...
Utilizarea
tehnologiilor moderne
Utilizarea
tehnologiilor moderne formă de integrare a educaţiei informale în educaţia
formală
Prof.Goanta
Constantina
Colegiul
Tehnic ION MINCU Craiova
Trăim astăzi în mileniul dominat de noile tehnologii
multimedia , care facilitează într-un mod uimitor comunicarea între oameni.
Aproape că nu mai putem desfăşura activitatea profesională fără ajutorul
calculatorului.
Posibilităţile de informare ,
prelucrare şi stocare pe care le oferă calculatorul , constituie oportunităţi
de ameliorare a actului didactic la toate disciplinele de învăţământ .Pe de o
parte , calculatorul incită la permanenta reconfigurare a imaginii pe care o
avem despre domeniile cunoaşterii – accesarea de surse de informaţii , ne dă un
plus de cunoaştere în termeni cantitativi , dar şi în termeni calitativi .
PowerPoint este o aplicaţie din
pachetul Microsoft Office destinată realizării prezentărilor.
POWER POINT este o
aplicaţie ce permite crearea de pagini electronice unite în cadrul unui singur
fişier nume. PPT ce poate să conţină:
-
pagini (SLIDE-uri) de prezentare
-
efectuarea, pe paginile de prezentare, de
adnotări invizibile pentru public;
-
modificarea paginilor unei prezentări existente;
-
adăugarea de pagini noi sau introducerea de
texte, imagini CLIPART, diagrame EXCEL, tabele WORD sau alte obiecte;
-
inserarea de imagini artistice, utilizând o gamă
largă de instrumente de desenare din POWER POINT;
-
efecte sonore şi animaţie, efecte speciale
(tranziţii de la o pagină la alta, texte ce apar din toate direcţile, etc.).
Prezentările in PowerPoint au
devenit o modalitate tot mai frecventă de a expune în mod creativ lecţii pentru
clasă, rezultatele unor cercetări sau proiecte educaţionale.
Această
activitate îşi propune familiarizarea elevilor cu elemente de bază ale noilor
tehnologii informaţionale şi de comunicaţie. Printre altele, lecţia contribuie
la dezvoltarea deprinderilor moderne de utilizator, la cunoaşterea modului de
utilizare a instrumentelor informatice, la dezvoltarea deprinderilor de a lucra
individual şi în echipă, precum şi la educarea elevilor pentru realizarea unor
produse utilizabile şi dezvoltarea spiritului inventiv şi creator.Ora are un caracter dinamic în care elevii sunt încurajaţi să cunoască
opiniile fiecăruia, să-şi dezvolte gândirea critică şi creativă, să participe
deschis la discuţiile pe temele propuse, devenind spontani şi siguri pe sine.
Realizarea proiectelor în cadrul
activităţilor practice va urmării dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă.
La toate nivelurile şcolare se observă îmbunătăţirea randamentului elevilor
atunci când în procesul de învăţământ intervine calculatorul.Se acordă astfel
elevilor sprijinul în dezvoltarea deprinderilor legate de comunicarea
informaţiei, pentru a obtine, prezenta si transmite informaţii în forme
variate: texte, grafică, tabele, etc. Instruirea elevilor trebuie să se
realizeze într-un mod profesional iar calculatorul să ofere sugestii
alternative pentru organizarea procesului de predare/învăţare în abordarea unor
teme încurajând gândirea creativă şi critică, dezvoltând abilităţile elevilor
în ceea ce priveşte prezentarea informaţiei şi, nu în ultimul rând, dezvoltarea
unor îndemânări de procesare complexă a informaţiei cu ajutorul aplicaţiilor
puse la dispoziţie de calculator.
Utilizarea
calculatorului permite realizarea unor serii de activităţi şi de dezvoltări
care sunt într-adevar unice.. Calculatorul sprijină procesul de educaţie iar
metodele învăţământului tradiţional nu pot face faţă avalanşei de
cunoştinţe şi varietăţii de meserii şi
domenii de activitate către care se îndreaptă copiii noştri. Avantajele
utilizării noilor metode de învăţământ
în educaţia elevilor ar fi: reducerea consumului de timp, posibilitatea
adaptării programelor personale de educaţie, posibilitatea acomodării rapide cu
schimbările şi noile cunoştinţe din diverse domenii, posibilităţi extinse de
educaţie interdisciplinară şi chiar reducerea costurilor educaţiei
continue.Folosirea calculatorului cu tehnica sa de animaţie este de mare efect
pedagogic în studiul predării
matematicii,fizicii,geografiei,chimiei,disciplinelor tehnice,etc. Dialogul
dintre profesor şi elevi este cu atât mai plăcut cu cât programele didactice
sunt mai atractive, cu pauze, tonalităţi şi culori menite să-i creeze elevului
o lume mai mică a sa în care să dorească să înveţe ştiinţa respectivă.
Elevii îşi aduc şi ei
aportul la activitatea din clasă, fiind interesaţi şi implicaţi prin
interactivitate pe tot parcursul lecţiei. Imaginaţia elevilor este stimulată
datorită numărului mare şi variat de programe special concepute, elevii devin
mai rapizi în luarea deciziilor iar gândirea lor devine o gândire logică.
De asemenea elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor Cd-uri, afişe,
grafice, reviste, teste, diferite programe şi softuri educaţionale, jocuri,
pliante publicitare, dicţionare on-line, activităţi educative interactive care
să antreneze copii de pe întreaga planetă.
Elevii îşi dezvoltă capacitatea de a aprecia critic acurateţea şi
corectitudinea informaţiilor dobândite din diverse surse, folosind calculatorul
pentru dezvoltarea capacităţilor de comunicare, pentru colectarea, selectarea,
sintetizarea şi prezentarea informaţiilor, pentru tehnoredactarea unor referate.
EDITURA
MAYA
PUBLISHING
B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon:
0766.299.431
Telefon/Fax:
0351.469.877
Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi
reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv
prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără
permisiunea Editurii.
ISSN 2068 – 665X
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu