Dintre toate sarbatorile, Sanzienele au un farmec aparte. Surprinse si in romanele lui Eliade, Sanzienele dau nastere unui spectaculos ceremonial magic in noaptea de 23 spre 24 iunie fiind singura sarbatoare pagana a anului.
Cu tainice virtuti, sarbatoarea este una speciala ce tine o noapte si o zi. Cunoscute si ca florile solstitiului de vara, in aceasta zi se culeg sanziene, iar noaptea este una cu adevarat magica, in care se aprind focuri de vara, se fac ritualuri de dragoste sau se vesteste ursitul.
Din cultul precrestin se pastreaza si astazi traditii si obiceiuri frumoase in multe din zonele tarii, cea mai spectaculoasa dintre ele fiind noaptea focurilor de vara.
Exista mai multe traditii care aprind astfel de nopti ale focurilor de-a lungul anului, dar nici una ca noaptea de Sanziene. In satele din Maramures cu precadere se aprind cele mai spectaculoase focuri la miezul noptii.
Dupa caderea intunericului, barbatii se aduna pe dealuri tinand faclii aprinse din care sar scantei, iar fetele se invart asemeni facliilor, danseaza si chiuie.
Dupa ce ard, tinerii coboara pe malul raului unde se face un foc mare, peste care sare toata lumea, urmand ca perechile de indragostiti sa intre in rau si sa se scalde.
Noaptea de Sanziene este si o mare sarbatoare a dragostei, iar obiceiurile populare abunda in superstitii care inca se mai practica. Una dintre traditiile respectate si astazi la sate este impletirea coronitei care se arunca apoi pe acoperisul casei.
Se spune ca in functie de semnele pe care Sfintele le lasa in timpul noptii pe flori, ele vor sti cand se vor casatori. Astfel, daca jerbele se opresc pe acoperis, este semn ca va avea loc o nunta curand, iar daca vor cadea pe pamant, ursitul sau ursita vor mai trebui asteptati.
La randul lor, baietii preferau o procedura pe cont propriu: ei asezau un fir de Sanziana in fereastra, asteptand apoi semnele lasate in timpul noptii. Ei aflau astfel daca se vor casatori in acel an, insa, daca trei ani la rand nu primeau niciun semn, acestia nu aveau ursita.
In acelasi scop, fetele nemaritate isi pun flori de sanziene sub perna pentru a-si visa viitorul sot.
Pentru ca doi tineri sa fie legati prin dragoste pentru toata viata, se spune ca trebuie sa se scalde in mare impreuna in aceasta noapte.
In Muntenia, Dobrogea si Moldova, sarbatoarea se numeste "Dragaica", iar fetele impletesc dragaici.
Aici, cea mai frumoasa dintre ele se imbraca in mireasa si capata puteri nelimitate, dupa cum se spune. Binecuvanteza holdele si le apara de vreme rea, da miros florilor si sanatate bolnavilor. Nu in ultimul rand, ea urseste fetele de maritat, in schimbul propriului sacrificiu, astfel ca timp de trei ani aceasta nu se casatoreste, potrivit superstitiei.
Tradiţia sărbătorii Sânzienelor, a Solstiţiului de
vară şi a zilei Sfântului Ioan Botezătorul
de Melania Radu
Noaptea de Sânziene este o noapte magică, un moment de
linişte, de echilibru, în care se deschid porţile cerului şi lumea de dincolo
vine în contact cu lumea pământeană. Se spune că mai ales în această noapte
(23-24 iunie, noaptea premergătoare zilei Sfântului Ioan Botezătorul) cei
norocoşi pot întâlni Sânzâienele.
Numite în tradiţia populară şi Sfintele, Frumoasele, Măiastrele, Sânzienele sau Sânzâienele sunt fiinţe ireale, fantastice, făpturi luminoase din aer, albe, frumoase, binefăcătoare, care au numai însuşiri bune. Fuioare uşoare de vânt în timpul zilei, noaptea se transformă în zâne cu părul galben şi rochii albe de abur, ce dansează hore ameţitoare prin grădini, mutându-se dintr-un loc într-altul, cântând în aer cu glasuri nemaiauzit de armonioase. Sunt entităţi ale aerului, transparente, pure şi nobile, foarte greu de perceput, dată fiind natura lor instabilă, fluidă, predispusă la mişcări foarte rapide.
Sărbătoarea Sânzienelor are loc la trei zile după Solstiţiul
de Vară, cea mai lungă zi din an, moment de răscruce situat la mijlocul anului
şi înscris sub semnul focului, al Soarelui. În cinstea acestuia se aprind focuri
uriaşe pe culmile dealurilor. Încinşi cu brâuri din pelin, oamenii se rotesc în
jurul focului, apoi aruncă în foc aceste brâuri ca să ardă odată cu toate
posibilele necazuri viitoare. La final, se rostogolesc la vale roţi aprinse, şi
ele simboluri ale Soarelui, care se îndreaptă odată cu vara către toamnă şi care
au rolul de a alunga spiritele rele. Uneori, sunt lăsate să plutească pe ape
mici ambarcaţiuni cu lumânări. Se practică săritul peste focul purificator. Se
crede că cine va trece prin foc sau va sări peste el în această noapte, se va
purifica şi întregul an care urmează va fi apărat de duhurile rele, de boli şi
va fi fericit. Tradiţiile acestea, care există şi acum în ţările Europei
Centrale şi de Nord datează de secole, cu mult înaintea
creştinismului.
După ce se trece de miezul nopţii şi focurile se sting, oamenii se îndreaptă în linişte spre casele lor, lăsând locul spiritelor care, după credinţa populară, în noaptea aceasta ca şi în toate nopţile importante ale anului, hoinăresc hai-hui prin lume. De aceea, cu această ocazie se realizează şi practici de pomenire a morţilor, numite Moşii de Sânzâiene: se face curăţenie la morminte, se pun flori, se aprind lumânări şi se dă de pomană la cimitir.
După ce se trece de miezul nopţii şi focurile se sting, oamenii se îndreaptă în linişte spre casele lor, lăsând locul spiritelor care, după credinţa populară, în noaptea aceasta ca şi în toate nopţile importante ale anului, hoinăresc hai-hui prin lume. De aceea, cu această ocazie se realizează şi practici de pomenire a morţilor, numite Moşii de Sânzâiene: se face curăţenie la morminte, se pun flori, se aprind lumânări şi se dă de pomană la cimitir.
În această zi, florile de sânzâiene, împletite în cununi, sunt atârnate, până în anul următor, la ferestre, la porţi, la streşinile caselor, cu credinţa că vor apăra oamenii, animalele şi recolta de forţele nefaste, malefice şi vor aduce noroc şi belşug. Aceste cununi sunt folosite şi pentru prevederea viitorului, în funcţie de felul în care cad după ce sunt aruncate pe casă.
Floarea de Sânziană (Gallium verum sau Gallium mollugo – după
culoarea galbenă sau albă) este o floare de câmp cu inflorescenţe mărunte, pline
de polen, frumos mirositoare, care înfloreşte în preajma solstiţiului de vară,
în perioada coacerii cerealelor. Ea are numeroase întrebuinţări în medicină şi
cosmetică, drept pentru care mitologia populară i-a acordat şi proprietăţi
mistice, fiind folosită în practicile magice efectuate în noaptea premergătoare
zilei Sfântului Ioan Botezătorul. Dacă o fată tânără o pune sub pernă în noaptea
respectivă, îşi va visa cu siguranţă ursitul. Dacă îşi pun în păr sau în sân
floarea respectivă, atât fetele cât şi femeile devin mai atrăgătoare şi mai
drăgăstoase. Dacă se spală la ivirea zorilor cu roua căzută pe Sânzâiene sau se
îmbăiază în apă curgătoare devin mai frumoase.
În medicina populară, Sânziana are numeroase întrebuinţări,
dar pentru a avea eficienţa dorită trebuie culeasă după un anume ritual: florile
se culeg în zorii zilei de Sf. Ioan Botezătorul, în timp ce tulpina şi
seminţele, cum este şi firesc, toamna. Dacă sunt culese corespunzător,
proprietăţile lor sunt miraculoase. Astfel, întăresc copiii debili şi limfatici,
dacă se pun în apa lor de baie; vindecă frigurile; puse în alcool vindecă rănile
şi urmele loviturilor; roua căzută pe flori în noaptea de Sf. Ioan Botezătorul
este leac sigur pentru bolile de ochi şi piele.
Din seria obiceiurilor legate de această zi face parte şi tradiţia băii de solstiţiu (21 iunie) sau de ziua Sf. Ioan Botezătorul (24 iunie). Aceasta se face într-o apă curgătoare şi se consideră că spală toate nenorocirile şi supărările anului trecut, precum şi că ajută ca să se împlinească toate dorinţele în următorul an. Există de asemenea obiceiul unui scăldat ritual pentru păstrarea sănătăţii. Pentru acest lucru sunt alese locuri anume, ape din sălbaticie. Se mai spune că dacă la miezul nopţii bei roua căzută pe floarea de Sânziană, aceasta purifică şi este aducătoare de noroc, iar dacă faci în această zi o baie în care ai turnat decoctul făcut din nouă plante anume – obligatoriu şi Sânziana, tot anul vei fi sănătos şi-ţi va merge bine.
Lista credinţelor populare legate de această sărbătoare este foarte bogată:
- În această noapte, ca şi în noaptea de Crăciun, se spune că animalele stau de vorbă. Cine le pândeşte le poate înţelege graiul şi poate afla multe taine.
- Tot în această noapte se spune că răsare în mod magic floarea albă de ferigă, care aduce noroc celui care o va culege, înfruntând curajos duhurile care o păzesc; acesta va putea citi gândurile oamenilor şi va descoperi comori ascunse.
- În această noapte se înconjoară casa cu făcliile aprinse, la fel câmpurile cu cereale, fâneţele, grajdurile, aceasta pentru ca anul următor să fie mai bogat. În acelaşi timp, se fac puternice zgomote nocturne pentru a alunga duhurile rele.
- Dacă o fată aruncă un buchet de flori de Sânziene prin uşa deschisă sau prin fereastră, atunci îşi va găsi în acest an ursitul. Alteori buchetul se pune sub pernă, căci se spune că visele din această noapte se împlinesc.
- Perioada solstiţiului de vară este şi prilej pentru organizarea târgurilor, bâlciurilor şi iarmaroacelor, pentru întâlnirea tinerilor în vederea căsătoriei (Târgurile de Fete).
- Una dintre plantele deosebit de folosite în medicina populară este verbina. Pentru ca să aibă eficienţă, verbina se culege doar în nopţile de Sânziene, de Înălţarea la Cer şi de Sf. Petru şi Pavel. Acestei plante i s-a acordat o importanţă şi un respect deosebit, încă din antichitate: romanii îşi împodobeau cu ea templele. Se considera că este sub influenţa planetei Venus, de aceea era folosită în ritualurile pentru dragoste. Dacă se punea pe câmp, atunci aducea prosperitate şi recoltă bogată. Dacă se punea în pantofi, îţi lua oboseala pe loc. Se spune că nu e voie să o scoţi din pământ cu un obiect din fier, ci doar cu unul din argint. Însă înainte de a o scoate se toarnă pe pământ ceară şi miere. După ce este scoasă (în noaptea sărbătorilor amintite) trebuie să fie pusă uşor pe pământ şi să fie vegheată pînă la răsăritul zorilor. În medicina populară se mai spune că dacă culegi această plantă înainte de asfinţitul soarelui, tot anul următor nu vei avea dureri de cap.
- La solstiţiul de vară se atârnă crengi de arţar la uşi şi la ferestre, pentru că există credinţa fermă că în acest fel vor fi îndepărtate toate forţele malefice. Frunzele de arţar culese în această zi şi puse la uscat vindecă orice rană şi înlătură durerea de cap.
- Dacă hainele, covoarele şi aşternuturile sunt expuse în 24 iunie la soare, ele nu vor fi mâncate de molii.
- Dacă în această zi vezi o furnică roşie, aceasta este de foarte bun augur. Iar dacă găseşti o furnică în portmoneu, este un semn indubitabil că vei avea un an foarte bogat.
- În unele zone se obişnuieşte ca în această zi să se mănânce turte din aluat cu flori de soc, în felul acesta întregul an care urmează vei fi sănătos. Crenguţe de soc sunt atârnate la ferestre şi la uşi, pentru a apăra în felul acesta casa de orice necazuri şi boli şi pentru a se asigura astfel bunăstarea în tot anul următor. Din cele mai vechi timpuri, socul este plantat lângă casele oamenilor deoarece se crede că în el sălăşluieşte un duh sau o zână bună care-i apără pe oameni de nenorociri. E considerat un sacrilegiu să tai un soc, copacul despre care ţăranii spun că „în faţa lui trebuie să-ţi scoţi pălăria”.
Bibliografie:
Mihail Sadoveanu, Nopţi de sânzâiene. Paştele blajinilor,
Editura Minerva, 1980
Dimitrie Cantemir, Descriptio Moldaviae
Dimitrie Cantemir, Descriptio Moldaviae
Datini si obiceiuri de Sanziene în Bucovina
Obiceiuri de Sanziene
In ziua de 24 iunie, in preajma solstitiului de vara, calendarul popular consemneaza sarbatoarea cunoscuta in
Desi sunt asociate sarbatorii crestine a Nasterii Sfantului Ioan Botezatorul si a Aducerii Moastelor Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava, Sanzienele isi au originea intr-un stravechi cult solar. Denumirea este preluata probabil, de la Sancta Diana, zeita silvestra. Sanzienele erau considerate, inca din vremea lui Cantemir, ca reprezentari fitomorfe (Florile de Sanziene) si divinitati antropomorfe. In credinta populara, Sanzienele erau considerate a fi niste femei frumoase, niste adevarate preotese ale soarelui, divinitati nocturne ascunse prin padurile intunecate, neumblate de om.
Nu este exclus ca in vremuri indepartate populatia din munti sa se fi intalnit la momentele solstitiale (Sanzienele) sau echinoctiale pentru a savarsi ritualuri inchinate Soarelui, zeul suprem datator de lumina, caldura si hrana. Megalitii din Muntii Calimani, pe care s-au descoperit insemne solare (rozete, soarele antropomorfizat), pot fi marturii in acest sens, Muntii Calimani fiind locul unde se desfasurau unele sarbatori de vara din care au derivat, mai apoi, nedeile locale.
Conform traditiei, Sanzienele plutesc in aer sau umbla pe pamant in noaptea de 23 spre 24 iunie, canta si danseaza, impart rod holdelor, umplu de fecunditate femeile casatorite, inmultesc animalele si pasarile, umplu de leac si miros florile si tamaduiesc bolile si suferintele oamenilor.
Spre deosebire de Rusalii, care sunt reprezentari fantastice aducatoare de rele, Sanzienele sunt zane bune. Dar ele pot deveni si forte daunatoare, lovindu-i pe cei pacatosi cu "lantul Sanzienelor", pot starni din senin si vijelii, pot aduce grindina, lasand campul fara de rod si florile fara de leac.
In ajunul sau in ziua de Sanziene se intalneau practici si obiceiuri de divinatie, de aflare a ursitei si a norocului in gospodarie.
In dimineata de Sanziene inainte de rasaritul soarelui oamenii strangeau buchete de Sanziene pe care le impleteau in coronite si le arucau pe acoperisul caselor. Se considera ca omul va trai mult in cazul in care coronita ramanea pe casa sau, dimpotriva ca va muri repede, atunci cand coronita, aluneca spre marginea acoperisului sau cadea de pe acoperis.
Fetele strangeau flori de Sanziene pentru a le pune sub perna, in noaptea care premergea sarbatoarea, in credinta ca, in acest fel isi vor visa ursitul. In unele zone fetele isi faceau coronite din Sanziene pe care le lasau peste noapte in gradini sau in locuri curate. Daca dimineata gaseau coronitele pline de roua, era semn sigur de maritis in vara care incepea.
Gospodarii incercau sa afle care le va fi norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sanziene, in seara din ajunul sarbatorii agatau cununi de Sanziene la coltul casei orientat catre rasarit si daca, a doua zi, in coronite erau prinse par de la anumte animale, sau puf / pene de la pasari considerau ca anul va fi bun mai ales pentru acestea.
Florile culese in ziua de Sanziene prinse in coronite sau legate in forma de cruce, erau duse la biserica pentru a fi sfintite si erau pastrate, apoi, pentru diverse practici magice.
Sarbatoarea Sanzienelor care marcheaza mijlocul verii, era considerata a fi si momentul optim pentru culegerea plantelor de leac.
Tot acum se faceau previziuni meteorologice: in functie de momentul in care rasarea Constelatia Gainusei, se determina perioada prielnica pentru semanatul graului de toamna.
Pentru a fi sanatosi si avea spor in munca, in acest moment de inceput al secerisului, oamenii se incingeau peste sale cu tulpini de cicoare.
Pentru a fi placute feciorilor, fetele se spalau pe cap, in aceasta zi cu fiertura de iarba mare. Pentru a scapa de boli, fetele si nevestele se scaldau ritual in ape curgatoare iar pentru a se umple de fertilitate, femeile se tavaleau dezbracate in roua, dimineata, inainte de rasaritul Soarelui.
Pentru alungarea spiritelor malefice se aprindeau focuri in care se aruncau substante puternic mirositoare, se buciuma si se striga in jurul focurilor.
In unele sate din sud-vestul Bucovinei, putea fi intalnit, cu ani in urma, obiceiul "boului instrutat". In cadrul ceremonialului, masca taurina murea si renastea simbolic la acest inceput de timp calendaristic.
Pentru pomenirea mortilor se fac pomeni imbelsugate si se pun flori mirositoare pe morminte.
In Bucovina se considera ca odata cu Sanzienele amuteste si cucul vestind, astfel, ca incepe sezonul cositului si al secerisului.
De Sanziene se organizau iarmaroace, cel mai vestit fiind cel de la Suceava.
Sub aspect religios, in ziua de 24 iunie, in Bucovina se sarbatoreste cu mare fast Aducerea moastelor Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava. In aceasta zi, orasul Suceava devine un fel de al doilea Ierusalim. Acum, ca si alta data, in aceasta zi se aduna mii de pelerini din judetele limitrofe, dar si din Maramures, Ardeal, Basarabia si Polonia, pentru a participa la slujba religioasa oficiata la Biserica "Sfantul Gheorghe" si pentru a participa la ceremonia scoaterii moastelor Sfantului Ioan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu