- încheierea – prezintă sumarul de idei, concluziile şi
perspectivele (pentru o temă aflată în studiu) ;
Se
urmăresc şi efectele de culoare, animaţie, raportul text-imagine, pauzele.
Prezentarea
este însoţită de explicaţii prin viu grai, având
în vedere că imaginile nu ţin locul vorbitorului, ci contribuie la
comprimarea unui volum mare de informaţii pentru a fi
transmise în mod diferit.
Este recomandat ca cel care prezintă să nu citească rândurile
afişate pe ecran, ci să completeze, să nuanţeze ideile prezente cu informaţii
noi.
Cu ajutorul acestei aplicaţii
pot fi evidenţiate informaţii precum:
- informaţie de tip text;
- informaţie grafică: scheme,
diagrame, desene;
- informaţie de tip imagine:
fotografii
- informaţie audio: secvenţe
sonore
Predarea în Power Point
Prezentările
Power Point sunt cel mai modern mijloc de predare care permite combinaţia
imaginilor fixe si mobile care pot fi îmbogăţite progresiv odată cu progresul
comentariilor formatorului.
Prezentările
Power Point sunt folositoare cu condiţia să nu fie utilizate abuziv efectele
multimedia. O prezentare Power Point este utilă şi ajută la instruire/predare
atâta timp cat rămâne simplă, clară, fără prea multe efecte multimedia.
Prezentările
PP pot fi folosite în procesul de predare integral sau numai în anumite
secvenţe ale lecţiei: captarea atenţiei, reactualizarea cunoştinţelor,
asigurarea feed-back-ului.
Prezentările
PP sunt foarte îndrăgite elevi fiind atractive prin imaginile prezentate, dar
si prin jocurile si exerciţiile propuse.
Unul dintre avantajele folosirii acestui mod de predare este acela că
sunt antrenate şi grupuri mari şi grupuri mici de elevi, fiindu-le captată mult
mai uşor atenţia, deoarece elevii sunt atraşi din ce în ce mai mult de
tehnologia modernă.
Prezentarea unui portofoliu în Power
Point va putea fi
realizată în multe feluri. De
exemplu, o prezentare a personalităţii marelui poet Mihai Eminescu ar trebui
să conţină fotografii ale poetului,
poeme, citate, melodii sugestive, poezii recitate; pe măsură ce derulează prezentarea, elevul
va oferi explicaţii suplimentare
şi informaţii privind aspecte ale studiului operei eminesciene.
Profesorul
va avea în vedere în cadrul evaluării :
- acurateţea exprimării :
explicaţii clare, concise, în legătură cu imaginile prezentate ;
- perspectiva unitară, de
ansamblu asupra temei ;
- dacă elevul a oferit explicaţii
suplimentare ;
- dacă elevul realizează conexiuni,
corelaţii, paralele cu alte opere literare.
Prezentările
Power Point sunt
deosebit de utile,
dacă profesorul corelează
în mod optim obiectivele lecţiei
cu întreg conţinutul
acesteia. Prezentările Power
Point prezintă avantajul
că permit o abordare multidisciplinară a
unor secvenţe ale
lecţiei, contribuind astfel
la dezvoltarea capacităţilor
cognitive şi afective ale elevului.
Bibliografie:
BRUT, Mihaela, Instrumente
pentru E-Learning. Ghidul informatic al profesorului modern,Editura
Polirom, Iaşi, 2006
CUCOŞ, Constantin, Informatizarea
în educaţie, Editura Polirom, Iaşi, 2006
DUMBRAVĂ, Emil, Utilizarea calculatorului în studiul limbii
şi literaturii române în liceu (lucrare de gradul I)
GHEORGHE, Mioara, Tehnologia
Informaţiei şi Comunicaţiilor, Editura Corint, Bucureşti, 2005
GOIA VISTIAN, ION
DRAGOTOIU, Metodica predării limbii
şi literaturii române, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1995
http://www.elearning.ro
***