***
ORIENTĂRI MODERNE ÎN PREDAREA LIMBII
ŞI LITERATURII ROMÂNE
Invatator.Sapaceanu Mihaela
Scoala
Nr.1 Poiana Mare
1.Modernizare în învăţământul românesc
Trăim într-o societate aflată în
continuă mişcare şi modernizare, în care viziunea contemporană impune schimbări
în finalitatea educativă, văzută mai puţin ca transmitere de cunoştinţe şi mai
mult ca formare a personalităţii.
Elevul de azi trebuie să dea universului
informaţional întâlnit un sens critic, creativ şi productiv. Copilul este
nevoit să-şi dezvolte capacitatea de a cere informaţii şi de a decide
importanţa acestora. Pentru a se realiza acest deziderat, îmvăţătorul trebuie
să-i ofere, în egală măsură, un cadru de învăţare şi unul de gândire, pentru a
da posibilitatea elevului să-şi urmărească şi să-şi monitorizeze propriile
procese de gândire. Rolul învăţătorului
este de neînlocuit, căci acesta este organizatorul condiţiilor de
învăţare.
Predarea literaturii române reprezintă,
în primul rând, o problemă de educaţie estetică. Preocupările pentru frumos,
pentru reflectarea expresivă a realităţii, au existat dintotdeauna. Educaţia
modernă, în general, şi cea estetică, în special, trebuie să deplaseze accentul
de la ipostaza reproductivă a învăţării la cea a cultivării potenţialului
creativ al personalităţii.iteratura favorizează formarea sentimentelor
intelectuale, a convingerilor morale, fortificând şi echilibrând întreaga
personalitate, permiţând realizarea idealului educaţional. Aceste obiective pot
fi atinse în predarea literaturii române prin percepţia directă, profundă şi
creatoare asupra operei de artă, prin observarea unităţii formă - conţinut,
prin interdependenţa dintre operă – creator - condiţii sociale şi istorice de
apariţie.
Ne aflăm în secolul tehnologiei moderne,
într-o epocă în care omenirea este asaltată de cinematograf, televizor,
calculator şi internet. Această tendinţă
de abordare a lecturii cu ajutorul calculatorului, s-a observat atât la noi,cât şi în întreaga
lume.Dar ,să nu uităm că învăţătorului la orele
de limba şi literatura română îi revine o misiune grea: să
atragă elevul spre carte. Ea trebuie privită ca element al devenirii umane. În
legătură cu virtuţile lecturii s-a scris mult şi se va mai scrie. Miron Costin
spunea că ,,Nu este alta mai plăcută şi mai folositoare zăbavă decât cetitul
cărţilor.” Filozoful şi poetul american Ralph Emerson zicea că ,,Sunt cărţi
care ocupă în viaţa noastră acelaşi rol cu părinţii, cu cei dragi şi cu
experienţele mari.”
2. Folosirea TIC în procesul de
predare-învăţare
Majoritatea specialiştilor consideră că nu trebuie să ne mai întrebăm
dacă procesul de predare-învăţare se îmbunătăţeşte prin utilizarea
calculatoarelor,ci cum pot fi utilizate mai bine calităţile unice ale
calculatoarelor,care le deosebesc de alte medii.Integrarea tehnologiei
informatice şi comunicaţionale in procesul de predare –învăţare-evaluare atrage
după sine creşterea motivaţiei pentru studiu şi reuşită.
3. Prezentările Power Point - un mijloc
modern de predare-învăţare
Aplicaţia Power Point reprezintă unul
dintre cele mai moderne mijloace de predare-învăţare,care permit combinaţia
imaginilor fixe şi mobile,putând fi
îmbogăţite progresiv ,odată cu comentariile
.
Prezentările Power Point pot
cuprimde :pagini (SLIDE-uri) de prezentare şi adnotări
invizibile pentru public .Aplicaţia Power Point permite :modificarea
paginilor unei prezentări existente ; adăugarea de pagini noi sau introducerea
de texte,imagini CLIPART,diagrame EXCEL,tabele WORD sau alte
obiecte ; inserarea de imagini
artistice,utilizând o gamă largă de instrumente de desenare ; inserarea de efecte sonore şi animaţie
,efecte speciale(tranziţii de la o pagină la alta, texte ce apar din toate
direcţiile) .
Cultivarea interesului pentru programele
Power Point rămâne unul dintre
principiile fundamentale ale muncii noastre. Datoria noastră este să-i orientăm
pe elevi spre
cunoaşterea importanţei tehnologiei ,
spre folosirea acestei surse de învăţare. Acest lucru se poate realiza şi prin
utilizarea unor metode şi mijloace didactice moderne, atractive pentru elevi.
Voi enumera câteva metode moderne de
predare : metoda Ştiu - Vreau să ştiu - Am învăţat, Pălăriile gânditoare,
Explozia solară, Turul galeriei, metoda Frisco, Brainstormingul, Studiul de
caz, metoda cadranelor, a cubului, etc.
Ţin să exemplific rezultate aplicării
unor astfel de metode.
Metoda Studiului de caz aplicată
în programul Power Point prezintă numeroase avantaje : elevii se
confruntă direct cu problema pe care o au de cercetat, găsesc elementele
caracteristice cazului pe care îl investigheză, selectează materiale,
sintetizează, îşi dezvoltă capacităţi de examinare critică a strategiilor de
soluţionare, de organizare, de cooperare în echipă ;inserează imagini
artistice,inserează efecte sonore ,efecte speciale de la o pagină la
alta,etc.
Primul studiu de caz din clasa a III-a
este Marele poet MIHAI EMINESCU, un
studiu vast care a necesitat o îndelungă documentare. Echipa a fost formată din
şase membrii, aleşi de la începutul anului şcolar. Ei s-au documentat, au fost
la bibliotecă, au navigat pe internet, au lucrat chiar şi în timpul orelor .
S-au alocat acestui studiu de caz patru ore.
S-a utilizat calculatorul şi videoproiectorul,deoarece s-a realizat un
material interesant în Power-Point, s-au citit date despre poet şi poezii
reprezentative. Grupul celor şase a realizat şi un test de verificare,
cuprinzând întrebări legate de tema prezentată .A urmat şi un concurs de poezii
,cu ocazia zilei de naştere a poetului.
In timpul activităţii s-au remarcat şi
câteva minusuri:
-
nu
toţi membrii grupului s-au implicat cu seriozitate;
-
nu
s-au căutat în dicţionar cuvintele necunoscute ;
-
elevii
nu au avut o atitudine naturală în timpul prezentărilor; Dar, în amsamblu,
studiul de caz a fost unul interesant, mai ales că li s-a cerut elevilor să
aducă şi elemente noi, neprezentate de învăţător la ore. Evident elevul nu este lăsat singur
în faţa imaginii, ci i se oferă atât imaginea, cât şi comentariul verbal,
care-şi propune să-l conducă spre înţelegerea ei. Mijloacele de prezentare
Power Point sunt instrumente interpuse între elev şi învăţător. Ele dau
rezultate doar dacă elevii valorifică mesajul. Învăţătorului îi revine rolul de a-l determina să
acţioneze, să opereze cu datele oferite de mesaj în cadrul unei situaţii de
descoperire, să generalizeze şi să formuleze ei înşişi concluziile. Timpul pe
care îl ia învăţătorului pregătirea unei
lecţii cu mijloace tehnice este sensibil mai mare decât pentru o lecţie
obişnuită.
Activitatea profesorului trebuie să fie
bazată însă pe activităţile tradiţionale, dar să se asocieze şi cu metode şi
mijloace moderne, de care nu trebuie abuzat. Şi asta pentru că mijloacele
moderne aduc un plus de atractivitate, dar valoarea lor formativă nu este
elucidată pe deplin, urmând ca timpul să-şi spună cuvântul.
BIBLIOGRAFIE:
1. Bocoş, Muşata, (2002), Instruire
interactivă. Repere pentru reflecţie şi acţiune, Editura PresaUniversitară
Clujeană, Cluj-Napoca;
2. Bontaş, I., (1997), Pedagogie,
Editura All, Bucureşti;
3. Bruner, Jerome, (1970), Procesul
educaţiei intelectuale, (trad.), Editura Ştiinţifică, Bucureşti;
4. Cerghit, Ioan, (1997), Metode de
învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti;
5. Cozma, Teodor, (1997), Educaţia
formală, nonformală şi informală, în Psihopedagogie, Editura Spiru Haret, Iaşi;
6. Cristea C. Gabriela (2002), Pedagogie
generală, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti;
7. Cristea, Sorin, (2002), Dicţionar de
pedagogie, Grupul Editorial Litera Educaţional, Chişinău;
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu