Beneficiile utilizării
prezentărilor PowerPoint în actul educațional
prof. Hlușneac Elena,
Inspectoratul Școlar al Județului Suceava
Argumentele utilizării aplicației PowerPoint în actul
educațional decurg din plusul de valoare pe care reușește să îl ofere
prezentării unui material, puterea de a ține trează atenția elevilor indiferent
de mediul, nivelul și capacitatea de percepție a acestora. Slide-urile
de prezentare sunt folosite de profesori pentru a
da valoare lecțiilor de predare, pentru a le face mai plăcute.
Prezentările
PowerPoint pot fi create într-o varietate de forme, stiluri şi aspecte
particularizate, pot fi utilizate deopotrivă de către profesori și elevi,
pentru a prezenta materiale, informaţii şi date. Prezentările
complexe care cuprind text, imagini grafice, 3-D, clipuri audio, efecte de
sunet şi animaţii impresionante, sunt utilizate în mod creativ pentru a
însufleţi discuţii, adăuga valoare actului educațional. Slide-urile de
prezentare permit introducerea cu uşurinţă a textului, elementelor video, audio
şi fotografii de pe Internet, permiţând împărtăşirea celor mai recente
informaţii cu ajutorul Internetulului care oferă o acoperire mare în ceea ce
privește evenimentele curente şi cele mai recente informaţii cu privire la un număr
mare de subiecte.
Utilizarea PowerPoint permite integrarea mai multor
surse în prezentările folosite în procesul didactic desfășurat la nivelul
clasei sau în orice altă activitate defășurată cu elevii. Astfel, pot fi
realizate prezentări în care pot fi încorporate cu uşurinţă fotografii din
lucrările elevilor, materiale video înregistrate în cadrul activităților
desfășurate în cadrul diferitelor proiecte. Elevii folosesc prezentări
PowerPoint pentru a îmbogăţi sarcinile pe care le au de îndeplinit, în crearea
proiectelor sau a altor materiale. PowerPoint poate jongla cu diferite
combinaţii de imagini vizuale, design template-uri şi alte instrumente ceea ce
permite profesorului să adauge valoare discursurilor şi prezentărilor.
Prezentările PowerPoint surprind esenţa şi rezumă cuvintele-cheie cu privire la
orice subiect detaliat ce se încearcă a fi prezentat. Este mult mai simplu și
elegant să se mențină trează atenția prin folosirea unui video-proiector și
proiectarea pe ecran a prezentării, ceea ce permite urmărirea simultan, de
către toții elevii a materialului pe baza căruia profesorul își dezvoltă
discursul. Deoarece generațiile de elevi din zilele noastre sunt avansate din
punct de vedere al utilizării tehnologiei informaționale, este indicată implicarea
elevilor tot mai mult și interacțiunea lor cu slide show-urile, ceea ce
reprezintă un real beneficiu.
Aplicația PowerPoint folosește ca mijloc de prezentare diapozitive
care oferă o abordare eficientă pentru instruire la clasă, cât şi pentru
lucrările elevilor. Transmiterea informațiilor elevilor folosind această
alternativă, le permite acestora să fie pregătiți în mod eficient pentru lumea
în care vor lucra ca adulţi. Elevii de astăzi au nevoie de o mai educaţie mai
complexă, au nevoie să fie instruiţi conform cerințelor, aspecte care ar trebui
să fie luate în serios de către elevi, profesori și chiar de instituţia de
învăţământ.
Succesul atins în timpul lecțiilor ce folosesc
prezentări realizate cu PowerPoint depinde de abilitatea profesorului de a îmbina
cu măsură caracteristicile de care dispune această aplicație. Realizarea
echilibrului armonios dintre elementele folosite în cadrul unei prezentări
înlătură monotonia care distrage atenția elevilor de la scopul propus.
O prezentare cu slide-uri este un real sprijin pentru
profesorul emotiv, îl ajută să se simtă mai puțin stresat întrucât elevii vor
fi atenți mai mult la prezentarea PowerPoint și
nu la prezentatorul acesteia. De asemenea, ajută profesorul să nu se abată
de la firul prezentării folosindu-se de notele proprii completate în partea inferioară a diapozitivului care sunt vizibile doar lui nu
și elevilor. Este util ca materialul
proiectat pe ecranul unui video-proiector să fie tipărit cu câte 3 slide-uri pe
pagină și să fie distribuit elevilor, astfel încât în timpul lecției aceștia să
își poată nota, pe spațiul liber avut la dispoziție, informații suplimentare ce
vin să completeze schița prezentării. Succesul este
asigurat și de folosirea culorilor vii în locul celor
închise, precum și a unei imagini bine ancorate în context, care valorează cât
o mie de cuvinte.
În cazul neprezentării unor elevi la desfășurarea orei
de predare, lecția poate fi ușor reluată, profesorul folosindu-se de notele
personale incluse în fiecare slide sau pur și simplu printr-o expunere a
diapozitivelor însoțite de comentarii care vin să îmbogățească și să facă mai
accesibile informațiile transmise. Astfel elevii care au lipsit primesc
aceleași informații ca și colegii lor care au fost prezenți, fiind neafectată
transmiterea fluxului informațional precum și a feed-back-ului învățării.
Într-o rețea de calculatoare profesorii au posibilitatea
de a partaja prezentările utilizând pur şi simplu un sistem de file-sharing
fiind asigurat astfel modul de lucru diferențiat în funcție de nivelul și
capacitatea de lucru a elevilor.
Profesorul care folosește PowerPoint are deja un statut mai
bun în ochii elevilor, cărora le captează atenţia păstrându-le viu interesul. Ingeniozitatea profesorului
îl poate ajuta să surprindă caracteristicile care oferă flexibilitate și
personalizare cât mai mare în transmiterea informaţiilor astfel încât acestea
să fie adaptate nevoilor specifice elevilor cărora li se adresează. Aceasta permite elevilor să construiască prezentări creative pentru proiectele lor şi sarcinile ce le au de
îndeplinit. Elevii își vor dezvolta competenţe utile în exploatarea tehnologiei moderne.
PowerPoint permite profesorului să fie
creativ în
realizarea de prezentări utile în desfășurarea de activităţi din toate ariile
curriculare, să comunice informaţii sau instrucţiuni pentru întreaga clasă, să creeze tutoriale sau teste pentru fiecare elev în parte.
De asemenea pot fi organizate concursuri în care elevii să își expună
prezentările în care și-au concentrat toată priceperea și creativitatea de care
dispun ei însuși, respectiv sub directa îndrumare a dascălilor acestora.
Prezentările pot fi
create să ruleze automat (power point show)
în timpul unor astfel de evenimente, oferind un slide show cu activităţile desfășurare
în clasă sau în cadrul altor
evenimente desfășurate la nivelul școlii, în competiții cu alte unități
școlare, excursii, acțiuni de voluntariat. Fiecare prezentare poate fi
actualizată, obținând astfel un material nou, cu o expunere realizată mai
deosebit din care se poate învăța mai mult. Ele pot fi modificate,
actualizate, îmbunătățite, astfel încât să devină mai eficiente și mai atractive.
Realizarea unui PowerPoint mai interactiv, mai interesant
și mai plăcut, care să ofere profesorului asigurarea că învăţarea a avut loc,
primind feed-back-ul așteptat, poate face necesară utilizarea soft-ului
YawnBuster ( www.yawnbuster.com ). Acest
software îmbogățește slide-urile cu
activităţi de grup, cum ar fi jocuri, exerciţii de grup și concursuri, care
aduc o dimensiune suplimentară la actul de predare şi ajută elevii să
gândească. Software-ul YawnBuster (gratuit doar ca trial) odată
instalat determină apariția meniului cu același nume în bara de meniuri a ferestrei aplicației PowerPoint. La editarea unui diapozitiv, trebuie selectat acest meniu pentru a adăuga o activitate de grup la diapozitiv.
Interacţiunea este cheia pentru a crea un nivel maxim de
atenție, de a păstra treaz interesul elevilor, iar software-ul sus menționat
asigură caracterul interactiv, stimulează gândirea astfel încât să asigure o
implicare mai activă, conectivitate mai mare a elevilor cu conţinutul şi în
cele din urmă, pentru o învăţare mai bună, pentru realizarea unui nivel
superior de achiziții informaționale și a unei atitudini generale mai pozitive.
Astfel se poate transpune în realitate scopul propus de profesor, un mod
creativ de a păstra elevi implicaţi. Prezentările care plictisesc, deşi acestea
pot avea un nivel informațional interesant, nu reuşesc să ţină elevii
interesați. Astfel informații importante pot să fie pierdute doar din cauza
plictiselii care intervine.
Software-ul YawnBuster asigură dinamizarea prezentărilor,
asimilarea cu ușurință a cunoştinţelor şi plăcerea de a utiliza tehnologia de
ultimă oră creând PowerPoint mai remarcabilă şi mai atractivă.
Bibliografie:
1.
Mayer, Richard
E., Multimedia learning (2nd Ed), New
York, Cambridge University Press, 2009
2.
Merickel, Mark L., Tutorial
PowerPoint, Ed596, Oregon State University, 1996
3.
www.yawnbuster.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu