Prof.Oprişan
Simona
Colegiul Naţional ,,Fraţii Buzeşti”-Craiova
Modelarea, metodă frecvent utilizată în fizică, oferă prin intermediul
calculatorului, înţelegerea noţiunilor
teoretice.Elevii urmăresc cu uimire mişcarea electronilor pe straturi în comparaţie cu mişcarea
planetelor în jurul Soarelui sau formarea eclipselor de Lună şi de
Soare. Chiar dacă părerea generală este că experimentele, atât la chimie
cât şi la fizică, sunt mai interesante atunci când sunt realizate practic, în
laborator, totuşi calculatorul poate suplini în anumite situaţii
determinate de lipsa de substanţe sau a condiţiilor de lucru, efectuarea practică a experimentelor. Pe calculator
fiecare elev poate efectua cel puţin un experiment, acestea
fiind vizualizate pe un ecran, pot fi urmărite de toţi elevii. Astfel, reacţiile de combinare, descompunere, substituţie şi schimb
devin fenomene mai interesante, mai accesibile odată cu schimbarea de culoare,
degajare de gaz, obţinere de precipitate sau pur şi simplu mânuirea ustensilelor
de laborator.
Orice materie este mai frumoasă prin joc, calculatorul oferă la chimie şi fizică
jocuri didactice care dezvoltă gândirea, creativitatea, spiritul competitiv. Noţiunile
despre atom, sistemul periodic al elementelor sau egalarea ecuaţiilor reacţiilor
chimice sunt, astfel, înţelese mai bine. Este bine cunoscută larga răspândire a calculatorului în
aproape toate domeniile activităţii umane. Poate simula
procese, fenomene naturale sau situaţii antrenând elevul în jocuri
pedagogice care îi solicită perspicacitatea, atenţia sau creativitatea.
Calculatorul oferă posibilitatea grupării în aceeaşi situaţie de învăţare a unui
set de elemente variate: texte, imagini foto, desene, diagrame, grafice,
asociate în aplicaţii, înlesnind asimilarea cunoştinţelor şi înţelegerea lor
de către elevi. De asemenea,
calculatorul permite realizarea de prezentări power- point cu imagini, text şi sunet,
despre subiectele aflate in discuţie. Orele de consiliere pot fi
îmbogăţite cu diverse prezentări power-point, de exemplu despre violenţa în şcoli, despre
diferite sărbători religioase, sau alte activităţi desfăşurate în şcoală . Navigarea pe Internet permite prezentarea unor informaţii utile
pentru adolescenţi: drogurile, alcoolul, fumatul, bunele maniere sau violenţa în şcoli, de
asemenea , orientarea şcolară şi profesională, drepturile copilului, diverse jocuri, dezbateri şi
confruntări. Se pot afla informaţii despre olimpiadele şi
concursurile şcolare, utile pentru cei care doresc să participe.
Şcoala trebuie să ţină pasul cu tehnologia, să înţeleagă şi să
anticipeze impactul pe care îl are aspra modului şi tipului de învăţare.
Calculatoarele au fost încorporate în programele educaţionale
oferind astfel celor care îl utilizează o libertate si flexibilitate mai mare
dar si o anumită individualitate în clasă. Utilizarea Internetului de către
oameni a fost o idee care a prins foarte repede. Relaţia dintre
oameni şi Internet a dat naştere mai multor proiecte, mai multor modele de aplicare a acestora.
Învăţarea, care pune accentul pe participarea intensă a elevilor, reprezintă
un tip de instruire care îi dă elevului un rol activ în procesul de învăţare.
Modalitatea de învăţare este specifică fiecărui elev în parte în funcţie de
înclinarea acestuia sau de tipul de memorie.Astfel învăţarea îl
situează pe elev în rolul central, creîndu-i mediul propice de a se concentra
la subiect. Calculatorul folosit în predarea lecţiilor stimulează motivaţia învăţării şi acumulării
de cunoştiinţe de către elev.
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu