...
Cum să
devenim părinți mai buni?
Odată cu intrarea României în Uniunea
Europeană s-au ingrosat rândurile românilor care încearca să-și construiască un
viitor muncind pe tărâmurile străine ale
făgăduinței. Acasă, in Romania, copiii
lor, rămasi în grija unui bunic, unchi, vecin, de multe ori nepriceput sau
indiferent se maturizeaza mai repede.
Sunt şi cazuri în care copilul cel mare de vârsta adolescenţei este şi tată şi
mamă, avînd grijă de fraţii lui mai mici. În situaţii extreme copilul rămîne
total abandonat şi autorităţile trebuie să aibă grijă de el. Disparitia persoanei care ii supraveghea duce
la schimbarea comportamentului copiilor
ca urmare a ruperii sistemului de reguli stabilit, verbal sau nu, între ei si
părinți.
Multi copii conștiincioși la
școală ajung chiulangii, fete cuminti o iau pe căi greșite, băieti ascultători se apucă de fumat, baut
sau, mai rau, devin bătăusi. Iar când părintii se intorc, nu le vine a crede ce
găsesc acasă! Si regretele sunt tardive. Daca-i numărăm pe românii plecați la
muncă in tările Uniunii Europene, atunci vedem că acasă rămane o generație
întreagă. Mulți la vârsta copilăriei sau adolescentei. Ei sunt generatia
"Singur acasa".
Există o problemă extrem de delicată care se ridică: ar fi mai bine ca
părintii să rămână acasă și să nu aibă bani pentru educatie si ingrijire, sau e
mai bine să plece, eliminînd problemele financiare, însă să rămînă copii în
grija altor persoane sau doar cu un părinte.
Nimeni nu poate impune unei familii ce să facă, dar trebuie evidenţiate
consecinţele psihologice care apar ca urmare a absenţei numai a unuia din
părinţi pe o perioadă mai lungă. Copilul suferă de disciplină, de lipsa de
limitare.
Altfel, se creează la copii
sentimentul abandonului şi este posibil ca odată ajunşi la maturitate să
abandoneze şi ei pe copii lor ca un fel de protest şi ca răzbunare împotriva
propriilor părinţi.
Consecințe ale abandonului copiilor:
- dezvoltă diverse tulburări de comportament, mergând de la indisciplină, la conflicte
cu colegii, absenteism şcolar,
- agresivitate, delincvenţă, tutun, alcool tendinţă de marginalizare
-
alegerea unor prieteni nepotriviţi, apartenenţă la grupuri negative;
- comiterea unor infracţiuni;
-risc sporit de abandon
şcolar;
-dezinterespentruinvățătura;
- nu ascultă de parintele/tutorele
legal;
- acumularea de foarte multe absenţe;
- nu se înţeleg cu colegii şi nu reuşeşc să se integreze în colectiv;
- dezinteres pentru învățătura;
- riscul ca aceşti copii să
sufere atît de mult din cauza lipsei părinţilor, încât să se îmbolnăvească.
Părinţii nu sunt foarte
receptivi la - sunt interesaţi doar de faptul că asigură din punct de vedere
financiar nevoile copilului. Puțini părinţi renunţă la banii pe care îi cîştiga
în străinătate ca să fie alături de copil.Mulţi spun: «copilul meu este
puternic», «copilul meu va trece prin asta», «cînd mă voi întoarce îi voi fi
alături».
Trebuie consiliați părintii
ca să inteleagă că plecatul la munca in străinatate , oricât de dur ar suna,
este o formă de abandon care generează traume care
îi vor afecta pe copii pe toată durata vieţii. Dezamăgirile de acum au un efect
nociv, urmând să fie resimţite, ulterior, la vârsta maturităţii, prin incapacitatea
de a face faţă încercărilor vieţii.
Astfel în acest an scolar, Scoala
cu cls I-VIII Ghidici prin intermediul Fundației Holt Romania și Organizației UNICEF lansează un program de educatie parentală
apreciativă - Cum să devenim părinți
mai buni?- program menit să dezvolte abilitătile
părinților pentru a putea face fată cu success condițiilor in continuă
schimbare a societății actuale. In cadrul acestui program, părintii vor invăta,
în primul rând, cum să aiba grijă de ei insisi, cum să facă față stresului și
furiei, să iși dezvolte abilități de comunicare, disciplinare pozitivă si
tratare a comportamentelor solicitante. Obiectivele acestui program sunt:1. Încurajarea participanților să-si studieze mai in amanunt viața si modul in
care ei relationează cu copiii lor; 2. Descoperirea unei game mai largi de alternative pozitive si
eficiente pentru rolul de parinte;3.
Dezvoltarea unei rețele de
sprijin social împreună cu alți părinti. Educaţia parentală urmăreşte reducerea gradului de
vulnerabilitate al persoanelor şi înseamnă un transfer de competenţe de la
specialist către familie. Intervenţia personalizată a asistenţei sociale în
mediul familial pune accent pe relaţia dintre specialist si familie, pe
modalităţile practice prin care acesta sprijină şi ajută persoanele care au
nevoie, pe reducerea gradului de dependenţă care se poate dezvolta faţă de
specialist. Intervenţia de grup presupune o viziune interactivă care urmăreşte
să dizolve sistemul care generează anumite probleme, aceasta înseamnă de fapt
schimbarea modului de a gândi al oamenilor.
Prof. Stănărîngă
Carmen
Școala cu cls I-VIII Ghidici
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu