Persoane interesate

miercuri, 4 ianuarie 2012

IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE









IMPORTANŢA  PREZENTĂRILOR  POWER POINT  ÎN  PREDARE

...
             Modernizarea actului educaţional prin utilizarea prezentărilor Power Point

      Prof. Foit Ecaterina-Daniela,
Colegiul Tehnic „Petru Muşat”, Suceava
Demersurile educaţionale, vizând dezvoltarea personalităţii elevilor, impun participarea activă, conştientă şi responsabilă a acestora la propria formare.
S-a constatat de-a lungul anilor că învăţarea prin metode clasice este uneori greoaie, fără rezultate prea bune şi, de cele mai multe ori, se consumă foarte mult timp atunci când se doreşte atingerea unui nivel acceptabil al performanţei şcolare.
De aceea, în ultimul timp se pune un accent tot mai mare pe instruirea asistată de calculator prin utilizarea prezentărilor Power Point.  
Dotarea tehnică actuală, existentă în şcoli, face posibilă includerea frecventă în procesul educaţional a prezentărilor interactive create cu ajutorul aplicaţiei Power Point, o componentă obligatorie a setului de programe Microsoft Office.
Aplicaţia PowerPoint prezintă următoarele avantaje:
·         are o interfaţă foarte clară şi comodă şi dispune de un sistem de ajutor încorporat foarte bine dezvoltat;
·         are acelaşi tip de interfaţă ca şi celelalte aplicaţii din set şi aceeaşi organizare a sistemului de meniuri şi a barelor cu instrumente, uşurând procesul de învăţare a operării cu interfaţa aplicaţiei;
·         permite integrarea într-o prezentare a informaţiilor create cu aplicaţiile Word şi Excel.
Aplicaţia Power Point este destinată pentru elaborarea aşa-ziselor „prezentări” - succesiuni de ecrane informaţionale a căror conţinut, design şi format de prezentare poate fi programat de autor, fără ca el să posede cunoştinţe extraordinare în domeniul programării.
Popularitatea acestei aplicaţii în domeniul educaţiei se datorează mai multor factori:
·         majoritatea profesorilor posedă deprinderi şi priceperi de utilizare a acestei aplicaţii;
·         reprezintă o aplicaţie care este studiată obligatoriu în liceu;
·         elevii sunt în stare să lucreze în acest mediu;
·         site-urile educaţionale din diferite ţări, majoritatea accesibile gratuit, conţin un număr destul de mare de prezentări ce pot fi utilizate în procesul educaţional la diferite discipline;
·         aplicaţia Power Point posedă suficiente mijloace de a crea rapid ceva nou, cu cunoştinţe minimale în domeniul utilizării calculatorului;
·         prezentările Power Point sunt destul de atractive fiind pe placul elevilor.
Majoritatea profesorilor, care încearcă să utilizeze prezentările Power Point în activitatea didactică, iau de obicei o prezentare gata făcută existentă pe Internet sau o modifică pe cea găsită.
Aceasta nu este însă cea mai optimă variantă, deoarece în majoritatea cazurilor, prezentările gata făcute existente pe Internet, reprezintă interpretarea individuală a autorului, acesta din urmă exprimându-şi punctul său de vedere asupra formei, conţinutului şi structurii prezentării. Mai mult decât atât, conţinutul prezentării poate să nu corespundă cerinţelor curriculumului pentru tema prezentată.
Cea mai bună modalitate de acţiune ar fi elaborarea propriilor prezentări Power Point, proces care nu este atât de dificil precum pare.
Practica pedagogică demonstrează, că utilizarea prezentărilor ca mijloc didactic, în condiţiile prezenţei suportului tehnic corespunzător,  prezintă numeroase avantaje:
·         creează o varietate în metodele de promovare a lecţiilor, fapt care implică obligatoriu sporirea motivaţiei învăţării la elevi;
·         permite prezentarea informaţiei sub diferite forme accesibile percepţiei elevilor, acţionând concomitent asupra a două canale informaţionale: văzul şi auzul;
·         oferă posibilitatea prezentării dinamice a materialului didactic, adaptat la colectivul clasei şi nivelul lor de pregătire;
·         economiseşte timpul şi cruţă sănătatea profesorului în timpul orelor, eliberându-l de necesitatea de a scrie pe tablă şi permiţându-i să ţină mai uşor clasa sub control;
·         oferă elevilor posibilitatea de a studia materialul în mod independent, acasă etc.
După cum se observă din cele prezentate mai sus, datorită diferitelor avantaje pe care le aduc în actul educaţional, utilizarea prezentărilor Power Point este recomandată pentru studierea oricărei discipline şcolare.
Instruirea reprezintă activitatea principală realizată în cadrul procesului de învăţământ conform obiectivelor pedagogice generale elaborate la nivel de sistem, în termenii de politică a educaţiei.
Proiectarea instruirii implică organizarea şi ordonarea materialului care urmează să fie predat / învăţat / evaluat la nivelul corelaţiei funcţional-structurale dintre profesor şi elev.
Profesorul proiectează o acţiune bazată pe patru operaţii concrete:
·         definirea obiectivelor pedagogice;
·         stabilirea conţinutului;
·         aplicarea metodologiei;
·         asigurarea evaluării activităţii didactice / educative respective.
Proiectarea instruirii este definită de un întreg proces:
  • de analiză a necesarului de deprinderi şi cunoştinţe şi a obiectivelor învăţării;
  • şi de concepere a unui sistem de transfer şi de livrare care să asigure satisfacerea acestor necesităţi.
Proiectarea instruirii include:
  • dezvoltarea unor activităţi şi materiale de instruire;
  • şi testarea şi evaluarea tuturor activităţilor de instruire şi învăţare (caracteristice elevului).
O prezentare Power Point, preconizată ca mijloc didactic, în primul rând trebuie să corespundă destinaţiei sale, adică să prezinte un anumit volum de informaţie de studiu într-o formă accesibilă grupului ţintă şi să realizeze obiectivele educaţionale operaţionale stabilite pentru lecţia respectivă.
În funcţie de obiectivul educaţional preponderent se pot elabora:
·         suporturi pentru prezentarea de noi cunoştinţe, utile pentru studierea temelor cu un volum mare de informaţie teoretică, demonstraţii voluminoase, desene complicate;
·         suporturi pentru recapitulare, utile în cadrul lecţiilor de totalizare pentru afişarea testelor formative, variantelor de probe scrise, problemelor cu conţinut aplicativ pentru brainstorming;
·         suporturi pentru lecţii non-standard: reguli de joc pentru un concurs, întrebări, studiu independent al temei.
Mijloacele aplicaţiei Power Point sunt insuficiente pentru o prelucrare calitativă a informaţiei digitale şi grafice introduse de utilizator, de aceea nu se recomandă de a folosi pachetul respectiv pentru elaborarea altor tipuri de soft: teste sumative cu prelucrare automatizată a rezultatelor, programe-trening, jocuri didactice etc.
Cerinţele medicale, psihologice, pedadogice şi ergonomice faţă de mijlocul didactic utilizat la ore, induc prezentărilor Power Point unele limitări privind formatul lor, şi anume:
·         prezentarea trebuie să conţină indicaţii privind tema şi obiectivele lecţiei;
·         informaţia textuală din fiecare ecran nu trebuie să depăşească 35% din suprafaţa disponibilă;
·         culorile utilizate nu trebuie să fie ţipătoare, fondul slide-ului este de dorit să fie curat, fără desene străine;
·         informaţia expusă trebuie să fie corectă din punct de vedere ştiinţific şi adaptată la nivelul clasei;
·         cuvintele-cheie, definiţiile trebuie evidenţiate prin culoare;
·         desenele trebuie să fie corecte, liniile pline;
·         notaţiile şi simbolurile să fie corespunzătoare destinaţiei prezentării;
·         nu se admit prea multe efecte de animaţie, dar este permisă o schemă dinamică de apariţie a informaţiei pe ecran;
·         este obligatorie posibilitatea navigării prin prezentare, este recomandabilă utilizarea hipertext-ului, iar controlul asupra derulării prezentării trebuie să fie manual.
În situaţia în care dorim să elaborăm o prezentare Power Point ca mijloc didactic pentru studierea unei anumite teme, este necesar să precizăm câteva momente:
·         Este oare motivată pedagogic utilizarea prezentării pentru studierea temei date în cadrul tipului de lecţie ales? După cum s-a menţionat mai sus, pentru ca o prezentare să fie eficace, este necesar ca tema să conţină multă informaţie care trebuie memorată sau să conţină demonstraţii complicate ori desene care i-au mult timp pentru a fi executate pe tablă. Tipurile de lecţii pentru care se recomandă prezentările Power Point sunt: lecţii de iniţiere în materie nouă, lecţii de recapitulare şi sistematizare de cunoştinţe, lecţii non-standard.
·         Grupul ţintă permite utilizarea acestui mijloc didactic? Practica demonstrează, că metodele didactice pe care le aplică profesorul depind în mare măsură de elevii cu care el lucrează. Chiar în cazul în care profesorul activează în clase paralele, metodele pe care le va folosi vor fi diferite. Interesul pentru disciplină poate fi menţinut doar prin varietatea metodelor utilizate şi, în plus, sunt lecţii, în cadrul cărora nu este eficientă această metodă.  În  clasele, unde prevalează elevi cu stil de rezolvare strategic şi tactic, sunt binevenite mai mult metodele didactice care implică un maxim de activitate independentă a elevilor.
·         Avem suficientă informaţie pentru o prezentare şi poate ea să fie adaptată pentru percepere de către elevi? Având în vedere că manualele cu care se lucrează în şcoală, sunt destul de complicate, nu este indicată studierea materialului teoretic, prin copierea materialului din manual pe slide-urile prezentării. În cazul elaborării unei prezentări, ca şi atunci când orice profesor bun se pregăteşte pentru ore, este necesar să se studieze nişte surse de informaţii alternative: manuale, cărţi de specialitate, monografii, ghiduri pentru profesori, reviste şi să se selecteze materialul necesar temei propuse în limitele şi la nivelul recomandat de curriculum.
Dacă, în calitate de profesor, ne-am hotărât să elaborăm pentru lecţie o prezentare Power Point, am selectat materialul pe care dorim să-l prezentăm, dispunem de mijloace tehnice pentru elaborarea şi utilizarea prezentării Power Point, atunci putem începe planificarea structurii prezentării şi adaptarea materialului pentru includere în slide-uri.
În cele ce urmează, va fi descrisă structura orientativă a unei prezentări pentru o lecţie în care se abordează o temă nouă.
De obicei, în primele două slide-uri se specifică tema lecţiei şi obiectivele operaţionale, care vor fi realizate în cadrul lecţiei.
În continuare, se recomandă, etapa de actualizare a cunoştinţelor necesare, etapă ce poate fi realizată prin propunerea de întrebări pe slide-ul următor sau prin afişarea unui set de exerciţii, care dacă vor fi rezolvate, vor duce la atingerea scopului urmărit în această etapă.
În continuare, urmează slide-urile necesare pentru expunerea temei noi.
Pe slide-uri se include numai informaţia care este absolut necesar să fie fixată.
În paralel, profesorul trebuie să planifice cum va comenta fiecare slide.
Pentru a evita plictiseala elevilor, nu se recomandă a se reţine atenţia elevilor mai mult de un minut pe un slide.
De aceea, numărul de slide-uri elaborate va corespunde duratei perioadei de derulare a prezentării (în minute).
Dacă slide-ul conţine o demonstraţie voluminoasă, o tabelă mare sau o schemă, prezentarea va trebui obligatoriu prezentată pe un ecran mare.
Structura materialului depinde de limitările enumerate mai sus.
Etapele utilizării unui mijloc didactic complex, aşa cum este o prezentare, trebuie planificate detaliat în proiectul didactic al lecţiei.
La prima aplicare a acestor mijloace didactice se propune detalierea comentariilor pentru  fiecare slide, iar mai apoi, odată cu obţinerea deprinderii practice de utilizare a prezentărilor, profesorului îi este suficient să indice numărul slide-ului ce conţine informaţia, comentariile fiind făcute oral de către acesta.
Având în vedere cele expuse mai sus, elaborarea în scop didactic a prezentărilor Power Point nu este dificilă, iar utilizarea unor astfel de mijloace didactice simplifică şi îmbunătăţeşte cu mult atât activitatea profesorului, cât şi pe cea a elevilor.


BIBLIOGRAFIE ŞI RESURSE WEB:
  • TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI A COMUNICAŢIILOR – ŞCOALA DE ARTE ŞI MESERII – MANUAL PENTRU CLASA a IX-a; EDITURA DIDACTICĂ ŞI PEDAGOGICĂ, 2006
·         MARIANA PANŢIRU TEHNOLOGIA INFORMAŢIEI ŞI A COMUNICAŢIILOR – MANUAL PENTRU CLASA a  X-a , EDITURA BIC ALL, 2005
...




EDITURA

MAYA PUBLISHING



B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3

Craiova, 200592

Telefon: 0766.299.431

Telefon/Fax: 0351.469.877









Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără permisiunea Editurii.





ISSN 2068 – 665X

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină