...
RELAŢII
METRICE ÎN TRIUNGHIUL DREPTUNGHIC
Prof. Şlincu
Doina-Gabriela
Şcoala cu cl. I-VIII nr.8 Suceava
Triunghiul dreptunghic este cunoscut de
elevi încă din clasele primare dar relaţiile metrice în acest triunghi apar
pentru prima dată în matematica de gimnaziu, la geometrie, în clasa a VII-a.
Aici sunt introduse mai întâi teorema
înălţimii şi teorema catetei, urmate de teorema lui Pitagora, teoreme care ne
ajută să aflăm lungimile laturilor necunoscute din triunghiul dreptunghic în
funcţie de cele cunoscute. De asemenea, reciproca teoremei lui Pitagora vine în
imediata lor apropiere, reciprocă care este folosită pentru a verifica dacă un
triunghi este dreptunghic.
Funcţiile trigonometrice: sin, cos, tg,
ctg sunt definite în clasa a VII-a ca
rapoarte constante în triunghiul dreptunghic. Valorile lor se definesc pentru
unghiurile ascuţite de 300, 450, 600. Cu
ajutorul lor se află, de asemenea, lungimile unor laturi sau măsurile unor
unghiuri din triunghiurile care sunt
propuse spre rezolvate.
O deosebită importanţă în rezolvarea
triunghiului dreptunghic o au şi teoremele medianei şi 300-600-900.
Aceste relaţii metrice în triunghiul
dreptunghic au o importanţă majoră în problemele de geometrie care vor urma.
BIBLIOGRAFIE:
-
Ion
Cheşcă, Gina Caba – Matematică,
manual pentru cl. a VII-a, Ed.Teora, Bucureşti, 2005.
-
Ghe.
Drugan, Ion Ghica, Cornel Moroti, Marius Giurgiu – Matematică, Exerciţii şi probleme cl. a VII.a, Ed. Meteor Press,
Bucureşti, 2010.
-
Olimpia
Popescu, Valeria Radu – Metodica predării
geometriei în gimnaziu, Ed. Did. Şi Pedagogică, Bucureşti, 1983.
...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu