***
UTILIZAREA
PREZENTĂRILE POWERPOINT ÎN PROCESUL
DE PREDARE
– ÎNVĂŢARE
Prof. Dumitraşcu Gabriela
Colegiul Naţional „Petru Rareş” Suceava
Utilizarea programului PowerPoint în procesul predării este
din ce în ce mai frecventă, oferindu-le atât profesorilor cât şi elevilor
posibilitatea de a transmite şi de a recepta informaţiile într-un mod mai
profesional, mai plăcut.
Prezentările PowerPoint sunt
uşor de realizat, de actualizat şi foarte eficiente în crearea unui efect vizual
asupra prezentării, dar totuşi pot să nu aibă succesul scontat, chiar şi pentru
un prezentator cu experienţă.
Prin programul PowerPoint ni se oferă posibilitatea de a
completa în mod surprinzător informaţia spusă, scopul final al programului
fiind acele de a ajuta la fixarea de noi cunoştinţe într-un anumit domeniu şi
de a forma noi abilităţi. Materialul prezentat verbal este completat de
suportul vizual scris.
Texte, grafice, tabele, efecte,
toate pot fi introduse fără greutate într-o prezentare care va avea nu doar o
înfăţişare mai interesantă şi un impact mai mare, posibilităţile de reţinere a
informaţiei fiind mult mai sporite.
Prezentatorul, care probabil s-a
pregătit îndelung pentru a pune la dispoziţia publicului o prezentare pe cât de
utilă pe atât de captivantă, va dori ca atenţia auditoriului să fie îndreptată
asupra sa pe tot parcursul prezentării. Deseori însă, publicul poate manifesta
o atitudine opusă aşteptărilor noastre, fiind dificil să captezi atenţia
pentru o perioadă de timp (acest lucru depinzând desigur şi de publicul care
asistă).
Do not crowd the slide;Prezentarea
trebuie gândită în trei dimensiuni:
- narativă (fiecare diapozitiv reprezintă un element
important, care derivă din diapozitivul precedent, astfel publicul este
obligat să rămână atent);
- descriptivă (fiecare diapozitiv colorează un aspect)
- argumentativă
(vrei să demonstrezi, vrei să convingi).
Discursul
trebuie să vină în completarea celor afişate pe ecran. Un diapozitiv trebuie să
conţină informaţiile de bază, esenţiale, cu care trebuie să rămână publicul
după ce se termină prezentarea!
Trebuie
luate în considerare o serie de aspecte
pentru ca prezentarea să poată fi considerată una de succes.
O prezentare în PowerPoint nu
trebuie niciodată să se rezume la o simplă citire a materialului de pe
slide-uri, cu atât mai mult cu cât informaţia conţinută de prezentare trebuie
să fie doar o schiţă a informaţiilor pe care vrem să le transmitem. Un slide nu
trebuie să conţină propoziţii sau fraze întregi, ci mai degrabă câteva idei
generale notate preferabil cu liniuţă. Astfel involuntar publicul va reţine
ideile principale creându-şi o idee de bază despre subiectul prezentat, urmând
ca prezentatorul să completeze oral informaţia scrisă cu detalii şi cu
comentarii bine alese.
O prezentare care se doreşte a
fi profesională nu trebuie să conţină prea multe slide-uri. Scopul nostru nu
este acele de a da auditoriului cantităţi enorme de informaţie, ci după cum am spus, scopul este
de a oferi un suport material care să
faciliteze actul învăţării. Se pot introduce materiale sonore precum şi desene
sau poze care sunt oricând binevenite deoarece întrerup actul monoton de text
şi aduc o pată de culoare în prezentare recăpătând interesul publicului.
În al doilea rând, este o idee bună
să interacţionezi uneori cu publicul numind două trei persoane şi punându-l
întrebări. Este mult mai greu să devii neinteresat dacă faci parte din acţiune.
Acest lucru este însă posibil doar cu un public mai redus ca număr şi pe care
se presupune că îl cunoşti. În plus putem pune întrebări la care nu aşteptăm
neapărat răspunsuri: întrebările sunt puse doar pentru a face actul prezentării
mai captivant şi pentru a continua prezentarea.
O altă metodă de a implica
auditoriul este aceea de a da fişe de lucru cu diferite probleme de rezolvat.
Exerciţiile care se bazează pe tema prezentată pot fi rezolvate individual, în
perechi sau în grupuri mai mici. În acest fel, elevii nu interacţionează doar
cu ceilalţi colegi, ci şi cu materialul care se predă, făcându-l mai
inteligibil şi mai uşor de reţinut.
Desigur, o prezentare presupune o pregătire prealabilă prealabilă a
materialului de prezentat: informaţia trebuie să fie accesibilă, cu alte
cuvinte potrivită ca dificultatea grupei de vârstă şi stilului specific
fiecărui auditoriu în parte.
Atitudinea celui care prezintă
este un aspect demn de luat în considerare. Prezentatorul trebuie să fie atent
la intonaţia vocii, la volumul cu care vorbeşte, al postură, gesturi şi mimică.
Prin modul prin care se prezintă în faţa elevilor săi, prin atitudinea pe care
o adoptă, profesorul poate să trezească sentimente pozitive faşă de
prezentare(curiozitate, interesul, colaborare şi interacţiune) sau dimpotrivă
negative (plictiseală, lipsă de receptare şi colaborare).
Pentru
ca prezentare să fie eficientă trebuie
să vă asiguraţi că slide-urile dumneavoastră sunt un ajutor vizual pentru
lecţia prezentată, şi nu o distragere de la aceasta.
Efectele sonore captează atenţia elevilor, dar o pot şi
distrage. Se poate întâmpla ca o prezentare cu mai multe efecte şi derulări de
slide-uri, prezentată pe un computer mai puţin performant decât acela pe care a
fost creată, să se deruleze mult mai lent. Rezultatul este, evident, unul
dezastruos, aproape de comicul playback, iar mesajul pe care încerci să-l
comunici va fi estompat. Trebuie să se evite folosirea imaginilor estompate sau
şterse, suprapuse, folosirea decupajelor. Chiar şi liniile de text care apar la
un click al mouse-ului pot distrage atenţia. Trebuie să se acorde atenţie mesajului,
nu tehnologiei.
Prezentările Power Point care conţin imagini din Clip
Art sunt atât de răspândite, în toate
şcolile din România, încât imaginile Clip Art incluse în acestea au devenit un
adevărat clişeu vizual. Acestea nu arată decât o lipsă de creativitate adăugată
unui formular obişnuit. Mai întâi, trebuie să ne asigurăm că avem nevoie într-adevăr de elemente vizuale pentru
a ne întări mesajul pe care vrem să-l
transmitem elevilor. În acest caz, trebuie să se utilizeze propriile fotografii
scanate sau unele de calitate ridicată, chiar făcute in excursiile cu elevii.
Capturile de ecran, în timpul diverselor programe sau pe anumite site-uri web,
pot adăuga realism prezentări.
Şabloanele sunt un alt clişeu vizual. Ele vă forţează să va
încadraţi propriile idei în formatul respectiv predefinit. De cele mai multe
ori, template-urile sau mai corect şabloanele conţin fundaluri sau
background-uri care distrag atenţia elevilor şi combinaţii nepotrivite de
culori. Cel mai bine este să alegeţi o carte bună despre grafica web şi să
aplicaţi principiile în slide-urile.
Proiectarea slide-urilor
reprezintă o bună cale pentru descrierea grafică a unei idei din lecţie sau
pentru asigurarea unei priviri de ansamblu. Slide-urile, însă, nu sunt potrivite
pentru a reda detalii. Evitaţi paragrafele, citatele lungi şi chiar frazele
întregi. Limitaţi-va slide-urile la cel mult 5 linii de text şi utilizaţi
cuvinte sau propoziţii scurte pentru a exprima punctele pe care vreţi sa le
atingeţi. Astfel, elevii vor putea să “digere” şi să reţină elementele-cheie
mult mai uşor. Pe de cealaltă parte, nu utilizaţi slide-urile pentru a face o
schiţa a întregii prezentări.
Deseori,
realizatorii prezentărilor scanează un tabel sau o fotografie direct din
materialele pe care le deţin şi le includ în slide-urile lor.
Rezultatele sunt aproape întotdeauna sub aşteptări. Elementele vizuale sunt
descifrabile la o distanţă de câţiva centimetri, în loc de câţiva metri, cum ar
fi de aşteptat. De obicei, sunt prea mici, prea detaliate pentru o prezentare
vizuală eficientă.
De
asemenea, mărimea 12 a textului este potrivită atunci când aveţi în faţă
prezentarea, dar pentru o distanţă de câţiva metri, utilizaţi un font de 40. Nu
trebuie să fie uitată vârsta elevilor care vizionează prezentarea şi folosiţi, din când în când, în
exprimare pentru a-l atrage, în loc de
„eu”, „noi”. Trebuie să vă asiguraţi că
toate elementele slide-urilor prezentării sunt suficient de mari pentru a fi
vizibile.
O prezentare orală ar trebui să fie axată pe comunicarea
interactivă şi pe ascultare, nu pe
cititul
către audienţă. Cerinţele pentru exprimarea orală diferă destul de mult de cele
pentru exprimarea în scris. Exprimarea orală este mai scurtă, mai puţin formală
şi mai directă. Cititul de pe slide sau de pe o foaie face prezentarea un eşec.
Un aspect important îl reprezintă materialele distribuite anterior elevilor,
dacă e necesar. Dacă distribuiţi materialele la începutul prezentării, veţi fi
ascultat cu mai putina atenţie. De multe ori, o prezentare eficientă depinde de
crearea unui anumit suspans şi angajarea elevilor în dialog.
Prezentarea trebuie
executată singur, înainte de susţinerea lecţiei, ca să fiţi sigur că totul
funcţionează
perfect. Nu puteţi să ştiţi niciodată când se poate întâmpla ca un echipament
nefuncţionabil sau o interfaţă incompatibilă să vă forţeze să vă ţineţi prezentarea
pe un alt computer. Fiţi pregătit cu o copie a prezentării dumneavoastră pe un
CD, DVD sau pe memory stick sau cu folii transparente pentru prezentarea slide-urilor
la retroproiector. În cel mai rău caz, va veţi ţine prezentarea fără elementele
vizuale, ceea ce nu trebuie neapărat să însemne un dezavantaj dacă vă
concentraţi asupra mesajului transmis. Întotdeauna trebuie să se realizeze
conexiuni între prezentator şi prezentare.
În concluzie o
prezentare este formată de elemente numeroase care pot avea un impact diferit
asupra publicului. Rolul prezentatorului este acele de a încerca să faciliteze
actul comunicării folosind metode potrivite şi eficiente. Prezentarea şi
utilizarea adecvată a slide- urilor nu este suficientă deoarece din actul
prezentării mai face parte şi componenta extratextuală, aceea legată de
atitudinea noastră ca emiţător sau a publicului ca receptor.
Prezentările
realizate în PowerPoint pe calculator nu vor
înlocui niciodată în totalitate rolul
profesorului şi munca desfăşurată de
către acesta la catedră dar a ignora rolul şi importanţa acestora înseamnă a nu fi de acord cu noile
tehnologii.
Bibliografie:
- Cum să realizăm o prezentare
in Power Point. Autori: Tom Nergrino, Editura Corint
- Aplicaţii PowerPoint
educaţionale. Autori: Bogdan Patruţ. Monica Pătruţ, Editura EduSoft
- Curs
PowerPoint Editura Teora,
- http://
didactic.ro
EDITURA
MAYA
PUBLISHING
B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon:
0766.299.431
Telefon/Fax:
0351.469.877
Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi
reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv
prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără
permisiunea Editurii.
ISSN 2068 – 665X
***
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu