Persoane interesate

vineri, 6 ianuarie 2012

CALCULATORUL, PARTENER ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT/ Institutor – Lila Lavinia;



 (560x365, 252Kb)



***

CALCULATORUL, PARTENER ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT

Institutor – Lila Lavinia
Institutor – Ocolişeanu Ligia

I.  CALCULATORUL ÎN PREDAREA  ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR.
II. ROLUL  FUNDAMENTAL AL PROFESORULUI.
III. CÂT DE UTIL ESTE CALCULATORUL?
IV. BIBLIOGRAFIE



I.   CALCULATORUL ÎN PREDAREA  ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR
Profesionalizarea pentru cariera didactică este un proces de formare de competenţe într-un domeniu pe baza asimilării unui sistem de cunoştinţe practice şi teoretice. Profesionalizarea presupune descrierea identităţii profesionale, ceea ce reprezintă trecerea de la meserie la profesie. Dacă meseria  este rezultatul  unei asimilări intuitive şi imitative, profesia presupune cunoştinţe şi competenţe asimilate sistematic, structurate într-un model profesional - standarde profesionale.
 Profesia didactică are o dimensiune didactică puternică, nu poate fi intuitivă sau artizanală, dar nici nu poate fi construită numai din cunoştinţe şi competenţe, ci şi atitudini şi valori. Profesionalizarea activităţii didactice nu poate fi redusă la asimilarea unor competenţe descrise de standarde profesionale ci presupune o utilizare euristică şi creativă a acestora  în situaţii  şi contexte educaţionale diferite. Standardele profesionale se referă la acele componente ale profesiei didactice care sunt observabile şi măsurabile. Rolul de baza al unui profesor este acela  de:
·                         a proiecta instruirea;             
·                         a conduce activităţi instructive - educative cu elevii;
·                         a sprijini dezvoltarea - modelarea personalităţii elevilor.

II. ROLUL  FUNDAMENTAL AL PROFESORULUI
1. Selectarea elementelor educative;
2. Alegerea conţinuturilor învăţării;
3. Elaborarea unor variante de proiectare a aceluiaşi mesaj în diferite forme;
4. Selectarea şi realizarea materialelor/activităţilor de instruire;
5. Alegerea strategiilor de învăţare pentru fiecare obiectiv/caracteristicilor clasei. 
Cadrul didactic este un bun cunoscător al domeniului şi al didacticii disciplinei pe care o predă, ceea ce înseamnă că un cadru didactic are capacitatea de a prelucra, structura şi de a face accesibile cunoştinţele transmise, de a forma abilităţi, ţinând cont de particularităţile de vârstă individuală şi de grup ale elevilor.     Cadrul didactic proiectează şi aplică strategii didactice eficiente şi atractive în raport cu scopurile şi continuţurile propuse. O problemă importantă în învăţământul primar şi nu numai, o reprezintă eficientizarea procesului de predare.

III. CÂT DE UTIL ESTE CALCULATORUL?
*             El este o necesitate?
Noile tehnologii pentru tratarea şi transmiterea informaţiilor influenţează în toate sferele de activitate maniera de a comunica şi de a interacţiona. La nivelul învăţământului problema esenţială o constituie înţelegerea corectă a acestor resurse educaţionale. Ele pot fi un instrument eficient în predare, învăţare. El nu elimină rolul cadrului didactic, ci îmbogăţeşte instrumentele pedagogice în concordanţă cu finalităţile fiecărui ciclu de învăţământ. Printr-o utilizare simplă se permite dezvoltarea unei culturi a informaţiei info-cultura, constând din cunoaşterea posibilităţilor oferite de calculator. Atunci când se proiectează demersul didactic prima întrebare care şi-o pune educatorul este:
Ø  ce obiective urmărim în continuare se stabilesc strategiile didactice pentru realizarea integrală a obiectivelor propuse precum şi mijloacelor ce urmează a fi folosite. Etapele în proiectare sunt:
Ø  formularea clară a obiectivelor;
Ø  realizarea sarcinilor de lucru pentru elevi care să permită formarea /dezvoltarea comportamentelor prevăzute ca obiective;
Ø  structurarea unei strategii prin definirea specificului unei secvenţe;
Ø  alegerea optimă a tehnologiei pentru fiecare secvenţă. În această etapă va fi realizat soft-ul necesar;
Ø  stabilirea modului de evaluare.
Atunci când învăţătorul îţi proiectează activitatea didactică va ţine cont de momentul în care vrea să aplice tehnologia informaţiei în predare, adică când utilizarea calculatorului este necesară pentru atingerea  obiectivelor propuse,  adică  :
§   modul în care Tenologia  informaţiei  oferă accesul la informaţii;
§   modul în care Tehnologia  informaţiei îi poate ajuta să demonstreze, să explice diverse aspecte;
§   modul în care Tehnologia informaţiei ajută să analizeze modele existente, să comunice, să caute informaţii.
Învăţătorul  trebuie să ştie modul în care Tehnologia informaţiei poate fi folosită pentru atingerea  obiectivelor, metode de evaluare a progresului la disciplină, metode de evaluare a reuşitei lecţiei, impactul pe care îl are tehnologia informaţiei în cadrul lecţiei. Introducerea  calculatorului în procesul de învăţământ, măreşte calitatea învăţării şi permite includerea noţiunilor într-un  corp coerent  de informaţii. Algoritmizarea, modelarea, simularea sunt metode de învăţare programată ce permit realizarea lecţiilor asistate pe calculator. Calculatorul poate fi folosit în procesul integral sau în anumite momente ale lecţiei. El nu înlocuieşte învăţătorul, ci preia funcţii din activitatea de instruire precum şi momente din  munca elevului.
Instruirea asistată pe calculator se poate folosi la majoritatea disciplinelor: limba română, limbi străine, matematică, istorie, geografie, cunoaşterea mediului, muzica, educaţie fizică. Utilizând elementele informatice, se pot realia prezentări computerizate, de exemplu cu ajutorul aplicaţiilor POWER POINT etc. Familiarizarea cu pachetul Power Point, pot fi propuse teme individuale sau pe grupe cu aspect interdisciplinar:
§   realizarea unui dicţionar cu literele alfabetului în imagini;
§   studiul ariilor figurilor geomerice;
§   realizarea unui dicţionar cu autori  şi  opere;
§   prezentarea oraşului în text  şi imagini etc.
Exemplele pot continua şi temele propuse ca proiecte depind de inventivitatea învăţătorului.  Noile roluri pe care le implică profesia de educator impun o pregătire iniţială şi continuă corespunzătoare realizată pe de o parte prin creşterea ponderii problematicii privind învăţarea  şi pe de altă parte includerea unor secvenţe privind noile tehnologii informatice:
o    contribuie la perfecţionarea comunicării, având informaţii despre cele mai diferite obiecte, fenomene, evenimente;
o    permite vizualizarea unor obiecte sau fenomene care nu pot fi concepute direct de către elevi;
o    oferă suport tehnic pentru învăţare prin descoperire, permiţând elevilor să efectueze experienţe;
o    susţine procesul de formare a noţiunilor şi capacităţilor de analiză, sinteză, generalizare;
o    oferă un suport pentru efectuarea de exerciţii şi rezolvarea de probleme.
Eficienţa calculatorului în activitatea de predare-învăţare este determinată de metodologia folosită de cadrul didactic pentru integrarea acestuia în activitatea didactică. Atât succesele cât şi insuccesele în pregătirea teoretică şi practică  a elevilor, sunt determinate, în buna parte şi de modul în care fiecare cadru didactic ştie să folosească potenţialul didactic al mijloacelor de învăţământ.
Evoluţia softurilor, de la aspectul predominant de verificare, testarea cunoştintţelor, către aspecte mai complexe, care asigură contexte semnificative pentru învăţare, modifică aria de activităţi a profesorului cantitativ, dar şi calitativ.

Una dintre modificările majore aduse de intervenţia calculatoarelor în învăţământ este şi schimbarea de paradigmă, de la centrarea pe profesor, la centrarea pe elev. Prin   răspândirea şi diversificarea IAC, rolul dascălului suferă modificări.
Treptat, profesorul se degrevează de activităţi de rutină, dar sarcinile lui se amplifică prin aceea că trebuie să conceapă şi  să realizeze mici programe adaptate cerinţelor diciplinei pe care o predă  şi adaptate  totodată şi la cerinţele procesului educativ.
În noile medii  de învăţare, toţi elevii  beneficiază de acces la aceleaşi surse de informaţii, încât se poate spera  asigurarea unor şanse egale de educaţie.
,,Cu toate că elevii mei locuiesc în mediul rural, au nevoie de iniţierea, cunoaşterea, întelegerea lucrului cu calculatorul, în vederea  dezvoltării spiritului inventiv şi creator.”
,,Mediul rural a început să simtă nevoia de modernizare, de intrare în era informaţională. Cultivarea  sensibilităţii copiilor, a dorinţelor de cunoaştere, folosirea unor programe în care se pot repeta sau chiar aplica cunoştinte din discipline diferite, vor duce la un comportament civilizat, la dezvoltarea bagajului de informaţii.”

IV. BIBLIOGRAFIE:
1. Matei Sorin, Bazdoazca Elvira Nicoleta si Rosu Simona ,,Initiere in POWER  POINT” Ed.Arves 2002
2. Vlasceanu Lazar ,,Proiectarea pedagogica „
3. Garabet Mihaela ,,Instruirea asistata pe calculator”
4. www.soft.kids.ro
***



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină