Persoane interesate

vineri, 9 martie 2012

Catedrala Kazan 200 de ani






Festivităţile consacrate împlinii a 200 de ani de existenţă a Catedralei Kazan din Sankt-Petersburg au început, astăzi, cu liturghia oficiată de patriarhul Moscovei şi al Întregii Rusii, Kirill.

Pe 21 septembrie, ortodocşii ruşi sărbătoresc Naşterea Maicii Domnului. În Rusia, una dintre cele mai cinstite icoane ale Maicii Domnului este cea de la Kazan, căreia catedrala îi şi datorează apariţia şi denumirea.


Douăzeci şi unu septembrie 2011 046 (700x525, 100KB)

Pavel I a fost cel care a decis în 1801 să înceapă construirea lăcaşului, dorind ca el să semene cu Bazilica Sfântul Petru din Roma. Catedrala atât de neobişnuită pentru arhitectura bisericească, a fost creată exclusiv de maeştri ruşi. Autorul construcţiei a fost talentatul arhitect Andrei Voronihin. La înălţarea cupolei, el a elaborat şi a aplicat pentru prima dată în practica mondială construcţia metalică. Neîncetând să fie locaş sfânt, deja la un an de la sfinţire, în 1812, Catedrala Kazan a început să capete caracteristicile unui muzeu de relicve ruseşti de luptă. Tocmai aici au fost aduse trofeele războiului Rusiei cu Franţa lui Napoleon între anii 1812-1814, câştigat de armata rusă.
 
Douăzeci şi unu septembrie 2011 024 (525x700, 90KB)

La Catedrala Kazan s-au adus şi peste 40 de puduri de argint capturate de la francezi, care apoi a reprezentat baza pentru iconostasul de argint în greutate de o tonă şi jumătate. Tot aici, în 1813, a fost îngropat şi mareşalul Mihail Kutuzov, comandantul armatei ruse, învingătorul lui Napoleon. În secolul al XX-lea, Catedrala Kazan a trecut prin vremuri grele. Ea a fost jefuită la începutul anilor 1920. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost bombardată puternic
Douăzeci şi unu septembrie 2011 089 (525x700, 85Kb)
 
Autorităţile sovietice au construit în interiorul lăcaşului sfânt Muzeul de Istorie a Religiei şi Ateismului. Doar în anii 1990 aici a revenit viaţa bisericească, după care au venit şi restauratorii, care au desfăşurat o renovare de amploare a catedralei. Finalizarea tuturor activităţilor este prevăzută pentru aniversarea a 205 ani.
Douăzeci şi unu septembrie 2011 088 (700x525, 29KB)

Catedrala este mormântul eroului al Doilea Război Mondial în 1812, mareşalul MI Kutuzov.
21 septembrie, 027 2011 (700x525, 95Kb)

Jubileul Catedralei Kazan nu este doar o dată „religioasă”. Programul festivităţilor de 4 zile include, de exemplu, expoziţia lucrărilor creatorilor catedralei, pregătită cu ajutorul a 11 colecţii ruseşti, inclusiv din Muzeul Ermitaj şi Galeriile Tretiakov. Urmează să aibă loc şi o conferinţă ştiinţifică, un concert filarmonic şi o defilare a Serviciului Orchestral Militar al Forţelor Armate ruseşti pe piaţa din faţa Catedralei Kazan. Va fi şi un foc de artificii cu crizanteme albe, care vor fi presărate dintr-un elicopter pe cupola catedralei.   Douăzeci şi unu septembrie 2011 028 (448x700, 107Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 030 (525x700, 105Kb)


Altarul principal al Catedralei Kazan, din St Petersburg este icoana din Kazan Maica a lui Dumnezeu, în al cărui nume catedrala a fost construita in 1811, aceasta icoana, in mod miraculos manifestat în oraşul Kazan în 1579, este una dintre pictogramele de mai venerat în lumea ortodoxă.
Douăzeci şi unu septembrie 2011 031 (537x700, 173Kb)
Istoria de construcţie a Catedralei Kazan - cel mai important punct de reper în istoria artei urbane din Sankt Petersburg. Ridicat într-o perioadă foarte scurtă de timp, un monument de arhitectura maiestuoasa rus afectează splendoarea şi frumuseţea de multe generaţii de oameni.



Douăzeci şi unu septembrie 2011 012 (525x700, 141Kb)


Catedrala Kazan a fost construit de arhitectul Andrei Nikiforovich Voronikhin 1801 - 1811. A fost construit pe site-ul de Nevsky Prospekt, unde era o biserică modestă a Naşterii Maicii Domnului. Aceasta biserica are una dintre cele mai importante sanctuare din Sankt-Petersburg - icoana miraculoasă a Maicii Domnului din Kazan. Catedrala a fost construita din ordinul împăratului Paul I, doar pentru icoana, ca de Catedrala St Petersburg. La cererea lui Pavel I, contururile externe similare cu biserica catedrala Sf. Petru din Roma. Un bun svidetelsvom această neobişnuită yavletsya pentru bisericile ortodoxe din perioada Moscova a cupolei şi prezenţa de colonade exterior.
Douăzeci şi unu septembrie 2011 072 (700x525, 34Kb)


Harul lui Dumnezeu, rugăciunile şi mijlocirea Preasfintei Fecioare Maria din Kazan, Catedrala din Sankt-Petersburg a fost construită şi sfinţită în 1811 în onoarea de icoana Kazan. Catedrala a avut întotdeauna o semnificaţie deosebită în viaţa de capitala de nord. El a fost strâns legată de istoria şi soarta dinastiei Romanov în Rusia. totul în această lume este realizat prin voia lui Dumnezeu. Pentru păcatele strămoşilor noştri, Dumnezeu ne-a pedepsit - a plecat de la teren rusesc. A venit o forta intunecata, distrugând biserici şi mănăstiri, distrugând oamenii religioşi, ceea ce duce la promisiuni false ale lui Dumnezeu, creând zeii falşi, prin negarea iubirea şi moralitatea, introducerea de noi ritualuri exotice - înlocuirea trăieşte în viaţa lui Dumnezeu în păcat şi permisivitatea. În perioada 1932 - 1992, catedrala a fost batjocorit şi închis. Cu toate acestea, timpul a trecut, "captivitatea babiloniană", bisericile nou-deschise, mănăstirile sunt construite. Prin harul lui Dumnezeu şi mijlocirea a renăscut Mijlocitorul templu asiduă spirituală în inimile oamenilor. În 1998, Catedrala Kazan, a fost hirotonit din nou, iar acum a devenit principala biserica a rugăciunile ortodoxe ale poporului din Sankt-Petersburg. Cu mare dificultate, să fie scutite de la semnele bisericii, "Muzeul de Istorie a Religiilor şi Ateism" - frunze de ateism şi suflete de oameni, care a returnat o atitudine de respect pentru credinţa şi închinarea lui Dumnezeu. Rev Paul Krasnotsvetov, rector al Catedralei Kazan Feast Parish: Fenomenul a Sfintei Fecioare Maria icoana în oraşul Kazan ( 1579) - sărbătorită pe 21 iulie (8 iulie la stilul Art), celebrarea Icoana Kazan a Maicii Domnului (în memoria de eliberarea de Moscova şi de Rusia, de la polonezi, în 1612) -. sărbătorit pe 4 noiembrie (22 octombrie st stil)..










Douăzeci şi unu septembrie 2011 017 (525x700, 148Kb)


Douăzeci şi unu septembrie 2011 026 (700x525, 159Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 019 (700x525, 119Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 029 (533x700, 107Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 023 (525x700, 136Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 025 (525x700, 145Kb)



Douăzeci şi unu septembrie 2011 095 (525x700, 89Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 093 (700x525, 95Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 090 (700x525, 73Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 047 (517x700, 135Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 048 (525x700, 159Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 049 (700x525, 55Kb)

Douăzeci şi unu septembrie 2011 035 (525x700, 109Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 042 (525x700, 139KB)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 039 (512x700, 134Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 036 (506x700, 136Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 043 (450x700, 36Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 058 (525x700, 121KB)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 060 (700x525, 146Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 059 (525x700, 131Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 053 (525x700, 131Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 062 (525x700, 138Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 064 (525x700, 118Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 065 (700x525, 92Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 067 (525x700, 93Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 079 (525x700, 125Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 080 (700x525, 186Kb)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 083 (700x525, 120KB)
Douăzeci şi unu septembrie 2011 044 (700x546, 99Kb)
 




Cetatea Hotin


3






Cetatea reprezinta o atracție cultural-turistica a Euroregiunii "Prutul de Sus" (creata in urma Tratatului româno-ucrainian incheiat in 1997) si poate fi considerata parte a patrimoniului euro-asiatic, avand in vedere ca, in conformitate cu documentele citate la bibliografie (vezi lucrarea "Cetatea Hotinului - destin istoric", autor Haralambie Holic, bine documentata pe baza Cronicilor turcești si polone) fortăreața Hotinului a fost condusa si administrata incepand cu sec.XIV (de cand exista izvoare istorice scrise) astfel: sec.XIV - 1711 - peste 350 de ani (cu mici intreruperi poloneze sau turcesti de circa 25 de ani cumulati)de Principatul Moldovei (sunt mentionati majoritatea parcalabilor români moldoveni-în număr de peste 130 - in lucrarea lui Haralambie Holic, citata mai sus, incepand cu Ștefan al Șipenițului - 1366 și Ștefan, Șandru și Horaeț de Hotin - in jurul anului 1400, Stanciul Hotnog-1436 și terminând cu Ionașco Balș și Constantin Jora - 1669-1670, Pătrașcu - 1712.Aici trebuie menționat că un pârcălab de Hotin putea fi numit de domn și pentru o perioadă de până la 7-8 ani cum se observă în vremea lui Ștefan cel Mare.); în perioada 1711-1806 de Imperiul Otoman, când Hotinul a fost reședință de Raia turcească timp de peste 90 de ani, cu scurte întreruperi rusești sau austriece de pana la 10 ani cumulati (și în acest caz cronicile turcești pâstrează numele muhafâziilor de Hotin începând cu Abdi-pașa, Mârza Mehmed-pașa și Abdul-pașa - 1713-1721 și terminând cu Seid Iusuf-pașa și Cara Mehmed-pașa - 1806);de Imperiul Țarist (1806-1918) timp de 112 ani; revine la Regatul României pentru circa 26 de ani (1918-1940 si 1941-1944); și este ocupată de Imperiul Sovietic (URSS) in perioada 1940-1941 și 1944-1991 iar din 1991 și până azi se află sub stăpânire ucrainiană.In concluzie Cetatea Hotinului a aparținut, într-o perioadă de circa 650 de ani, astfel: românilor moldoveni aproape 380 de ani cumulați, turcilor otomani circa 90 de ani, rușilor o perioadă de 112 ani, comuniștilor sovietici aproape 50 de ani iar ucrainienilor numai 20 de ani.Astfel istoria demonstrează, fără tăgadă, că principala contribuție la ridicarea, întărirea și modernizarea Cetății Hotin, așa cum arată ea astăzi, au avut-o voevozii români moldoveni, adevăr istoric care trebuie consemnat în toate documentele de promovare a acestui monument de patrimoniu universal (mai ales că această promovare a început deja prin proiectele trilaterale România-Ucraina-R.Moldova finanțate din banii Uniunii Europene. 





Începuturi

Cetatea Hotin şi râul Nistru.
Cercetătorii ucraineni au identificat existența pe acest loc a unui fort militar, înălțat de slavii vestici în secolul al XI-lea pentru a se apăra de numeroșii dușmani. În apropiere de cetate au fost descoperite urmele unei așezări, cu urme de ziduri din secolele al IX-lea și al X-lea, iar la o adâncime de 1,2-1,4 metri urme de ziduri din secolele al VII‑lea și al VIII-lea. Nu există niciun fel de dovezi că ar fi vorba de slavii vestici (adică strămoșii polonezilor și cehilor).
În secolul al XI-lea, cneazul kievean Vladimir I al Rusiei (978-1015) a pus bazele unui sistem de fortificații din lemn și pământ) la frontierele de vest și sud ale statului său, pentru a proteja Rusia kieveană de invazia mongolilor. Aici s-a realizat o fortificație de lemn, pentru a apăra frontiera de sud-vest a Rusiei kievene, după ce aceasta ocupase teritoriile respective. Zona Hotinului a căpătat o importanță dominantă pentru partea de sud‑vest a Principatului Halici - Volinia (stat apărut după destrămarea statului kievean, datorită luptelor pentru succesiune), aflându-se pe traseul unor importante drumuri comerciale, care legau Scandinavia și Kievul cu Podolia și cu coloniile genoveze și grecești de la Marea Neagră, prin Moldova și Țara Românească. Rolul fortificațiilor de peste râul Nistru era de a apăra acest teritoriu de invaziile popoarelor migratoare și de raidurile nomazilor din stepe.
Afirmația este lipsită de orice logică istorică: cum putea construi cneazul Vladimir un sistem de fortificații împotriva mongolilor pe malul drept al Nistrului, deci pe un teritoriu care nu-i aparținea (chiar autorul recunoaște că drumurile comerciale treceau prin Moldova, a cărei graniță de EST era chiar Valea Nistrului), la granița de sud-vest a Rusiei kievene - când mongolii veneau dinspre EST!!PENTRU APĂRAREA FRONTIEREI DE VEST A RUSIEI (care din câte știm nu ajunsese pe Nistru la acea vreme), FORTIFICAȚIILE TREBUIAU CONSTRUITE PE MALUL STÂNG AL NISTRULUI pentru a riposta unor eventuale atacuri venite dinspre VEST.
Fortificația a fost construită pe un teren stâncos, aflat pe un vârf care străjuiește curgerea Nistrului și valea înconjurătoare. Mai întâi era o fortificație de lemn, dar în decursul timpului ea a fost extinsă și reconstruită de multe ori, fiind dărâmată de diferiți cuceritori și ulterior refăcută.
La sfârșitul secolului al XI-lea, fortăreața aparținea Principatului Terbovlia, care în jurul anului 1140 era vasal Cnezatului de Halici și în anul 1199 Regatului Halici-Volînia.
Cetatea Hotinului aparținea Principatului Terebovlia.


Sub ocupația mai multor state

Fortificaţii otomane din secolul al XVIII-lea.
După înfrângerea sa în Bătălia de la Bacău din mai 1600 de către domnitorul muntean Mihai Viteazul, care a realizat astfel Unirea țărilor române, fostul voievod Ieremia Movilă s-a refugiat în Cetatea Hotinului, împreună cu familia sa (fostul domnitor Simion Movilă, tatăl lui Petru Movilă), cu un grup de boieri credincioși și cu fostul voievod transilvănean, Sigismund Bathory, beneficind de protecția polonezilor [9]. Ei au purtat o luptă împotriva forțelor armate ale Moldovei și Valahiei conduse de Mihai Viteazul, care au încercat să-i captureze, iar apoi s-au refugiat în Polonia.
Pe măsură ce importanța statului moldovean s-a redus ca urmare a luptelor cu Regatul Poloniei și cu Imperiul Otoman, ultima a obținut controlul asupra acestui punct strategic de graniță. Ca urmare, istoria ulterioară a Hotinului a fost dominată de luptele dintre puterile creștine dornice de expansiune (mai întâi Polonia, apoi Rusia) și Imperiul Otoman.
În anul 1615, trupele Uniunii Polono-Lituaniene au ocupat din nou Hotinul. În anul 1620, după bătălia de la Țuțora dintre polonezi și turci, orașul și cetatea au fost capturate de Imperiul Otoman.
În perioada septembrie - octombrie 1621, oastea moldovenească (formată din 5.000 răzeși) și armata Uniunii Polono-Lituaniene, aflată sub comanda hatmanilor Jan Karol Chodkiewicz (cu 35.000 soldați) și Petro Sahaidacnîi (cu 25.000 cazaci) și a lui Yatsko Borodavka (cu 15.000 soldați) au ținut piept cu succes armatei otomane a sultanului Osman al II-lea (estimate la 100.000 ostași), în Bătălia de la Hotin. La 8 octombrie 1621, s-a semnat un tratat de pace la Hotin, oprindu-se înaintarea otomanilor în Polonia și confirmându-se granița polono-otomană pe râul Nistru (aceasta fiind de fapt granița Principatului Moldovei) [10].
După tratatul de pace de la Hotin, cetatea a revenit Moldovei, dar în fapt a rămas sub control turcesc. Pentru a controla frontiera cu teritoriile aflate sub suzeranitatea Imperiului Otoman, Polonia a întărit Cetatea Camenița, aflată pe celălalt mal al Nistrului. O unitate de ieniceri și-a stabilit garnizoana în cetate începând din anul 1632, staționând acolo împreună cu oastea moldoveană.
Cetatea Hotinului a fost eliberată din mâinile turcilor de mai multe ori în acest secol de către cazacii zaporojeni. În perioada 1648-1653, cazacii organizați în detașamente de câte o sută (sotnii), reunite în pâlcuri, conduse de hatmani, au dus lupte împotriva polonilor pentru a ieși sub dominația acestora. S-au purtat lupte între zaporojeni și poloni, inclusiv în zona Hotinului. Conducătorul cazacilor, hatmanul Bogdan Hmelnițchi a ocupat cetatea în primăvara anului 1650, pentru o scrută perioadă. Nereușind să-i înfrângă decisiv pe polonezi, Bogdan Hmelnițchi a acceptat în ianuarie 1654, la Pereiaslav, "supușenia Pastei zaporojene țarului rus, cu drepturi de largă autonomie", cum scrie în manualul de Istorie a Ucrainei, ediția 1996. Odată cu moartea lui Hmennițchi (în 1657), Rusia și Polonia au împărțit teritoriile ucrainene până la dispariția ca stat a Poloniei în perioada 1793‑1795, când toate teritoriile ucrainene au fost ocupate de Imperiul Țarist.
În anul 1653, o garnizoană turcească din Hotin a luptat alături de armatele Principatului Moldovei în bătălia de la Jvanieț. În noiembrie 1673, oștile polono‑lituaniene, conduse de hatmanul Ioan Sobieski (viitorul rege al Poloniei în perioada 1674-1696), împreună cu o oaste de cazaci au luptat împotriva a 40.000 de turci, care apărau cetatea. Cetatea Hotinului a fost pierdută de către turci, fiind ocupată de o armată de poloni și cazaci [11]. Deși inițial de partea turcilor, domnitorii Ștefan Petriceicu al Moldovei și Grigore I Ghica al Țării Românești au trecut de partea polonezilor, sprijinindu-i în luptă [12].
Fortificaţii otomane din secolul al XVIII-lea.
Ca urmare a celor decise prin Tratatul de la Karlowitz din 1699, Cetatea Hotinului a fost transferată de la Uniunea polono-lituaniană la Principatul Moldovei [13], Poloniei revenindu-i Podolia. Imperiul Otoman a ocupat în cele din urmă cetatea, anexând-o de la statul moldovean după Marele Război al Nordului. În anul 1713, serascherul Abdi Pașa trecând cu oastea pentru a-l ajuta pe fostul rege al Poloniei, Stanisław Leszczyński, să-și recapete tronul, ocupă cetatea Hotinului [14]. În anul 1715, Hotinul este transformat în raia turcească în cadrul Imperiului Otoman, menținându-și acest statut până în 1812. După instalarea turcilor în cetate, ei au adus ingineri francezi care au reconstruit și lărgit cetatea, construind un al doilea brâu de ziduri, fortificația bastionară modernă, precum și băi turcești și o moschee. Turcii au folosit cetatea pe post de garnizoană a trupelor.
O altă putere, Imperiul Țarist, a revendicat regiunea pentru ea în secolul al XVIII-lea. Rușii au asediat și cucerit cetatea în patru ocazii. În anul 1739, după ce rușii i-au înfrânt pe turci în Bătălia de la Stăuceni, luptând alături de ucraineni, moldoveni și georgieni, au asediat Cetatea Hotinului. Comandantul armatelor turcești, Iliaș Colceag, a predat cetatea în mâinile comandantului rus, Burkhard Christoph von Munnich.
În perioada 1769-1812, rușii au atacat din nou fortăreața, ocupând-o în trei rânduri: în 1769 de prințul Alexander Galitzine, în 1788 de prințul Josias de Coburg și de Ivan Saltîkov și în 1807 de Ivan Michelson.
Prin Tratatul de pace de la București, semnat pe 16/28 mai 1812, între Imperiul Rus și Imperiul Otoman, la încheierea războiului ruso-turc din 18061812, Rusia a ocupat teritoriul de est al Moldovei dintre Prut și Nistru, pe care l-a alăturat Ținutului Hotin și Basarabiei/Bugeacului luate de la Turci, denumind ansamblul Basarabia (în 1813) și transformându-l într-o gubernie împărțită în zece ținuturi (Hotin, Soroca, Bălți, Orhei, Lăpușna, Tighina, Cahul, Bolgrad, Chilia și Cetatea Albă, capitala guberniei fiind stabilită la Chișinău[15]). Odată cu retragerea otomanilor din Hotin, ei au distrus o parte din cetate, ea fiind refăcută ulterior.
În anul 1826, a fost realizată o stemă a orașului. În 1832, s-a construit o biserică cu hramul "Sf. Aleksandr Nevski" în incinta cetății. În anul 1856, guvernul rus a abrogat statutul de zonă militară a Cetății Hotinului.





Cetatea în secolul al XX-lea

Cetatea Hotinului este reprezentată pe steagul oraşului Hotin.
Primul Război Mondial și Războiul Civil Rus au reprezentat o grea încercare pentru locuitorii Hotinului. În anul 1918, Hotinul a fost ocupat de 5 state: Rusia, Ucraina, Republica Democratică Moldovenească, Austro-Ungaria și România.
Odată cu colapsul Imperiului Rus, Basarabia s-a proclamat independentă de Rusia în anul 1917 și s-a unit cu România la 27 martie/9 aprilie 1918. La 10 noiembrie 1918, trupele Armatei Române au intrat în Hotin.
În ianuarie 1919, trupele rusești bolșevizate care se retrăgeau în dezordine de pe front, dezertând în masă, la care s-au raliat unii locuitori ucraineni ai regiunii care doreau să se înființeze un stat ucrainean, precum și anarhiștii lui Nestor Mahno au pătruns în Hotin și au ocupat orașul timp de câteva săptămâni. Literatura ucraineană denumește aceste evenimente Răscoala de la Hotin [16][17] și pune accentul pe dorința locuitorilor ucraineni de a înființa aici un stat ucrainean, spunând că răscoala a fost exploatată de unii agitatori bolșevici.
Ca urmare a revoltei, puterea a fost preluată de un Directorat condus de I. Voloșenko-Mardariev la Hotin și în peste o sută de sate [18]. Directoratul a trecut și la eliberarea altor zone, iar Armata Română s-a văzut nevoită să intervină pentru a restabili ordinea și a-i alunga pe bolșevici. Timp de 10 zile (23 ianuarie - 1 februarie 1919) s-au dat lupte între răsculați și trupele regale (române), trupele române reocupând Hotinul la 1 februarie 1919, iar bolșevicii au fost capturați, judecați și închiși (fiind apărați de către socialistul francez Henri Barbusse, care a dus o campanie publică pentru eliberarea lor). În prezent, ucrainenii susțin că s-au efectuat represalii contra localnicilor ucraineni care sprijiniseră revolta, iar după ce Răscoala de la Hotin a fost înăbușită de Armata Română, România a implementat politici pro-naționaliste de re-românizare a teritoriului [17][19].
După primul război mondial, orașul Hotin a făcut parte din componența României, ca localitate de reședință a județului Hotin. Acest oraș a fost cel mai nordic oraș al României Mari, fiind situat la 283 km de Chișinău și la 554 km de București. Era oraș de graniță, populația sa sporind în acea perioadă prin sosirea mai multor emigranți de peste Nistru.
Ca urmare a Pactului Ribbentrop-Molotov (1939), Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța au fost anexate de către URSS la 28 iunie 1940. După ce Basarabia a fost ocupată de sovietici, Stalin a dezmembrat-o în trei părți. Astfel, la 2 august 1940, a fost înființată RSS Moldovenească, iar părțile de sud (județele românești Cetatea Albă și Ismail) și de nord (județul Hotin) ale Basarabiei, precum și nordul Bucovinei și Ținutul Herța au fost alipite RSS Ucrainene. La 7 august 1940, a fost creată regiunea Cernăuți, prin alipirea părții de nord a Bucovinei cu Ținutul Herța și cu cea mai mare parte a județului Hotin din Basarabia [20].
În perioada iulie 1941 - martie 1944, toate teritoriile anexate anterior de URSS au reintrat în componența României. Apoi, cele trei teritorii au fost reocupate de către URSS în anul 1944 și integrate în componența RSS Ucrainene, conform organizării teritoriale făcute de Stalin după anexarea din 1940, când Basarabia a fost ruptă în trei părți. Cetatea Hotinului a fost restaurată de către sovietici în perioada 1975-1980.
Începând din anul 1991, orașul Hotin face parte din raionul Hotin al regiunii Cernăuți din cadrul Ucrainei independente, fiind centru administrativ raional.






Prezent

Astăzi, Hotinul este unul dintre cele mai mari orașe din regiunea Cernăuți, un important centru industrial, turistic și cultural al provinciei istorice Bucovina. În septembrie 1991, în timpul celebrării a 370 ani de la Bătălia de la Hotin, s-a inaugurat un monument în onoarea hatmanului ucrainean Petro Sahaidacnîi, realizat de sculptorul I. Hamal' (І. Гамаль) [2].
Luând în considerare bogatele tradiții istorice ale orașului, în anul 2000, Guvernul Ucrainei a înființat Rezervația istorico-arhitecturală "Cetatea Hotinului" (Khotynska Fortetsia) [21]. În septembrie 2002, orașul vechi a sărbătorit 1000 ani de la atestarea sa documentară [2].

Descriere

Cetatea Hotinului are un plan neregulat, aproximativ trapezoidal, cu latura de vest arcuită. Dimensiunile cetății sunt de 145 X 60 metri, având o suprafață de 870 metri pătrați. Cetatea este înconjurată de un șanț de apărare peste care se trece pe un pod.
Cetatea şi Biserica Sf. Aleksandr Nevski.

Cetatea este construită din bolovani de carieră nefasonați dispuși în asize regulate. În structura de piatră formată din bolovani, au fost introduși cărămizi de culoare roșie, împodobind brâurile ornamentale ale cetății și construcțiile interioare cu motive geometrice roșii [22].
Cetatea are cinci turnuri acoperite cu șindrilă, dintre care trei - turnul poartă (turn rectangular situat la sud și la care se ajunge pe un pod pe piloni, de felul celui de la Cetatea Neamț sau de la Cetatea de Scaun a Sucevei) și două turnuri cilindrice - sunt ridicate de Ștefan cel Mare, iar celelalte două turnuri de formă rectangulară (turnul masiv din partea de nord, despre care se presupune că ar fi fost vechiul donjon al cetății și turnul din partea de est) sunt refolosite, fiind anterioare. Cele mai înalte turnuri ating o înălțime de 25 metri.
Cele mai groase ziduri sunt cele din partea de vest, cele din partea dinspre Nistru fiind mai subțiri. Pe unele porțiuni, zidurile sunt străpunse de metereze, mai puțin în partea dinspre râul Nistru.
În interiorul cetății se află diverse construcții, dintre care menționăm:
  • un paraclis cu hramul Adormirii Maicii Domnului - aflat pe latura de est, având plan de navă, boltit în semicilindru, cu un pridvor deschis, cu ancadramente gotice cu rozete, cu ferestre gotice și contraforturi și o ușă masivă de lemn, cu portal gotic. Pictura paraclisului a fost executată în vremea lui Petru Rareș. În anul 1493, Ștefan cel Mare a dăruit "întru ruga sieși, în biserica cetății Hotinului", tetraevanghelul scris de diaconul Teodor Marișescul, carte cu ferecături de argint și împodobită cu miniaturi și caligrafii de mână.
  • o reședință princiară (palatul domnesc) - cu două etaje înalte, beciuri adânci și toată fațada decorată în cărămidă
  • o cazarmă
  • o fântână
Din secolul al XVIII-lea datează o fortificație turcească bastionară, care înconjoară cetatea lui Ștefan cel Mare pe toate laturile. Fortificația are trei turnuri - două turnuri poartă, la sud și la vest și un turn în apropierea turnului de nord-vest al incintei ștefaniene, pe malul Nistrului - și șase bastioane de artilerie. În incinta fortificației se află Biserica rusească Sf. Alexandru Nevski (construită în 1832) și ruinele unei geamii turcești (la sud).

Cetatea Hotin în cultură

 În literatură

Cetatea Hotin a fost descrisă în mai multe opere literare care relatează anumite episoade istorice sau descriu această zonă.
În lucrarea sa monografică, Descriptio Moldaviae, scrisă în limba latină în perioada 1714-1716, omul de cultură Dimitrie Cantemir a descris astfel Cetatea Hotin:
„Aici se află Hocin sau Hotin, o cetate pe Nistru, față în față cu Camenița. Se numără printre cele mai mari cetăți ale Moldovei. Înainte vreme era întărită spre apus cu ziduri foarte înalte și cu șanțuri adânci, iar în partea dinspre răsărit era întărită pe malul abrupt al Nistrului și de stânci ascuțite, dar în războiul din urmă cu rușii, turcii au luat cetatea în 1712, i-au dărâmat zidurile cele vechi dintr-o parte, iar în cealaltă parte au împrejmuit-o cu lucrări de întărire noi și au lărgit-o mai mult de jumătate, încât azi i se poate spune pe bună dreptate cea mai frumoasă și cea mai tare dintre cetățile Moldovei.
Pe când se afla încă în stăpânirea voievodului Moldovei, cârmuirea acesteia era în seama unui oblăduitor pus anume; acu, când se află sub puterea turcească, este cârmuită de un pașă turcesc, lucru ce este potrivit tractatelor și învoielilor cu leșii, în care se arată lămurit că în cetățile Moldovei nu va putea fi așezată oaste turcească.[23]
Istoricul Nicolae Iorga a descris-o și el în cartea sa, "Neamul românesc în Basarabia", astfel:
„Meșteri din Podolia sau italieni au lucrat Hotinul cel nou, pe la 1400. Ei au făcut din piatra bine potrivită și amestecată cu linii de căramidă, pentru podoabă, un masiv rotund de zidărie strașnică, ce se ridică drept pe malul Nistrului puternic. Turnuri se umflă pe la colțuri, tot așa de uriaș plănuite și aduse la îndeplinire. În centru se făcură încăperi de rugăciune și locuință, și printre năruiturile de acum, printre multele schimbări, care au pierdut astăzi mai orice înfățișare, rămâi uimit când vezi semnele deosebitoare ale arhitecturii din veacul al XV-lea al Moldovei. Casele acestea care au fost spoite cu roșu pentru haremul vreunui pașă, au ferești de piatră albă, în arcuri sfărâmate, și o ușe de biserică în care se taie trei rânduri de linii împodobite, ca la ușa bisericii din Scânteie, clădită de Ștefan cel Mare. Colo sus, pe zidul acela măreț, ferești mai mici au ciubuce de piatră săpată, care se taie în unghiuri drepte, și se vede chiar prin spărturi o poartă de șapte – opt arce în cadrele ei îndrăsnețe, cari e desigur, cea mai frumoasă din toate vechile clădiri românești. Ea e sfărâmată în parte, drumul la dânsa s-a rupt, și ar trebui să te cațeri prin bolovanii risipiți ca s-o vezi mai bine.[24]










Ryszard Tyszkiewicz. Buchet





























































Totalul afișărilor de pagină