MICHELANGELO di Lodovico Buonarroti
Simoni (1475-1564) a fost fara nici un dubiu unul dintre cei mai inspirati
creatori din istoria artei. El a reprezentat altaturi le Leonardo da Vinci cea
mai puternica forta din renasterea italiana. Ca sculptor, pictor, arhitect si
poet, Michelangelo a exercitat o puternica influenta asupra contemporanilor sai
si asupra artei din vestul Europei in general. Florentin (desi s-a nascut pe
6 martie 1475, intr-un mic oras numit Caprese, langa Arezzo) Michelangelo a
continuat de-a lungul vietii sale sa fie atasat de acest oras, de arta si de
cultura lui. Si-a petrecut cea mai mare parte a vietii de adult in Roma, fiind
angajat al Papei. Cu toate acestea prin testament a cerut sa fie ingropat in
Florenta.
Tatal lui Michelangelo, un oficial
florentin pe nume Ludovico Buonarroti, avea legaturi cu familia Medici, aflata
pe atunci la guvernare. El si-a trimis copilul, pana la varsta de treisprezece
ani, in atelierul de lucru al pictorului Domenico Ghirlandaio.La varsta de
cincisprezece ani, Michelangelo studiaza sculptura si la scurt timp este invitat
in casa lui Lorenzo de Medici Magnificul. Aici a avut oportunitatea de a
conversa cu tinerii Medici, doi dintre acestia devenind mai tarziu Papa (Leo al
X-lea si Clement al VII-lea). De asemenea devine familiarizat cu umanisti de
talia lui Marsilio Ficino si Angelo Poliziano, poetul, care ii vor deveni
vizitatori obisnuiti. Michelangelo a realizat cel putin doua sculpturi in
relief pana la varsta de saisprezece ani, si anume: Batalia Centaurilor si
Madona pe trepte, amandoua realizate in casa Buonarroti,
Florenta.
Patronul sau, Lorento de Medici, a
murit in anul 1492. Doi ani mai tarziu, Michelangelo fuge din Florenta (de unde
familia Medici fusese temporar exclusa) in Bologna, unde intre anii 1494-1495 a
executat numeroase statuete din marmura pentru biserica din San Domenico. Din
Bologna, Michelangelo a ajuns in Roma, unde a putut examina multe statui
clasice, nou descoperite, si multe ruine. In urmatoarea perioda a inceput seria
de sculpturi la scara mare, cum ar fi cea a lui Bacchus (una dintre putinele
lucrari de natura pagana cu importanta mai mare decat lucrarile sale de natura
religioasa).
Cam in aceelasi timp, Michelangelo a realizat sculptura
numita Pieta. Originalul se afla in prezent in Basilica Sfantului Petre. Una
dintre cele mai faimoase opere de arta, Pieta a fost probabil terminata de
Michelangelo, pana la varsta de douazecisicinci de ani si este singura lucrare
pe care a semnat-o vreodata. Tanara Maria este sculptata stand maiestos, tinand
corpul mort al lui Isus Cristos pe genunchi, tema fiind imprumutata din arta
nord-europeana. In loc sa-si dezvaluie necazul extrem, Maria este stapanita iar
expresia fetei sale este una de resemnare in fata mortii. In aceasta lucrare,
Michelangelo sintetizeaza inovatiile din sculptura ale predecesorilor sai din
secolul al XV-lea, cum ar fi Donatelo, adaugand la aceasta, noua monumentalitate
a stilului renascentist din secolul al XVI-lea.
, "Moise" (1515-1516),
In perioada 1501-1504, dupa
reintoarcerea sa la Florenta, Michelangelo sculpteaza magnifica statuie „David”
(care are o inaltime de patru metri si treizecisipatru de centimetri). Eroul
vechiului testament este prezentat nud, tanar si suplu, musculos si vioi,
privind in abis, de parca l-ar cantari din ochi pe dusmanul sau Goliat, pe care
inca nu l-a intalnit inca. Intensitatea arzatoare a expresiei faciale a lui
David este o trasatura caracteristica multor figuri realizate de Michelangelo,
asemenea personalitatii sale. David, cea mai faimoasa sculptura a sa, a devenit
simbolul Florentei iar originalul a fost plasat in Piata Signoria in fata
Palatului Vecchio, primaria florentina.
A fost pentru prima oara cand un nud
de asemenea dimensiuni a fost expus intr-un loc public. Aceasta a fost posibil
deoarece David intruchipa cele doua virtuti ale patronului orasului, Hercule, si
anume puterea si mania. Prin aceasta statuie, Michelangelo a demonstrat lumii
nu doar ca si-a depasit toti contemporanii dar si ca, asemenea grecilor si
romanilor, a reusit sa adune intr-un tot unitar frumusetea formala si puternica
expresivitate plina de inteles. Michelangelo nu ne prezinta un David
invingator, ci face portretul tanarului dinaintea bataliei.
Cand inca era ocupat cu realizarea
lui David, lui Michelangelo i s-a dat oportunitatea de a-si demonstra abilitatea
de pictor. A realizat astfel o pictura murala intitulata „Batalia de la
Cascina”, destinata pentru Sala Cinquecento din Palatul Vecchio, vis-a-vis de
„Batalia de la Anghiari” a lui Leonardo. Artistul a creat astfel o serie de
nuduri si de figuri intr-o varietate de pozitii si situatii care vor constitui,
de fapt, preludiul pentru viitorul sau mare proiect: Capela Sixtina, din
Vatican. In 1505 Michelangelo este chemat la Roma, de catre Papa Iulius al
II-lea, pentru doua motive. Cel mai important dintre ele este, dupa cum am
amintit, realizarea frescei din Capela Sixtina. Lucrand deasupra capelei, stand
pe spate pe schela, Michelangelo a pictat, intre 1508-1512, una dintre cele mai
frumoase picturi ale tuturor timpurilor.
Pe bolta Capelei, Michelangelo a
construit un sistem complicat de decoratii in care a inclus noua scene din
Geneza, incepand cu „Separarea intunericului de zi” si incluzand „Creatia lui
Adam”, „Creatia Evei”, „Tentatia si decaderea lui Adam si a Evei” si „Potopul”.
Aceste scene centrale sunt inconjurate de profeti pe tronuri de marmura si de
alte subiecte din Vechiul Testament. Pentru a se pregati in vederea
realizarii acestei imense lucrari, Michelangelo a desenat numeroase figuri. Ele
demonstreaza maiestria sa in ceea ce priveste redarea anatomiei
umane.
Inainte de misiunea sa de a picta
Capela Sixtina, Michelangelo a fost desemnat de catre Papa Iulius al II-lea sa-i
faca mormantul, care se dorea a fi cel mai magnific al timpurilor crestine.
Trebuia sa fie localizat in noua Biserica a Sfantului Petre, care era inca in
constructie. Michelangelo a inceput munca la realizarea acestui proiect foarte
entuziasmat. Opera trebuia sa includa mai mult de patruzeci de figuri. Artistul
si-a pierdut luni intregi pentru a obtine marmura de Carrara. Datorita unei
crize temporare de bani, Papa a ordonat sa fie lasat de o parte lucrul la
mormantul sau, in favoarea realizarii Capelei Sixtine.
Cand Michelangelo
s-a intors la mormant, el a redesenat intreaga constructie la o scara mult mai
modesta. Oricum, el l-a realizat, pentru Iulius al II-lea, pe Moise (in anul
1515) ca figura centrala in mult mai redusul monument funerar care acum avea sa
fie localizat in Roma, in Biserica Sfantul Petru Vincoli.
Patriarhul sta atent, intr-o nisa
putin adanca, tinand tablitele cu Cele Zece Porunci, cu barba lunga ajungandu-i
pana la mainile puternice. Se uita departe de parca ar comunica cu
Dumnezeu. Alte doua superbe statui, „Sclavul orb” si „Sclav vopsind”
(amandoua se afla in prezent la Muzeul Luvru, in Paris) demonstreaza maiestria
sa in sculptura. El este de parere ca figura se afla apriori in blocul de
piatra, iar artistul nu face altceva decat sa indeparteze surplusul si sa
elibereze forma. Michelangelo si-a lasat numeroase sculpturi neterminate,
deoarece a fost satisfacut de ele asa cum aratau sau pur si simplu nu mai
intentiona sa le foloseasca.
Proiectul pentru realizarea
monumentului funerar pentru Papa Iulius al II-lea necesita cunostinte de
arhitectura. Aceasta nu era o problema pentru Michelangelo, deoarece inca din
1519 activitatea sa incepuse si in acest domeniu, cu planul pentru fatada
Bisericii Sfantul Lorenzo, din Florenta (nerealizata de altfel). In anii 1520
proiecteaza Libraria Laurentiana, desi aceasta structura este terminata decade
mai tarziu. Michelangelo si-a luat, ca punct de plecare in constructiile sale,
predecesorii florentini dar in plus a introdus aceeasi energie care-i
caracterizeaza sculptura si pictura. In loc sa fie consecvent practicilor greci
si romane, Michelangelo foloseste motive (coloane, console etc) intr-un scop
personal si expresiv.
Partizan al factiunii republicane,
Michelangelo a participat in perioada 1527-1529, la razboiul impotriva familiei
Medici si a supervizat fortificatiile florentine. In timpul vietii sale,
Michelangelo a fost un prieten intim al printilor si al Papei, de la Lorenzo de
Medici si pana la Leo al X-lea, Clement al VIII-lea si Pius al III-lea, al
cardinalilor, al pictorilor si al poetilor. Chiar daca pare greu de crezut,
Michelangelo si-a exprimat cel mai bine modul de a gandi, despre sine si despre
lume, in poeziile sale, mai degraba decat in celelate opere. Multe dintre
versuri se refera la arta si la greutatile pe care le-a intampinat in realizarea
acesteia sau la filosofia neoplatonica si relatiile interpersonale. Michelangelo
isi merita intr-adevar apelativul de „divin” asa cum l-a numit poetul
renascentist Ludovico Ariosto.
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu