Computerul-partener in actul didactic
Prof. Bora Mihaela
Prof Bora Tony
Liceul Teoretic Independenta
Calafat
Computerele au devenit
un factor
deosebit de important în societatea modernă. Ne confruntăm cu
prezenţa lor atât în viaţa privată, cât şi la locul de muncă. La fel se
întâmplă şi în cazul tehnologiilor comunicaţionale (telefonia mobilă, mesajele
SMS, poşta electronică, comunicarea pe chat). De aceea, procesul de instruire
trebuie să înglobeze TIC intr-un mod cât mai eficient.
Copiii învaţă despre computere, chiar unele materii pot fi predate cu ajutorul
calculatorului, dar un aspect foarte important este acela că invăţarea asistată de calculator
poate fi distractivă. În plus, pot fi deprinse şi alte alte abilităţi, cum ar
fi cele de organizare, planificare, colaborare sau
evaluare.
Utilizarea calculatorului ar putea părea dificilă, dar
oricine esta capabil să se instruiască în acest domeniu. TIC este un instrument
care ajută în procesul de învăţare, la fel cum este tabla sau manualul. Tehnica
de folosire poate fi dobândită destul de repede şi uşor, cel puţin la un nivel
acceptabil de utilizare.
Predarea asistată de calculator nu înseamnă neapărat lecţii suplimentare.
Ea trebuie înglobată in predarea tradiţională. Lecţia are un ritm alert, copiii
fiind mult mai atenţi şi motivaţi. În plus, elevii învaţă nu doar lecţia la
materia respectivă, ci dobândesc deprinderi TIC. Pe lângă acestea, ei folosesc
şi abilităţile de comunicare, de scriere, iar dacă au activităţi de grup li se
dezvoltă gândirea critică, abilităţile de organizare şi
planificare.
Cadrul didactic trebuie să conştientizeze că important este aspectul didactic,
nu cel tehnic.
Profesorul
este figura centrală a reformei educaţionale contemporane. El trebuie să
renunţe la rolul său tradiţional şi să se transforme într-un planificator al
activităţilor de grup, într-un facilitator al interacţiunii elevilor şi într-un
consultant. El trebuie să înveţe să-şi alieze computerul în acţiunea educativă,
să facă din acesta un catalizator al interacţiunii dintre elevi. De el depinde
transformarea muncii din clasă într-o activitate agreabilă, desfăşurată într-un
mediu afectiv, cald şi securizant; are un rol important în introducerea
perspectivei interdisciplinare şi răspândirea practicii predării în echipă. În
cazul folosirii TIC, acest rol este preluat parţial de calculator, de Internet,
de specialişti din afara şcolii, uneori chiar de
elevi.
Bineînţeles că mare parte a instruirii este realizată de cadrul didactic. Dar
rolul profesorului se va deplasa mai mult în direcţia de mentor, antrenor, ghid
şi de motivare.Şi el este un cursant, de asemenea, venind în contact cu toate
tipurile noi de informaţii. Este bine să se discute acest fapt cu elevii,
pentru ca aceştia să-şi da seama că asimilarea de cunoştinţe noi se face toată
viaţa.
Din acest motiv, majoritatea profesorilor din învăţământul
preuniversitar care folosesc în acest fel TIC apelează în cele mai multe cazuri
la prezentări în PowerPoint şi într-o măsură mult mai mică la software
educaţional.
Iata un exemplu de practica folosind
prezentari in actul didactic:
Profesorul de informatica trebuie să predea la clasa a V-a
lecţia despre Sistemul de Calcul, iar conform programei trebuie să-i
familiarizeze pe elevi cu concepte precum : data, unitati de masura,
componente, etc. În stilul tradiţional, profesorul venea la clasă şi le expunea
elevilor “povestea”sitemului de calcul, iar aceştia ar fi scris după dictare
ori după ceea ce profesorul ar fi scris la tablă.
Integrând TIC în procesul de predare-învăţare, toată lecţia
se schimbă, devenind mai atractivă atât pentru elevi cât şi pentru profesor. În
noua variantă, profesorul va lucra cu elevii mult mai aproape fiindcă după o
scurtă prezentare a ceea ce urmează să înveţe în lecţia respectivă, acesta îi
va coopta la fiecare pas în a noile cunostinte prin intermediul instrumentelor TIC şi nu doar că le va capta atenţia,
ci îi va ajuta ca învăţarea elementelor să se facă chiar în clasă. Aşadar,
profesorul de informatica şi-a stabilit următoarele activităţi pentru cele 45
de minute pe care le are la dispoziţie pentru lecţie:
În primul rând, folosindu-se de o prezentare realizată într-un
program Microsoft PowerPoint, el va expune pe parcursul orei elementele pe care
elevii trebuie să le înţeleagă şi să le reţină din lecţie. Prezentarea
respectivă conţine imagini şi desene pe care profesorul le comentează.
La anumite momente, profesorul foloseşte scurte filmuleţe sau serii
de imagini pentru a-i introduce şi mai mult pe elevi în elementele care compun
lecţia
Pentru a nu-i lăsa doar cu aceste informaţii primite în clasă,
profesorul le cere elevilor să pregătească pentru fiecare concept cheie o
scurtă descriere. Pentru această temă, profesorul le indică să folosească câteva site-uri tematice.
Ca o concluzie, o educaţie eficientă presupune un cadru
didactic eficient. Mijloacele TIC pot îmbunătăţi predarea prin ajutorul oferit
cadrului didactic. Iar un cadru didactic eficient va şti să profite din plin de
toate avantajele tehnicii moderne.
Bibliografie:
Warschauer M., Shetzer H.,
Meloni C. - Internet for English Teaching, TESOL, Virginia, 20002. Emans, Bruno - Guidelines
for primary school teachers for integration of ICT in their lessons
Sălăvăstru,Dorina, 2007, Psihologia educaţiei, Editura Polirom, Iaşi.
http://www.ecomunitate.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu