Desi a fost scrisa in in urma cu 2500 de ani, cartea lui Sun Tzu, “Arta
razboiului”, a facut istorie la propriu. In opinia acestuia, cea mai buna
miscare militara este aceea de a da lovitura unui dusman devenit vulnerabil prin
actiunea agentilor secreti, insarcinati cu raspandirea vestilor false. “Este
vorba de a oferi in mod deliberat informatii fabricate de la un capat la
celalalt.”
Desi a fost scrisa in in urma cu 2500
de ani, cartea lui Sun Tzu, "Arta razboiului", a facut istorie la propriu. In
opinia acestuia, cea mai buna miscare militara este aceea de a da lovitura unui
dusman devenit vulnerabil prin actiunea agentilor secreti, insarcinati cu
raspandirea vestilor false. "Este vorba de a oferi in mod deliberat informatii
fabricate de la un capat la celalalt."
Vorbele lui Sun Tzu ar putea fi traduse in prezent prin puterea
dezinformarii. "Numai un suveran luminat si un general de valoare sunt in
masura sa utilizeze ca agenti persoaneli cele mai inteligente, capabile sa
infaptuiasca lucruri mari. Acestea trebuie sa fie in stare a-si face un drum
catre cei din anturajul intim al nobililor si suveranului." La prima
vedere, o carte scrisa in jurul anului 500 i.e.n. nu are nimic in comun cu o
istorie din Franta secolului XV, care a scris insa un fragment important din
istoria acestui stat si a facut inconjurul lumii, tocmai datorita ineditului
situatiei.
Miracolele si intamplarile paranormale nu isi au locul de
obicei in cetatea istoriei, insa aceeasi istorie ne dovedeste cateodata ca
lucrurile pot sta si altfel, iar cea a Frantei mai mult decat altele. In mod
straniu, miraculosul este acceptat de catre francezi fara a ridica intrebari
asupra legitimitatii acestuia. O suita de personaje, printre care Clovis, Sfanta
Genoveva, Ludovic cel Sfant, Napoleon sau de Gaulle s-au inconjurat cu aceasta
aura. Insa lista nu se termina aici. In fruntea acestor personaje se afla nimeni
alta decat Ioana D'Arc, "floarea cea mai pura" a Frantei, dupa este
descrisa in Petit Larousse. Insa dovezi si documente descoperite de
istoricii moderni par sa dea un alt curs acestui miraculous. Majoritatea datelor
referitoare la aceasta ciobanita razboinica sunt contradictorii, iar anumite
personaje contemporane in epoca au avut grija ca lucrurile sa ramana asa. Toate
datele "oficiale" par sa indice o prezenta magica in jurul Ioanei inca din
copilaria acesteia. Tot din acea perioada incep si neclaritatile.Intreaga ei
biografie, inca de la inceputuri, este incarcata de semnificatii, piese
importante care au contribuit la construirea a ceea ce pare a fi un mit, insa
unul durabil.
In primul rand, se pare ca Ioana D'Arc nu s-a
nascut la Domremy, dupa cum sustine varianta oficiala, si asta pentru
ca frantuzoica nu ar mai fi frantuzoaica, deoarece in acea perioada, localitatea
apartinea ducatului Bar, care a fost alipit Frantei abia in 1766. Insa acesta nu
este singura neconcordanta. Chiar daca nu s-a nascut aici, este sigur ca a
copilarit in aceasta localitate. Locatia nu era deloc intamplatoare. Satul loren
il avea protector pe Sfantul Remy, cel care l-a uns pe regele Clovis cu Sfantul
Mir.
Chiar si data nasterii sale poarta o incarcatura care sta sa anunte
ceva grandios. Varsta exacta a acesteia reprezinta o incertitudine, insa unii
istorici sustin ca ziua nasterii era 6 ianuarie, ori aceasta data nu este
lipsita de importanta. Aceasta este ziua Epifaniei, cand sunt comemorati Magii
care au anuntat venirea lui Cristos. Chiar si Ioana D'Arc a fost
incapabila sa isi spuna varsta la proces, afirmand ca are in jur de 19
ani, insa alte date istorice sugereaza ca eroina avea la data procesului varsta
de 24 de ani. Asta face ca anul nasterii sa fie 1407, an in care, la curtea
Frantei se petreceau lucruri extrem de curioase. Regele Carol al VI-lea fusese
deja cuprins de boala ce i-a afectat judecata, astfel incat, dupa ce a avut 11
copii cu Isabeau de Bavaria, acestuia nu i-a mai fost permis sa doarma cu sotia
sa pentru a nu o rani in timpul crizelor sale. In acest timp, regina a
intretinut o legatura cu cumnatul ei, Ludovic de Orleans. Relatia celor
doi nu era secreta la curte, deoarece acestia nu depuneau prea multe eforturi
pentru a o ascunde. Cu toate acestea, in 1407, regina ramane insarcinata cu cel
de-al doisprezecelea copil, pe care ea sustine ca l-a avut printr-o intamplare
miraculoasa cu regele insusi. La 10 noiembrie 1407 da nastere unui copil care
moare insa la putin timp dupa botez. In mod straniu, copilul nu figureaza in
registrele parohiei care se ocupa de familia regala. Sursele istorice ale vremii
sunt si ele indecise asupra sexului copilului. In prima editie a Istoriei
Frantei de Villaret (1764) apare numele unui baietel, Filip, ca fiind cel de-al
doisprezecelea copil, insa in editiile urmatoare, numele este schimbat: este
vorba despre Ioana, o fetita. Istoricii contemporani presupun ca modificarea a
fost impusa de aparitia unor noi documente in acest sens.
In 1814, Pierre Caze, subprefect de Bergerac vine
cu o ipoteza revoltatoare pentru acele timpuri: in opinia acestuia, cel de-al
doisprezecelea copil era chiar aceasta Ioana, careia i se substituise un
baietel. Adevaratul vlastar regal a crescut la Domremy si s-a numit
Ioana D'arc. Desi ideea pare rupta dintr-un roman de capa si spada, nu
ar fi fost pentru prima data cand un copil regal ar fi fost inlocuit. Motivatia
acestor gesturi era protectia mostenitorilor a caror viata era in pericol ca
urmare a rasturnarilor de situatie, a manevrelor politice si a itelor care se
teseau de obicei la curtile regale. De aici, pana la a transforma un astfel de
mostenitor intr-o mana de aur a providentei nu a fost decat un
pas.
Legenda care a fost tesuta in jurul personalitatii Ioanei D'arc
sustine ca aceasta era fiica unor tarani. Daca luam in calcul varianta conform
careia mama copilei era chiar Isabeau, cedarea catre o familie de tarani pare o
alegere stranie. In fapt, familia D'Arc era departe de a fi o familie de
pastori. Tatal, Jacques d'Arc era sindic de Domremy si vechil. Acesta avea in
grija doua castele, iar intr-unul dintre ele locuia impreuna cu familia sa. Mai
mult decat atat, mai multi membri ai familiei d'Arc se regaseau in acea perioada
la curtea regelui Carol al VI-lea. O alta neconcordanta este legata de
faptul ca eroina era cunoscuta si sub denumirea de "Fecioara din Orleans", ceea
ce poate fi explicat usor prin faptul ca aceasta participase la eliberarea
Orleans-ului in data de 8 mai 1429. Ori, istoricii au identificat doua documente
anterioare acestei date, in care se foloseste acealasi apelativ pentru a o
descrie pe Ioana D'Arc. In acest caz, ar putea oare denumirea de Orleans sa
indice patronimul acesteia si implicit paternitatea, care in acest caz, i-ar fi
apartinut ducelui de Orleans?
Multe dintre faptele sau spusele Ioanei au fost
puse pe seama vocilor pe care sustinea ca le auzise in copilarie, si care aveau
rolul de a o sfatui si a o indruma. Mai mult decat atat, vocile ii
spuneau:"Du-te, fiica a Frantei!". Apelativul este
nelalocul lui daca i se adreseaza unei ciobanite lorene, deoarece copiii Frantei
erau chiar vlastarele regale, insa isi are un rol normal in alt context. Pentru
a confirma aceasta apartenenta privilegiata, insotitorul fidel al Ioanei,
nobilul de tara Jean d'Aulon, i se inchina in conformitate cu uzantele feudale,
in genunchi si atingandu-i mainile. Aceasta este pozitia vasalului care ii jura
credinta suzeranului sau. Scena nu ar fi putut avea loc daca Ioana era doar o
simpla ciobanita lorena, manata de eroism si patriotism.
Ideea
unei origini nobile nu este chiar recenta. Inca din acea perioada, secretul
casei regale incepea sa transpire. Vocile au fost acoperite de trecerea
timpului, insa documentele si sursele scrise care s-au pastrat par sa confirme
aranjamentul curtii regale. In 1430, poetul Marin le Franc scria:"Fecioara era
fiica a unui mandru print, iara nu fata unei simple ciobanite". In fata atator
argumente, chiar si misterul "vocilor" incepe sa se clatine intrucat, in timpul
procesului, Ioana a marturisit ca ceea ce auzea nu venea din cer si ca i s-au
dat doua sfatuitoare, dar ca i s-a interzis sa vorbeasca despre asta altcuiva
decat regelui Frantei.
Se pare ca cele doua sfatuitoare nu erau
altele decat Yolande, fiica regelui de Aragon, vaduva lui Ludovic
d'Anjou si soacra lui Carol al VII-lea, cel care a luat-o in casatorie pe fiica
ei, Marie. Dincolo de aceste titluri, Yolande era inzestrata cu geniu
politic, scopul ei fiind ca ginerele usor de manipulat sa fie uns cat mai
repede, iar englezii sa fie alungati din tara. Ori chiar acestea erau si
scopurile Ioanei, care pare ca a jucat rolul instrumentului perfect. In aceasta
misiune a fost sustinuta si ajutata de Collete Boylet, stareta generala a
Ordinului Franciscan feminin care a reformat ordinul si a fost canonizata in
1807. O alta persoana implicata a fost mama oficiala, Isabelle Romee. Poate ca
nu este tocmai o intamplare faptul ca Ioana a auzit pentru prima data
"vocile" in anul 1420, anul in care este semnat Tratatul de la Troyes, care ii
ameninta tronul lui Carol al VII-lea, ginerele Yolandei. Contextul
politic al vremii care statea sa ii strice planurile de domnie Yolandei a facut
necesara si urgenta mirungere a lui Carol al VII-lea, un act plin de
semnificatii in sine.
Insa inainte de asta, trebuia ca un alt miracol sa
se intample, unul de natura sa frapeze atat inamicul cat si populatia a carei
imaginatie se aprindea foarte usor si care putea fi si mai usor alimentata in
scopul manipularii. Un regat salvat de o ciobanita era un plan magistral
si o lovitura geniala de razboi, plan care purta amprenta Yolandei, cea
despre care se spunea ca este o femeie cu inima de barbat. Iar Fecioara din
Orleans se potrivea de minune acestui plan. Faptul ca aceasta primise o educatie
sanatoasa in copilarie si adolescenta este confirmata si de faptul ca vorbea
limba franceza foarte bine, desi in regiunea in care crescuse nu se vorbea decat
graiul loren. Mai mult decat atat, Ioana stia sa calareasca si sa manuiasca
armele, abilitati care nu ar fi putut exista in lipsa unui antrenament anterior.
In momentul in care a iesit in lume, Fecioarei din Orleans nu i-a fost deloc
greu sa acceada catre cercurile foarte inalte, lucru aproape imposibil pentru o
simpla ciobanita. Tot in aceasta perioada, purta la mana un inel cu
insemnele casei de Orleans, iar cand si-a comandat un costum a cerut sa fie
facut din materiale in culorile verde si rosu-inchis, desigur, culorile casei de
Orleans. In diferite ocazii, cunostintele ei pareau sa depaseasca
nivelul obisnuit al unei localitati lorene: la un moment dat, Ioana a facut
aluzie la un acord secret incheiat intre Carol al VII-lea si Scotia, informatie
pe care nu o putea avea decat de la sursa.
Reusita planului Yolandei era conditionata de
doua lucruri: adevarata origine a Ioanei trebuia sa ramana secreta, iar in acele
timpuri in care credintele si intamplarile miraculoase faceau deliciul oamenilor
trebuia ca interventia acesteia sa poarte neaparat o amprenta miraculoasa.
Culmea, chiar acest lucru ar fi facut-o mai credibila in ochii tuturor. Tocmai
aceste doua motive au stat la baza intemeierii mitului ciobanitei care
s-a transformat intr-o luptatoare, manata de un patriotism arzator.
Educatia stricta si sfaturile pe care le primea de la "voci" au facut ca in
timpul celebrului proces, Ioana sa adopte comportamentul unui prizonier de
razboi, evitand sa raspunda la intrebarile compromitoare sau sa ofere
informatiile cerute. Daca mintea, o facea numai pentru ca jurase sa pastreze
secretul.
Inteligenta si educatia de care beneficiase au ajutat-o sa
evite si sa pacaleasca intrebarile judecatorilor, astfel incat aceasta a reusit
sa nu isi incalce promisiunile pe care le facuse "vocilor". In momentul in care
au condamnat-o la moarte, judecatorii erau convinsi ca cea care pornea catre rug
la o varsta atat de frageda nu este decat o simpla ciobanita. Cu toate acestea,
ea a facut o singura dezvaluire tribunalului, pe care acestia au considera-o o
mostra de infatuare: "Daca ati fi mai bine informati asupra persoanei mele,
v-ati dori sa nu mai mai aflu in mainile voastre". Aici pare sa iasa la
iveala personalitatea unei adevarate fiice a Frantei, care si-a permis sa ii
reproseze ducelui de Lorena infidelitatea conjugala, si pentru a carei salvare
din mainile inchizitorilor s-a oferit suma de 10.000 de livre, o suma neobisnuit
de mare pentu o simpla fata, dar suficienta pentru "rascumpararea din
captivitate a regilor, printilor sau marilor oameni de stat", dupa cum era
subliniat in scris.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu