Persoane interesate

miercuri, 4 ianuarie 2012

IMPORTANŢA PREZENTĂRILOR POWER POINT ÎN PREDARE, nr 2







Beneficiile utilizării prezentărilor PowerPoint în actul educațional

prof. Hlușneac Elena,
Inspectoratul Școlar al Județului Suceava

Argumentele utilizării aplicației PowerPoint în actul educațional decurg din plusul de valoare pe care reușește să îl ofere prezentării unui material, puterea de a ține trează atenția elevilor indiferent de mediul, nivelul și capacitatea de percepție a acestora. Slide-urile de prezentare sunt folosite de profesori pentru a da valoare lecțiilor de predare, pentru a le face mai plăcute.
Prezentările PowerPoint pot fi create într-o varietate de forme, stiluri şi aspecte particularizate, pot fi utilizate deopotrivă de către profesori și elevi, pentru a prezenta materiale, informaţii şi date. Prezentările complexe care cuprind text, imagini grafice, 3-D, clipuri audio, efecte de sunet şi animaţii impresionante, sunt utilizate în mod creativ pentru a însufleţi discuţii, adăuga valoare actului educațional. Slide-urile de prezentare permit introducerea cu uşurinţă a textului, elementelor video, audio şi fotografii de pe Internet, permiţând împărtăşirea celor mai recente informaţii cu ajutorul Internetulului care oferă o acoperire mare în ceea ce privește evenimentele curente şi cele mai recente informaţii cu privire la un număr mare de subiecte.
Utilizarea PowerPoint permite integrarea mai multor surse în prezentările folosite în procesul didactic desfășurat la nivelul clasei sau în orice altă activitate defășurată cu elevii. Astfel, pot fi realizate prezentări în care pot fi încorporate cu uşurinţă fotografii din lucrările elevilor, materiale video înregistrate în cadrul activităților desfășurate în cadrul diferitelor proiecte. Elevii folosesc prezentări PowerPoint pentru a îmbogăţi sarcinile pe care le au de îndeplinit, în crearea proiectelor sau a altor materiale. PowerPoint poate jongla cu diferite combinaţii de imagini vizuale, design template-uri şi alte instrumente ceea ce permite profesorului să adauge valoare discursurilor şi prezentărilor. Prezentările PowerPoint surprind esenţa şi rezumă cuvintele-cheie cu privire la orice subiect detaliat ce se încearcă a fi prezentat. Este mult mai simplu și elegant să se mențină trează atenția prin folosirea unui video-proiector și proiectarea pe ecran a prezentării, ceea ce permite urmărirea simultan, de către toții elevii a materialului pe baza căruia profesorul își dezvoltă discursul. Deoarece generațiile de elevi din zilele noastre sunt avansate din punct de vedere al utilizării tehnologiei informaționale, este indicată implicarea elevilor tot mai mult și interacțiunea lor cu slide show-urile, ceea ce reprezintă un real beneficiu.
Aplicația PowerPoint folosește ca mijloc de prezentare diapozitive care oferă o abordare eficientă pentru instruire la clasă, cât şi pentru lucrările elevilor. Transmiterea informațiilor elevilor folosind această alternativă, le permite acestora să fie pregătiți în mod eficient pentru lumea în care vor lucra ca adulţi. Elevii de astăzi au nevoie de o mai educaţie mai complexă, au nevoie să fie instruiţi conform cerințelor, aspecte care ar trebui să fie luate în serios de către elevi, profesori și chiar de instituţia de învăţământ.
Succesul atins în timpul lecțiilor ce folosesc prezentări realizate cu PowerPoint depinde de abilitatea profesorului de a îmbina cu măsură caracteristicile de care dispune această aplicație. Realizarea echilibrului armonios dintre elementele folosite în cadrul unei prezentări înlătură monotonia care distrage atenția elevilor de la scopul propus.
O prezentare cu slide-uri este un real sprijin pentru profesorul emotiv, îl ajută să se simtă mai puțin stresat întrucât elevii vor fi atenți mai mult la prezentarea PowerPoint și nu la prezentatorul acesteia. De asemenea, ajută profesorul să nu se abată de la firul prezentării folosindu-se de notele proprii completate în partea inferioară a diapozitivului care sunt vizibile doar lui nu și elevilor. Este util ca materialul proiectat pe ecranul unui video-proiector să fie tipărit cu câte 3 slide-uri pe pagină și să fie distribuit elevilor, astfel încât în timpul lecției aceștia să își poată nota, pe spațiul liber avut la dispoziție, informații suplimentare ce vin să completeze schița prezentării. Succesul este asigurat și de folosirea culorilor vii în locul celor închise, precum și a unei imagini bine ancorate în context, care valorează cât o mie de cuvinte.
În cazul neprezentării unor elevi la desfășurarea orei de predare, lecția poate fi ușor reluată, profesorul folosindu-se de notele personale incluse în fiecare slide sau pur și simplu printr-o expunere a diapozitivelor însoțite de comentarii care vin să îmbogățească și să facă mai accesibile informațiile transmise. Astfel elevii care au lipsit primesc aceleași informații ca și colegii lor care au fost prezenți, fiind neafectată transmiterea fluxului informațional precum și a feed-back-ului învățării.
Într-o rețea de calculatoare profesorii au posibilitatea de a partaja prezentările utilizând pur şi simplu un sistem de file-sharing fiind asigurat astfel modul de lucru diferențiat în funcție de nivelul și capacitatea de lucru a elevilor.
Profesorul care folosește PowerPoint are deja un statut mai bun în ochii elevilor, cărora le captează atenţia păstrându-le viu interesul. Ingeniozitatea profesorului îl poate ajuta să surprindă caracteristicile care oferă flexibilitate și personalizare cât mai mare în transmiterea informaţiilor astfel încât acestea să fie adaptate nevoilor specifice elevilor cărora li se adresează. Aceasta permite elevilor construiască prezentări creative pentru proiectele lor şi sarcinile ce le au de îndeplinit. Elevii își vor dezvolta competenţe utile în exploatarea tehnologiei moderne.
PowerPoint permite profesorului fie creativ în realizarea de prezentări utile în desfășurarea de activităţi din toate ariile curriculare, să comunice informaţii sau instrucţiuni pentru întreaga clasă, să creeze tutoriale sau teste pentru fiecare elev în parte. De asemenea pot fi organizate concursuri în care elevii să își expună prezentările în care și-au concentrat toată priceperea și creativitatea de care dispun ei însuși, respectiv sub directa îndrumare a dascălilor acestora.
Prezentările pot fi create ruleze automat (power point show) în timpul unor astfel de evenimente, oferind un slide show cu activităţile desfășurare în clasă sau în cadrul altor evenimente desfășurate la nivelul școlii, în competiții cu alte unități școlare, excursii, acțiuni de voluntariat. Fiecare prezentare poate fi actualizată, obținând astfel un material nou, cu o expunere realizată mai deosebit din care se poate învăța mai mult. Ele pot fi modificate, actualizate, îmbunătățite, astfel încât să devină mai eficiente și mai atractive.
Realizarea unui PowerPoint mai interactiv, mai interesant și mai plăcut, care să ofere profesorului asigurarea că învăţarea a avut loc, primind feed-back-ul așteptat, poate face necesară utilizarea soft-ului YawnBuster ( www.yawnbuster.com ). Acest software îmbogățește slide-urile cu activităţi de grup, cum ar fi jocuri, exerciţii de grup și concursuri, care aduc o dimensiune suplimentară la actul de predare şi ajută elevii să gândească. Software-ul YawnBuster (gratuit doar ca trial) odată instalat determină apariția meniului cu același nume în bara de meniuri a ferestrei aplicației PowerPoint. La editarea unui diapozitiv, trebuie selectat acest meniu pentru a adăuga o activitate de grup la diapozitiv.
Interacţiunea este cheia pentru a crea un nivel maxim de atenție, de a păstra treaz interesul elevilor, iar software-ul sus menționat asigură caracterul interactiv, stimulează gândirea astfel încât să asigure o implicare mai activă, conectivitate mai mare a elevilor cu conţinutul şi în cele din urmă, pentru o învăţare mai bună, pentru realizarea unui nivel superior de achiziții informaționale și a unei atitudini generale mai pozitive. Astfel se poate transpune în realitate scopul propus de profesor, un mod creativ de a păstra elevi implicaţi. Prezentările care plictisesc, deşi acestea pot avea un nivel informațional interesant, nu reuşesc să ţină elevii interesați. Astfel informații importante pot să fie pierdute doar din cauza plictiselii care intervine.
Software-ul YawnBuster asigură dinamizarea prezentărilor, asimilarea cu ușurință a cunoştinţelor şi plăcerea de a utiliza tehnologia de ultimă oră creând PowerPoint mai remarcabilă şi mai atractivă.

Bibliografie:

1.   Mayer, Richard E., Multimedia learning (2nd Ed), New York, Cambridge University Press, 2009
2.    Merickel, Mark L., Tutorial PowerPoint, Ed596, Oregon State University, 1996
3.     www.yawnbuster.com


***  
EDITURA
MAYA PUBLISHING

B-dul Dacia, Nr. 107, Bl. 3
Craiova, 200592
Telefon: 0766.299.431
Telefon/Fax: 0351.469.877




Toate drepturile rezervate. Nici o parte a acestei cărţi nu poate fi reprodusă sau transmisă sub nicio formă şi prin nici un mijloc, electronic sau mecanic, inclusiv prin fotocopiere, înregistrare sau prin orice sistem de stocare şi accesare a datelor, fără permisiunea Editurii.


ISSN 2068 – 665X
***



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Totalul afișărilor de pagină