...
POWER POINT
O NOUĂ VIZIUNE ASUPRA ACTULUI DIDACTIC
Prof. înv. primar Iordache Dorina
Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 13
Craiova
Profesia
didactică, are o dimensiune umană puternică, nu poate fi intuitivă sau
artizanală, dar nici nu poate fi construită numai din cunoştinţe şi competenţe
(descriptibile prin standarde profesionale), ci şi atitudini şi valori.
Profesionalizarea
activităţii didactice nu poate fi redusă la asimilarea unor competenţe descrise
de standarde profesionale ci presupune o utilizare euristică şi creativă a
acestora în situaţii şi contexte educaţionale diferite.
Introducerea
calculatorului în procesul de învăţământ, măreşte calitatea învăţării şi
permite includerea noţiunilor într-un corp coerent de informaţii.
Algoritmizarea,
modelarea, simularea sunt metode de învăţare programată ce permit realizarea
lecţiilor asistate de calculator.
Calculatorul
poate fi folosit în procesul de predare integral sau numai în anumite secvenţe
ale lecţiei. El nu înlocuieşte învăţătorul, ci preia funcţii din activitatea de
instruire precum şi momente din munca elevului.
Învăţarea
prin cooperare, asigură un transfer de informaţii între învăţător şi elevi,
spre deosebire de învăţământul tradiţional, unde transferul se realiza de la
învăţător la elevi, iar învăţătorul era singurul responsabil de realizarea
obiectivelor.
Planul
pentru învăţământul primar, permite introducerea disciplinelor opţionale. C.D.Ş
- permite modernizarea demersului
didactic prin faptul că pot fi concepute teme, module şi proiecte
trans-disciplinare ale căror conţinuturi sunt structurate de învăţătorul clasei
funcţie de particularităţile colectivului de elevi.
Tehnologia
informaţiei va fi o disciplină transcurriculară care reuneşte obiective de
referinţă de la ariile limbă şi comunicare, ştiinţe, arte, etc. Pornind de la
obiective ca: dezvoltarea capacităţilor de comunicare, a mesajului oral şi
scris; dezvoltarea capacităţilor de exprimare scrisă; dezvoltarea capacităţilor
de recunoaştere a culorilor. se poate propune un opţional "Creativitate şi
calculator", în care pe lângă familiarizarea elevilor cu calculatorul
(identificarea componentelor, exploatarea modului de funcţionare a
echipamentelor), familiarizarea cu pachetul Power Point, pot fi propuse teme
individuale sau pe grupe cu aspect interdisciplinar.
realizarea
unui dicţionar cu literele alfabetului în imagini; studiul ariilor figurilor
geometrice; realizarea unui dicţionar cu autori şi opere; prezentarea oraşului
în text şi imagini; prezentarea unor etape din existenţa poporului român (viaţa
unor domnitori, lupte, războaie, etc.). Exemplele pot continua şi temele
propuse ca proiecte depind de inventivitatea învăţătorului.
Noile
roluri pe care le implică profesia de educator impun o pregătire iniţială şi
continuă corespunzătoare realizată pe de o parte prin creşterea ponderii
problematicii privind învăţarea şi pe de altă parte includerea unor secvenţe
privind noile tehnologii informatice.
BIBLIOGRAFIE:
• Curriculum Naţional pentru învăţământul obligatoriu. Cadru de
referinţă, M.E.N.,C.N.C, Ed.Corint, Bucureşti, 1998;
• Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru învăţământul primar,
M.E.N.,C.N.C, Ed.Corint, Bucureşti, 1998;
• Evaluarea continuă a elevilor şi examenele, DE LANDSHERE G., Ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1975;
• Ghidul dumneavoastră pentru Microsoft, Office, Professional pentru
Windows 2000, MARQUIS A., COURTER G, Ed. AII Educaţional, Bucureşti, 1998;
• Instruire şi învăţare, NEACŞU I., Ed. Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti, 1999 sursa imaginii: freedigitalphotos.net
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu