Voi vorbi putin despre meditatia shamatha si cred ca ar fi bine sa
incercam sa si meditam efetiv de-alungul acestei expuneri. De fapt tehnica este
foarte simpla. Toti marii intelepti din trecut ne-au sfatuit sa stam asezati
cand meditam si sa ne mentinem pozitia coloanei cat mai dreapta pe verticala. In
momentul in care pastram corpul cat mai drept, apare un sentiment de vigilenta
si importanta, — se formeaza o atmosfera corecta. In aceasta instruire
particulara n-am de gand sa va sugerez folosirea vreunui obiect exterior, cum ar
fi o floare, ci in locul acestei tehnici sa urmam traditia standard Theravada de
a folosi ca obiect de meditatie propria noastra respiratie. Asa ca ne vom
concentra asupra propriei noastre respiratii: pur si simplu vom urmari cum
inspiram si expiram. Asta-i tot. Mintea noastra este focusata asupra
respiratiei, pozitia corpului o pastram dreapta, ochii ii tinem deschisi.
Aceasta este esenta tehnicii: in principiu sa stam fara sa facem nimic.
Haideti sa incercam sa facem asta pentru o vreme!
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Pur si simplu stam intr-o pozitie cat mai dreapta si ne veghem
respiratia. Nu ne preocupam de altceva, nu luam in seama gandurile ce ne inunda
mintea. Doar stam — singuri, ne multumim cu noi insine, fara a ne raporta la
altceva. Noi, respiratia si concentrarea. Asta-i tot ce avem.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Deci stam, asezati, ne concentram asupra respiratiei, nimic altceva.
Apoi unele ganduri pot aparea si un anumit numar de distrageri: lucruri despre
care ai discutat ieri, filmul pe care l-ai vazut saptamana trecuta, o
conversatie ce tocmai s-a sfarsit cu putin timp in urma, lucruri pe care le ai
in plan pentru maine, o ingrijorare brusca — oare am oprit gazul azi dimineata
la bucatarie? Toate acestea vor apare, dar cand se va intampla asta
intoarceti-va la respiratie. Acesta este sloganul instructiunii shamatha:
intoarce-te fara efort. De fiecare data cand observam ca am fost distrasi ne
reamintim sfatul si ne intoarcem la respiratie. Sa mai incercam acest lucru
pentru o vreme.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Daca suntem sub imperiul ambitiilor — chiar daca scopul nostru este
iluminarea — atunci nu exista meditatie, pentru ca o gandim nu o realizam,
ravnim la ea, cream fantezii, ne imaginam tot felul de lucruri. Aceasta nu este
meditatie. Din acest motiv, o importanta caracteristica a meditatiei shamatha
este aceea de a lasa de-oparte orice ambitie si a sta asezat doar de dragul
sederii. Inspiram si expiram, suntem atenti doar la asta. Nimic altceva. Nu
conteaza daca vom ajunge sa fim iluminati sau nu. Nu are importanta daca
prietenii nostrii devin iluminati inaintea noastra. Cui ii pasa? Noi doar
respiram. Nu facem altceva decat sa stam asezati intr-o postura cat mai dreapta
si sa observam respiratia cum intra si iese. Nimic altceva. Ne detasam de orice
ambitie. Aceasta include chiar si incercarea de a face o meditatie shamatha
perfecta. Ar trebui sa scapam chiar si de asta. Doar stam!
Cel ma bun lucru in legatura cu a avea cat mai putine obsesii si
ambitii — doar sa stam asezati cat mai drept si sa ne observam respiratia — este
acela ca nimic nu ne va tulbura. Lucrurile ne pot distrage doar cand avem un
scop. Atunci cand avem un scop devenim obsedati. Sa zicem ca tinta noastra este
sa mergem undeva, dar cineva parcheaza exact in fata masinii noastre,
blocandu-ne. Daca ceva se interpune in calea tintei noastre, acesta devine un
lucru groaznic. Daca nu avem acea tinta, atunci nu mai conteaza.
Cei ce mediteaza adesea au o ambitie puternica de a obtine ceva prin
meditatia lor. Dar atunci cand ceva ii distrage din meditatie, ei parca trec
prin toate portile iadului, isi pierd increderea, devin frustrati, se condamna
singuri, dau vina pe tehinica de meditatie. Iata de ce, cel putin la inceputul
meditatiei, nu conteaza daca devenim sau nu iluminati, nu trebuie sa conteze
daca apa fierbe in ibric, nu are importanta daca telefonul incepe sa sune, nu ne
intereseaza daca ar putea fi unul dintre prietenii nostrii. Pentru cateva clipe
nimic nu conteaza.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Nu trebuie meditat de dragul atingerii iluminarii. Daca nu esti
distras de aceste ganduri poti practica shamatha in mod natural — sa nu fiti
atat de influentati de imprejurari. In cea mai mare parte a timpului nu ne putem
controla, mintea ne este mereu atrasa de ceva, sau distrasa de altceva —
dusmanii nostrii, fiintele iubite, prietenii nostrii, speranta, teama, gelozie,
mandrie, atasament, agresiune. Cu alte cuvinte, toate aceste fenomene si obiecte
ne controleaza mintea. Poate uneori ne putem controla pentru o fractiune de
secunda, dar cand suntem intr-o stare emotionala puternica, pierdem orice
control.
A lasa in urma ambitia, este o parte din renuntarea despre care
vorbeste buddhism-ul. Buddha a renuntat la casa, sotie, copil, parinti si a
plecat in cautarea iluminarii. Se poate spune ca Buddha a incercat sa-si
diminueze ambitiile. Cel putin a incercat sa inteleaga inutilitatea acestora si
astfel le-a lasat de-oparte. A le lasa in urma este foarte important daca vrei
sa devii un practicant al meditatiei shamatha. Noi practicam meditatia shamatha,
asa ca putem obtine aceasta putere de a renunta.
Meditatia este una din rarele ocazii in care nu facem nimic. Altfel,
mereu facem cate ceva, mereu ne gandim la ceva, mereu suntem ocupati. Ne pierdem
in nenumarate obsesii si fixatii. Dar cu ajutorul meditatiei — prin a nu face
nimic — toate aceste fixatii sunt scoase la lumina. Incepatorii pot fi putin
infricosati de acest lucru, dar incet, incet vor capata incredere interioara si
aceste fixatii se vor imputina in mod natural. Textele clasice de instruire in
meditatie ne spun ca obsesiile noastre se vor anula ele insele, asemenea unui
sarpe ce se incolaceste in jurul propriei cozi.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Gandurile va invadeaza, dar eu va spun sa va intoarceti la
respiratie. Nu trebuie automat sa interpretati asta ca “Noi trebuie sa ne oprim
gandurile”. Nu asta este ceea ce va indemn. Nu spun ca trebuie sa va opriti
gandurile. Tot ce va spun este sa va concentrati asupra respiratiei. Cand
gandurile apar nu le opriti, nu le inmultiti, nu le incurajati, nu le
descurajati. Treba voastra este sa va concentrati asupra respiratiei. Asta-i
tot. A opri gandurile nu este treaba voastra. Este important sa intelegeti
diferenta: gandurile sunt pe cale sa apara; tot ce aveti voi de facut este doar
sa va concentrati asupra respiratiei. Asta este tot.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Lord Maitreya ne-a dat un sfat foarte bun in legatura cu practica
meditatiei shamatha: Cand practicam shamatha si mintea devine distrasa, este
important sa ne reamintim antidotul. In cazul nostru antidotul este foarte
simplu, sa ne intoarcem atentia asupra respiratiei. Putem numi asta “aplicarea
antidotului”. Dar uneori exageram cu aplicarea antidotului, ceea ce poate cauza
atat letargie cat si agitatie. Ati inteles ce vreau sa zic? Daca se continua cu
aplicarea antidotului — antidot, antidot, antidot — este ca si cand aplicam un
antidot acolo unde nu exista nici o infectie. Asta poate deveni o problema.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Intotdeauana faceti sesiuni de meditatie shamatha scurte dar
frecvente. Spun asta in special pentru incepatori. Daca aveti de gand sa
practicati 15 minute de meditatie efectiva, impartiti timpul acesta in cel putin
30 de sesiuni. Cu timpul putem trece la sesiuni mai lungi. O sesiune de 15
minute o putem imparti in alte 15 sesiuni (a cate un minut fiecare) cu pauza
intre ele. Dar cand luam pauza, sa luam cu adevarat pauza — ridicati-va,
plimbati-va, faceti altceva. Nu stati sa lanceziti pe jumatate meditand, pe
jumatate ne-meditand. Dupa o alta perioada de timp puteti practica de 7 ori in
15 minute.
Este importanta pastrarea acestor sesiuni cat mai scurte, pentru ca a
face prea mult la inceput inseamna sa va umpleti de prea multa tehnica. Suntem
fiinte umane si nu ne place sa devenim plictisiti. Ne place sa schimbam felul de
mancare, ne place sa schimbam hainele, ne place schimbarea.
De asemenea, calea spirituala este un proces indelungat si avem
nevoie de multa rabdare. Este necesar sa ne placa aceasta cale, asa ca, sa
mentinem meditatia scurta, clara si frecventa. In acest fel dezvoltam obiceiuri
solide. Mai tarziu, acestea devin parte din noi. Este ca si cum am bea alcool:
la inceput bem mai putin, nu bem 2 sau 3 sticle de-odata. Daca exageram vom avea
probleme si nu ne vom mai atinge de alcool nicicand. Asa ca, practicati shamatha
scurt si des. In acest fel veti capata deprindere. Acesta este un lucru necesar.
Shamatha va deveni parte din viata voastra.
De asemenea si in afara sesiunilor, daca este posibil sa va amintiti
ca respirati. Aproape niciodata nu suntem activ constienti de faptul ca
respiram.
Ar fi bine sa nu va limitati la a medita doar dimineata sau doar
seara, ar trebui sa faceti asta oricand, tot timpul. Vremea practicii este mereu
acum — niciodata in viitor. Nu renuntati la shamatha gandindu-va “Voi face asta
saptamana viitoare, sau luna viitoare, sau anul urmator”. Fa-o acum! Oricum,
sesiunea de practica este doar de aproximativ 45 de secunde, daca sunteti
incepator. Este usor. Puteti practica oriunde. Sa cere un singur lucru: sa stati
asezati cu spatele cat mai drept.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Ca meditatie, stam cat mai drept asezati si veghem respiratia. Ce
efect are asta? Creeaza spatiu. De fapt, tehnica in sine este doar un truc.
Scopul principal este acela de a recunoaste toate aceste ganduri si distrageri
ce ne bombardeaza neincetat. Putem fi suparati in continuare, dar de data asta
stim, suntem constienti de supararea noastra — acest tip de suparare devine atat
de comica. De fapt o putem conduce in directia aleasa de noi — avem mai mult
control.
Un lucru frustrant in viata noastra este acela ca nu avem nici un
control asupra emotiilor. De aceea nu-i nimic distractiv in asta. Telul
Buddhism-ului este sa fie distractiv, nu-i asa? Si pentru a avea distractie,
trebuie sa avem control. Daca altcineva are control asupra voastra, asta
inseamna: ca nu mai este distractiv.
Are loc o scurta sesiune de meditatie.
Shamatha implica multa disciplina. Lamasii adesea ne-au sfatuit sa
facem meditatii in grup, pentru ca atunci cand meditam impreuna, vrem sa fim cei
mai buni, cei mai rapizi, avem atat de multa mandrie si ego, si devenim
competitivi — de ce sa nu folosim acest spirit de competitie ca o unealta pe
cale? Daca mergeti la sala de gimnastica, observati alte persoane cum se
pregatesc si toate acele corpuri bine lucrate, acest fapt va inspira. O
motivatie gresita! Dar cel putin va va conduce undeva.
Pastrati totul simplu, nu complicati lucrurile. Concentrati-va asupra
respiratiei, asezati-va intr-o postura cu spatele cat mai drept — asta-i tot! In
fiecare zi practicati pentru cateva minute, iar in plus puteti practica spontan,
in locuri diferite — nu doar in fata unui altar, ci oriunde. Se acumuleaza atat
de mult merit doar stand asezat undeva!
———–
DZONGSAR JAMYANG KHYENTSE, s-a nascut in 1961, in Buthan. A fost
studentul lui Kenpo Appey Rinpoche. Este capul renumitei manastiri Dzongsar si
al Colegiului Dzongsar si este responsabil de ingrijirea si educarea a
aproximativ 1600 de calugari care traiesc in sase manastiri si institutii din
Asia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu