Persoane interesate
miercuri, 4 ianuarie 2012
IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE
|
IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE
IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE
...
Modernizarea actului
educaţional prin utilizarea prezentărilor Power Point
Prof. Foit Ecaterina-Daniela,
Colegiul Tehnic „Petru Muşat”,
Suceava
Demersurile educaţionale, vizând dezvoltarea personalităţii
elevilor, impun participarea activă, conştientă şi responsabilă a acestora la
propria formare.
S-a constatat de-a lungul anilor că
învăţarea prin metode clasice este uneori greoaie, fără rezultate prea bune şi,
de cele mai multe ori, se consumă foarte mult timp atunci când se doreşte
atingerea unui nivel acceptabil al performanţei şcolare.
De aceea, în ultimul timp se pune un
accent tot mai mare pe instruirea asistată de calculator prin utilizarea
prezentărilor Power Point.
Dotarea tehnică actuală, existentă în şcoli, face
posibilă includerea frecventă în procesul educaţional a prezentărilor
interactive create cu ajutorul aplicaţiei Power Point, o componentă obligatorie
a setului de programe Microsoft Office.
Aplicaţia PowerPoint
prezintă următoarele avantaje:
·
are
o interfaţă foarte clară şi comodă şi dispune de un sistem de ajutor încorporat
foarte bine dezvoltat;
·
are
acelaşi tip de interfaţă ca şi celelalte aplicaţii din set şi aceeaşi
organizare a sistemului de meniuri şi a barelor cu instrumente, uşurând
procesul de învăţare a operării cu interfaţa aplicaţiei;
·
permite
integrarea într-o prezentare a informaţiilor create cu aplicaţiile Word şi
Excel.
Aplicaţia Power Point este destinată pentru
elaborarea aşa-ziselor „prezentări” - succesiuni de ecrane informaţionale a
căror conţinut, design şi format de prezentare poate fi programat de autor,
fără ca el să posede cunoştinţe extraordinare în domeniul programării.
Popularitatea acestei aplicaţii în domeniul
educaţiei se datorează mai multor factori:
·
majoritatea
profesorilor posedă deprinderi şi priceperi de utilizare a acestei aplicaţii;
·
reprezintă
o aplicaţie care este studiată obligatoriu în liceu;
·
elevii
sunt în stare să lucreze în acest mediu;
·
site-urile
educaţionale din diferite ţări, majoritatea accesibile gratuit, conţin un număr
destul de mare de prezentări ce pot fi utilizate în procesul educaţional la
diferite discipline;
·
aplicaţia
Power Point posedă suficiente mijloace de a crea rapid ceva nou, cu cunoştinţe
minimale în domeniul utilizării calculatorului;
·
prezentările
Power Point sunt destul de atractive fiind pe placul elevilor.
Majoritatea profesorilor, care încearcă să utilizeze
prezentările Power Point în activitatea didactică, iau de obicei o prezentare
gata făcută existentă pe Internet sau o modifică pe cea găsită.
Aceasta nu este însă cea mai optimă variantă,
deoarece în majoritatea cazurilor, prezentările gata făcute existente pe
Internet, reprezintă interpretarea individuală a autorului, acesta din urmă
exprimându-şi punctul său de vedere asupra formei, conţinutului şi structurii
prezentării. Mai mult decât atât, conţinutul prezentării poate să nu corespundă
cerinţelor curriculumului pentru tema prezentată.
Cea mai bună modalitate de acţiune ar fi elaborarea propriilor
prezentări Power Point, proces care nu este atât de dificil precum pare.
Practica pedagogică demonstrează, că utilizarea
prezentărilor ca mijloc didactic, în condiţiile prezenţei suportului tehnic
corespunzător, prezintă numeroase
avantaje:
·
creează
o varietate în metodele de promovare a lecţiilor, fapt care implică obligatoriu
sporirea motivaţiei învăţării la elevi;
·
permite
prezentarea informaţiei sub diferite forme accesibile percepţiei elevilor,
acţionând concomitent asupra a două canale informaţionale: văzul şi auzul;
·
oferă
posibilitatea prezentării dinamice a materialului didactic, adaptat la
colectivul clasei şi nivelul lor de pregătire;
·
economiseşte
timpul şi cruţă sănătatea profesorului în timpul orelor, eliberându-l de
necesitatea de a scrie pe tablă şi permiţându-i să ţină mai uşor clasa sub
control;
·
oferă
elevilor posibilitatea de a studia materialul în mod independent, acasă etc.
După cum se observă din cele prezentate mai sus,
datorită diferitelor avantaje pe care le aduc în actul educaţional, utilizarea
prezentărilor Power Point este recomandată pentru studierea oricărei discipline
şcolare.
Instruirea reprezintă activitatea principală
realizată în cadrul procesului de învăţământ conform obiectivelor pedagogice
generale elaborate la nivel de sistem, în termenii de politică a educaţiei.
Proiectarea instruirii implică organizarea şi
ordonarea materialului care urmează să fie predat / învăţat / evaluat la
nivelul corelaţiei funcţional-structurale dintre profesor şi elev.
Profesorul
proiectează o acţiune bazată pe patru operaţii concrete:
·
definirea
obiectivelor pedagogice;
·
stabilirea
conţinutului;
·
aplicarea
metodologiei;
·
asigurarea
evaluării activităţii didactice / educative respective.
Proiectarea instruirii este definită de un întreg proces:
Proiectarea instruirii include:
O prezentare Power Point, preconizată ca mijloc
didactic, în primul rând trebuie să corespundă destinaţiei sale, adică să
prezinte un anumit volum de informaţie de studiu într-o formă accesibilă
grupului ţintă şi să realizeze obiectivele educaţionale operaţionale stabilite
pentru lecţia respectivă.
În funcţie de obiectivul educaţional preponderent se
pot elabora:
·
suporturi
pentru prezentarea de noi cunoştinţe, utile pentru studierea temelor cu un
volum mare de informaţie teoretică, demonstraţii voluminoase, desene
complicate;
·
suporturi
pentru recapitulare, utile în cadrul lecţiilor de totalizare pentru afişarea
testelor formative, variantelor de probe scrise, problemelor cu conţinut
aplicativ pentru brainstorming;
·
suporturi
pentru lecţii non-standard: reguli de joc pentru un concurs, întrebări, studiu
independent al temei.
Mijloacele aplicaţiei Power Point sunt insuficiente
pentru o prelucrare calitativă a informaţiei digitale şi grafice introduse de
utilizator, de aceea nu se recomandă de a folosi pachetul respectiv pentru
elaborarea altor tipuri de soft: teste sumative cu prelucrare automatizată a
rezultatelor, programe-trening, jocuri didactice etc.
Cerinţele medicale, psihologice, pedadogice şi
ergonomice faţă de mijlocul didactic utilizat la ore, induc prezentărilor Power
Point unele limitări privind formatul lor, şi anume:
·
prezentarea
trebuie să conţină indicaţii privind tema şi obiectivele lecţiei;
·
informaţia
textuală din fiecare ecran nu trebuie să depăşească 35% din
suprafaţa disponibilă;
·
culorile
utilizate nu trebuie să fie ţipătoare, fondul slide-ului este de dorit să fie
curat, fără desene străine;
·
informaţia
expusă trebuie să fie corectă din punct de vedere ştiinţific şi adaptată la
nivelul clasei;
·
cuvintele-cheie,
definiţiile trebuie evidenţiate prin culoare;
·
desenele
trebuie să fie corecte, liniile pline;
·
notaţiile
şi simbolurile să fie corespunzătoare destinaţiei prezentării;
·
nu
se admit prea multe efecte de animaţie, dar este permisă o schemă dinamică de
apariţie a informaţiei pe ecran;
·
este
obligatorie posibilitatea navigării prin prezentare, este recomandabilă
utilizarea hipertext-ului, iar controlul asupra derulării prezentării trebuie
să fie manual.
În situaţia în care dorim să elaborăm o prezentare
Power Point ca mijloc didactic pentru studierea unei anumite teme, este necesar
să precizăm câteva momente:
·
Este oare motivată pedagogic
utilizarea prezentării pentru studierea temei date în cadrul tipului de lecţie
ales? După cum
s-a menţionat mai sus, pentru ca o prezentare să fie eficace, este necesar ca
tema să conţină multă informaţie care trebuie memorată sau să conţină demonstraţii
complicate ori desene care i-au mult timp pentru a fi executate pe tablă. Tipurile
de lecţii pentru care se recomandă prezentările Power Point sunt: lecţii de
iniţiere în materie nouă, lecţii de recapitulare şi sistematizare de
cunoştinţe, lecţii non-standard.
·
Grupul ţintă permite utilizarea
acestui mijloc didactic? Practica
demonstrează, că metodele didactice pe care le aplică profesorul depind în mare
măsură de elevii cu care el lucrează. Chiar în cazul în care profesorul
activează în clase paralele, metodele pe care le va folosi vor fi diferite.
Interesul pentru disciplină poate fi menţinut doar prin varietatea metodelor
utilizate şi, în plus, sunt lecţii, în cadrul cărora nu este eficientă această
metodă. În clasele, unde prevalează elevi cu stil de
rezolvare strategic şi tactic, sunt binevenite mai mult metodele didactice care
implică un maxim de activitate independentă a elevilor.
·
Avem suficientă informaţie pentru
o prezentare şi poate ea să fie adaptată pentru percepere de către elevi? Având în vedere că manualele cu
care se lucrează în şcoală, sunt destul de complicate, nu este indicată
studierea materialului teoretic, prin copierea materialului din manual pe
slide-urile prezentării. În cazul elaborării unei prezentări, ca şi atunci când
orice profesor bun se pregăteşte pentru ore, este necesar să se studieze nişte
surse de informaţii alternative: manuale, cărţi de specialitate, monografii,
ghiduri pentru profesori, reviste şi să se selecteze materialul necesar temei
propuse în limitele şi la nivelul recomandat de curriculum.
Dacă, în calitate de profesor, ne-am hotărât să
elaborăm pentru lecţie o prezentare Power Point, am selectat materialul pe care
dorim să-l prezentăm, dispunem de mijloace tehnice pentru elaborarea şi
utilizarea prezentării Power Point, atunci putem începe planificarea structurii
prezentării şi adaptarea materialului pentru includere în slide-uri.
În cele ce urmează, va fi descrisă structura
orientativă a unei prezentări pentru o lecţie în care se abordează o temă nouă.
De obicei, în primele două slide-uri se specifică
tema lecţiei şi obiectivele operaţionale, care vor fi realizate în cadrul
lecţiei.
În continuare, se recomandă, etapa de actualizare a
cunoştinţelor necesare, etapă ce poate fi realizată prin propunerea de
întrebări pe slide-ul următor sau prin afişarea unui set de exerciţii, care dacă
vor fi rezolvate, vor duce la atingerea scopului urmărit în această etapă.
În continuare, urmează slide-urile necesare pentru
expunerea temei noi.
Pe slide-uri se include numai informaţia care este absolut
necesar să fie fixată.
În paralel, profesorul trebuie să planifice cum va
comenta fiecare slide.
Pentru a evita plictiseala elevilor, nu se recomandă
a se reţine atenţia elevilor mai mult de un minut pe un slide.
De aceea, numărul de slide-uri elaborate va
corespunde duratei perioadei de derulare a prezentării (în minute).
Dacă slide-ul conţine o demonstraţie voluminoasă, o
tabelă mare sau o schemă, prezentarea va trebui obligatoriu prezentată pe un
ecran mare.
Structura materialului depinde de limitările
enumerate mai sus.
Etapele utilizării unui mijloc didactic complex, aşa
cum este o prezentare, trebuie planificate detaliat în proiectul didactic al
lecţiei.
La prima aplicare a acestor mijloace didactice se
propune detalierea comentariilor pentru
fiecare slide, iar mai apoi, odată cu obţinerea deprinderii practice de
utilizare a prezentărilor, profesorului îi este suficient să indice numărul
slide-ului ce conţine informaţia, comentariile fiind făcute oral de către
acesta.
Având în vedere cele expuse mai sus, elaborarea în
scop didactic a prezentărilor Power Point nu este dificilă, iar utilizarea unor
astfel de mijloace didactice simplifică şi îmbunătăţeşte cu mult atât
activitatea profesorului, cât şi pe cea a elevilor.
BIBLIOGRAFIE ŞI
RESURSE WEB:
·
MARIANA
PANŢIRU – TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI A
COMUNICAŢIILOR – MANUAL PENTRU CLASA a
X-a , EDITURA BIC ALL, 2005
...
EDITURA
MAYA
PUBLISHING
B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon:
0766.299.431
Telefon/Fax:
0351.469.877
Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi
reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv
prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără
permisiunea Editurii.
ISSN 2068 – 665X
|
Abonați-vă la:
Postări (Atom)