Boboteaza,
Datini Traditii, Obiceiuri
Ziua de 6 ianuarie a fiecărui an are o semnificaţie foarte importantă
pentru creştini: este ziua în care IIisus Hristos apare şi se dezvăluie lumii.
Sărbătoarea Bobotezei, care evocă botezul Mântuitorului în apele Iordanului de
către Ioan, mai este cunoscută şi cu denumiri precum Epifania, Teofania,
Arătarea Domnului sau Descoperirea Cuvântului Întrupat.
Cel considerat Înaintemergătorul lui IIisus Hristos, Ioan, era un pustnic care
prevestea venirea Mântuitorului şi care, în consecinţă, îi îndemna pe iudei la pocăinţă.
Locuitorii din Ierusalim îl considerau proroc şi se adunau în jurul lui pentru
a-i asculta predicile. Ritualul de purificare practicat de Ioan era botezul în
apele Iordanului, cel numit Botezătorul cerându-le iudeilor ca, înainte de
botez, să se pocăiască. Ioan le spunea că el îi botează doar cu apă, dar că
acela care va veni după el, IIisus Hristos, îi va boteza cu Duh Sfânt şi cu
foc. În Evanghelia lui Matei se spune că Mântuitorul a venit din Galileea la
Ioan şi i-a cerut să-l boteze. „Eu am trebuinţă să fiu botezat de tine şi tu
vii la mine”, i-a spus atunci Ioan lui IIisus.
„Din ceruri se coboară
Duhul Sfânt”
„Mântuitorul Iisus Hristos este în apele Iordanului când a fost botezat de
sfântul Ioan Botezătorul. Atunci, din cer s-a auzit vocea lui Dumnezeu, care
spune «Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru care am binevoit», şi se coboară
din ceruri Duhul Sfânt sub chipul porumbelului”, ne-a explicat preotul Ştefan
Stanciu momentul botezului Mântuitorului. În acest fel s-a săvârşit ieşirea lui
Iisus Hristos pentru prima dată în lume, sărbătoare care se mai numeşte şi
Arătarea Domnului. Acest eveniment este semnalat încă din secolul III, în
Constituţiile Apostolice Boboteaza figurând printre sărbătorile creştine,
alături de Crăciun şi de Paşte.
Focuri
pentru alungarea forţelor răului
În tradiţia românească, Boboteaza este sărbătoarea purificării naturii şi în
special a apelor de forţele răului. Manifestările specifice acestei zile sunt
diferite în funcţie de regiune, însă au ca numitor comun rolul de curăţire şi
de îndepărtare a răului. Există credinţa că în această perioadă animalele
vorbesc şi au puteri neobişnuite, iar pentru alungarea duhurilor rele se afumă
grajdurile, se aprind focuri pe câmp şi se fac colinde însoţite de tot felul de
zgomote şi strigături. În tradiţia ortodoxă se obişnuieşte să se mănânce piftie
şi grâu fiert şi să se bea vin roşu.
Bărbaţii,
luaţi pe sus şi duşi la râu
Unul dintre cele mai populare obiceiuri de Bobotează era odinioară „iordănitul
femeilor”. În regiunile din nord, femeile se adunau acasă la cineva, aduceau
mâncare şi băutură, iar după ce se ospătau cântau şi jucau toată noaptea. Dimineaţa
ieşeau pe uliţele satului, îi luau pe sus pe bărbaţii care le apăreau în cale,
îi duceau la râu şi îi ameninţau că îi aruncă în apă. De asemenea, în noaptea
de Bobotează se crede că fetele îşi visează ursitul. Tinerele îşi leagă pe
inelar un fir roşu de mătase şi o bucăţică de busuioc sau, în alte cazuri, îşi
pun busuioc sub pernă. O altă superstiţie spune că fetele care cad pe gheaţă de
Bobotează se vor mărita în acel an.
Aruncarea
crucii în apă
Cel mai cunoscut obicei al zilei de Bobotează este aruncatul crucii în apă.
Preotul împreună cu enoriaşii fac o procesiune către un lac sau un curs de apă
după liturghie. Există în anumite regiuni obiceiul ca vânătorii şi pădurarii
satului să împuşte peste ape ca să alunge duhurile necurate, iar dacă este frig
se face o cruce de gheaţă care se pune la locul slujbei de lângă apă. La
sfârşitul acestor obiceiuri, preotul aruncă în apă o cruce de lemn, iar cei mai
curajoşi bărbaţi se aruncă în apă pentru a o recupera.
Gerul
Bobotezei ne ocoleşte
În ultimele zile, vremea a fost frumoasă, cerul senin şi temperaturile au
depăşit 10 grade Celsius. De Bobotează, meteorologii anunţă însă că vremea se
va înrăutăţi. Cerul va fi mai mult noros, iar în prima parte a zilei va ploua.
Temperatura maximă nu va depăşi valoarea de 6 grade Celsius, în timp ce minima
va fi de doar 2 grade Celsius.
„Se obişnuieşte ca de Bobotează, după
liturghie, să se facă o slujbă de sfinţire a apei, aşa zisa Aghiasmă Mare. Este
o slujbă specială care se săvârşeşte doar în această zi.” - Preotul Ştefan
Stanciu
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu