Persoane interesate

vineri, 6 ianuarie 2012

CALCULATORUL, INSTRUMENT MODERN ÎN PREDAREA LECŢIILOR DE CHIMIE




 (598x448, 94Kb)




***
CALCULATORUL, INSTRUMENT MODERN ÎN PREDAREA LECŢIILOR DE CHIMIE

Prof. chimie Micu  Nicoleta
Liceul teoretic Eugen Lovinescu, Bucuresti
Chimia este una din dintre disciplinele fundamentale care face parte din planurile de invatamant.
Stiinţa chimiei este reprezentată de grupul de informaţii care descriu structura şi compoziţia materialelor din univers, modificările care pot apărea in structura şi compoziţia acestor materiale şi relaţiile energetice implicate in aceste modificări.
Evoluţia chimiei ca ştiinţă, a fost marcată de descoperirea oxigenului (1774) de către John Priestley şi a continuat cu epoca modernă in care asociem chimia cu materialele plastice, cu detergenţii, săpunurile, ingrăşămintele chimice, medicamentele, alimentele prelucrate, combustibilii atomici.
In conditiile contemporane ale dezvoltării rapide a ştiinţei şi tehnicii se urmăreşte sporirea eficienţei formative a procesului de invăţământ, prin antrenarea elevului in procesul asimilarii cunoştinţelor. Este necesar ca elevul – din “obiect” care asimileaza stiinta- sa devina “subiect’’ care redescoperă  ştiinţa iar metodele folosite de el, pentru asimilarea cunoştinţelor , să devină metode de cercetare. Rolul profesorului este ca in primii ani de şcoală să-i inveţe pe copii ‘’să inveţe’’ (ca atitudine generală) şi apoi cum să inveţe utilizând diverse tehnici de munca intelectualăAutoinstruirea presupune un anumit grad de maturitate intelectuală si devine posibilă în perioada preadolescenţei şi adolescenţei.
Astfel, utilizarea calculatorului in invăţământ va conduce la deplasarea accentului de la un mediu de invăţare centrat pe profesor la unul centrat pe elev, in care profesorii nu mai reprezintă sursa - cheie de informaţie şi de transmitere a cunoştinţelor, ci colaboratori ai elevilor, studenţilor, aceştia transformându-se din receptori pasivi de informaţie in factori activi in propria lor educaţie.
Pentru a fi eficiente, mijloacele ICT (internet si tehnologia comunicatiilor) trebuie combinate cu tehnologii şi metode tradiţionale, astfel incât să conducă la imbunătăţirea actului de predare si de invăţare, la partajarea cunoştinţelor si a informaţiei, la obţinerea unui grad sporit de flexibilitate a invăţământului pentru a răspunde necesităţilor sociale concrete, la scăderea costurilor educaţiei şi la imbunătăţirea eficienţei sistemului de invăţământ
Pentru a sublinia rolul pozitiv al tehnologiilor informationale in educatie , prezentam rezultatele psihiatrului William Glasser din Control theory in the classroom, despre măsura in care reţinem informatiile in diferite contexte:
·      10% din ce citim(un mediu virtual ne pune la dispozitie un material bogat de lectura- documentatii, prezentari, mesaje de e-mail sau de pe forumul de discutii)
·      20% din ce auzim (materiale audio sub forma de tutoriale sau incluse in diverse teste online)
·      30% din ce vedem (materiale video, organizare vizuala atenta a tuturor informatiilor)
·      50% din ce auzim si vedem ( videoconferintele ofera posibilitatea unor discutii in timp real)
·      70% din ce discutăm cu altii (un mediu virtual ne ofera multiple posibilitati de participare la discutii cu profesorii sau colegii)
·      80% din ce experimentăm (majoritatea disciplinelor cer realizarea de proiecte in care elevii sa-si valorifice cunostintele si creativitatea)
·      95% din ce ii invatam pe alţii (aceasta presupunand o intelegere clara si o buna organizare a ceea ce urmeaza a fi predat)
  Activităţile şcolare care pot fi realizate cu ajutorul calculatorului ca instrument de lucru sunt următoarele:
1.       realizarea sau analiza unui document scris, de orice natura(referat sau portofoliu) cu ajutorul unui editor de text;
2.       prezentarea informaţiei sub forma grafică sau realizarea unor desene;
3.       efectuarea unor calcule numerice in scopul formarii deprinderilor de calcul, de prelucrare a unor date;
4.       realizarea si utilizarea unor baze de date;
5.       invăţarea unui limbaj de programare;
6.       laborator de chimie asistat de calculator;
7.       conceperea unor teste,lucrari de laborator,lecţii de către profesor;
8.       realizarea unor modele spaţiale a particulelor studiate(atomi, ioni, molecule, reţele atomice, ionice, moleculare)
Ca mediu care intervine in procesul instructiv se disting două modalităţi de utilizare a calculatorului:
1.                  modul direct in care calculatorul indeplineşte sarcina de predare, prin intermediul unui soft educaţional;
2.                  modul indirect in care calculatorul functionează ca manager al instruirii.
Modul indirect constă in utilizarea calculatorului pentru controlul si planificarea instruirii(Computer Manager Instruction-C.M.I).In acest caz, calculatorul preia o parte din sarcinile profesorului ca manager al instruirii:
-prezintă elevului obiectivele operaţionale si părţile componente ale lecţiei;
-atribuie sarcini de lucru specifice, din manualul sau caietul de lucru asociat disciplinei de invatamânt respective;
-aplică teste pentru stabilirea progresului elevului in raport cu obiectivele prestabilite;
-inregistrează si raportează rezultatele obţinute la teste;
-prescrie, in funcţie de rezultatele obţinute la un test diagnostic, secvenţele pe care trebuie sa le studieze la un anumit elev in continuare.
Utilizarea calculatorului in activitatea de instruire conduce la dezvoltarea unor forme de organizare a instruirii care nu sunt posibile cu ajutorul metodelor si mijloacelor traditionale.                   Posibilitaţile calculatorului de prelucrare, inregistrare si regăsire a informaţiei determină introducerea situaţiilor in care elevul dobandeşte cunoştinţe si competenţe in mod autonom, in conformitate cu interesele si aspiraţiile proprii.
Pentru ca prezentarea secvenţelor să nu devina plictisitoare si pentru a sprijini elevul in organizarea activităţii sale de invăţare-evaluare, materialul este impărtit in mai multe module, fiecare putând fi parcurs intr-un interval de 15-20 min.
De asemenea, se oferă acces la diverse informaţii necesare indeplinirii sarcinilor de lucru propuse elevului.
Drumul parcurs de catre elev este determinat intr-o mare măsura de initiaţiva elevului care invaţă. O investigaţie poate fi orientată spre atingerea unor scopuri precise sau poate fi o explorare.
Modele interactive(softurile de simulare)permit elevilor să observe pe ecranul monitorului un model al procesului, fenomenului sau instalaţiei reale.
Elevii pot modifica valorile unor parametrii, observa influenţele acestor modificări asupra desfăşurarii procesului sau fenomenului. In unele cazuri, modelul interactiv poate inlocui experimental real, in special in vazul in care acest experiment este periculos sau necesită aparatura scumpă. Modele interactive asigură o economie de timp in pregătirea lecţiilor si in timpul lectiilor. Cu ajutorul lor, profesorul poate prezenta fenomenele, procesele mult mai intuitive si poate demonstra unele particularităţi ale proceselor si fenomenelor.
Aceasta duce la cresterea interesului elevilor pentru chimie si favorizează intelegerea mai profundă a lor.
Modelele computerizate ale lucrărilor de laborator imita lucrările efectuate de elevi in laborator.
Spre deosebire de softurile de simulare, ele prezinta tabele electronice pentru notarea rezultatelor obţinute in urma efectuării experimentului, subprograme pentru constructia graficelor, pentru prelucrarea rezultatelor, registru electronic in care se trec  automat notele elevilor pentru lucrarile efectuate.In laborator, calculatorul este folosit pentru achiziţia, reprezentarea şi analiza datelor experimentale.
Chimia, cu toate ca este o stiinţă a naturii cu o pregnantă tentă experimentală,procesul de predare-invăţare fiind necesar sa se realizeze in laboratorul de chimie, poate fi predată si invăţată cu ajutorul programelor informatice dedicate indeosebi structurii substanţelor, mecanismelor de reacţie, etc, nesesizabile cu ochiul liber.          
Calculatorul permite o mai bună intuire a fenomenului studiat, pe baza repetării acestuia până la invăţarea deplină.
Este ştiut că in invăţământul tradiţional, o experienţă nu poate fi repetată in timpul predării datorită constrângerilor de timp si de material.
In noua tehnologie didactică, profesorul poate mai intâi experimenta in modelul clasic, simuland-o apoi pe calculator prin varietatea parametrilor  in limitele fenomenului studiat până la inţelegerea şi asimilarea deplină.
Varietatea modelelor din realitatea practică, permite concretizarea abstractului evidenţierea  mai rapidă a notelor comune esenţei fenomenului sau procesului studiat.
Prin intermediul programului didactic, profesorul realizează un permanent dialog intre “maşină” si cel care invaţă.
Folosirea calculatorului solicită un studiu aprofundat al temei si spirit de cercetare al elevului.
Calculatorul nu poate insă inlocui profesorul, dupa cum cartea nu poate face sa dispara lecţia de clasa si nici nu se poate substitui celorlalte mijloace de invăţământ.
Practica, arată ca pe măsura dezvoltării tehnicii si tehnologiei invăţământului, sarcinile scolii si profesorilor cresc.
Calculatorul poate să economisească timpul, elevii se pot corecta singuri cand greşesc, dar să nu uităm ca rolul profesorului este imens, deoarece elevii asimilează mai bine cand sunt puşi sâ se corecteze unii pe alţii ,când fiecare lucru neştiut de un elev creeaza o noua problemă.
Invăţarea cu calculatorul are deci un demers activ, sprijinit pe caracterul interactiv al dialogului om- masina.
Elevul invaţă fără emoţii, inhibiţia care apare in procesul ascultării tradiţionale , in faţa clasei şi a tablei dispare.
Munca cu calculatorul fixează atenţia, solicită concentrarea si beneficiează de aceasta la momentul oportun.
Uniunea europeana pune un mare accent pe imbunatatirea educaţiei prin adoptarea unor metode si tehnologii moderne, că şi prin colaborarea intre institutii.Consiliul Europei consideră difuzarea ITC promovează schimbări nu doar de ordin tehnologic, ci aduce cu sine noi moduri de comunicare si interacţiune intre oameni, companii, state, conducând la structuri economice si sociale noi si la noi căi de guvernare

BIBLIOGRAFIE
·            Neacşu I.,  Instruire şi învăţare, Bucureşti, Ed. Ştinţifică,1990;
·            Diaconu M. , Jinga I., Ciobanu O., Pescaru A.,Panduru M., Pedagogie, Bucureşti
·            Radu I.T., Învăţământul diferenţiat – Concepţii şi strategii, Bucureşti,Ed. Didactică şi Pedagogică, 1978;
·            Ghidul profesorului modern Ed Polirom , 2008
***




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină