Prometheus = previziune, prudenta pentru viitor-a fi prevazator, a purta de
grija cuiva;In greceste, Prometeu inseamna prevazator. Nu s-ar zice, din
fericire, ca si-a respectat numele. Ceea ce s-a intamplat pe munte, unde Zeus a
trimis un vultur sa-i devoreze ficatul, dovedeste nu numai ca titanul a furat
focul de la zei, dar ca merita sa-l fure.
Mitul:Prometeu a fost un Titan
razvratit impotriva lui Zeus, dar prieten al oamenilor care le-a daruit focul si
ratiunea si i-a invatat mestesugurile esentiale; este pedepsit de Zeus pentru
activitateasa de erou civilizator.
Pe un povârniş al Olimpului, Prometeu
se destăinuie iubitei sale, nimfa Eromeni: părăsind odată incinta fastuosului
palat al lui Zeus, întâlnit două fiinţe oropsite de zei şi adăpostite în
peşteri, pe Than şi Li. Erau primii oameni pe care titanul i-a învătat sa
vorbeasca, sa rada, si ,,sa umble drept, cu fruntea in sus!” Dorinta lui fiind
sa faca ,,din fiare oameni,din om – un semizeu”, Prometeu fura focul din Olimp
si-l aduce pe Pamant. Desi nu-i dezaproba fapta, zeita Themis, mama lui, se teme
ca aceasta poate avea urmari neplacute. Temerile ei se adeveresc in urmatoarele
doua acte.
Hefaistos se plange lui Zeus ca focul i-a fost furat, si
vinovatul este adus in lanturi. Zeus intentionase sa scuture ,,parazitii
pamantului’’ si sa zvarle ,,in lume un pumn de oameni noi’’, dar Prometeu ia
zadarnicit planurile prin fapta lui nesabuita.
Titanul il infrunta pe
Zeus si-i spune ca stie cine il va detrona. Pentru ca refuza sa destainuie
numele uzurpatorului, Phoibos Apolom si Hefaistos il duc sa-l tintuiasca pe un
pisc stancos al Muntelui Caucaz, unde un vultur ii va ciuguli ficatul. In
speranta ca vor obtine iertarea, Themis si Eromeni staruie zadarnic pe langa
Zeus, care nu se invoieste sa-l elibereze pe razvratit, daca acesta nu-I va
spune cine il va detrona.
Hefaistos se arata fara pic de mila in timp ce
il tintuieste pe Prometeu de stanca si blandul Phoibos Apolom cauta sa-i
tempereze zelul diabolic. Dupa plecarea lor intra in scena Eromeni si Themis
si-l roaga pe titan sa cada la invoiala, rascumparandu-si libertatea prin
dezvaluirea tainei ce-l sperie pe Zeus. Dar Prometeu se impotriveste si le cere
sa vina peste o mie de ani. Prometeu e elibarat intamplator de Herakles, care
ucide vulturul.
Ceea ce impune la Prometeu este dispretul sau fata de
zei, asa cum la arbustii prafosi de pe dambul din spatele casei impune faptul ca
nu iau culoarea pietrei. Pedepsit de zei ,,pentru ca a iubit prea mult
oamenii’’, cum zice Eschil, titanul trebuia sa stie ca amnezia are aspectul
stancii , si ca maretia lui sta in curajul de a-si infrunta, cu acelasi orgoliu
cu care a furat focul , greata dureroasa pe care o simte in timp ce vulturul ii
sfasie carnea.
Adevaratul Prometeu sufera infricosator, singur pe o stanca siroind de
soare, amintindu-si cum s-au petrecut lucrurile, mai intai la impartirea unui
animal sacrificat unde el, titanul, l-a maniat pe Zeus reservandu-i partea cea
mai rea, apoi celelalte; focul, care este pentru el ceea ce era Sfinxul pentru
Oedip, puncte unde viata i s-a schimbat esential, capatand un sens la care va
raporta apoi totul…
Singur, intr-o betie de lumina, de albastru si sa nu
poti sa uiti, sa nu poti sa ierti, sa deschizi ochii doar pentru a privi sumbrul
cer, sa deschizi buzele doar pentru a murmura ca nimeni nu poate fi egalul
zeilor decat dupa ce a dispretuit frica si si-a contemplat mainile, toate
acestea cer, firesc, un inteles mai adanc ca sa aiba dreptul la glorie. Prometeu
se crispeaza, pentru a nu urla, dar mai ales pentru a nu regreta pricina
suferintei sale. Il doare carnea sfasiata de vultur, iar aceasta e cea mai vie
dovada a focului furat de la zei. Vorbele lui sunt din ce in ce mai limpezi, pe
masura ce ghearele vulturului il fac sa striveasca de durere
cuvintele…
,, Acest vultur e dovada libertatii mele in fata cerului. El
imi scurma ficatul, dar ceea ce urmareste Zeus este sa-mi ucida memoria, sa ma
faca sa uit ca am furat focul si l-am dat oamenilor…’’,,Dar n-am furat focul ca
sa-l arunc in noroi..’’,,Ar trebui sa le strig zeilor: Iata de ce am furat focul
si l-am dat oamenilor; pentru ca voi nu-l meritati! La flacara lui, oamenii vor
spera, in schimb buzele voastre surad la fel pe intuneric ori in lumina…’’
Socotit fiu al Titanului Iapetos si al Nimfei Klymene, Prometeu e insa o
divinitate complexa, in unele variante, un demiurg participand impreuna cu
fratele sau Epimetheus, din sarcina zeilor, la antropogonie (oamenilor, facuti
din resturi de materie ramase de la crearea animalelor, le echilibreaza fiinta
cu focul furat de la Hephaistos si ratiunea furata de la Athena), apoi singur la
instruirea omenirii, pe care o invata navigatia si agricultura,
ca si numeroase alte arte si mestesuguri; apoi, o salveaza ca specie de la
potop, ajutand si instruind perechea supravietuitoare Deukalion si Pyrrha;
de asemenea, dupa o versiune, in cele din urma iertat si primit in
Olimp, dupa ce, ranit si vrand sa scape de suferinta, Centaurul Hiron isi
schimba nemurirea pe mortalitatea lui Prometeu. Mitografiile vechi ii reduceau
activitatea numai la rapirea focului: ,,Viteazul fiu al lui Iapetos a stiut sa-l
amageasca [pe Zeus] si a furat, intr-o nuia gaunoasa, lumin stralucitoare a
neostenitului foc’’ (Hesoid, Theogonia, v. 561-569).
Aceasta ii si
deruta pe unii comentatori, adesea improvzati, care au incercat sa descifreze
originea mitizarii focului: ,,Primejdia pe care o reprezentau pentru
aristocratia preoteasca incercarea de a pune stapanire pe fortele naturii
constituie sensul fundamental al mitului lui Prometeu. Focul a apartinut de la
inceput cerului: omul nu avea nici un drept sa si-l insuseasca’’ (John D. Bernal
).
Raportul cronologic e insa invers: desoperirea focului precede
construirea religiei; cum se vede mai clar in cultul focului la iranieni, focul
a fost sacralizat tocmai spre a nu fi uitata sau respinsa de oameni producerea
lui artificiala. Focul furat a fost adus de Prometeu intr-o tulpina de trestie
mediteraneana, din specia nartex (ferula communis) care are intr-adevar o maduva
lent combustibila, arzand mocnit fara a incendia lemnul tulpinii.
In
acest sens, Prometeu are mai multi similari in mitologia generala. Filologii
indianisti au sugerat, pentru numele Prometheus, un etimon sanscrit: pramatha
(producator de foc prin frecare), care insa nu se acorda cu ideea mitica a
foculuifurat din cersi ascuns intr-o ferula, o idee ce pare mai legata de
obtinerea indrazneata a focului dintr-o padure incendiata de traznet.
La
origine, in simbolul prometeic este continuata vechea dualitate arica a focului,
care reiese mult mai clar din mitologia vedica (cei doi Agni :focul benefic si
focul malefic).Traditia greaca a redus insa, prin sinteza, atributele prometeice
la cele pozitive, recompunand personajul in ipostaza de erou civilizator
complex, intrucatva un Adam, creator de semintii omenesti, insa numai dupa
potopul universal.
Dar catalogul atributelor prometeice este mult mai
bogat : ,,Numai eu - spune Prometeu - am stat stavila pentru ca, doborate de
traznet, fapturile omenesti sa nu ajunga sa populeze tinutul lui Hades’’.
Smulgandu-i pe oameni ,,din prostia in care zaceau’’, Prometeu i-a facut
,,iscoditori si mestesugari’’.
,,Nestiind sa foloseasca nici caramizile,
nici cheresteaua pentru a-si cladi case luminoase, [oamenii] traiau ca lacoma
furnica, in bordeie intunecoase sapate sub pamant”; dupa arhitectura,
Prometeu le-a oferit astronomia, facandu-i sa observe ,,rasaritul si, cee ce e
si mai greu de recunoscut, asfintitul astrelor’’.
De la starea arcadica
primordiala el i-a ridicat la cunoastere si civilizatie (asa cum sugereaza chiar
doua etimologii propuse pentru numele Prometheus: prometheomai – a purta de
grija si prometheia - previziune); traditia transcrisa de Eschil indica un zeu
poliatributiv: ,,Pentru ei am gasit cea mai frumoasa dintre stiinte: aceea a
numerelor; am alcatuit imbinarea literelor si am intemeiat memoria, muma
Muzelor, sufletul vietii. Eu am fost cel dintai care am pus vitele la jug. […].
Prin mine, telegarii invatati la ham au ajuns sa traga carele, intru
desfatarea belsugului. Nimeni altul decat mine n-a inventat aceste trasuri
inaripate in care navigatorii pot rataci pe mari […]. Prin amestecurile
salvatoare pe care i-am invatat sa si la faca, toate bolile se vindeca. Eu am
intemeiat, in toate ramurile, arta de a ghici viitorul. […].
Bunurile
folositoare ingropate in pamant: arama, fierul, argintul
si aurul, cine s-ar putea lauda ca le-a descoperit inainte de mine?” Urmand
descrierea atributiva a lui Eschil, tindem sa vedem in Prometeu simbolul omului
ridicat peste conditia arcaidca a salbaticiei, un homo inventator ...
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu