Caracteristic artei lui Botticelli este faptul că portretele lui prezintă
profunde sentimente umane. Personajele sale, cu chipuri puternic “creionate”,
poarta amprenta tematicii generale, dar si caracterul atribuit personajului
individual. Botticelli se arata un cercetător atent, aproape sentimental al
sentimentului uman. Operele sale pana la perioada lui Savanarola sunt inspirate
de teoriile neoplatonice ale lui Marsilio Ficino si ale umanismului lui Pico
dela Mirandola.
Venus (Naşterea lui Venus)
1486 (?)
Athena Pallas şi Centaur (1420?)
Buna Vestire (1490?)
Întoarcere de Judith
(1445 - 1510)
Madonna carte
1483
Simonetta Vespucci (1475?)
Autoportret
Botticelli a pictat cinci tablouri în care
prezintă Adoraţia Magilor, cel mai cunoscut se află la Galeria
Uffizi din Florenţa. Pictorul îi reprezintă pe toţi membrii familiei Medici,
precum şi alte câteva personalităţi importante ale vietii florentine
contemporane lui. Astfel, persoana a doua din stânga, cu pălărie roşie, este
filozoful umanist Pico della Mirandola, ultimul din dreapta, în
mantie portocalie, este însuşi Botticelli.Tabloul Naşterea lui Venus, una din cele mai renumite picturi
din istoria artelor, a fost realizat la comanda lui Lorenzo şi Giovanni
di Pierfrancesco de Medici, pentru vila lor din Castello. În această
capodoperă, Botticelli acordă multă atenţie zugrăvirii mişcării provocată de
vânt, cascada de păr a zeiţei – care parcă tocmai s-a ivit din valurile mării –
e răsfirată de vânt şi se termină în destrămări moi. Trupul de opal al zeiţei
Venus, cu albastrul cerului şi turcoazul mării în fundal, este subliniat cu o
tonalitate deschisă, subtil diferenţiată, apropiată de auriu.Compoziţia Primăvara este o operă extem de distinsa, cu o
senzatie de miscare prin pozitionarea muzelor şi bucuria care radiază din
gratia lor aproape ireala. Figura centrală este Venus, în jurul căreia se
grupează celelalte personaje: Primăvara împrăştiind flori, lângă ea Flora şi
Zefirul, la stânga cele Trei Graţii şi zeul Mercur cu caduceul, deasupra lor
Cupidon. Privitorul are impresia că spaţiul pictural este o scenă de teatru,
caracteristica în epoca Renaşterii Florentine.Toate tablourile de mai sus sunt concepute si executate in prima perioada a
carierei lui Sandro Botticelli, perioada cand a luat contact cu idealurile si
ideile “Academiei Florentine” a lui Ficino si celebrul manifest
al Renasterii compus de Pico de la Mirandola “Conclusiones philosophicae, cabalisticae et
theologicae”, cu nemuritoarea introducere “Oratio de dignitate hominis“, care mai
târziu va deveni unul dintre cele mai renumite texte filozofice ale Renasterii
si ale umanismului italian. Sandro Botticelli a fost pana la nefasta lui
intalnire cu Savanarola un demn reprezentant al innoirii spirituale cu tot ceea
ce a reprezentat ea.
Manierismul este un stil
artistic care lega Renaşterea cu începuturile Barocului si
duce la crearea Clasicismului. Manierismul se dezvolta în
Italia începând cu prima parte a secolului al XVI-lea (cam 1520-1525),
sfârşitul perioadei fiind apreciat de diverşi istorici ai artei între anii
1600 – 1650.
Considerat la inceput o ruptura de idealurile
Renaşterii, manierismul a fost considerat o decadenţă, în contradicţie cu ideile
si tehnicile generaţiilor anterioare. Astazi parerile majoritare vad
manierismul ca o continuare a căutărilor şi realizărilor artiştilor
reprezentativi ai Renaşterii.Jefuirea Romei în anul 1527 de către mercenarii
spanioli şi germani în slujba habsburgilor, sinonimă cu prăbuşirea puterii
papale, influenţa crescândă a Spaniei în politica statelor Italiei şi măsurile
Bisericii Catolice împotriva progresului alarmant al Reformei, toate acestea
constituie fondul din care se detaşează preocupările artiştilor din vremea
respectivă. În acest sens, manierismul îndeplineşte tendinţa de transformare
arbitrară şi de deformare a realului, exacerbarea subiectivităţii creatorului pe
calea unei expresivităţi specifice, în căutarea marilor formule stilistice:
“la maniera“.Un observator atent poate vedea diferenta enorma dintre tabloul “Venus
şi Marte”, bazat pe imaginarul doctrinei astrologice umaniste a lui
Marsilio Ficino, în care analizează relaţiile de armonie şi contrast ce au loc
între astre si “Punerea in Mormant” sau
“Calomnia”. Venus este zeiţa iubirii şi a armoniei, pe când
Marte este zeul războiului. În structura compoziţiei putem descoperi un
echilibru perfect între cele două figuri, culcate pe jumătate, în poziţii
aproape simetrice. Deosebit de reuşit este jocul clarobscur de pe chipul lui
Marte.Pe de alta parte acelasi observator atent poate sesiza in “Punerea în mormânt”
si “Calomnia”, ambele pictate un deceniu dupa “Venus şi Marte”, intrarea in
manierism si folosirea unor tehnici complet diferite. Lucrările lui Botticelli
pierd din popularitate în ultimii ani ai vieţii sale, trimise mai in spate de
operele lui Leonardo, Rafael Sanzio şi Michelangelo. Creaţia marelui maestru
florentin, uitată la începutul secolului al XVI-lea, este redescoperită trei
decenii mai târziu, si se dezvoltă stilul manierist, transformandu-l de fapt in
premergatorul curentului amintit mai sus. “Prerafaeliţii”
englezi din secolul al XIX-lea vor prelua frumuseţea figurativa a lui
Botticelli. Fascinati tocmai de acea finete si mister care le vor imbogati
romanticismul lucrarilor lor.
Sandro Botticelli, pe numele lui adevarat, Alessandro di
Mariano Filipepi, a fost cel mai talentat dintre membrii familiei
Filipepi, cunoscuta sub porecla “Boticelli” (adica butoiaş). Alessandro (Sandro)
s-a născut in 1445 în Florenţa, ca al patrulea fiu al familiei Filipepi.
Cartierul Ognissanti, locul de rezidenta a familiei Filipepi,
este localizat pe malul râului Arno, considerat fiind cartierul meşteşugarilor
mai bogati. Conform lui Giorgio Vasari, Sandro a fost primit in ghilda aurarilor
acolo unde si-a inceput si ucenicia. Între aurari şi pictori au existat legături
strânse, Sandro Botticelli rămanand pentru totdeauna membru al ghildei
aurarilor.
În 1464,Botticelli este primit în atelierul maestrului Fra Filippo
Lippi şi lucrează ca ucenic la pictarea frescelor catedralei de la
Prato. Când Lippi pleacă la Spoleto, Botticelli este invitat la reşedinţa din
Via Nuova a bogatei familii Vespucci – incuscrită cu familia Medici, pentru
care va lucra până aproape de sfârşitul vieţii. Intre anii 1467-1468
frecventează atelierul pictorului şi sculptorului florentin Andrea del
Verrocchio, fiind perioada cand va executa primele sale lucrări
independente.La 25 de ani, în 1470, isi deschide propriul său atelier, primind de la
Consiliul Comercial comanda unui tablou, care înfăţişează forţa si insemnatatea
orasului. In 1472, Sandro Botticelli devine membru deplin al asociaţiei Sfântul
Luca, care reuneşte pictorii din FlorenţaIn 1474 Sandro Botticelli picteaza unul din cele mai cunoscute portrete ale
lui, portret care il consacra ca un mare maestru al portretelor umane –
Ritratto d’uomo con medaglia (Tânăr cu
medalie), pictura expusa si astazi in Galeria Uffizi. Nu ştim cine a
fost bărbatul pictat, disputa istoricilor de artă nu a fost tranşată până în
zilele noastre, părerea cea mai acceptată este că ar fi vorba de gravorul de
medalioane Antonio Filipepi, fratele pictorului.
Un an mai târziu decorează capela bisericii Santa Maria Novella
din Florenţa. Aici execută prima versiune a Adoraţiei Magilor,
temă ce revine de mai multe ori în creaţia sa. Figurile din această compoziţie
reprezintă cunoscute personalităţi ale epocii, în special membri ai familiei
Medici. După 1478, legăturile artistului cu această familie devin tot mai
strânse. Graţie Medicilor, Botticelli pătrunde în cercurile intelectuale ale
epocii, el devenind influentat de curentele vremii inspirate de teoriile
neoplatonice ale lui Marsilio Ficino, personajul cel mai influent al “Academiei
Florentine”.
În 1481, Papa Sixtus al IV-lea îl însărcinează cu
realizarea a trei fresce pentru Capela Sixtină, unde Sandro Botticelli lucrează
împreună cu marii artişti ai vremii – Domenico Ghirlandaio, Piero del Pollaiuolo
şi Pietro Perugino.
După mai bine de un an, Botticelli părăseşte Roma
şi se întoarce la Florenţa. Situaţia politică în oraş se înrăutăţeşte, când
marea familie a Medicilor – în special după moartea lui Lorenzo di Medici în
1492 – începe să piardă popularitatea şi este izgonită din Florenţa.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu