Persoane interesate

miercuri, 4 ianuarie 2012

IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE






ROLUL PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN CADRUL ORELOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ



prof. Carmen – Mariana Codreş

Colegiul Tehnic „Aurel Vlaicu”, Galaţi



Abstract

                IT-ul  pare a  fi  pecetea unei  generaţii,  aşa cum casetofonul stereo a caracterizat cândva o alta. El are un impact deosebit, transformând profund societatea, globalizând-o (alături de alţi factori, desigur), ajutându-ne să ne deschidem la schimbare, la nou, la altfel de oameni şi moduri de  viaţă, la cunoaştere. În plus, tinde să fie unul dintre factorii principali în a impune o   limbă   unică   a   întregii   planete. 

                Internetul și mijloacele multimedia asigură condiții de învățare în orice domeniu, pentru orice nivel şi la orice vârstă. Învăţarea cu ajutorul internetului si multimedia devine astfel o alternativă educaţională atractivă pentru elevi. Prin intermediul internetului, pășim într-o lume digitalizată, care oferă date celor care dețin un calculator conectat. Învăţarea într-un mediu virtual are la bază teoriile învăţării autodirijate, cooperarea, autonomia, responsabilitatea pentru învățare revenindu-i educabilului. Pentru profesor, acest tip de învățare presupune un grad ridicat de interactivitate cu elevii prin discuţii, dezbateri care au loc în cadrul virtual. Învățând cu ajutorul internetului si al mijloacelor multimedia, educatul are mai multă autonomie, lucrează în ritm propriu, îşi alege singur centrele de interes, dispune de o motivaţie intrinsecă, îşi selectează priorităţile şi sarcinile de lucru, învață să-şi organizeze mai eficient timpul. Elevul devine responsabil de propria evaluare, implicându-se activ în procesul de învățare, negociere, consiliere. Evaluarea este mai puţin solicitantă, aceasta primind valenţe formatoare. Avantajele învăţării cu ajutorul calculatorului sunt: accesibilitatea, flexibilitatea, confortul; Spaţiul în care învață nu necesită formalizare; Interacţiunea cu profesorul este liberă; Elevul învăţă în propriul său ritm, înregistrându-și progresele, primind feedback permanent; Costurile de timp sunt reduse: accesul la informaţii este nelimitat; Dacă învăţământul tradiţional este organizat pe grupe de vârstă, cel online este organizat pe subiecte; într-o clasă virtuală pot fi reuniţi subiecţi de toate vârstele, cu pregătiri diferite, neglijând graniţele spaţiale; În mediul virtual învățarea este centrată pe utilizator;

                Prezentările Power Point sunt cel mai modern mijloc de predare care permite combinaţia imaginilor fixe si mobile care pot fi îmbogăţite progresiv odată cu progresul comentariilor formatorului.

            IT-ul şi literatura română

                În procesul didactic al predării literaturii, specialiştii se confruntă cu o nouă poziţie a cărţii şi a lecturii. Evoluţia tehnicii modifică tipul de receptare (noţiunile transmise), conţinuturile învăţării şi chiar unele repere culturale.

                Ca   orice  modificare   de   paradigmă   educaţională,   şi   aceasta   comportă   anumite riscuri,   aspecte   pozitive   şi   aspecte   negative.  Vom  aminti,   în   continuare,   câteva   dintre beneficiile pe care le aduce această ,,revoluţie”: 

Beneficii pentru profesori:

- disponibilitatea unei documentaţii vaste, în funcţie de necesităţi ;

-  existenţa   unui   sistem  pedagogic   eficient   de   susţinere   a   procesului   educativ   adaptat destinatarului, cu posibilităţi de a individualiza cunoştinţele ;

- facilitarea schimburilor de experienţă, de programe, colaborările.

Beneficii pentru elevi :

- motivaţia : elevii sunt fascinaţi de noile tehnici de predare ;

- Internetul reprezintă în şcoală o legătură cu lumea exterioară ;

- învăţarea de tehnici în vederea documentării, a realizării de sarcini educative ;

- integrarea resurselor multimedia.

                Opiniile pro şi contra au generat controverse aprinse în toată lumea. Subiectul a fost discutat   în   nenumărate   studii   şi   articole   de   specialitate.   Metodele didactice utilizate cu ajutorul T.I.C. reprezintă, fără îndoială, un factor de noutate  în studiul  disciplinei.  Specialiştii avertizează asupra faptului  că şi   la acest  nivel poate să apară acea  redundanţă  fără perspective,  a exerciţiului  mecanic efectuat   fără o intenţionalitate clară. Plictiseala va face în continuare parte din peisaj dacă lecţiile, oricum ar fi ele proiectate, nu conţin elemente de noutate şi diversitate.

                Utilizând   resurse   oferite   de   noile   tehnologii   ale   informaţiei,   profesorul   poate contribui la creşterea interesului elevilor faţă de conţinuturile didactice.

                Literatura   română   este   o   disciplină   în   cadrul   căreia   creativitatea   are   un   rol important.   Judecând  lucrurile  din această perspectivă,   studiul  acestei  discipline nu este complet dacă utilizăm numai metodele tradiţionale. Este bine ca elevii să cunoască nivelul la care s-a ajuns în domeniu, să ştie să utilizeze o carte electronică, să se descurce în cadrul unui hipertext, să poată citi articole din revistele de literatură, bloguri literare etc.

                Adăugăm aici dezinteresul crescut al elevilor pentru literatură şi pentru lectură, în general.  Nu se mai  citeşte.  Chiar şi utilizând metode noi de predare,  facilităţi  oferite de laboratorul de informatică, de radio şi TV, lectura susţinută a textelor literare se întâlneşte la elevi tot mai rar. Se preferă utilizarea conspectelor, a rezumatelor, a referatelor luate de-a gata. Internetul abundă şi în astfel   de resurse mediocre, copii pirat, referate şi proiecte slab realizate.  Este motivul  pentru care existenţa unor astfel de informaţii a contribuit la condamnarea spaţiului virtual şi la cultivarea unei neîncrederi generalizate. Mulţi profesori văd în Internet un loc rău famat, spaţiu de joacă al copiilor, o invenţie nedorită a acestui secol,   un   loc   al   kitsch-ului,   al   produselor   fără   valoare   etc.   Revenind   la   resursele educaţionale, este adevărat că aici găsim o mulţime de texte fără valoare, dar există şi site-uri create de profesionişti în domeniul culturii care oferă informaţii de calitate. În această direcţie consider  că ar   trebui   să orientăm atenţia   celor     interesaţi  de cultura  spaţiului virtual.

                Funcţiile de comunicare şi de informare ale Internetului, ale programelor şi aplicaţiilor IT, le transformă în resurse utile pentru ora de literatură. Ştim bine că o literatură nu se dezvoltă şi nici nu evoluează separat.   Studiul   literaturii   române   presupune   asigurarea   de   conexiuni,   realizarea   unor paralele cu alte literaturi şi culturi europene. Accesul mai rapid la opere literare din cultura franceză,   italiană,  spaniolă,  engleză  reprezintă o  facilitate  imensă care ar   fi  bine să  fie valorificată   corespunzător ;   de   asemenea,   la   nivelul   actului   predării,   foarte   utile   sunt schimburile de experienţă dintre profesorii de diferite naţionalităţi care predau literatură.

                Alături de ora de literatură,  ora de limbă şi comunicare are rolul de a familiariza elevul  cu  folosirea   adecvată  a  cuvintelor     în vederea  elaborării  unor   enunţuri   corecte. Vizează latura normativă şi funcţională a limbajului. La acest nivel trebuie să înţelegem că dezvoltarea   competenţelor  de utilizare a limbii  nu sunt  legate de existenţa unor site-uri specializate.  Deşi   elevii   pot   găsi   resurse   normative   pe   Internet,   ei   îşi   pot   îmbogăţi cunoştinţele utilizând resurse precum forumuri, dicţionare electronice, subiecte de limba şi literatura română date la concursuri şi olimpiade şcolare şi examene de bacalaureat în alţi ani, numeroase cărţi în format electronic, studii şi articole din reviste de specialitate (cultură, lingvistică, literatură).

                Evaluarea în cadrul orelor   de limba şi literatura română se realizează atât în mod tradiţional (teste şi verificări orale) cât şi utilizând resursele I.T, prezentările Power Point; elevii pot realiza colecţii de   lucrări,   interviuri,   lucrări   scrise,   proiecte,   pot   consulta   cărţi   şi   reviste.  Verificarea acestor sarcini se realizează atât tradiţional (prin întrebări, chestionare, evaluarea orală), cât şi  prin metode  oferite de noile  tehnologii   (exemplu:  prezentarea unei   lucrări   în Power Point).

                Pentru a utiliza resursele electronice în procesul de învăţare, un elev trebuie să aibă câteva competenţe de bază precum :

- exprimare corectă,  eficientă orală şi scrisă;

- emiterea de opinii critice privind conţinuturile parcurse ;

- atitudine creativă şi critică ;

- dialogul cu parteneri în mediul virtual şi nu numai ;

- colaborarea cu alte persoane, discuţii pe marginea materialelor în studiu ;

- capacitate de sinteză, revalorificare şi explicare a conţinuturilor textului ;

- abordarea  structurilor   textuale complexe  şi  explicarea acestora prin  segmentarea conţinuturilor;

- distingerea informaţiilor deductive de judecăţile de valoare;

- recunoaşterea   mărcilor   textuale   ideologice   şi   culturale   care   condiţionează interpretarea;

- punerea ideilor în practică, realizarea propriu-zisă a unui proiect.

                Competenţele sus-amintite nu vizează neapărat  utilizarea resurselor   virtuale; ele sunt   competenţe   de   bază   în   studiul   limbii   şi   literaturii   române.   Fără   o   bună   cultură generală,   fără  cunoaşterea  aprofundată  a  unor  noţiuni  de  teoria   literaturii,  de  limbă   şi comunicare, tehnologia cea mai avansată nu poate asigura calitatea actului educativ.                   Deşi materialele şi mijloacele didactice gândite pentru un text scris sau pentru un hipertext în mediul virtual se disting datorită conţinuturilor pe care le dezvoltă şi activităţilor propuse care   facilitează   învăţarea,   profesorul   poate   apela   la   oricare   dintre   cele   două   tipuri   de resurse, în funcţie de scopurile urmărite. Utilizând instrumentele informatice, elevul poate fi ajutat pentru a-şi reprezenta mai bine o realitate, pentru a cunoaşte noţiuni deja parcurse.

                Însă utilizarea avansată a acestui tip de resurse nu sunt accesibile elevilor cu un grad scăzut de inteligenţă şi cunoştinţe (în specialitate şi informatice).

Prezentările POWER POINT- un ajutor preţios pentru scrierea compunerilor









...
EDITURA
MAYA PUBLISHING

B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon: 0766.299.431
Telefon/Fax: 0351.469.877




Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără permisiunea Editurii.


ISSN 2068 – 665X
...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină