Regula 10/20/30 a prezentărilor
PowerPoint
prof. Stănărîngă Carmen
Pregătirea unei prezentări:
Câte diapozitive vom folosi?
Cât de mult text putem pune în diapozitive?
Cât timp ar trebui să vorbim — o oră întreagă
sau mai puțin?
Care este regula 10/20/30 pentru PowerPoint?
Guy Kawasaki a formulat regula sa
10/20/30 pentru PowerPoint astfel:
10 diapozitive reprezintă numărul optim pentru a fi folosit într-o prezentare.
20 de minute este timpul necesar pentru a susține prezentarea.
30 puncte (point) este dimensiune minimă a fontului care ar trebui folosită în
diapozitive.
10 Diapozitive Constrânge Prezentatorul să Aleagă Înțelept
10 poate simboliza un număr arbitrar,
dar punând o limită asupra numărului de diapozitive pe care le putem folosi în
prezentare ne forțează să evaluăm necesitatea fiecărui diapozitiv.
De asemenea acest număr încurajează prezentatorul
să-și proiecteze eficient prezentarea. De cele mai multe ori o diagramă bine
realizată poate înlocui o listă de informații (O imagine face cât 1000 de cuvinte).
20 de Minute sunt Suficiente pentru a Comunica
ceva Important
La fel ca și constrângerea pentru
numărul de diapozitive, o constrângere pentru discurs ne va forța să edităm
prezentarea nemilos. Eliminați prezentările amicale “Sunt bucuros să fiu aici”.
Eliminați poveștile care nu sunt esențiale pentru transmiterea mesajului. Eliminați detaliile de care doar 5%
din audiență este
interesată — trimiteți-le prin email.
Dacă reușim să eliminăm toată
informația neesențială, putem comunica concis și cu precizie.
Fontul de 30-puncte Garantează Lizibilitatea
Mai mare este probabil mai bine, dar fontul de 30 puncte este o limită
minimă acceptabilă de a fi luată în considerație.
În timp ce fontul de 30 puncte font încă ne permite să punem suficiente cuvinte într-un
diapozitiv, cel puțin audiența va putea să le citească.
O singură idee per slide. Creierul uman nu poate procesa foarte multă informație
la un moment dat, de aceea nu înșiruiți mai mult de o idee pe zona utilă (diapozitiv);
Folosiți cuvinte cheie, esențiale. Nu întindeți propoziții întregi
în prezentare. Dacă publicul găsește toată informația pe diapozitiv, de ce să te
mai asculte pe tine, când poate citi. Diapozitivul distrage în loc să completeze.
Agenda prezentării nu
trebuie să lipsească din prezentare. Și marcați vizual începerea și terminarea unei
secțiuni a prezentării.
Evitați greșelile de ortografie în textul scris al prezentării.
Greșeala ortografică va sări în față și va fi reținută de către cei ce privesc,
ori scopul e să rețină ideile și nu că ai scris greșit un cuvânt. Pe lângă
pierderea focusului asupra conținutului, greșelile dau dovadă de neglijență,
lipsă de profesionalism și nu vrei acest lucru.
Fiți zgârciți la culori. Dacă tema prezentării nu necesită
prezența unei multitudini de culori pe diapozitive, atunci limitați-vă la una
sau două culori. Informația utilă trebuie să iasă în evidență și nu fundalul
sau culoarea fontului.
Bibliografie
How to Change the World
Articol: The 10/20/30 Rule of PowerPoint, de Guy Kawasaki, 30.12.2005
Six Minutes Speaking and Presentation Skills
Articol: The 10-20-30 Rule: Guy Kawasaki on PowerPoint, de Andrew Dlugan, 10.06.2010
Prezintă, uşor!
Articol: Material vizual: slideurile, de Alexandru Chiriţescu, 10.06.2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu