Persoane interesate

vineri, 6 ianuarie 2012

UTILIZAREA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL LECŢIILOR DE LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE







 (550x400,50kb)



...
UTILIZAREA  PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL
LECŢIILOR  DE LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE

Profesor Radu Florian,
Colegiul Naţional „Unirea”, Turnu Măgurele

Calculatorul electronic este mijlocul de învăţământ  cel mai modern cu posibilităţi didactice extrem de extinse.  Orice informaţie, inclusiv fotografii, imagini în mişcare şi sunete, poate fi transformată într-un mesaj multimedia. Utilizarea mijloacelor multimedia în cadrul lecţiilor contribuie în mod cert la creşterea interesului elevilor pentru activitatea desfăşurată
Tehnologia informaţiei şi metoda proiectului fac transferul către o stategie de instruire în care profesorul şi elevul îşi asumă roluri noi. Profesorul dobândeşte competenţele necesare pentru a-i ajuta pe elevi să-şi construiască propria învăţare. Este o realitate a zilelor noastre că marea majoritate a elevilor sunt posesori de calculatoare personale, sunt pasionaţi mai mult de Internet decât de lectura cărţilor şi manualelor şcolare şi este necesar  ca aceste mijloace de informare să fie integrate în mod raţional şi benefic în procesul de predare-învăţare. Spre exemplu, utilizând la clasă (Logică, argumentare şi comunicareprezentări Power Point am constatat interesul sporit al elevilor pentru problematica raţionamentului logic, altfel relativ abstractă şi aridă. Astfel, un impact evident în acest sens l-a avut proiectarea prezentărilor la unitatea de învăţare Silogismul categoric,  prezentări realizate de profesor şi a celor din perspectiva elevului, care au contribuit la facilitarea învăţării şi la încurajarea autonomiei elevului.
Elevii învaţă cum se identifică termenii şi premisele unui silogism plecând de la concluzia sa şi să distingă între cele 4 figuri silogistice pe baza poziţiei termenului mediu în premise. În funcţie de calitatea şi cantitatea premiselor şi concluziei vor identifica modurile silogistice corespunzătoare celor 4 figuri. Activităţile de instruire ajută elevii să redea structura logică a argumentelor silogistice exprimate în limbaj natural, prin scheme de inferenţă adecvate (limbaj formal) verificând validitatea lor şi invers, să construiască argumente în vederea susţinerii unor puncte de vedere plecând de la scheme valide.
Dobândirea competenţelor specifice se realizează prin activităţi de învăţare ca:
-      prezentarea de exemple pentru ilustrarea adecvată a noţiunilor însuşite;
-      rezolvarea de exerciţii pentru exersarea noţiunilor specifice;
-      utilizarea învăţării prin cooperare (în grupe mici) pe baza fişelor de lucru (în ppt sunt hyperlink-uri);
-  realizarea de către elevi a unor prezentări multimedia în legătură cu investigaţiile proprii, utilizând resursele de documentare bibliografice, de pe internet şi prin colaborare cu colegii.
Am constatat o mai mare angajare a elevilor în documentare, investigare sau aplicare a cunoştinţelor la situaţii concrete de argumentare logică a unor idei sau opinii în dialogul cu interlocutorii.
Solicitând elevilor să realizeze proiecte pe o tema dată, ale căror rezultate să fie concretizate într-o prezentare Power Point, ei pot fi  stimulaţi să investească mai mult timp, să fie mai creativi şi să realizeze o documentare mai bună pentru a se bucura de aprecierea colegilor lor şi a profesorului.
Utilizarea materialelor didactice pe suport informatic prezintă o serie de avantaje, cum ar fi: unmanagement eficient al învăţării, informarea rapidă, individualizarea instruirii, învăţarea prin descoperire, realizarea unui feedback permanent apt să asigure învăţarea de tip interactiv, oportunităţi de aprofundare, simulare, rezolvare de probleme, structurarea experienţelor de învăţare ale elevilor în funcţie de nevoile şi posibilităţile lor individuale.

NOTĂ:Prezentarea realizată conţine hyperlinkuri la internet (fotografia lui Aristotel, slide 1,  cuvântul „silogismul”, slide 3 ), linkuri de la C1,C 2,  C3 , slide 2,  la slide-urile cu conţinutul corespunzător  precum şi la fişele de lucru ataşate (fişa 1, 3 şi test sumativ) slide 4,7,10. Tranziţia între diapozitive am setat-o la „clic” pentru o parcurgere coerentă (excepţie ultimul slide care are setat şi timp de 25 secunde).
...




MAGNEŢI/Prof. Istrate Gabriela, Şcoala cu clasele I-VIII Murgaşi, jud. Dolj







 (550x400,50kb)




MAGNEŢI

Prof. Istrate Gabriela,
Şcoala cu clasele I-VIII Murgaşi, jud. Dolj

Proprietatea unor roci de a atrage fierul este cunoscută încă din antichitate.Denumirea de magnet provine de la numele localităţii Magnesia (Asia Mică) unde a fost descoperit minereul ce conţine oxizi naturali de fier numit magnetită
Cine nu a văzut sau chiar s-a jucat cu magneţi? Magneţii se întâlnesc la diferite piese de mobilier (pentru a menţine uşile închise), în construcţia motoraşelor electrice, în componenţa busolelor etc.
Magnetul atrage numai corpurile care conţin fier.
Un corp care conţine fier, prin contact sau frecare cu un magnet capătă proprietăţi magnetice, adică se magnetizează. Magneţii obţinuţi în acest fel sunt magneţi artificiali. Corpurile din fier se magnetizează temporar, iar cele din oţel se magnetizează permanent. Prin încălzire magneţii îşi pierd proprietăţile magnetice.
Clasificarea magneţilor
 - după modul de obţinere: magneţi naturali (aflaţi în natură sub formă de roci - magnetită) şi magneţi artificiali (confecţionaţi din fier, oţel sau materiale speciale magnetizate).
-                     după formă : magneţi disc, magneţi “U”(potcoavă), magneţi bară, ac magnetic, etc.
-                     după intervalul de timp cât îşi păstrează proprietatea de a atrage alte corpuri care conţin fier: permanenţi (corpurile din oţel se magnetizează permanent) şi temporari  (corpurile din fier se magnetizează temporar).
Orice magnet are două regiuni, situate la extremităţile sale, în care proprietăţile magnetice se manifestă cel mai puternic, numite poli magnetici :
§   polul nord (N) -  este polul magnetului care se orientează spre polul nord geografic al Pământului ;
§   polul sud  (S)  -  este polul magnetului care se orientează spre polul sud geografic al Pământului.
Polii magnetici nu se pot separa. Orice magnet este alcătuit dintr-un număr foarte mare de magneţi mici aşezaţi cap la cap şi orientaţi în acelaşi sens.
Magneţii interacţionează astfel :
-       doi magneţi apropiaţi unul de altul cu polii de nume diferite se atrag ;
-       doi magneţi apropiaţi unul de altul cu polii de acelaşi nume  se resping.
Câmpul magnetic este regiunea din spaţiu, din jurul unui magnet, în care se manifestă interacţiuni magnetice. Pământul este un imens magnet, în jurul căruia există câmpul magnetic terestru.

BIBLIOGRAFIE :
1.    Turcitu Doina, Panaghianu Magdalena, Pop Viorica, Negoescu Georgeta, Manual de Fizică, Editura Radical
2.    Corega Constantin, Haralamb Dorel, Talpalaru Seryl, Manual de Fizică, Editura Teora.
...




EDUCAŢIE PENTRU SĂNĂTATE/Profesor Jăhăleanu Violeta Emilia Şcoala Avram Iancu – Oradea, Judeţul Bihor /





...
EDUCAŢIE PENTRU SĂNĂTATE
EDUCAŢIA SEXUALĂ, UN IMPERATIV AL TIMPULUI!

Profesor Jăhăleanu Violeta Emilia
Şcoala Avram Iancu – Oradea, Judeţul Bihor


Abordarea problemei sexualităţii nu este întâmplătoare, în calitate de cadru didactic ce mă aflu mă confrunt din ce în ce mai des cu problemele pe care adolescenţii zilelor noastre  le ridică şi  din dorinţa de ai înţelege şi ajuta,  doresc să - mi aduc aportul la îmbunătăţirea gradului de informare în rândul tinerilor şi  promovării unor comportamente sexuale sănătoase în rândul adolescenţilor.
Aflaţi pe tărâmul tranziţiei de la o cultură sexuală mistificată, la una desacralizată în care vulgaritatea este la ea acasă, bruscheţea  cu care s-a  făcut  trecerea  de la  mistificarea şi idealizarea actului sexual, la vulgarizarea lui prin reducerea la latura biologică, stimulată şi de o avalanşă de publicaţii erotice apărute după 1989 şi nonşalanţa cu care mass-media a dezlănţuit în societatea noastră campania pro-sex acreditând ideea că actul sexual la vârsta adolescenţei este cel mai firesc lucru din lume, creează derute în rândul tinerilor.
Astăzi mai mult ca oricând trăim şi vremuri ale paradoxurilor, copiii li tineri proveniţi din familii educate, care au la bază o bună situaţie materială şi la îndemână mijloacele de informare şi comunicare fără precedent în istoria civilizaţiei, sunt înclinaţi spre atitudini, fapte şi acţiuni care atrag tot mai frecvent în zona imoralităţii.
Acest fenomen este un rezultat al condiţiilor precare  de trai, un  număr  tot  mai  mare  de  părinţi nu-şi mai asumă responsabilitatea creşterii şi educării copiilor, un număr ridicat de copii vin fie din familii destrămate, fie din medii analfabete, şi  comunicarea între părinţi şi copii nu se face întotdeauna foarte bine (părinţi născuţi într-o lume aproape imobilă încă, au copii care sunt născuţi într-o lume bulversată), iar analiza a ceea ce se întâmplă în jur ne ajută să înţelegem bagajul cultural cu care elevii noştri intră în şcoală.
Însă, dacă ne propunem îmbunătăţirea educaţiei sexuale este necesar a sublinia două aspecte:
□ În primul rând educaţia sexuală nu trebuie privită ca o campanie (cu toate că este oricând binevenită), deoarece educaţia sexuală se va impune numai atunci când există toate condiţiile necesare acestei educaţii.
□ În al doilea rând prin îmbunătăţirea educaţiei sexuale nu trebuie să ne aşteptăm la transformări radicale întrun interval de timp foarte scurt.
Eforturile făcute actualmente în şcoli, în presă, mass-media şi  alte organizaţii educative ce îşi fac simţită prezenţa tot mai des, se cuvin a fii continuate cu mai multă deschidere în direcţia educaţiei sexuale, pentru că educaţia în genere, va putea fi realizată cu mai mult succes colectiv şi satisfacţii individuale pe un fond biologic sănătos, normal, ferit de consecinţele ignoranţei din domeniul vieţii sexuale.
Este foarte important a găsi căile pentru a introduce în mod corect educaţia sexuală în şcoală şi în casa părintească, creând totodată premisele necesare pentru acestea, deoarece familia, şcoala, comunitatea, biserica reprezintă locul în care copilul creşte, se dezvoltă, se iniţiază şi se educă pentru a se forma ca om şi a se integra în societate.


...



PREZENTARILE POWER POINT IN PREDARE





...

PREZENTARILE POWER POINT IN PREDARE

Profesor:Agavriloie Loredana
Şcoala cu clasele I-VIII, nr. 1, Dorohoi

Aplicatia Power Point este utilizată pentru realizarea unor prezentari având la bază folii de proiector, diapozitive electronice sau pot fi elaborate prezentări electronice, caz în care asupra textului pot fi aplicate efecte şi animaţie pentru captarea atenţiei auditoriului.
Fiiindca auditoriul noastru, al cadrelor didactice, este elevul, aceste prezentări power point ar trebui să fie cât mai atractive, astfel încât acel captatio benevolentiae fie pe măsura aşteptărilor.
Şi ce poate fi mai dorit de elevii generaţiei actuale decât o lecţie în laboratorul de informatică!
Prezentările power point pe care le fac la disciplinele predate : limba română şi limba franceză încearcă să stimuleze gîndirea, imaginaţia, limbajul elevilor mei.
Daca se pune tot mai mult accent în şcoala de astăzi pe identificare stilului de învăţare al elevului, atunci cel două prezentări propuse : Bivolul şi coţofana la clasa a VI-a, limba română şi Le Noel la clasa a V-a, limba franceza 1 îmbină în mod fericit două stiluri de învăţare : auditiv şi vizual. Locul planşelor şi al lecturii expresive făcute de profesor poate fi luat de către aceste prezentări, care cer, într-adevar o muncă eficientă de documentare şi compenteţe digitale medii, dar care sunt plăcute şi eficiente în procesul de predare-învăţare-evaluare.
Prezentarea power-point făcută la lecţia : fabula Bivolul şi coţofana îmbina lectura expresivă cu imagini semnificative astfel încăt elevul poate înţelege textul şi pe baza acestuia, îşi poate reprezenta mental fabula. Ultimele slide-uri aduc completări, astfel încăt nu e nevoie să aduci dicţionarul. La sfârşit, testul de autoevaluare ce poate fi corectat imediat de către elev, conştientizându-i propriile capacităţi.
A doua prezentare power point vine în sprijinul comunicării în limba franceză, facilitează pronunţia şi receptarea colindei, mult mai uşor. De asemenea imaginile conţin noţiuni de vopcabular specifice acestei perioade a anului, Crăciunul.
Consider eficiente prezentările power point în procesul educativ, elevii mei fiind atraşi de aceste lecţii.
...



POWERPOINT ÎN GRĂDINIŢĂ Institutor Nacu Mihaela





 (550x414,50kb)




...
POWERPOINT ÎN GRĂDINIŢĂ

Institutor Nacu Mihaela
Institutor Iordache Ileana
Grădiniţa Ghidici

Aplicatia PowerPoint este utilizata pentru realizarea unor prezentari avand la baza folii de proiector, diapozitive electronice sau pot fi elaborate prezentari electronice, caz in care asupra textului pot fi aplicate efecte si animatie pentru captarea atentiei auditoriului.
Ce nu prea se ştie despre PowerPoint este că diapozitivele pot fi prezentate într-o ordine "programată" de utilizator, adică după cum doreşte acesta, dacă, în prealabil, s-au (acut anumite legături între componentele din diferite diapozitive. Astfel, în PowerPoint se pot crea documente electronice de tip hipertext, ca cele din Internet, iar ceea ce îi dă lui PowerPoint o adevărată putere este mediul de programare Visual Basic pentru aplicaţii (VBA), care îl însoţeşte şi care permite realizarea de adevărate aplicaţii Windows, cu intrări şi ieşiri de date de la utilizator, cu calcule şi decizii. Visual Basic pentru aplicaţii transformă PowerPoint într-un mediu de dezvoltare de aplicaţii foarte performant, uneori interfaţa dintre om şi calculator şi chiar şi bune părţi din program fiind mult mai uşor de realizat decât chiar în medii de programare profesioniste. Lucrări pentru care unii programatori în mediul Visual Basic clasic muncesc foarte mult, se scriu mult mai uşor în PowerPoint, aşa încât nu trebuie să fii un expert în informatică, pentru a realiza asemenea aplicaţii, în orice domeniu doreşti.
Programul PowerPoint este folosit pentru a crea prezentări electronice (uneori animate) ce pot rula fie pe monitorul unui PC, fie, cu ajutorul unor dispozitive ataşate calculatorului, pe un ecran mărit, putând fi astfel vizionate de o mai mare audienţă.
Pe lângă că este un program uşor de utilizat, este şi foarte atractiv, combinând mai multe avantaje:
     - are acelaşi tip de interfaţă cu cel al celorlator programe din acelaşi set, având aceeaşi organizare şi dispunere a meniurilor şi a barelor de instrumente, ceea ce îi conferă un grad ridicat de uşurinţă în învăţare, de adaptabilitate;
     - se pot integra în cadrul prezentărilor realizate informaţii create în alte aplicaţii ale pachetului Office, în special din Word şi Excel.
Ca şi în cadrul celorlaltor programe Office, PowerPoint permite realizarea prezentărilor pornind de la câteva exemple (denumite şabloane, ce sunt realizate utilizând întreaga gamă de intrumente disponibile în PowerPoint), unele dintre acestea putând fi folosite drept modele pentru realizarea prezentărilor.
Folosirea calculatorului şi în învăţământul preşcolar are unele avantaje dar şi dezavantaje .
Avantaje :
Ø utilizarea calculatorului reprezintă un mijloc de învăţare preferat de copii pentru faptul că le apare animat, viu şi este interactiv ;
Ø stimulează interesul, curiozitatea, dar mai ales independenţă în rezolvarea sarcinilor şi în căutarea soluţiilor;
Ø permite minţii si mâinii ,,să se joace’’ până la găsirea soluţiei, creând din instinct şi imaginaţie, sau , uneori din simpla plăcere ludică;
Ø dezvoltă calităţi personale ca perspicacitatea, creativitatea, gândirea logică, puterea de concentrare, îndemânarea ;
Ø  permite trecerea timpului liber într-un mod plăcut şi util ;
Ø aparatura este uşor de folosit.

Folosirea calculatorului este sinonimă cu jocul, deoarece trebuie să respecte anumite reguli, atât în manipularea aparaturii cât şi în comunicare, aceasta bazându-se pe un limbaj specific.  Calculatorul nu este utilizat pentru a înlocui activitatea de predare a cadrului didactic, ci pentru a veni tocmai în sprijinul predării, evaluării, ajutându-l astfel să-şi îndeplinească mai bine funcţia sa didactică fundamentală.
La gradiniţă calculatorul este utilizat ca un partener de joc, mai târziu intervenind competenţa şi performanţa.
Dezavantaje :
Ø     din punct de vedere medical lucrul la calculator implică o poziţie statică, solicitând coloana vertebrală si generând poziţii defectuoase ;
Ø     având în vedere vârsta fragedă a copiilor poate afecta vederea acestora;
Ø     dezvoltă şi încurajează violenţa prin unele jocuri;
Ø     nu favorizează relaţiile sociale, putând duce la aşa numită ,,singurătate computerizată ,, şi în final izolarea individului ;
Ø     folosirea excesivă conduce la îngrădirea şi limitarea afectivităţii copiilor ;
Ø     creează dependenţă ;
Ø     calculatorul este ,,uzina gigant’’ de cunoastere, dar care exploatată excesiv provoacă pierderea unor aspecte din lumea basmelor ,poveştilor, a jocurilor în aer liber.
Calculatorul este un instrument didactic ce poate fi folosit în scopul eficientizării tuturor activităţilor din grădiniţă.
Învăţarea asistatată de calculator am folosit-o în doua ipostaze :
a)         Calculatorul ca mijloc demonstrativ pentru copii in vederea:
·           ilustrării unui element din natură (CD-ul cu cele 4 anotimpuri, CD-ul cu poveşti);
·            intuirii imaginii unor simboluri : cifre, litere, semne matematice, semne de circulaţie ;
·             evaluării cunostinţelor referitoare la cele patru anotimpuri, cunoştinţelor la activităţile matematice.
b)          Copilul ca utilizator, el comunică direct cu calculatorul  prin intermediul tastaturii folosind literele, cifrele, simbolurile si tastele de comandă.
La grupa pregătitoare se poate introduce ca activitate opţională -,,Prietenul meu calculatorul’’. Copiii îşi vor însuşi unele deprinderi de utilizare a calculatorului ca de exemplu: pornirea-oprirea  calculatorului, lansarea unei aplicaţii simple folosind icon-urile sau tastatura, lucrul cu ferestrele (închidere-deschidere ,modificarea dimensiunilor), lansarea unor programe si aplicaţii: Paint, Word Pad, Calculator ,Clip Art.
Folosind programul Paint fiecare copil va putea realizat un desen cu elemente mai simple prin folosirea unor butoane din bara de instrumente si paleta de culori.
Se pot folosi ca instrumente de lucrut: segmentele de dreaptă, formele geometrice, culorile. Folosind tot aplicaţia Paint se poate verificarea cunostinţele învăţate la activitaţile matematice ( ex. jocuri de recunoaşterea a figurilor geometrice din mediul înconjurator, de colorarea cu anumită culoare a formelor geometrice dintr-un desen dat, probleme ilustrate, exerciţii de scriere a cifrelor, de compunere şi descompunere a unui număr, de corespondenţă între două mulţimi de asociere cifră la număr şi invers, etc)
Se pot folosi personajele animate Microsoft Agent pentru a da viata prezentarilor noastre, pentru ca aceste personaje pot vorbi, gesticula sau se pot deplasa pe ecran, pentru a insoti prezentarea cu explicatii si constituie deliciul celor mici. 
Cunoştinţele acumulate în cadrul activităţilor matematice au fost transpuse într-un joc care solicită copiii să numere in limitele 1-10, să raporteze cantitatea la număr şi numărul la cantitate, să rezolve exerciţii de adunare si scădere cu o unitate. Jocul va fi  atractiv şi copiii participă cu plăcere alături de un animăluţ ( ex. căţel), care poate fi răsplătit dacă răspunsul lor este corect, iar pentru a fi şi mai atractiv, programul are şi efecte sonore.
Comunicarea cu calculatorul este posibilă prin intermediul tastaturii, care conţine toate literele alfabetului şi diferite simboluri (cifre, săgeţi, semene grafice).
La grupa pregătitoare se poate folosi calculatorul pentru învăţarea alfabetului (aplicaţii Paint şi Power Point) pentru asocierea sunetelor –litere ca şi recunoaşterea diferitelor litere în cuvinte.
Cu ajutorul aplicaţiei Clip Art se pot inserat imagini pe ecran (albină, măr, raţă, vulpe), copiii  trebuind să-şi găsească tastele cu literele iniţiale şi / sau finale, din cuvăntul ce denumeşte obiectul prezentat .      
În cadrul activităţilor de educare a limbajului se pot folosi CD-ul cu poveşti . Utilizarea programului este simplă şi intuitivă putând fi folosit de orice copil capabil să manevreze un mouse. Copiii vor asculta si vor vedea povestea, apoi vor putea lua parte, alături de personajele poveştii, la diverse jocuri si activităţi educative. După ce copiii fac cunoştinţă cu conţinutul şi personajele poveştii, narată şi prezentată într-o formă grafică deosebită ei au  de rezolvat sarcini cu privire la conţinutul poveştii (şă aşeze în ordinea desfăşurării acţiunii, tablourile; le sunt puse intrebări tip grilă şi le sunt solicitate răspunsuri pentru a vedea în ce măsură s-au familiarizat cu ideile şi personajele din poveste, să coloreze diferite planşe cu scene şi personaje din poveste, după modelul dat sau după imaginaţia copilului). Jocurile ce insoţesc poveştile prezentate mai sus dezvoltă memoria, logica, spiritul de observaţie şi îndemânarea copilului în utilizarea calculatorului.    
Chiar dacă pentru copilul de 3-7 ani cele mai benefice experienţe sunt cele directe cu obiectele si fenomenele lumii înconjurătoare, folosind câţi mai mulţi analizatori, mai ales experinţe din natură, am constatat că, mânuind calculatorul la diferite activităţi îşi dezvoltă un alt stil cognitiv, care este la fel de eficient ca învăţarea prin contactul direct cu lumea inconjurătoare, pentru că îl îndreaptă spre independenţă , îi dezvoltă creativitatea tehnică, cultura vizuală, îl introduce într-un climat de autodepăşire, de competitivitate punându-l în situaţia de a învăţa prin efort propriu.
Se pot desfăşura activităţi interdisciplinare, de exemplu o activitate ce cuprinde domeniile: DLC, DS, DEC.
De exemplu am ales ca obiect de studiu LALEAUA, care poate fi abordat din perspectiva mai multor domenii:
            Domeniul ştiinţe ( cunoaşterea mediului şi matematică)
            Domeniul limbă şi comunicare
            Domeniul estetic şi creativ (educaţie plastică, educaţie muzicală)
Se poate lucra pe grupe, fiecare grupă având ca sarcină să redea cât mai bine caracteristicile obiectului în domeniul respectiv.
            -  Domeniul ştiinţe – imaginea unui lalele căruia copiii trebuie să-i denumească părţile componente;
            -  problemă ilustrată cu lalele;
 - Domeniul limbă şi comunicare – precizează numărul de silabe, sunetul iniţial şi final, alcătuire de propoziţii pornind de la imaginea unei lalele
            - Domeniul estetic şi creativ – copiii trebuie să coloreze imaginea.
O astfel de activitate este atractivă, lucrul pe calculator desfăşurându-se printr-un joc distractiv.
Activitatea a avut un larg conţinut tematic, s-a bazat pe învăţarea prin cooperare şi joc, stimulează procesele memoriei şi dezvoltă capacitatea proceselor imaginative.
Ţinând cont de avantajele şi dezavantajele prezentate predarea-învaţarea-evaluarea cu ajutorul calculatorului trebuie să constituie o variantă în care copilul să descopere şi să înveţe în mod planificat evitându-se dezvoltarea unor activităţi mecanice şi ajutând copiii să înveţe cu acţiuni logice.
            Sigur folosirea calculatorului nu trebuie să înlature activitaţile tradiţionale, ci să le completeze.
Gradiniţa nu ar mai avea farmecul specific dacă s-ar renunţa la jocuri şi mişcare, la cântece, la poezii şi poveşti care modelează  sufletele şi îi ajută pe copii să înteleagă lumea .

BIBLIOGRAFIE:
·                     ***-Ghid de evaluare informatică si tehnologia informaţiei, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
·                     ***-Tehnologia informaţiei si comunicaţiei – ghid pentru cadre didactice, Bucureşti, 2002
·                     ***- Revista învăţământului preşcolar, nr. 1-2, Editura Coresi, Bucureşti, 2005
...



POWER POINT O NOUĂ VIZIUNE ASUPRA ACTULUI DIDACTIC





 (561x699,50kb)




...

POWER POINT
O NOUĂ VIZIUNE ASUPRA ACTULUI DIDACTIC

Prof. înv. primar Iordache Dorina
Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 13 Craiova

Profesia didactică, are o dimensiune umană puternică, nu poate fi intuitivă sau artizanală, dar nici nu poate fi construită numai din cunoştinţe şi competenţe (descriptibile prin standarde profesionale), ci şi atitudini şi valori.
Profesionalizarea activităţii didactice nu poate fi redusă la asimilarea unor competenţe descrise de standarde profesionale ci presupune o utilizare euristică şi creativă a acestora în situaţii şi contexte educaţionale diferite.
Introducerea calculatorului în procesul de învăţământ, măreşte calitatea învăţării şi permite includerea noţiunilor într-un corp coerent de informaţii.
Algoritmizarea, modelarea, simularea sunt metode de învăţare programată ce permit realizarea lecţiilor asistate de calculator.
Calculatorul poate fi folosit în procesul de predare integral sau numai în anumite secvenţe ale lecţiei. El nu înlocuieşte învăţătorul, ci preia funcţii din activitatea de instruire precum şi momente din munca elevului.
Învăţarea prin cooperare, asigură un transfer de informaţii între învăţător şi elevi, spre deosebire de învăţământul tradiţional, unde transferul se realiza de la învăţător la elevi, iar învăţătorul era singurul responsabil de realizarea obiectivelor.
Planul pentru învăţământul primar, permite introducerea disciplinelor opţionale. C.D.Ş -  permite modernizarea demersului didactic prin faptul că pot fi concepute teme, module şi proiecte trans-disciplinare ale căror conţinuturi sunt structurate de învăţătorul clasei funcţie de particularităţile colectivului de elevi.
Tehnologia informaţiei va fi o disciplină transcurriculară care reuneşte obiective de referinţă de la ariile limbă şi comunicare, ştiinţe, arte, etc. Pornind de la obiective ca: dezvoltarea capacităţilor de comunicare, a mesajului oral şi scris; dezvoltarea capacităţilor de exprimare scrisă; dezvoltarea capacităţilor de recunoaştere a culorilor. se poate propune un opţional "Creativitate şi calculator", în care pe lângă familiarizarea elevilor cu calculatorul (identificarea componentelor, exploatarea modului de funcţionare a echipamentelor), familiarizarea cu pachetul Power Point, pot fi propuse teme individuale sau pe grupe cu aspect interdisciplinar.
realizarea unui dicţionar cu literele alfabetului în imagini; studiul ariilor figurilor geometrice; realizarea unui dicţionar cu autori şi opere; prezentarea oraşului în text şi imagini; prezentarea unor etape din existenţa poporului român (viaţa unor domnitori, lupte, războaie, etc.). Exemplele pot continua şi temele propuse ca proiecte depind de inventivitatea învăţătorului.
Noile roluri pe care le implică profesia de educator impun o pregătire iniţială şi continuă corespunzătoare realizată pe de o parte prin creşterea ponderii problematicii privind învăţarea şi pe de altă parte includerea unor secvenţe privind noile tehnologii informatice.

BIBLIOGRAFIE:
• Curriculum Naţional pentru învăţământul obligatoriu. Cadru de referinţă, M.E.N.,C.N.C, Ed.Corint, Bucureşti, 1998;
• Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru învăţământul primar, M.E.N.,C.N.C, Ed.Corint, Bucureşti, 1998;
• Evaluarea continuă a elevilor şi examenele, DE LANDSHERE G., Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1975;
• Ghidul dumneavoastră pentru Microsoft, Office, Professional pentru Windows 2000, MARQUIS A., COURTER G, Ed. AII Educaţional, Bucureşti, 1998;
• Instruire şi învăţare, NEACŞU I., Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999 sursa imaginii: freedigitalphotos.net
...



Totalul afișărilor de pagină