Persoane interesate
marți, 21 februarie 2012
Khajuraho nu este o localitate mare, are circa 20.000 de locuitori. Orasul a fost capitala culturala a dinastiei hinduse Chandela intre secolele al X-lea si al XII-lea in timp ce capitala politica se afla la Kalinjar. Templele descoperite de englezi au dus faima acestui loc. Ele sunt situate intr-un parc mare, foarte bine intretinut si frumos amenajat. Cand India si-a obtinut independenta in 1947 aici era un fel de semidesert, dupa amenajare, zona a capatat ceva din aerul parcurilor englezesti dar si din luxul junglei de alta data. La Khajuraho exist? trei tipuri de temple, ele apartinind diferitelor culturi: templele din partea de vest sunt consacrate zeilor Brahma, Vishnu si Shiva templele apartinand culturii vaishnava din partea de nord si cele jainiste din partea de sud. Cel mai mare templu din tot complexul de la Khajuraho este Khandariya Mahadeva consacrat zeului Shiva si contine circa 900 de statuete. Totusi cel mai vechi dintre toate este templul Chaunsat Yoghini, care face parte din grupa templelor vestice, fiind consacrat zei?ei Kali. Un alt templu care s-a pastrat, fiind consacrat zeului soarelui – Surya, este templul Chitragupta. Tot din grupa celor din vest mai fac parte ?i templele Vishwanath, Lakshamana, Matangeshwara. Din grupa celor de est fac parte templele Parsavanatha, Ghantai, Adhinata si cele trei temple hinduse: Brahma, Vaamana ?i Javari. Duladeo, Chaturbhuj sunt temple apar?inând grupei din sud. Sculpturile si statuetele acopera fiecare particica din tavanul si peretii templelor. Se spune ca au lucrat 1.000 de oameni la toate aceste sculpturi si ornamente care impodobesc constructiile. Luate in ansamblu, sculpturile nu au numai un caracter erotic, ci redau viata de zi cu zi a oamenilor si a curtii din secolele al X-lea si al XI-lea. Practic turistul are sub o ochi o adevarata procesiune a vietii care culmineaza cu sanctum sanctorum, aflat in interior, unde oamenii isi pot varsa amarul vietii lor in fata zeitatii. De retinut! In interiorul templelor se intra numai descult. Incaltamintea se lasa la baza scarilor, inainte de a urca spre intrarea in temple. Vanzatorii ambulanti va vor coplesi cu ofrande pe care vor sa vi le vanda contra sumei de 200 de rupii. E vorba in general despre ghirlande de flori. Daca afara exista sculpturi pline de erotism, in interiorul acestor marete edificii nu veti gasi scuplate decat zeitatile, interoarele nu au nimic erotic. Explicatia o reprezinta credinta conform careia zeitatile nu puteau fi afectate de dorintele sexuale caracteristice corpului. Totusi, in unele temple de la Khajuraho exista mici sculpturi cu caracter erotic amplasate pe partea exterioara a peretilor interiori despre care se spune ca aveau rolul de a purifica pe cel care intra la zeitate. Altfel spus, barbatul sau femeia care intra in templu, la zeu, trebuia sa isi lase dorintele sexuale “la usa” (in aceste mici sculpturi) si sa intre astfel eliberat de orice dorinta. In exteriorul templelor din Khajuraho abunda statuetele tantrice, scenele erotice sunt cele care ies in evidenta. Filozofia tantrica cuprinde intregul univers cu toate nivelele sale de manifestare, nu neaga nimic din ceea ce exista si acorda o importanta deosebita astrologiei, biologiei, anatomiei ?i sexualitatii. Fuziunea amoroasa, considerata ca fiind in esenta o unificare a principiilor cosmice masculin si feminin, ocupa un loc deosebit de important in tehnicile si procedeele tantrice. Nu e de mirare daca vezi pe peretii exteriori ai templelor de la Khajuraho scene amoroase intre barbati si femei dar si scene de zoofilie intre oameni si cai, oameni si elefanti etc.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu