Prof. Gabriela Cojocăreanu,
Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” Craiova
PPS.... Ciudată
abreviere la prima vedere...Oare ce se ascunde în spatele acestei combinaţii în
care nici măcar literele nu sunt diferite ?
Dezvoltarea
impetuoasă a tehnologiei moderne, era calculatorului, a Internetului, a
faceboock-ului în care am pătruns poate prea brusc şi nepregătiţi – unii!!- îşi
spun cuvântul şi-n materie de învăţământ, în modernizarea tuturor laturilor
componenete ale acestui domeniu. Era firesc ca „prioritatea naţională” a
societăţii româneşti – aşa cum emfatic o numesc politicienii şi cum pragmatic o
aşază la coada intereselor naţionale ! – să nu rămână nici ea mai prejos în
faţa galopului stiinţific şi informatic şi să recepteze creator metode şi
strategii moderne – mai ales audio- video- pentru facilitarea accesului la cunoştinţe şi a muncii la catedră.
Prieteni şi
duşmani în egală măsură , calculatorul şi Internetul aproape că se confundă cu
existenţa zilnică a binomului dascăl - elev.
Şi totuşi, care este misterul
abrevierii mai sus pomenite ?
Nici unul,
căci Power Point Slide a devenit una dintre modalităţile cele mai frecvente de
structurare / sistematizare a unor cunoştinţe în lecţia modernă. Ceea ce în
timpurile nu de mult apuse însemna schema pe tablă sau planşa frumos colorată
sau panourile tematice de pe pereţii cabinetelor, laboratoarelor şi sălilor
specializate, astăzi se traduce în prezentările Power Point de pe calculator,
proiectate fie pe ecranul unic al retroproiectorului, fie pe monitorul fiecărui
calculator care se află în laboratorul de informatică, la o oră de specialitat
, la una de fizică, chimie sau de
literatură română.
O astfel de
metodă prin excelenţă , dar nu eminamente video, se bazează pe îmbinarea
fericită dintre metodele tradiţionale în predare, învăţare, evaluare şi cele
moderne (lucrul cu programele de calculator ). Dascălului (sau de ce nu ?
elevului ) îi revine misiunea – în funcţie de conţinutul materialului şi, mai
ales, al tipului de lecţie, să aleagă cele mai interesante puncte de vedere,
opinii, informaţii care au caracter de noutate şi pe care manualele le /nu le
oferă , să le ordoneze logic într-o prezentare de diapozitive care poate fi
ilustrată prin scheme, imagini, hărţi, etc. Dacă ar fi să privim doar în glumă
avantajul unei astfel de metode, ne-am putea bucura că am scăpat de praful de
pe pereţi , de planşele îngălbenite de vreme, de pozele decolorate care uneori
nici nu mai ştii ce reprezintă... Lecţiile moderne stau fumos stocate pe CD-uri
sau pe DVD –uri şi oferă rapid accesul la informaţia dorită. PPS –urile sunt o
astfel de facilitate pe care , ca dascăl de literatură, o poţi utiliza mai ales
în studiile de caz , în elaborarea portofoliilor, în orele de recapitulare,
chiar şi în cele de evaluare , căci se pot concepe teste interesante proiectate
pe calculator, cu timp limitat de răspuns , la capătul cărora chiar elevul se
poate nota pe sine.
Prezentările
de acest tip sunt generoase, căci îmbină partea teoretică a informaţiei cu
materiale foto, audio ( e cazul , de exemplu, unor ore de prezentare a
universului unui scriitor , în care pe slideuri , pot să apară fotocopii ale
manuscriselor acelui scriitor, imagini din viaţa acestuia, ediţii diverse ale
operei sale, etc ), cu secvenţe de filme artistice sau documenatre , după
caz. Apanajul acesta nu mai aparţine
doar dascălului , deoarece elevul devine partener în actul educaţional şi, la
rânul lui, creator de material didactic.
Şi nu în
ultimul rând, o proiectare de PPS sparge
monotonia unei lecţii şi captează interesul mereu crescut al elevului modern
care intră într-o competiţie benefică lui cu dascălul său, în ceea ce priveşte
sursa, calitatea şi chiar cantitatea de
informaţii. Pentru că fiecare elev are dreptul la succesul şcolar şi la
atingerea celor mai înalte standarde curriculare posibile ...calculatorul nu va
înlocui niciodată total acţiunea profesorului , dar să ignorăm rolul şi
importanţa lui ar însemna să ne opunem firescului.
Aşadar,
introducerea în şcoala de tip nou a acestor tehnologii informaţionale are un
impact puternic asupra procesului de învăţământ , deoarece deschide noi
perspective practicilor educaţionale şi contribuie efectiv la dezvoltarea
acestora.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu