...
EXIGENŢELE
LECŢIEI ÎN POWERPOINT SLIDE SHOW
Prof. Gabriela Pachia, Master în Jurnalistică
Colegiul
Naţional Bănăţean, Timişoara
Pentru a asigura un plus de
atractivtate materialului teoretic din programa şcolară, dar costatând şi
necunoaşterea – de către elevi – a formelor moderne de prezentare, am iniţiat
un program de realizare a unor materiale didactice adecvate ciclului liceal,
bazate pe Microsoft PowerPoint. Tematica acestor prezentări a vizat completarea
noţiunilor, a cunoştinţelor, a imagisticii asociate cu lecţia de zi, precum şi
extinderea unor teme în funcţie de diverse sărbătoriri din calendarul anului
şcolar, de exemplu “Shakespearean Parody”, “Ziua Mondială a Apei”, “Ziua
Pământului”, “Halloween”. Temele s-au conturat în
concordanţă cu manifestările ştiinţifice locale, interjudeţene, naţionale şi
internaţionale, cu concursurile şcolare şi cu agenda instituţiilor de cultură,
precum Academia Română, Filiala Timişoara. Numeroase prezentări PPS, ca
material auxiliar pentru nenumărate comunicări ştiinţifice, au vizat modul în
care mass-media influenţează consumatorii, realizându-se astfel PPS-uri pentru
temele “Seducţia sloganului publicitar”, “Parodia şi stereotipiile
identitare”, “Mesajul consumerist al revistelor de modă”.
Sesiunile de creaţie literară şi artistică au prilejuit prezentări PPS ale
creaţiilor literare dedicate mamei, “Monalisiana”, “Actori celebri”, “Pentru
tine, mamă”, “Flowers” etc. Adesea, această
activitate a solicitat ataşarea coloanei sonore adecvate, a unor tablouri
celebre etc. Abordând domeniul mai arid al informaţiei gramaticale, am realizat
ilustrarea volumului de gramatică English Hyphenated Compounds prin
seturi de exerciţii, reguli gramaticale de formare, structuri, exemple
ilustrative. Temele de cultură şi civilizaţie britanică au fost cel mai bine
prezentate în acest mod, urmărindu-se cu plăcere secvenţele din “London”,
“Elizabeth
I”, “Queen Victoria” etc. Astfel se stabileşte legătura trainică între disciplina
obligatorie şi cea opţională. În ipostaza de consilier al unei clase de liceu,
am găsit o formulă eficientă pentru lecţia “Leadership versus Management”,
în care cugetările, graficele, imaginile-simbol şi-au găsit modul cel mai
relevant mod de prezentare. Interesantă s-a dovedit şi tema “Bariere
în comunicare”, îmbinând sobrietatea expunerii ştiinţifice cu
atractivitatea imaginilor, a schemelor, animaţiei.
Dezavantajele folosirii
prezentării PowerPoint de peste 70 de diapozitive sunt: durata mare necesitată
de adunarea materialului documentar, selectarea materialului relevant şi care
se încadrează într-o viziune artistică, etapele numeroase ale prelucrării
imaginilor, textului, realizarea graficelor, nevoia imperioasă de consultare
permanentă cu „publicul“ receptor, stăpânirea tehnicilor de muncă pe
calculator, răbdarea, viteza de manevrare etc.
Avantajele folosirii
acestei maniere de transmitere a unei informaţii curriculare sunt: volumul mare
de imagini de bună calitate, ineditul modului de grupare a secvenţelor,
creativitatea, plăcerea de a „mânui“ materialele, posibilităţile combinatorii
infinite, ampla paletă de texte selectate, responsabilitatea realizării
selecţiilor, învăţarea prin descoperire, folosirea Internetului, comunicarea cu
echipa – profesorul coordonator – feedback-ul din partea colegilor,
profesorilor, audienţei elevate, procesul de esenţializare a informaţiilor,
posibilitatea aprofundării unui capitol, aspect, de exemplu, unii elevi au ales
– dintre temele sugerate de profesorul coordonator – tema “Fântâni şi cascade”, în
funcţie de sensibilitatea acestora. Precizăm că temele nu au fost impuse
elevilor, fiecare fiind liber să aleagă grupul cu care doreşte să colaboreze.
Munca elevilor a fost apreciată, recompensată prin note şi diplome. În
permanenţă, elevii au găsit un punct de reper în prezentarea PPS realizată, în
paralel, de profesorul-coordonator, rafinându-şi astfel concepţia despre lume
şi viaţă, viziunea artistică, mijloacele de expresie a sinelui. Considerăm că,
prin PSS, am realizat legătura dintre realitatea statică a manualului şi
dinamismul filmului.
BIBLIOGRAFIE
1. Beakes, G., A Picture is Worth a Thousand Words. A
Personal View of Using Images in the Teaching of the Biological Sciences,
BEE-j,1, 2003, în http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/voll/beej-1-3.htm.
5. Lowry, R., Through the Bottleneck, în ILTHE Newsletter, No. 11,
Summer 2003, p. 9.
6. Maier, P., Barnett, L., Warren, A. & Brunner, D., Using
Technology in Teaching and Learning, London, Kogan Page, 1998.
7. McCarthy, P. & Hatcher, C., Presentation Skills,
London, Sage Publications, 2002.
8. Mills, R., Using PowerPoint for Learning and Teaching,
in LTSN Bioscience Bulletin,
No. 8, Spring 2003, p. 7.
9. Montecino, Virginia, Creating an Effective PowerPoint
Presentation, în http://www.mason.gmu.edu
(siglă: MonC).
10. Mottley, J., Developing Self-Study Materials with
PowerPoint, în LTSN
Bioscience Bulletin, No. 9, Summer 2003, p. 9.
11. Pollard, Wayne E., Hit ’Em
with a Hammer (and Other Presentation Tips), în http://www. presentations.com, April 13, 2009 (siglă: Poll).
13. PowerPoint Tips & Tricks,
în http://www.bitbetter.com
(siglă: PPTT).
14. Prescott,A & Oduyemi, K., PowerPoint Presentations by Students,
ILTHE Newsletter, No. 11, Summer 2003, p. 14.
15. Race, P., 2000 Tips for
Lecturers, London, Kogan Page,
1999.
16. Sammons, Martha C., Students Assess Computer-Aided Classroom
Presentations, T.H.E. Journal, No. 22, May, pp. 66-69.
19. Szabo, A. & Hastings, N., Using IT in the Undergraduate Classroom:
Should We Replace the Blackboard with PowerPoint?, în Computers and Education, No. 35, 2000, pp. 175-187.
22. Wempen, F., Microsoft
PowerPoint 2000 Bible, Foster City, California, IDG Books Worldwide,
Inc., 1999.
23. http://www.citeulike.org
24.http://www.computertips.com/Microsoftoffice/MsPowerPoint/aheader.htm
25. http://en.wikipedia.org
(siglă: wiki)
26. http://www.mason.gmu.edu
27.http://www.presentations.com
28. http://www.presentationpowerpoint...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu