...
IMPORTANŢA
UTIZĂRII POWER POINT ÎN ORA DE FIZICĂ
Prof.Popescu Mihaela
C.N.,,
Fraţii Buzeşti Craiova
POWER POINT este o aplicaţie ce permite
crearea de pagini electronice unite în cadrul unui singur fişier ce poate să
conţină:
- pagini (SLIDE-uri) de prezentare;
- efectuarea, pe paginile de
prezentare, de adnotări invizibile pentru public;
- modificarea paginilor unei
prezentări existente;
- adăugarea de pagini noi sau
introducerea de texte, imagini CLIPART, diagrame EXCEL, tabele WORD sau alte
obiecte;
- inserarea de imagini artistice,
utilizând o gamă largă de instrumente de desenare din POWER POINT;
- efecte sonore şi animaţie, efecte
speciale (tranziţii de la o pagină la alta, texte ce apar din toate direcţile,
etc.).
Aceste lecţii computerizate respectă
metodica predării, şi rigoarea stiintifica, în plus facilitează înţelegerea şi
sunt atractive încât elevii încep să înveţe cu plăcere fizica. Astfel, se
îmbină plăcutul cu utilul.
Cred ca este extrem de necesar să
intervenim cu noi tehnici de predare, pe baza utilizării noilor tehnologii, şi
a calculatorului, pentru a câştiga interesul elevilor pentru şcoala. în plus
programul Ministerului Educaţiei de dotare a şcolilor cu calculatoare
performante, conectate în reţea şi conectate la Internet a reprezentat o
investiţie extrem de mare şi, pentru a fi exploatată la adevărata valoare
consider utilă realizarea lecţiilor computerizate şi a softurilor educaţionale.
Se
poate afirma că problematica formării (perfecţionării) profesorilor, indiferent
de contextul naţional sau de concepţia dominată la momentul dat constă în cinci
sau şase teme ce redau problemele fundamentale ale formării pentru profesiunea
didactică:
1.
necesitatea unei redefiniri a obiectivelor formării;
2.
necesitatea de a articula formarea iniţială cu ce a continuă;
3.
aceea de a echilibra formarea iniţială cu cea continuă;
4.
iniţierea în noile tehnologii şi metodologii (predare, învăţare şi mai ales în
domeniul evaluării);
5.
strîngerea legăturilor dintre teorie şi practică (în particular printr-un
sistem de alternanţă)(după G. Ferry), creare reţele informaţionale interne (
clasa de calculatoare (informatica) – clasa pentru desfăşurarea lecţiilor
asistate de calculator la alte discipline şcolare – cancelaria profesorilor
(loc pentru pregătirea orelor de către profesori ) – cabinetul mutimedia (dotat
cu ecran şi proiector) – birourile mangerilor şcolari (director – director
adjunct), accesul liber al cadrelor didactice şi elevilor la serviciul INTERNET
(bandă largă), managementul eficient al resurselor umane şi informaţionale.
Utilizarea
TIC în general, în procesul educaţional,
este un imperativ al timpului, în contextul dezvoltării vertiginoase a
tehnologiilor informaţionale. A intrat deja in obişnuinţa zilnica utilizarea
calculatorului, pentru comunicare, informare, instruire.
Cred
că instruirea asistată de calculator la lecţiile de fizică are următoarele
avantaje:
·
contribuie la eficienţa instruirii,
este un rezultat al introducerii treptate a informatizării în învăţămînt;
·
permite diversificarea strategiei
didactice, facilitînd accesul elevului la informaţii mai ample, mai logic
organizate, structurate variat, prezentate in modalitaţi diferite de
vizualizare;
·
pune accentul pe participarea
elevilor, îi dă elevului un rol activ in procesul de invăţare;
·
elevii lucrează în ritmul propriu;
·
invpţarea este individualizata, nu
standardizata;
·
stimulează interesul faţă de nou;
·
stimulează dezvoltarea imaginaţiei;
·
pe ecran pot fi simulate unele
procese, situaţii care cu ajutorul resurselor tradiţionale este dificil (sau
chiar imposibil) să le obţii;
·
permite aprecierea obiectivă a
rezultatelor şi progreselor obţinute de elev.
Fiecare profesor încearcă să apropie elevii, să îi ajute să înteleagă materia pe care o predă,
să îşi organizeze orele de fizică astfel încât elevii să vina cu plăcere la ele
şi să descopere atât adevărurile stiintifice, cât şi, mai ales , plăcerea de a
învăţa. Nu este uşor datorită existenţei unui interes relativ scăzut pentru şcoala al unora
dintre elevi. Cel mai important lucru ar
fi recâştigarea interesului elevilor pentru şcoala, prin sporirea accentului
practic şi atractivitatii orelor de studiu, prin utilizarea unor mijloacelor
multimedia, a calculatorului, şi noi strategii didactice : o modalitate de
organizare a activitatilor de învatare trebuie să permită elevului să
vizualizeze fenomenul fizic studiat, să atragă atenţia elevului, să asigure
interactivitatea, elevul să participe activ la lecţie, să fie „antrenat” în
activitatile desfasurate, şi, în acelaşi timp demersul stiintific să fie cât
mai riguros, dar şi apropiat de viata de zi cu zi şi de practica, pentru ca
elevii să înteleaga ca fizica, şi disciplinele predate în şcoala, au o mare
aplicabilitate în viata şi în tehnica, şi ca nu reprezintă doar un domeniu
teoretic.
O astfel de modalitate de organizare
a activitatilor de învatare ,cu rezultate bune, se poate obţine prin îmbinarea
metodelor bazate pe utilizarea aparaturii de laborator, a reţelei de
calculatoare şi a tablei şi cretei – toate în acelaşi laborator dotat fie cu
reţea de calculatoare fie cu un singur computer, dar cu proiector, sau în
laboratorul AEL, dar înzestrat şi cu aparatura de laborator necesara orei de
fizică. Un element esenţial al acestei modalităţi de organizare a activităţilor
de învatare este constituit de utilizarea unui nou sistem de lecţii
computerizate, care se derulează pe monitoarele elevilor (sau pe planşa proiectorului).
În scopul îmbunatatirii
activitatilor didactice, şi pentru crearea acestui nou sistem de lecţii
computerizate,au apărut materiale ce
constau în crearea unor seturi de lecţii computerizate pentru toate clasele de
gimnaziu sau liceu, cu experimente virtuale, animaţii, simulări computerizate
concepute pentru a mări interesul elevilor pentru fizică şi pentru şcoală,
aceste lecţii fiind atractive pentru elevi şi facilitează înţelegerea fizicii,
stimulează gândirea, îmbina utilul cu plăcutul.
BIBLIGRAFIE
• Curriculum Naţional pentru învăţămntul
obligatoriu. Cadru de referinţă, M.E.N.,C.N.C, Ed.Corint, Bucureşti, 1998;
• Evaluarea continuă a elevilor şi
examenele, DE LANDSHERE G., Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1975;
• Instruirea şcolară. Perspective
teoretice şi aplicative, IU CU, R.B. Polirom, Iaşi, 2001;
• Ghidul dumneavoastră pentru Microsoft,
Office, Professional pentru Windows 2000, MARQUIS A., COURTER G, Ed. AII
Educaţional, Bucureşti, 1998;
• Instruire şi învăţare, NEACŞU I., Ed.
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999
sursa imaginii : freedigitalphotos.net
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu