Persoane interesate

miercuri, 4 ianuarie 2012

IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE/Articole care aduc argumente privind implementarea PPS in procesul didactic




 Computerul-partener in actul didactic

Prof. Bora Mihaela
Prof Bora Tony
Liceul Teoretic Independenta Calafat

       Computerele au devenit un factor deosebit de important în societatea modernă. Ne confruntăm cu prezenţa lor atât în viaţa privată, cât şi la locul de muncă. La fel se întâmplă şi în cazul tehnologiilor comunicaţionale (telefonia mobilă, mesajele SMS, poşta electronică, comunicarea pe chat). De aceea, procesul de instruire trebuie să înglobeze TIC intr-un mod cât mai eficient.
          Copiii învaţă despre computere, chiar unele materii pot fi predate cu ajutorul calculatorului, dar un aspect foarte important este acela că invăţarea asistată de calculator poate fi distractivă. În plus, pot fi deprinse şi alte alte abilităţi, cum ar fi cele de organizare, planificare, colaborare sau evaluare.    
Utilizarea calculatorului ar putea părea dificilă, dar oricine esta capabil să se instruiască în acest domeniu. TIC este un instrument care ajută în procesul de învăţare, la fel cum este tabla sau manualul. Tehnica de folosire poate fi dobândită destul de repede şi uşor, cel puţin la un nivel acceptabil de utilizare.
Predarea asistată de calculator nu înseamnă neapărat lecţii suplimentare. Ea trebuie înglobată in predarea tradiţională. Lecţia are un ritm alert, copiii fiind mult mai atenţi şi motivaţi. În plus, elevii învaţă nu doar lecţia la materia respectivă, ci dobândesc deprinderi TIC. Pe lângă acestea, ei folosesc şi abilităţile de comunicare, de scriere, iar dacă au activităţi de grup li se dezvoltă gândirea critică, abilităţile de organizare şi planificare.   
             Cadrul didactic trebuie să conştientizeze că important este aspectul didactic, nu cel tehnic.
Profesorul este figura centrală a reformei educaţionale contemporane. El trebuie să renunţe la rolul său tradiţional şi să se transforme într-un planificator al activităţilor de grup, într-un facilitator al interacţiunii elevilor şi într-un consultant. El trebuie să înveţe să-şi alieze computerul în acţiunea educativă, să facă din acesta un catalizator al interacţiunii dintre elevi. De el depinde transformarea muncii din clasă într-o activitate agreabilă, desfăşurată într-un mediu afectiv, cald şi securizant; are un rol important în introducerea perspectivei interdisciplinare şi răspândirea practicii predării în echipă. În cazul folosirii TIC, acest rol este preluat parţial de calculator, de Internet, de specialişti din afara şcolii, uneori chiar de elevi.      
                  Bineînţeles că mare parte a instruirii este realizată de cadrul didactic. Dar rolul profesorului se va deplasa mai mult în direcţia de mentor, antrenor, ghid  şi de motivare.Şi el este un cursant, de asemenea, venind în contact cu toate tipurile noi de informaţii. Este bine să se discute acest fapt cu elevii, pentru ca aceştia să-şi da seama că asimilarea de cunoştinţe noi se face toată viaţa.  
Din acest motiv, majoritatea profesorilor din învăţământul preuniversitar care folosesc în acest fel TIC apelează în cele mai multe cazuri la prezentări în PowerPoint şi într-o măsură mult mai mică la software educaţional.
Iata un exemplu de practica folosind prezentari in actul didactic:
Profesorul de informatica trebuie să predea la clasa a V-a lecţia despre Sistemul de Calcul, iar conform programei trebuie să-i familiarizeze pe elevi cu concepte precum : data, unitati de masura, componente, etc. În stilul tradiţional, profesorul venea la clasă şi le expunea elevilor “povestea”sitemului de calcul, iar aceştia ar fi scris după dictare ori după ceea ce profesorul ar fi scris la tablă.
Integrând TIC în procesul de predare-învăţare, toată lecţia se schimbă, devenind mai atractivă atât pentru elevi cât şi pentru profesor. În noua variantă, profesorul va lucra cu elevii mult mai aproape fiindcă după o scurtă prezentare a ceea ce urmează să înveţe în lecţia respectivă, acesta îi va coopta la fiecare pas în a noile cunostinte prin intermediul  instrumentelor TIC şi nu doar că le va capta atenţia, ci îi va ajuta ca învăţarea elementelor să se facă chiar în clasă. Aşadar, profesorul de informatica şi-a stabilit următoarele activităţi pentru cele 45 de minute pe care le are la dispoziţie pentru lecţie:
În primul rând, folosindu-se de o prezentare realizată într-un program Microsoft PowerPoint, el va expune pe parcursul orei elementele pe care elevii trebuie să le înţeleagă şi să le reţină din lecţie. Prezentarea respectivă conţine imagini şi desene pe care profesorul le comentează.
La anumite momente, profesorul foloseşte scurte filmuleţe sau serii de imagini pentru a-i introduce şi mai mult pe elevi în elementele care compun lecţia
Pentru a nu-i lăsa doar cu aceste informaţii primite în clasă, profesorul le cere elevilor să pregătească pentru fiecare concept cheie o scurtă descriere. Pentru această temă, profesorul le indică să folosească  câteva site-uri tematice.
              Ca o concluzie, o educaţie eficientă presupune un cadru didactic eficient. Mijloacele TIC pot îmbunătăţi predarea prin ajutorul oferit cadrului didactic. Iar un cadru didactic eficient va şti să profite din plin de toate avantajele tehnicii moderne.


Bibliografie:
 Warschauer M., Shetzer H., Meloni C. - Internet for English Teaching, TESOL, Virginia, 20002. Emans, Bruno - Guidelines for primary school teachers for integration of ICT in their lessons
Sălăvăstru,Dorina, 2007, Psihologia educaţiei, Editura Polirom, Iaşi.
http://www.ecomunitate.ro





***
EDITURA
MAYA PUBLISHING

B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon: 0766.299.431
Telefon/Fax: 0351.469.877




Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără permisiunea Editurii.


ISSN 2068 – 665X
***




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină