...
UTILIZAREA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL
LECŢIILOR DE LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
Profesor Radu Florian,
Colegiul Naţional
„Unirea”, Turnu Măgurele
Calculatorul electronic este mijlocul de învăţământ cel mai modern cu posibilităţi didactice
extrem de extinse. Orice informaţie,
inclusiv fotografii, imagini în mişcare şi sunete, poate fi transformată
într-un mesaj multimedia. Utilizarea mijloacelor multimedia în cadrul lecţiilor
contribuie în mod cert la creşterea interesului elevilor pentru activitatea
desfăşurată
Tehnologia informaţiei şi metoda proiectului fac transferul către
o stategie de instruire în care profesorul şi elevul îşi asumă roluri noi.
Profesorul dobândeşte competenţele necesare pentru a-i ajuta pe elevi să-şi
construiască propria învăţare. Este o realitate a zilelor noastre că marea
majoritate a elevilor sunt posesori de calculatoare personale, sunt pasionaţi
mai mult de Internet decât de lectura cărţilor şi manualelor şcolare şi este
necesar ca aceste mijloace de informare
să fie integrate în mod raţional şi benefic în procesul de predare-învăţare.
Spre exemplu, utilizând la clasă (Logică,
argumentare şi
comunicare) prezentări Power Point am constatat interesul
sporit al elevilor pentru problematica raţionamentului logic, altfel relativ
abstractă şi aridă. Astfel, un impact evident în acest sens l-a avut
proiectarea prezentărilor la unitatea de învăţare Silogismul categoric, prezentări realizate de profesor şi a celor
din perspectiva elevului, care au contribuit la facilitarea învăţării şi la
încurajarea autonomiei elevului.
Elevii
învaţă cum se identifică termenii şi premisele unui silogism plecând de la
concluzia sa şi să distingă între cele 4 figuri silogistice pe baza poziţiei
termenului mediu în premise. În funcţie de calitatea şi cantitatea premiselor
şi concluziei vor identifica modurile silogistice corespunzătoare celor 4
figuri. Activităţile de instruire ajută elevii să redea structura logică a
argumentelor silogistice exprimate în limbaj natural, prin scheme de inferenţă
adecvate (limbaj formal) verificând validitatea lor şi invers, să construiască
argumente în vederea susţinerii unor puncte de vedere plecând de la scheme
valide.
Dobândirea
competenţelor specifice se realizează prin activităţi de învăţare ca:
-
prezentarea de exemple pentru ilustrarea adecvată a noţiunilor însuşite;
- rezolvarea
de exerciţii pentru exersarea noţiunilor
specifice;
- utilizarea învăţării prin cooperare (în grupe mici) pe baza fişelor de lucru (în ppt sunt
hyperlink-uri);
- realizarea de către elevi a unor prezentări
multimedia în legătură cu investigaţiile proprii, utilizând resursele de
documentare bibliografice, de pe internet şi prin colaborare cu colegii.
Am constatat o mai mare angajare a elevilor în documentare,
investigare sau aplicare a cunoştinţelor la situaţii concrete de argumentare
logică a unor idei sau opinii în dialogul cu interlocutorii.
Solicitând elevilor să realizeze proiecte pe o tema dată, ale
căror rezultate să fie concretizate într-o prezentare Power Point, ei pot
fi stimulaţi să investească mai mult
timp, să fie mai creativi şi să realizeze o documentare mai bună pentru a se
bucura de aprecierea colegilor lor şi a profesorului.
Utilizarea materialelor didactice pe suport informatic prezintă o
serie de avantaje, cum ar fi: unmanagement eficient al învăţării, informarea
rapidă, individualizarea instruirii, învăţarea prin descoperire, realizarea
unui feedback permanent apt să asigure învăţarea de tip interactiv,
oportunităţi de aprofundare, simulare, rezolvare de probleme, structurarea
experienţelor de învăţare ale elevilor în funcţie de nevoile şi posibilităţile
lor individuale.
NOTĂ:Prezentarea
realizată conţine hyperlinkuri la internet (fotografia lui Aristotel, slide
1, cuvântul „silogismul”, slide 3 ),
linkuri de la C1,C 2, C3
, slide 2, la slide-urile cu
conţinutul corespunzător precum şi la
fişele de lucru ataşate (fişa 1, 3 şi test sumativ) slide 4,7,10. Tranziţia
între diapozitive am setat-o la „clic” pentru o parcurgere coerentă (excepţie
ultimul slide care are setat şi timp de 25 secunde).
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu