Pentru cel mai important moment, trecerea in noul an, pregatirile se reiau. In saptamana dintre Craciun si Anul Nou, in toate satele cetele de flacai se prepara pentru "urat", sistem complex de datini si obiceiuri. Pe inserat, in ajunul anului care se pregateste sa se nasca sunt asteptati sa apara "Ursul", "Capra", "Bunghierii", "Caiutii", "Malanca", "Jienii", "Mascatii" etc.
Faptul ca aceste obiceiuri se practica la
cumpana dintre ani este justificat de simbolistica zilei de 31 decembrie, care
in gandirea populara reprezinta data mortii dar si a renasterii ordinii cosmice.
Structura ceremoniala a obiceiului este in acelasi timp plina de forta si
vitalitate. Muzica si dansul, remarcabile prin virtuozitate si dinamism, mastile
pline de expresivitate, alcatuiesc un spectacol unic.
In diferite zone
ale tarii, costumatia si interpretarea pot fi diferite, dar
obiceiul este in esenta acelasi. Daca acest fel de manifestare ne duce cu gandul
la practici arhaice magice de alungare a maleficului,
"Plugusorul", alt obicei, este strans legat de mitul
fertilitatii. Vorbe frumoase, de prosperitate si belsug sunt adresate de cetele
care vin cu "Plugusorul", fiecarei gospodarii. Ca o incantatie
magica, textul urarii se transmite din tata in fiu si nu exista roman sa nu-l
cunoasca.In casa unei gazde, anuntata din vreme de "colceri" sau "chematori" se aduna toti cei interesati. Intr-un cazanel cu apa, cei ce doresc sa-si cunoasca viitorul arunca un obiect personal - inel, margea, pieptene, ban, cutit etc. Personajul cel mai de seama este "Vergelatorul".
El urmeaza sa "prooroceasca viitorul", sa-si potriveasca vorbele si sa starneasca hazul. Ajutandu-se de doua vergele de la razboiul de tesut, acesta bate in marginea cazanelului, intonand o incantatie. Obiect dupa obiect este scos din apa la cererea participantilor. Talmacirea sensului obiectului este simpla: inel - nunta, ban - bogatie, pieptene - barbat coltos, cutit - cearta, piatra - casatorie amanata etc.
Dupa ce toate raspunsurile au fost date, cu totii, tristi sau plini de speranta, se aduna in jurul cazanelului din care apa a fost inlocuita cu vin si petrecerea incepe.
Cand se apropie miezul noptii catre noul an, taranii recurgand la meteorologia populara, obisnuiesc sa prevada cum va fi vremea in anul ce vine. Se folosesc de foile unei cepe mari pe care le desprind si le aseaza in ordine, numindu-le dupa lunile anului. In fiecare din ele pun putina sare. A doua zi, de Sfantul Vasile, cel ce dezleaga vrajile si facaturile, ei vor verifica cat lichid a lasat sarea topita in fiecare foaie. Asa vor sti, pentru ca in mod misterios cantitatile sunt diferite, daca vor avea seceta sau ploaie si in ce luna anume.
Prima saptamana din ianuarie este marcata de doua alte importante sarbatori crestinesti: Botezul Domnului sau Boboteaza pe 6 ianuarie, si Sfantul Ion pe 7 ianuarie. Toti romanii se duc la biserica de Boboteaza, pentru a lua apa sfintita, atat de necesara pentru tamaduire si purificare. In satele si orasele asezate pe maluri de ape, tinerii se intrec sa scoata la mal crucea aruncata de preot in apa inghetata.
Cel ce va reusi, va avea parte numai de bine. In aceste zile, atat de reci ale iernii, adunati pe langa focuri, neavand alta treaba decat de a hrani animalele, taranii romani isi trag sufletul alaturi de cei dragi, petrecand cu toti Ionii si Ioanele si pregatindu-se pentru truda care va veni curand, odata cu topirea zapezii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu