Persoane interesate

vineri, 6 ianuarie 2012

UTILIZAREA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL LECŢIILOR DE LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE







 (550x400,50kb)



...
UTILIZAREA  PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL
LECŢIILOR  DE LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE

Profesor Radu Florian,
Colegiul Naţional „Unirea”, Turnu Măgurele

Calculatorul electronic este mijlocul de învăţământ  cel mai modern cu posibilităţi didactice extrem de extinse.  Orice informaţie, inclusiv fotografii, imagini în mişcare şi sunete, poate fi transformată într-un mesaj multimedia. Utilizarea mijloacelor multimedia în cadrul lecţiilor contribuie în mod cert la creşterea interesului elevilor pentru activitatea desfăşurată
Tehnologia informaţiei şi metoda proiectului fac transferul către o stategie de instruire în care profesorul şi elevul îşi asumă roluri noi. Profesorul dobândeşte competenţele necesare pentru a-i ajuta pe elevi să-şi construiască propria învăţare. Este o realitate a zilelor noastre că marea majoritate a elevilor sunt posesori de calculatoare personale, sunt pasionaţi mai mult de Internet decât de lectura cărţilor şi manualelor şcolare şi este necesar  ca aceste mijloace de informare să fie integrate în mod raţional şi benefic în procesul de predare-învăţare. Spre exemplu, utilizând la clasă (Logică, argumentare şi comunicareprezentări Power Point am constatat interesul sporit al elevilor pentru problematica raţionamentului logic, altfel relativ abstractă şi aridă. Astfel, un impact evident în acest sens l-a avut proiectarea prezentărilor la unitatea de învăţare Silogismul categoric,  prezentări realizate de profesor şi a celor din perspectiva elevului, care au contribuit la facilitarea învăţării şi la încurajarea autonomiei elevului.
Elevii învaţă cum se identifică termenii şi premisele unui silogism plecând de la concluzia sa şi să distingă între cele 4 figuri silogistice pe baza poziţiei termenului mediu în premise. În funcţie de calitatea şi cantitatea premiselor şi concluziei vor identifica modurile silogistice corespunzătoare celor 4 figuri. Activităţile de instruire ajută elevii să redea structura logică a argumentelor silogistice exprimate în limbaj natural, prin scheme de inferenţă adecvate (limbaj formal) verificând validitatea lor şi invers, să construiască argumente în vederea susţinerii unor puncte de vedere plecând de la scheme valide.
Dobândirea competenţelor specifice se realizează prin activităţi de învăţare ca:
-      prezentarea de exemple pentru ilustrarea adecvată a noţiunilor însuşite;
-      rezolvarea de exerciţii pentru exersarea noţiunilor specifice;
-      utilizarea învăţării prin cooperare (în grupe mici) pe baza fişelor de lucru (în ppt sunt hyperlink-uri);
-  realizarea de către elevi a unor prezentări multimedia în legătură cu investigaţiile proprii, utilizând resursele de documentare bibliografice, de pe internet şi prin colaborare cu colegii.
Am constatat o mai mare angajare a elevilor în documentare, investigare sau aplicare a cunoştinţelor la situaţii concrete de argumentare logică a unor idei sau opinii în dialogul cu interlocutorii.
Solicitând elevilor să realizeze proiecte pe o tema dată, ale căror rezultate să fie concretizate într-o prezentare Power Point, ei pot fi  stimulaţi să investească mai mult timp, să fie mai creativi şi să realizeze o documentare mai bună pentru a se bucura de aprecierea colegilor lor şi a profesorului.
Utilizarea materialelor didactice pe suport informatic prezintă o serie de avantaje, cum ar fi: unmanagement eficient al învăţării, informarea rapidă, individualizarea instruirii, învăţarea prin descoperire, realizarea unui feedback permanent apt să asigure învăţarea de tip interactiv, oportunităţi de aprofundare, simulare, rezolvare de probleme, structurarea experienţelor de învăţare ale elevilor în funcţie de nevoile şi posibilităţile lor individuale.

NOTĂ:Prezentarea realizată conţine hyperlinkuri la internet (fotografia lui Aristotel, slide 1,  cuvântul „silogismul”, slide 3 ), linkuri de la C1,C 2,  C3 , slide 2,  la slide-urile cu conţinutul corespunzător  precum şi la fişele de lucru ataşate (fişa 1, 3 şi test sumativ) slide 4,7,10. Tranziţia între diapozitive am setat-o la „clic” pentru o parcurgere coerentă (excepţie ultimul slide care are setat şi timp de 25 secunde).
...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină