...
INSTRUIREA
ASISTATĂ DE CALCULATOR (IAC)
Bancă Bianca
Şcoala cu
clasele I-VIII Ghidici
1. Introducere
Utilizarea
calculatorului în procesul de învăţământ devine o necesitate în condiţiile
dezvoltării accelerate a tehnologiei informaţiei. Pentru noile generaţii de
elevi şi studenţi, deja obisnuiţi cu avalanşa de informaţii multimedia,
conceptul de asistare a procesului de învăţământ cu calculatorul este o cerinţă
intrinsecă.
Calculatorul
este perceput pe rând, ca o jucărie, o unealtă, o resursă de informaţii.
A intrat deja
în obişnuinţa zilnică utilizarea calculatorului, pentru comunicare, informare,
instruire.
Conceptul de asistare a procesului de
învăţământ cu calculatorul include:
-predarea unor lecţii de comunicare de
cunoştinţe;
-aplicarea, consolidarea, sistematizarea
noilor cunoştinţe;
-verificarea automată a unei lecţii sau a unui
grup de lecţii.
Numită de unii
ca “inovaţia tehnologică cea mai importantă a pedagogiei moderne”, instruirea
asistată de calculator (IAC) contribuie la eficienţa instruirii, este un
rezultat al introducerii treptate a informatizării în învăţământ.
Interacţiunea elev-calculator permite
diversificarea strategiei didactice, facilitând accesul elevului la informaţii
mai ample, mai logic organizate, structurate variat, prezentate în modalităţi
diferite de vizualizare. De fapt, nu calculatorul în sine ca obiect fizic,
înglobând chiar configuraţie multimedia,
produce efecte pedagogice imediate, ci calitatea programelor create şi
vehiculate corespunzător, a produselor informatice, integrate după criterii de
eficienţă metodică în activităţile de instruire.
Modernizarea pedagogică implică deci,
existenţa echipamentelor hardware (calculator), a software-lui (programelor) şi
a capacităţii de adaptare a lor, de receptare şi valorificare în mediul
instrucţional.
2. Tehnologia în procesul de învăţământ
Pe lângă
hardware şi software, tehnologia înseamnă şi alte resurse de informare,
exceptând profesorul ca furnizor de cunoştinte. Comunicarea cu specialişti,
acces la biblioteci virtuale, articole ştiinţifice sunt posibilităţi ce se
oferă celui ce vrea să se informeze, prin utilizarea facilităţilor oferite de
legătura la reţeaua globală, INTERNET şi a aplicaţiilor specifice acesteia.
3. Elevii în centrul propriei lor învăţări şi tehnologii
Şcoala trebuie să ţină pasul cu tehnologia, să
înţeleagă şi să anticipeze impactul asupra modului de învăţare. Calculatoarele
au fost incorporate în programele educaţionale oferindu-le celor ce se
instruiesc o libertate şi flexibilitate mai mare dar şi individualitate în
clasă. Folosirea Internetului de către elevi a fost o idee care a prins repede.
Afinitatea naturală dintre
elevi/studenti şi Internet a dat naştere mai multor proiecte orientate
spre elevi, iniţiate de elevi, conduse de elevi.
Învăţarea care
pune accentul pe participarea elevilor reprezintă un tip de instruire care îi
dă elevului un rol activ în procesul de învăţare. Elevii, participanţi activi,
îşi imprimă ritmul propriu şi propriile strategii. Modalitatea de învăţare este
individualizată nu standardizată.
Învăţarea care îl situează pe elev în rol central,
asociază învăţarea focalizată pe particularităţile fiecărui individ (ereditate,
experienţă, perspective, pregătire, talente, capacităţi şi nevoi) cu
focalizarea pe predare, împărtăşire a cunoştinţelor respective (cea mai bună
informaţie ce se furnizează, stimularea motivaţiei, învăţării şi acumulării de
cunoştinţe de către toţi elevii).
4. Consecinţe pedagogice ale IAC
Acomodarea încă din şcoală cu tehnica de
calcul influenţează formarea intelectuală a elevilor, prin:
- Stimularea interesului faţă de nou. Legea de
bază ce guvernează educaţia asistată de calculator o reprezintă implicarea
interactivă a elevului în acţiunea de prezentare de cunoştinţe, captaindu-i
atenţia subiectului şi eliminând riscul plictiselii sau rutinei.
- Stimularea
imaginaţiei. De la jocurile pe calculator care dezvoltă abilităţi de utilizare,
imaginaţie şi viteză de reacţie într-o prezentare grafica atractivă,
maturizandu-se elevul, studentul începe să folosească calculatorul să creeze
propriile produse soft.
- Dezvoltarea
unei gândiri logice. Descompunerea unei teme în etape de elaborare organizate
secvenţial, organizarea logică a raţionamentului reprezintă demersuri cognitive
ce aduc câştig în profunzimea şi rapiditatea judecării unei probleme.
- Simularea pe
ecran a unor fenomene şi procese, altfel costisitor de reprodus în laborator,
ajută la înţelegerea acestora.
- Optimizarea
randamentului predării prin exemplificări multiple
- Formarea
intelectuală a tinerei generaţii prin autoeducaţie
- Cerinţe
pentru realizarea IAC:
a)dotarea cu echipament;
b)profesorul trebuie să aibă şi cunoştinţe de
informatică
- Elevul învaţă
în ritm propriu, fără emoţii şi stres care să-i modifice comportamentul
- Aprecierea
obiectivă a rezultatelor şi progreselor obţinute
5. Noţiuni, concepte utilizate în IAC
Sistemul IAC
(Instruire Asistată de Calculator) este un mediu integrat hardware-software
destinat interacţiunii dintre posesorii unui sistem de cunoştinţe şi
destinatarii acestuia, în vederea asimilării active de informaţie însoţită de
achiziţionarea de noi operaţii şi deprinderi.
Softul
educaţional(SE) este un produs program special proiectat pentru a fi utilizat
în procesul de învăţare.
Courseware este
un pachet care cuprinde un soft educaţional, documentaţia necesară (indicaţii
metodice şi descrierea tipului de hard pe care poate fi implementat) şi
eventual alte resurse materiale (fise de lucru, exerciţii propuse, etc).
Trăsăturile
generale ale softului educaţional:
- este conceput pentru a învăţa
- trebuie să
asigure interacţiunea flexibilă elev-computer sau computer-profesor
- se adaptează în funcţie de
caracteristicile individuale ale utilizatorului.
Clasificarea
softului educaţional după funcţia pedagogică specifică în cadrul unui proces de
instruire:
a)Prezentarea interactivă de noi cunoştinţe
(Computer Based Learning) presupune utilizarea nemijlocită a calculatorului în
procesul predării şi a lecţiilor de laborator. Materialul de învăţat se
prezintă pe baza unui anumit tip de interacţiune. După cum această interacţiune
este condusă de calculator sau de elev, vorbim de un dialog tutorial sau de o
investigare (interogare, căutare).
Tutorul preia
una din funcţiile profesorului şi poate fi proiectat astfel:
-precizează una sau mai multe secvenţe de
informaţii;
-solicită elevului să răspundă la o întrebare,
să rezolve un exerciţiu;
-prezintă aprecierea răspunsului şi trece la o
altă secvenţa în funcţie de răspunsul elevului.
Materialul
poate fi împărţit pe capitole care să nu solicite o concentrare mai mare de
10-15 minute. Prin diverse meniuri se pot furniza informaţii adiacente.
Softul de
investigare reprezintă o formă evoluată de interacţiune instrucţională, în care
elevului nu i se oferă informaţiile că atare ci un mediu prin care elevul să
poată extrage informaţiile care îl interesează pentru rezolvarea unei anumite
sarcini. Drumul parcurs este determinat şi de gradul de iniţiere al celui care
învăţa.
b) Exersarea asistată de calculator
(Computer Assisted Training) când subiectului i se pun la dispoziţie programe
specializate care-l ajută să fixeze cunoştintele şi să capete deprinderi
specifice prin seturi de sarcini repetitive, urmate de aprecierea răspunsului
elevului.
Exerciţiile pot
fi propuse într-o ordine prestabilită sau în mod aleator sau pot fi generate în
timpul sesiunii de lucru.
c) Verificarea asistată de calculator
(Computer Assisted Testing) presupune existenţa unor programe capabile să
testeze nivelul de însuşire a cunoştinţelor prin evaluarea răspunsurilor. O
interfaţă grafică prietenoasă va afişa mesaje corespunzătoare interpretării
răspunsului. Programele de testare pot fi incluse în lecţia curentă sau în
lecţii recapitulative.
Modul de
construire a unui test depinde de numărul de chestiuni de test (care se
stabilesc în funcţie de timpul de administrare şi de nivelul de şcolarizare) şi
de numărul de concepte, procedee a căror însuşire va fi verificată.
d) Simulare. Un soft de simulare permite
realizarea controlată a unui fenomen sau sistem real prin intermediul unui
model care are un comportament analog. Astfel de programe oferă posibilitatea
observării modelului în care se schimbă comportamentul sistemului în funcţie de
modificările operate (schimbarea parametrilor, condiţiilor) ceeea ce
facilitează înţelegerea fenomenului şi nu implică riscurile şi cheltuiala
fenomenului real.
Trebuie reţinut faptul că prin răspăndirea şi
diversificarea IAC rolul dascălului va suferi modificări. Profesorul se va
degreva treptat de activitatea de rutină, dar sarcinile lui se amplifică prin
faptul că va trebui să realizeze programe sau să elaboreze proiecte de programe şi să le
adapteze la cerinţele procesului educativ. Procesul educaţional se va
descentraliza, transformându-se dintr-un sistem centrat pe profesor, într-unul
centrat pe subiecţi. Dar, oricât de complete ar fi programele, profesorul
rămâne maşina perfectă de predat.
...