Afrodita. Zeiţa iubirii
şi a frumuseţii, prezentată în Iliada ca fiica lui Zeus şi a Dionei.
Scriitorii mai târzii povestesc însă că s-a născut din spuma mării, de unde i-ar
proveni şi numele (Platon, Cratylos). Potrivit lui
Hesiod (Teogonia, 188), Afrodita s-ar fi născut din
membrul viril al lui Uranos, pe care Cronos l-a aruncat în mare. Plămădindu-se
în mijocul valurilor, s-ar fi deplasat mai întîi către insula Citera, iar mai
apoi către Cipru, unde a ieşit din apă, făcînd să răsară sub tălpile sale o
iarbă moale. Potrivit unei alte versiuni (Aelianus, De natura
animalium), Afrodita s-ar fi născut dintr-o scoică, şi tot într-o scoică a
fost dusă în insula Citera. În epoca clasică, scoica era sacră pentru această
zeiţă, inclusiv datorită asocierii cu Nerites, singurul fiu de sex bărbătesc al
lui Nereu, care trăia în adîncurile mării şi a cărui tovarăşă a fost zeiţa
înainte de a ieşi din spuma mării, întrucît Nerites a refuzat să o urmeze pe
pămînt, Afrodita l-a transformat în scoică.
Introdusă imediat după ivirea sa pe pămînt în
lumea zeilor, Afrodita a devenit soţia lui Hefaistos, pe care,
însă, potrivit versiunii homerice a mitului, l-a trădat foarte curînd cu Ares.
Din unirea Afroditei cu Ares s-au născut Harmonia, ce personifică echilibrul
dintre tendinţele contrarii ale părinţilor săi şi a fost soţia lui Cadmos,
întemeietorul Tebei, şi, de asemenea, Fobos şi Deimos, Eros şi Anteros. Capabilă
să-i domine pe toţi zeii Olimpului (cu excepţia Atenei, Artemisei şi a Hestiei),
Afrodita este legată de toate întîmplările mitologice care au în centru tema
iubirii: tradiţia aminteşte iubirea sa pentru Dionysos, Poseidon şi Hermes, din
lumea divină, şi pe aceea pentru Adonis şi Anhise dintre muritori. Din dragostea
dintre Afrodita şi Anchise, un preafrumos păstor troian, s-a născut Enea, care
a avut mereu în Afrodita o ocrotitoare plină de înţelegere.
Dacă Afrodita trezea iubirea oriunde ar fi
apărut, ea era, de asemenea, ţinta ostilităţii şi geloziei zeiţelor olimpiene.
Dintre acestea, cea mai îndîrjită s-a arătat Hera, din cauza alegerii lui Paris,
care i-a acordat Afroditei şi nu reginei zeilor, mărul frumuseţii.
Afirmarea cultului zeiţei iubirii are cu
siguranţă un substrat pregrecesc. Mai ales tradiţia referitoare la naşterea
Afroditei şi la puterea sa asupra inimilor omeneşti poate fi pusă în legătură cu
unele mituri orientale şi cu zeităţi precum Ashtoret sau Ishtar, cunoscute în
Occident sub numele Astarte, care se pretează inclusiv din punct de vedere
lingvistic la o corelaţie cu numele Afroditei. Numeroasele versiuni ale
legendei naşterii zeiţei, plasarea ei cînd în rîndul fiicelor lui Uranos, cînd
printre cele ale lui Cronos, cînd printre oceanide, cînd printre moire şi erinii
constituie tot atîtea mărturii ale vechimii cultului său, în care se contopesc
mituri diferite, legate între ele prin tema fertilităţii şi a iubirii.
Afrodita apare în mit şi ca zeiţă subpămînteană
(de multe ori, zeităţile htoniene sînt legate de cele ale fertilităţii), iar în
această postură este venerată alături de zeul Hermes. De asemenea, era
ocrotitoarea navigaţiei. La Sparta, în Cipru, în Citera şi în alte locuri era
venerată ca zeiţă a războiului, eventual cu trimitere la anumite modele
orientale.
În lumea romană, trăsăturile Afroditei sînt
transferate în figura corespunzătoare a Venerei (Venus).
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu