Persoane interesate

vineri, 6 ianuarie 2012

EXIGENŢELE LECŢIEI ÎN POWERPOINT SLIDE SHOW





 (523x685,50kb)




...
EXIGENŢELE LECŢIEI ÎN POWERPOINT SLIDE SHOW

Prof. Gabriela Pachia, Master în Jurnalistică
Colegiul Naţional Bănăţean, Timişoara

Pentru a asigura un plus de atractivtate materialului teoretic din programa şcolară, dar costatând şi necunoaşterea – de către elevi – a formelor moderne de prezentare, am iniţiat un program de realizare a unor materiale didactice adecvate ciclului liceal, bazate pe Microsoft PowerPoint. Tematica acestor prezentări a vizat completarea noţiunilor, a cunoştinţelor, a imagisticii asociate cu lecţia de zi, precum şi extinderea unor teme în funcţie de diverse sărbătoriri din calendarul anului şcolar, de exemplu “Shakespearean Parody”, “Ziua Mondială a Apei”, “Ziua Pământului”, “Halloween”. Temele s-au conturat în concordanţă cu manifestările ştiinţifice locale, interjudeţene, naţionale şi internaţionale, cu concursurile şcolare şi cu agenda instituţiilor de cultură, precum Academia Română, Filiala Timişoara. Numeroase prezentări PPS, ca material auxiliar pentru nenumărate comunicări ştiinţifice, au vizat modul în care mass-media influenţează consumatorii, realizându-se astfel PPS-uri pentru temele “Seducţia sloganului publicitar”, “Parodia şi stereotipiile identitare”, “Mesajul consumerist al revistelor de modă”. Sesiunile de creaţie literară şi artistică au prilejuit prezentări PPS ale creaţiilor literare dedicate mamei, “Monalisiana”, “Actori celebri”, “Pentru tine, mamă”, “Flowers” etc. Adesea, această activitate a solicitat ataşarea coloanei sonore adecvate, a unor tablouri celebre etc. Abordând domeniul mai arid al informaţiei gramaticale, am realizat ilustrarea volumului de gramatică English Hyphenated Compounds prin seturi de exerciţii, reguli gramaticale de formare, structuri, exemple ilustrative. Temele de cultură şi civilizaţie britanică au fost cel mai bine prezentate în acest mod, urmărindu-se cu plăcere secvenţele din “London”, “Elizabeth I”, “Queen Victoria” etc. Astfel se stabileşte legătura trainică între disciplina obligatorie şi cea opţională. În ipostaza de consilier al unei clase de liceu, am găsit o formulă eficientă pentru lecţia “Leadership versus Management”, în care cugetările, graficele, imaginile-simbol şi-au găsit modul cel mai relevant mod de prezentare. Interesantă s-a dovedit şi tema “Bariere în comunicare”, îmbinând sobrietatea expunerii ştiinţifice cu atractivitatea imaginilor, a schemelor, animaţiei.
Dezavantajele folosirii prezentării PowerPoint de peste 70 de diapozitive sunt: durata mare necesitată de adunarea materialului documentar, selectarea materialului relevant şi care se încadrează într-o viziune artistică, etapele numeroase ale prelucrării imaginilor, textului, realizarea graficelor, nevoia imperioasă de consultare permanentă cu „publicul“ receptor, stăpânirea tehnicilor de muncă pe calculator, răbdarea, viteza de manevrare etc.
Avantajele folosirii acestei maniere de transmitere a unei informaţii curriculare sunt: volumul mare de imagini de bună calitate, ineditul modului de grupare a secvenţelor, creativitatea, plăcerea de a „mânui“ materialele, posibilităţile combinatorii infinite, ampla paletă de texte selectate, responsabilitatea realizării selecţiilor, învăţarea prin descoperire, folosirea Internetului, comunicarea cu echipa – profesorul coordonator – feedback-ul din partea colegilor, profesorilor, audienţei elevate, procesul de esenţializare a informaţiilor, posibilitatea aprofundării unui capitol, aspect, de exemplu, unii elevi au ales – dintre temele sugerate de profesorul coordonator – tema “Fântâni şi cascade”, în funcţie de sensibilitatea acestora. Precizăm că temele nu au fost impuse elevilor, fiecare fiind liber să aleagă grupul cu care doreşte să colaboreze. Munca elevilor a fost apreciată, recompensată prin note şi diplome. În permanenţă, elevii au găsit un punct de reper în prezentarea PPS realizată, în paralel, de profesorul-coordonator, rafinându-şi astfel concepţia despre lume şi viaţă, viziunea artistică, mijloacele de expresie a sinelui. Considerăm că, prin PSS, am realizat legătura dintre realitatea statică a manualului şi dinamismul filmului.

BIBLIOGRAFIE
1. Beakes, G., A Picture is Worth a Thousand Words. A Personal View of Using Images in the Teaching of the Biological Sciences, BEE-j,1, 2003, în http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/voll/beej-1-3.htm.
2. Gaskins, Robert, PowerPoint at 20: Back to Basics, în http//:www.robertgaskins.com (siglă: GasPP).
3. Jackson, Steven F., The Use of PowerPoint in Teaching Comparative Politics,1997,  http://horizon.unc.edu/ts/featured/1997-05a.asp(siglă: JaUse).
4. Jones, Allan M., The Use and Abuse of PowerPoint in Teaching and Learning in the Life Sciences:  A Personal Overview, in Bioscience Education, Life Sciences Teaching Unit, Old Medical School, University of Dundee, Dundee,18.08.2003 (http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/vol2/beej-2-3.aspx) (siglă: JoUse).
5. Lowry, R., Through the Bottleneck, în ILTHE Newsletter, No. 11, Summer 2003, p. 9.
6. Maier, P., Barnett, L., Warren, A. & Brunner, D., Using Technology in Teaching and Learning, London, Kogan Page, 1998.
7. McCarthy, P. & Hatcher, C., Presentation Skills, London, Sage Publications, 2002.
8. Mills, R., Using PowerPoint for Learning and Teaching, in LTSN Bioscience Bulletin, No. 8, Spring 2003, p. 7.
9. Montecino, Virginia, Creating an Effective PowerPoint Presentation, în http://www.mason.gmu.edu (siglă: MonC).
10. Mottley, J., Developing Self-Study Materials with PowerPoint, în LTSN Bioscience Bulletin, No. 9, Summer 2003, p. 9.
11. Pollard, Wayne E., Hit ’Em with a Hammer (and Other Presentation Tips), în http://www. presentations.com, April 13, 2009 (siglă: Poll).
12. Powerpoint Presentation Tips: Easy Steps to Become an Expert on Presentation în http://www.eyefulpresentations.co.uk.
13. PowerPoint Tips & Tricks, în http://www.bitbetter.com (siglă: PPTT).
14. Prescott,A & Oduyemi, K., PowerPoint Presentations by Students, ILTHE Newsletter, No. 11, Summer 2003, p. 14.
15. Race, P., 2000 Tips for Lecturers, London,  Kogan Page, 1999.
16. Sammons, Martha C., Students Assess Computer-Aided Classroom Presentations, T.H.E. Journal, No. 22, May, pp. 66-69.
17. Savoy, April,  Information Retention from PowerPoint and Traditional Lectures, în  Computers & Education, în http://www.citeulike.org/user/yoel/article/3987866, 30.01.2009.
19. Szabo, A. & Hastings, N., Using IT in the Undergraduate Classroom: Should We Replace the Blackboard with PowerPoint?, în Computers and Education, No. 35, 2000, pp. 175-187.
20. Susskind, Joshua E., Limits of PowerPoint’s Power: Enhancing Students’ Self-Efficacy and Attitudes but Not Their Behavior, în Computers & Education, Volume 50, Issue 4, May 2008, pp. 1228-1239.
21. Susskind, Joshua, E., PowerPoint’s Power in the Classroom: Enhancing Students’ Self-efficacy and Attitudes, în Computers & Education, Volume 45, Issue 2, September 2005, pp. 203-215.
22. Wempen, F., Microsoft PowerPoint 2000 Bible, Foster City, California, IDG Books Worldwide, Inc., 1999.
23. http://www.citeulike.org
24.http://www.computertips.com/Microsoftoffice/MsPowerPoint/aheader.htm
25. http://en.wikipedia.org (siglă: wiki)
26. http://www.mason.gmu.edu
27.http://www.presentations.com
28. http://www.presentationpowerpoint...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină